Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste reflex, 500D?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste reflex, 500D?

Nu mijn compact cameraatje er de brui aan gegeven heeft en ik voor een tijdje naar Japan vertrek dacht ik eraan om een spiegelreflexcamera te kopen. Ik heb amper ervaring met fotografie, maar heb een kleine (theoretische) basis en wil er verder in gaan. In Japan kan ik me in mijn eentje op't gemak bezig houden met het leren kennen van de technieken, en het is bovendien dé plaats om een toestelletje aan een voordelige prijs op de kop te tikken. De voor de hand liggende keuze zou een 500D zijn, gewoon omdat die het bekendst is.

Ik heb recent een Olympus E-450 en een Canon 350D voor korte tijd mogen uittesten en beide toestellen bevielen me. Wel viel mij op dat ik nooit de moeite gedaan heb om de bijhorende grote lens erop te steken.

Het viel mij op dat Olympus goedkoper is dan Nikon of Canon. In Japan is het echter omgekeerd.

Het enige nadeel aan deze toestellen vind ik dat ze nogal veel plaats innemen. Ik zou het toestel dus in de toekomst enkel bij hebben als ik echt de bedoeling had om er iets mee te trekken; een compact heb je bij wijze van spreken altijd op zak.

Bij wat opzoekwerk op het web las ik dan over de FourThirdscamera's: de Olympus PEN EP-1 en de Panasonic DMC-GF1, beide zien er fantastisch goed uit, zijn compacter dan een klassieke DSR maar helaas ook nog wat duurder. Ik weet niets van de nadelen van deze toestellen.

Mijn vragen:
    1. Welke beginnerscamera raden jullie mij aan? Is een telelens essentieel als ik niet echt verwacht die vaak nodig te hebben?
    2. Zijn er nadelen waar ik van moet weten over een van voorgenoemde modellen? Zijn de mogelijkheden met zo'n FourThirds even uitgebreid als met een klassieke DSR?
    3. In Japan kopen (tot 100 euro goedkoper) of toch maar voor de service en de prijs van een Belgische shop gaan? Bij mijn weten gaan die dingetjes toch veel langer mee dan een compact.

Re: Eerste reflex, 500D?

Ik kan niet op al je vragen een antwoord geven maar ik kan wel een beetje ervaring delen.

Een 500D is een ideale beginnersreflex. Niet te veel knopkes maar alles wat je nodig hebt om te leren.

Ik zou het toestel hier in België kopen zodat je toch nog wat kan oefenen. Op 'automatiek trekken' gaat goed maar in moeilijkere situaties leveren andere standen betere foto's. En dit vraagt een beetje ervaring toch. In BE ook 2 jaar garantie en zeker geen problemen met de douane.

Het is te zien wat je graag op de foto zet maar ik zou beginnen met een 18-55 IS (17-55 IS indien budget het toelaat). Dit objectief zal er toch meest op staan in Japan volgens mij. Landschappen en stadsfotografie zal hier al goed mee lukken.

Indien de kans zich voordoet kan je altijd ginder een telezoom-objectief kopen hé

Comment

Voor mij is de 500D zeker qua beeldkwaliteit niet de beste keuze.
      Vergelijk HIER de 500D maar eens met de Pentax K-x, zelfde foto in groot formaat op bvb. 3200 ISO.

Wel opletten mocht ge de K-x in Japan kopen: daar is hij verkrijgbaar in honderd kleurcombinaties. Hier alleen in zwart, rood, blauw en wit.

Als je probeert de douane te passeren met een knalgele met groene grip, dan zou je wel eens tegen de lamp kunnen lopen

Is daarbij ook nog een tikkeltje goedkoper.
      Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

JA... dit is moeilijk... wat is dan niet goed aan het beeld... ik zie duidelijk een verschil, maar hoe komt dit?
        Kan je dit opvangen met een goede lens?
        Wat is dan een beter toestel dan de canon 500D MET lens 18-55 IS en 55-250 IS ?

Kan je een ander toestel vergelijken wat beter is ?

thnx
        Canon EOS 500D + EF 18-55 IS + EF-S 55-250mm IS

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jee_r Bekijk bericht
          JA... dit is moeilijk... wat is dan niet goed aan het beeld... ik zie duidelijk een verschil, maar hoe komt dit?
          Kan je dit opvangen met een goede lens?
          Wat is dan een beter toestel dan de canon 500D MET lens 18-55 IS en 55-250 IS ?

thnx
          Ik heb gewoon de 500D met de Pentax K-x vergeleken.
          De kitlens 18-55 met bvb de DA 50-200 of de DA 55-300.
          De IS zit bij bvb Pentax en Sony in de body, niet in de lenzen.

De sensor van de Pentax K-x is een Sony sensor, die zal dus waarschijnlijk ook terug te vinden zijn in toestellen van Sony en Nikon.
          Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wotr Bekijk bericht
            Nu mijn compact cameraatje er de brui aan gegeven heeft en ik voor een tijdje naar Japan vertrek dacht ik eraan om een spiegelreflexcamera te kopen. Ik heb amper ervaring met fotografie, maar heb een kleine (theoretische) basis en wil er verder in gaan. In Japan kan ik me in mijn eentje op't gemak bezig houden met het leren kennen van de technieken, en het is bovendien dé plaats om een toestelletje aan een voordelige prijs op de kop te tikken. De voor de hand liggende keuze zou een 500D zijn, gewoon omdat die het bekendst is.

Ik heb recent een Olympus E-450 en een Canon 350D voor korte tijd mogen uittesten en beide toestellen bevielen me. Wel viel mij op dat ik nooit de moeite gedaan heb om de bijhorende grote lens erop te steken.

Het viel mij op dat Olympus goedkoper is dan Nikon of Canon. In Japan is het echter omgekeerd.

Het enige nadeel aan deze toestellen vind ik dat ze nogal veel plaats innemen. Ik zou het toestel dus in de toekomst enkel bij hebben als ik echt de bedoeling had om er iets mee te trekken; een compact heb je bij wijze van spreken altijd op zak.

Bij wat opzoekwerk op het web las ik dan over de FourThirdscamera's: de Olympus PEN EP-1 en de Panasonic DMC-GF1, beide zien er fantastisch goed uit, zijn compacter dan een klassieke DSR maar helaas ook nog wat duurder. Ik weet niets van de nadelen van deze toestellen.

Mijn vragen:
            1. Welke beginnerscamera raden jullie mij aan? Is een telelens essentieel als ik niet echt verwacht die vaak nodig te hebben?
            2. Zijn er nadelen waar ik van moet weten over een van voorgenoemde modellen? Zijn de mogelijkheden met zo'n FourThirds even uitgebreid als met een klassieke DSR?
            3. In Japan kopen (tot 100 euro goedkoper) of toch maar voor de service en de prijs van een Belgische shop gaan? Bij mijn weten gaan die dingetjes toch veel langer mee dan een compact.
            Ik was vorige maand in Japan en heb daar rondgekeken voor Nikon reflexmateriaal en alles was duurder dan België, kijk even bij Algemeen als je de prijzen en zijn verschil wil zien. Ik wil je maar waarschuwen ...
            Anders eens Googlen op Akihabara en zien of je meer info kan vinden.

Comment

Bij de canon 500d, moet je dan nog een snelle geheugenkaart nemen OF helpt dit de camera niet om beter te presteren?
              Zo'n batterijgrip bij de camera, is dit een batterij en gaat deze batterij dan ook langer mee OF is dit enkel voor de grip zelf?

Comment

Heeft niemand ervaring met die FourThirds-camera's?

Twizter, ik ken er niet veel van maar ik zou de camera in een gewone Eiden shop kopen in Aichi. Tokyo is te ver. Ik had vooral de prijzen van de Panasonic GF1 en Canon 500D gevraagd.

Hoe verhouden de Canons zich ten opzichte van de Nikons? Voor- en nadelen?

Comment

Nagenoeg iedere Canon gebruiker zal je positieve zaken over Canon geven negatief over Nikon EN OMGEKEERD!!!

Beide merken zijn sterk aan elkaar gewaagd. Ik zelf heb de Canon 500D en ben er heel tevreden over, een goeie keuze dus zou ik zeggen.

Een snelle geheugenkaart is handig als je heel snel foto's wil nemen. De 500D kan 3,4 foto's per seconde aan, tot het buffer vol zit. Daarna moet je dus wachten tot het buffer terug plaats heeft voor je verder kan fotograferen. Hoe sneller de kaart, hoe minder je moet wachten.

Een batterijgrip is zelf geen batterij, enkel een houder voor de gewone batterij én een extra batterij (die je nog los dient te kopen). Sommige bieden ook nog plaats voor 'gewone' batterijen, maar de grip is dus enkel grip, niets van juice in there.

Ik heb voor men 500D een Hähnel grip gekocht. Die zijn bijna de helft goedkoper, hebben zelfs een draadloze sluiter. De extra batterij is van Jupio. Hij heeft geen lock-knoppen, maar dus wel de extra sluiterknop en remote. Tot nu toe uitermate tevreden van.

Kies dus gewoon dat waar je voorkeur naar uit gaat en je zal gelijk hoe geen slechte keuze gemaakt hebben.

Comment

Waar heb je de Hähnel grip gekocht?

Comment

CameraNu.nl

Goedkoop, super service, correct en super levering!
                      Je zal hier op BD nog positieve reacties zien rond CameraNu.nl, dus ze zijn echt wel te vertrouwen.

Comment

** Het probleem met dingen die je in Japan koopt KAN zijn dat de bediening en knopjes in het japans zijn ;-) (ik herinner me hilarische verhalen van iemand die zijn laptop voor een paar euro minder daar heeft gekocht, en er uiteindelijk niks mee kon).
                        Nog een nadeel aan electronica uit Japan:
                        - douaneksoten/invoerrechten. (Kan alles bij elkaar een kwart van de aankoopprijs zijn)
                        - service-na-verkoop/garantie vervalt

** FourThirdscamera's:
                        - totaal geen ervaring mee
                        - komt (vooral gebaseerd op vooroordelen) op mij over als "net niét".

**
                        Nagenoeg iedere Canon gebruiker zal je positieve zaken over Canon geven negatief over Nikon EN OMGEKEERD!!!
                        Zever. Nagenoeg iedere xxx-gebruiker zal veel meer weten over xxx, je daar zowel de positieve als de negatieve dingen, zal je kunnen vertellen waarom hij niet heeft gekozen voor de yyy, en zal zonder veel nadenken kunnen zeggen dat je zowel met xxx, yyy als zzz goede en slechte foto's kan maken. En dan heb je er hier op bd nog een paar lopen die op eender welke vraag zullen zeggen: koop sony, al de rest is kak.

In het algemeen kan je zeggen dat een 50D of een 7D (als we het over canon hebben, ik ken nikon niet zo goed) een betere body gaat zijn, maar ook een duurdere. Maar een 500D met een kitlens lijkt me prima om te beginnen.

Bij de canon 500d, moet je dan nog een snelle geheugenkaart nemen OF helpt dit de camera niet om beter te presteren?
                        Je steekt daar gewoon een geheugenkaartje in van zoveel GB als je wil en dat is genoeg. Of dat nu een sandisk of whatever extreme II, III of IV is, dat ga je nog niet eens merken.

Zo'n batterijgrip bij de camera
                        ... dan heb je wat meer ding om vast te pakken, en als je zin hebt kan je er een tweede batterij bijsteken, dan kan je 1500 foto's maken per keer ipv 750 ;-) Ik ben zelf geen grip-gebruiker. Je maakt er geen betere foto's van. Als je per se die extra batterij nodig hebt kan je die ook gewoon los in je tas steken en wisselen als de eerste plat is.

Comment

OK ik zit momenteel dus in Japan en ben deze middag eens gaan kijken in de lokale Eiden-store. Ik heb beslist om te kiezen voor de gevestigde waarde van een Canon. De FourThirds-camera's worden door de meeste mensen afgeraden, en zo compact zijn ze blijkbaar toch niet.

Een Eos Kiss X3 (=500D) met 18-55 kost hier een €676. Daar krijg ik dan een gratis draagtas bij.

Opvallend was wel dat de Kiss X2 (=450D) met 18-55 hier slechts €450 kost! Ik ben er dus serieus over aan't twijfelen om toch maar een X2 te kopen. Iets ouder, iets minder gevoelige sensor, maar verdomd veel goedkoper.

In het eerste geval is de kit met 55-250mm lens erbij slechts €39 duurder, in het tweede €78 duurder.

Opvallend: een Nikon 3000D met 18-55mm kost hier slechts €385 (weldegelijk goedkoper dus, Twizter)

Wat raden jullie mij aan en waarom? Volgend weekend ga ik kijken om het toestel te kopen.

Comment

Een puntje om even in de gaten te houden is dat die KIss modellen voor de Aziatisch markt
                            naar ik vermoed geen NL menu bieden.
                            Mij persoonlijk boeit dat niet zo, maar jou misschien wel.....

Comment

Working...
                            X