Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D5000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D5000

Hallo,
    Ik doe nu al een tijdje aan vliegtuigspotting en wil mij toch komend jaar eens een DSLR camera aankopen.
    Mijn oog is ondertussen gevallen op een Nikon D5000. Ik zou ook het liefst bij dit merk willen blijven als er andere suggesties zouden zijn
    Deze camera ligt nog in mijn budget en qua megapixels enzo voldoet hij ook... je kan er ook al mee filmen!
    Maar nu vroeg ik mij toch af hoe het zit met foto's in huis te nemen... geeft deze makkelijk ruis of lukt het nog goed?
    Ik durf ook soms al eens in de tuin foto's nemen van bloemen en planten.
    Welke lens zou geschikt zijn voor macro fotografie? En welke lens zou goed zijn voor het vliegtuigspotten (veel beelden na elkaar kunnen trekken).
    En is de body van deze camera zwaar of eerder licht tov sommige andere camera's?
    Uiteraard ga ik mij ook nog eens informeren in mijn fotografiezaak maar ik wou toch al eens een mening hebben van andere mensen .

Grts!

Re: Nikon D5000

Al eens aan de D90 gedacht ? Wordt momenteel in mooie pakketen aangeboden en is net dat ietsje meer dan de D5000. Bovendien heeft deze een eigen scherpstelmotor wat je een ruimere keus in gebruik van lenzen bied.

http://www.cameranu.nl/artikel/11859...18-105_VR.html
    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Tja maar deze kost ook direct weer wat meer hé.
      Maar bij de D5000 is er toch ook automatische scherpstelling of handmatige?
      Er is juist geen "fixed focus" aan... Ik heb al eens nagedacht en ik zou de kleine lens die er normaal bij wordt geleverd in zo'n pakket gebruiken iets van 18-105 ofzo en dan zou ik mij er een lens willen apart bijkopen iets van 120-400 Sigma.
      Nog veel research werk nodig . Het grootste probleem dat ik heb met die grotere lensen is het gewicht...

Comment

heb nu een dikke week de D5000, en heb regelmatig thuis binnen en buiten s'avonds foto's getrokken, de ruis valt bijzonder, bijzonder goed mee TOV mijn compact camera, maw gaat ge da niet merken totdat je enorm gaat inzoomen op je PC

de snelheid van vele foto's achter elkaar trekken hangt mede ook af van je SD card, de duurdere met een hogere class kunnen meer snelheid aan.

camera ligt lekker in de hand, gewicht valt goed mee, ongeveer hetzelfde als mijn lens (18 105vr) zodat het goed in balans ligt

over de lenzen zullen er andere mensen moeten oordelen maar ik kan je vertellen dat je voor vliegtuigspotting binnen je budget best ook de 70-300mm koopt, de 18-105 zal hier wat tekortkomen kwa bereik

autofocus aanwezig (motor in lenzen is vereiste) alle AF-S of AF-I lenzen

1 nadeel vind ik mss het scherm voor foto's direct te beoordelen...
        voor de rest een zalige camera
        Nikon D5000, van 10 tot 105 in variabel en 35mm vast

Comment

:d Bedankt voor het antwoord! Ik had ondertussen ook zoal iets gelezen over die AF-S lenzen dat je dan toch je autofocus bewaard .
          Is dat scherm niet Live view ofzo iets? kan je deze optie niet uitschakelen?
          Last edited by fataldigital; 13 december 2009, 17:46.

Comment

De sensor en processor heeft de D5000 van de D300, wat nog altijd één van de betere(en in crop misschien nogwel steeds de beste) hoge iso camera is. Dat zelfde geldt ook voor de D90 als iets completere camera.
            D90 D300 light en de D5000 D300 super light.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fataldigital Bekijk bericht
              :d Bedankt voor het antwoord! Ik had ondertussen ook zoal iets gelezen over die AF-S lenzen dat je dan toch je autofocus bewaard .
              Is dat scherm niet Live view ofzo iets? kan je deze optie niet uitschakelen?
              tuurlijk is er liveview, maar je gaat veel meer plezier beleven aan de zoeker. oa de focuspunten etc...
              Autofocus bij liveview is veel te traag tov het gebruik met de zoeker (de sensor moet dan beide zaken uitvoeren..) zal niet geschikt zijn voor vliegtuigspotting
              voor snelle liveview moet je bij sony zijn

ik zal is tuten als ik iemand zie staan met nen D5000 aan de runway in steenokkerzeel

Comment

Je zal mij dan eerder terug vinden op airshows komende zomer
                Ik had nog een vraagje als er bij een lens vb "15-55 VR" staat, waarvoor staat die "VR" dan?
                Grts!
                Last edited by fataldigital; 14 december 2009, 19:35.

Comment

vibration reduction: de antitrilfunctie (je handen schudden altijd wel een beetje) van nikon en canon zit in de lens, in tegenstelling tot sony en pentax waar het in de body zelf zit.

bij Nikon noemt dit VR, bij canon IS (image stabilization), het is aan te raden lenzen te kopen met VR

wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Image_stabilization

Comment

Oké thx!
                    Dit zag er wel nog interessant uit:
                    Sigma Corporation of America is a subsidiary of the Sigma Corporation, a Japanese based family owned manufacturer of DSLR cameras, camera lenses and camera accessories. Founded in 1961, Sigma Corporation prides itself on high quality and innovative photographic equipment

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fataldigital Bekijk bericht
                      Oké thx!
                      Dit zag er wel nog interessant uit:
                      Sigma Corporation of America is a subsidiary of the Sigma Corporation, a Japanese based family owned manufacturer of DSLR cameras, camera lenses and camera accessories. Founded in 1961, Sigma Corporation prides itself on high quality and innovative photographic equipment

Denk dat je beter de Nikon 70-300VR koopt.
                      http://www.kamera-express.nl/index.p...&product=18933

Deze is scherper dan deze sigma.
                      Je hebt wel 100mm minder bereik.
                      Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
                      Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Working...
                      X