Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony HX1 vs DSLR

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sony HX1 vs DSLR

Beste bd-forumers,

Ik ben ondertussen al een hele tijd een toestel aan het zoeken om mijn oldtimer (SONY DSC-F707) te vervangen.
    Dit toestel wordt voornamelijk gebruikt om foto's van onze producten te nemen voor de website of de product-catalogus.
    Hierbij gebruik ik altijd een statief.

Nu is mijn oog onlangs op de Sony DSC-HX1 gevallen.
    Een mooi all-round toestel lijkt me, voor een niet al te gekke prijs.
    Enige dat me nog een beetje afremt, is het ontbreken van de mogelijkheid om op te slaan in RAW. (Of misschien lees ik gewoon teveel op jullie forum.)

Een DSLR-camera heeft minder mijn voorkeur. Voornamelijk omdat je meerdere lenzen moet mee zeulen. (Bij een project buitenshuis wil ik graag snel en zonder veel poespas enkele foto's kunnen nemen.)
    Nu zal de kwaliteit van een foto genomen met de HX1 niet kunnen tippen aan een foto genomen met een DSLR veronderstel ik. Of is dit voor een amateur als mij verwaarloosbaar?

Misschien kunnen jullie mij nog enkele goede ideeën of tips meegeven.

Ik heb voorlopig enkel nog maar ervaring met Sony toestellen, maar moet wel zeggen dat ik er uitermate tevreden over ben. Nog nooit iets mee voorgehad.

DSC-F707:

DSC-HX1

Alvast bedankt,
    Jan Breugelmans
    Last edited by j4N; 15 december 2009, 16:01.

Re: Sony HX1 vs DSLR

Indien je nu, zoals je zelf aangeeft, tevreden bent van een bridge; dus nog niet tegen de
    grenzen aangelopen bent, en je al sowieso een tikkeltje afkerig bent van een DSLR met
    gesleur van lenzen, dan zul je aan die HX1 een mooi toestel hebben.
    Hetzelfde met raw. Tot nog toe neem ik aan dat je er nog niet mee gewerkt hebt, en je
    toch tevreden bent van de resultaten, waarom dan per se naar raw overschakelen. Kijk,
    zowel een DSLR als raw bieden voordeel ten opzichte van een bridge, denk maar eens hoe
    makkelijk het is om in raw een verkeerde lichtbalans te corrigeren, of hoe je met een DSLR
    een mooiere bokeh kan bekomen, enz. Dit om maar iets te noemen, maar zoals gezegd:
    ben je nu tevreden van de resultaten dan zul je dat met de HX1 beslist ook wel zijn, en
    kost het je weinig moeite om weer te gaan bij "studeren" met een DSLR of raw.

Comment

Je hebt tegenwoordig ook camera's met verwisselbare lenzen die niet veel groter zijn dan een bridge, bv. Olympus Pen en Panasonic GF1.

Als ik je tekst lees heb ik echter de indruk dat je meer plezier zal beleven aan een bridge. Wil je toch RAW en/of manuele instellingen, kijk dan eens naar de Canon G11.
      about.me/stijnv

Comment

Ik heb momenteel een Sony HX1 en ben daar heel tevreden over. Veel foto's werden met verbazing bekeken door mensen met een SRL die bijna niet geloofden dat die scherpte uit een bridge kwam.
        Toestel is snel, leuk met de panoramafoto's en de 10fps. Er zitten nog leuke snufjes op, maar de Sony G lens maakt alles heel goed.

Moest je geïnteresseerd zijn, ik verkoop hem omdat ik overschakel op een DSLR omdat ik fotografielessen wil volgen en meer uit mijn hobby wil halen.
        FotoFever

Comment

Working...
        X