Canon staat ook bekend om slechte support van "oude" printers. Eens een printerreeks geschrapt wordt moet je er niet meer op rekenen dat je 1 a 2 jaar later er nog originele inkt voor gaat vinden. Wanneer een reeks geschrapt wordt is niet te voorspellen, ik heb van iemand gelezen waar hij een nieuwe printer kocht (die nog maar net op de markt was) en de reeks een maand later geschrapt werd. Een goede 2 jaar later was hij niet echt gelukkig.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
epson/canon (printer)
Collapse
X
-
-
Misschien een stomme vraag (al bestaan stomme vragen niet)
is de i960 de opvolger van de i950#Dyslexie#
Fotoacademie Amsterdam Digitaal
Canon 10D / Canon 420 EX Sigma 28-105 F2.8-4 /Sigma APO 70-200 F2.8 EX / 1GB IBM microdrive
Comment
-
Nee, de 960 is een USA model en niet te krijgen in europa. Niet dat het erg is want de opvolger van de i950 zal half oktober de i965 zijn: 4800x2400 dpi (de i960 heeft 4800x1200 dpi).
De i850 z'n opvolger is wel al uit, nu met 5 kleuren - de i865 (4800x1200dpi) -i860 in de US- Nu nog sneller dan oude broer i850 en 170€ bij de duitse vrienden. Ben benieuwt wat hij hier zal kosten.
Ook de i905d is nieuw, te vergelijken met de i965 maar met een kleur lcd-scherm.
En voor wie het allemaal niet kan volgen:
i850->i865 (US i860)
i950->i965 (US i960)
Dat leest toch iets makkelijker.
Oli.
Ik heb het vrouwtje alvast verwittigd dat er een nieuwe printer op komst is
Comment
-
Tinne,
beide printers produceren stunning pics. Alleen is de canon veel sneller, en ik hoor meerdere mensen (tribal, mic, ...) klagen over verstopte spuitmondjes bij de epsons ...
Ik ben super tevreden met de A4 versie, de canon i950.
Comment
-
Hoi mensen, thx voor de info
Ben er nog niet helemaal uit.....
Ik kijk nog even rond
Comment
-
Een vriendin van mij heeft de voorganger van de Epson 2100, nl. de Epson 2000p.
Ze heeft deze speciaal aangeschaft vanwege de houdbaarheid. Beide printers werken met pigmentinkt. Er zit dan een soort hars in de inkt wat de houdbaarheid ten goede komt. Epson garandeert dan ook een houdbaarheid van 75 jaar. Oke we leven dan niet meer, maar toch.
Ik heb diverse prints van deze printer en heb in de loop der jaren nooit enige verkleuring gemerkt bij deze print. Ook niet als ze gewoon, zonder glas, aan de muur hangen en dat kan ik van andere printers, waaronder mijn Canon i850, zeker niet zeggen.
De verstopte spuitmondjes is een Epson probleem, maar vreemd, nog nooit (ondanks de pigmentinkt) bij deze printer gemerkt.
De Epson 2000p is een erg trage printer (45/60minuten op een A3) en dat wordt, volgens Epson, veroorzaakt door de pimentinkt. Deze inkt is wat moeilijker te verwerken.
De opvolger, de Epson 2100, is wat minder traag en print kwalitatief wat beter als zijn voorganger.
http://www.photo-i.co.uk/
Op deze site vind je een zeer uitgebreide bespreking van de Epson 2100
Comment
-
-
Dag Tinne,
De epson 2100 gebruikt pigment inkt, de epson 1290s en de canon i9100 dye inkten.
De prints die uit een 2100 komen zijn duurzamer, u kunt ze langer rond laten slingeren bij dag- of uv-licht, daarentegen vergen deze inkten ook weer speciaal papier, zelfs uit het Epson gama (papier) zult u een selectie moeten maken voor deze printer. De pigment inkten zijn ook duur en je vindt ze niet op iedere hoek van de straat (maar ze zijn er).
De epson 1290s die draait al een tijdje mee en is zonder meer een goede printer, ik denk wel in aankoop de goedkoopste van deze drie, u hebt hier dan ook weer een grote keuze aan papier (foto) en inkten die niet van epson zelf zijn, de inkt cartridges zijn in het algemeen duurder. Plus de snelheid van de 1290s is niet meer van deze tijd !!!!
De i9100 is niet bepaald de goedkoopste, maar wel in gebruikskosten. Geruisloos (tja, wat is dat... hij maakt echt héél weinig lawaai) en u kan gemakkelijk andere soorten papier en inkten gebruiken.
Mijn opinie is:
- De epson 2100: duur in aankoop en verbruikskosten, prints gaan wel +-100 jaar mee (achter glas). Interessant voor grayscale afdrukken.
- De epson 1290s: is te langzaam, soms problemen met de cartridges (chips, verstoppingen, enz) . Prints achter glas +- 30 jaar. Deze printer is een beetje passé, maar dit wil niet zeggen dat hij slecht is.
- De canon i9100: duur in aankoop, verder onklopbaar in verbruikskosten. Prints achter glas +- 30 jaar. Snel in afdrukken.
Voor de drie printers hier boven genoemd geldt dezelfde regel: de beste prints haalt u enkel met het orginele papier en inkt van de fabrikant.
Doet u dit niet, dan heeft u steeds een afwijking in uw prints. Wilt u toch andere inkten en papiersoorten gebruiken omdat dit dan goed koper is, dan moet u uw printer laten kalibreren op het papier. De inkt wordt dan gemengd voor het soort papier waarvoor de printer gekalibreerd is. Dit wil echter wel zeggen als u om de haverklap ander papier gebruikt, dan zullen uw prints ook steeds een afwijking hebben met het vorig papier...
Koopt u versneden papier op beurzen enz…. (eigenlijk merkloos), dan heeft u veel kans op parelvorming in uw prints. Dit trekt nergens op, in de lichte partikels zult u eilanden zien en in de donkere partijen trek de inkt samen. Dit is meestal papier dat voor groot-formaat printers ontwikeld is, en is ook beter geschikt voor hp printers.
Zelf boek ik zeer goede resultaten met een Canon S900 in combinatie met Epson Premium Photo Glossy paper. De printer is wel speciaal voor dit papier gecalibreerd. Het Epson papier is namelijk goedkoper dan Canon papier. Ik ken ook mensen van op dit forum (o.a. Phille en Tom) die een Canon gebruiken. Zij hebben echter ook hun printer laten calibreren, omdat ze niet de originele Canon inkten gebruiken. Dit is toch wel echt belangrijk als je een correcte afdruk wil. Hetzelfde geldt ook voor de Epsons en andere merken: calibreren !!
Groetjes,
Mep
http://users.skynet.be/mep
No colors, no business!
“Our Inks Are Service”
Comment
-
Sorry j@n en mep voor de late reply
Ik was even met andere dingen bezig en had dit topic uit het oog verloren.
Hartelijk dank voor jullie uitleg en de link.
Ik ga morgen rustig die reviews lezen ....
Ben nu toch al heel wat wijzer, thx
Comment
-
Tip: Kijk ook eens naar de HP 7960.
Ik twijfel hiertussen of dye sub.
Comment
-
Originally posted by Igoforit
Maar ik denk dat ik voor de canon ga...
Volgende week ga ik afdrukken bekijken van de canon en wss ook van de epson. Dus ik wacht nog even af.....
Enne natuurlijk iedereen bedankt voor al de info
Comment
-
-
-
Tinne,
(tip 1) Probeer ook foto´s te vergelijken die een jaartje aan de muur gehangen hebben.
(tip 2) En laat je maar niet vertellen dat ze achter glas wel goed blijven.
groetjes,
Jos
Comment
-
Originally posted by Igoforit
rints bewaren 75 jaar en is tevens steengoede printer voor zwart-wit.
De Canons zijn zeer goed maar je moet de prints achter glas steken om ze te bewaren of ze vervagen.Dus dat ze goedkoper in gebruik zijn vind ik dan persoonlijk geen argument:een foto druk je af om te bewaren.En dan mogen voor mij de gebruikskosten wat hoger zijn.
Comment
-
Thx voor de tips
Ga toch nog eens wat opzoekingen doen over de HP
Comment
Comment