Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Voor ongeveer hetzelfde geld heb je tegenwoordig een Nikon D90, die heeft onder andere een grotere zoeker en een videomodus.
Hecht je echter belang aan snelle live-view, beeldstabilisatie in de body of een burstmodus van 7 beelden per seconde, dan komt de Sony er beter uit.
Filmen gebruik ik niet, dus zal voor mij de A550 een betere keuze zijn.
Ik denk dat ik ga voor de A550 met 18-55 + sony 70-400
Alvast bednkt voor de reaktie
Ik heb trouwens zelf een Sony Alpha 550, dus mocht je nog vragen hebben, laat maar weten . De 70-400 is een super lens maar wel erg duur (€1300 als ik me niet vergis).
En ik help je graag als je vragen hebt over de 70-400G SSM. De beste telezoomlens tot 400mm van Sony, beter dan Nikon's 80-400 ED AF VR Nikkor of Canon's 100-400L IS USM denk ik. Beter op 400mm (de Nikon is daar een aardig stuk softer, de Canon is niet zo scherp op 400mm wide-open. En meteen met het grootste bereik. De Canon is een zogenaamde 'stofzuiger'...en stamt terug tot 1998.
De A550 met kitlens en de 70-400G SSM is een zéér goede combinatie. Wat zou je ermee willen fotograferen ? Ik gebruik 'm voor vliegtuigen, wat een kwaliteit....
Maar zoals Stijn zegt, ze is niet goedkoop, maar veel betere prijs/kwaliteit tov de Canon of de Nikon lenzen in die klasse.
Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.
Wat ik me vooral afvraag bij de 70-400 lens van sony:
Stelt hij op iedere focus perfect scherp? Ook al is de afstand 1,5m?
Wat is het kleinste afstand scherp op 70mm?
Heb vroeger nog een tamron 28-300 gehad, die had daar serieus problemen mee.
Ik fotografeer graag mensen incognito, zeker op reis
Voor mij geeft dit een zeer realistisch beeld weer van de plaats en tijd waar ik mij op dat ogenblik bevindt.
De standart lens zou ik vooral gebruiken voor portretfotografie close-up (buiten en mini binnenstudio)
Hiermmee denk ik een grote range te bereiken door deze 2 lenzen.
Stond nog in twijfel om de 70-200 2,8 te nemen van sigma, maar denk beter onmiddelijk te investeren in een lens met groter bereik.
Zelf ga ik voor de sigma 120-400 gaan (wegens budget) . De plaatjes die ik daarvan zag vond ik meer dan behoorlijk (ook bij verschillende testrapporten kwam deze er goed uit). Maar zover ik weet is de sony 70-400 inderdaad top. Ik wil ook dit bereik voor vliegtuigen en beestjes. Ik heb zelf de A330 (deze zomer mijn eerste DSLR) en heb nog een oude minolta 100-300. Ik vraag me af of een upgrade van de kitlens voor vakantiefotografie erg veel oplevert, of dat de combinatie van die 18-50, 100-300 en sigma 120-400 niet een voldoende mooie set is :-)
Ik hoor zoveel positieve dingen over de A-500 reeks dat ik soms overweeg om over te stappen.
Wat ik me vooral afvraag bij de 70-400 lens van sony:
Stelt hij op iedere focus perfect scherp? Ook al is de afstand 1,5m?
Wat is het kleinste afstand scherp op 70mm?
Heb vroeger nog een tamron 28-300 gehad, die had daar serieus problemen mee.
Deze lens stelt altijd snel en perfect scherp, om het even welke focus- of brandpuntsafstand.
Een 28-300-tje is hiermee dan ook niet te vergelijken hé, niet qua glas, qua bouw of qua prijsklasse .
Zelf ga ik voor de sigma 120-400 gaan (wegens budget) . De plaatjes die ik daarvan zag vond ik meer dan behoorlijk (ook bij verschillende testrapporten kwam deze er goed uit). Maar zover ik weet is de sony 70-400 inderdaad top. Ik wil ook dit bereik voor vliegtuigen en beestjes. Ik heb zelf de A330 (deze zomer mijn eerste DSLR) en heb nog een oude minolta 100-300. Ik vraag me af of een upgrade van de kitlens voor vakantiefotografie erg veel oplevert, of dat de combinatie van die 18-50, 100-300 en sigma 120-400 niet een voldoende mooie set is :-)
Ik hoor zoveel positieve dingen over de A-500 reeks dat ik soms overweeg om over te stappen.
Als ik jou was, dan zou ik in de eerste plaats zorgen voor prima glas (en wat langer sparen indien nodig), en pas daarna voor een nieuwe body. Dat gaat meer invloed op je foto's hebben.
Ik zou dus eerder a330/18-55/70-400 als set kiezen dan a500/18-55/100-300/120-400...
juzaphoto vergelijking telezooms popphoto 120-400 slrgear 120-400
De samenvatting van deze review :
"If absolute image quality at full telephoto is your objective, you may have to invest slightly more money into a telephoto prime, but shooting stopped down to ƒ/8 or ƒ/11, you can get fairly good images out of this lens..."
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
De minimum focusafstand van de 70-400G SSM is anderhalve meter, op gelijk welke brandpuntsafstand en tack-sharp, zelfs op 400mm f/5.6. Stelt perfect scherp. Geen last van diffractie op f/11 of f/16. Er zit ook een focus limiter op (full AF, 3m-oneindig, handmatig scherpstellen). En ze is zeer stil. Een pracht van een ding.
Voor vliegtuigen heb je zoals ik het voordeel dat je verder kan croppen aangezien ze goed scherp is. Als ik iets mag aanraden om erbij te kopen; een 77mm beschermingsfilter.
Toen we in augustus in Engeland waren, zat ze in het bijgeleverde etui, dan in de doos, die vervolgens in mijn grote (vorige) fototas zat. We zaten even tegen een zo'n eh...ding in het midden van de weg om de weg te versmallen en snelheid te laten verminderen, boef, platte band en een aardige schok. En ze had niks...stevig, professioneel materiaal!
Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.
Thanks voor de tip K-2...betere lenzen dragen mssch beter bij dan een nieuwe body. Ik zal het eens bekijken. Hoe valt uw 55-200 mm eigenlijk mee? Gebruik je die veel gezien de combinatie 18-55 en 70-400?
Hoe valt uw 55-200 mm eigenlijk mee? Gebruik je die veel gezien de combinatie 18-55 en 70-400?
Die 55-200 heb ik niet; enkel een keer een kwartier gebruikt, en viel heel goed mee, rekening houdend met de prijs .
Veel hangt af van wat je wil hé. Als je af en toe op trektocht gaat, dan zal het niet meevallen om hele dagen met die 70-400 te zeulen.
Ze permanent meenemen tijdens tochtjes als je twee weken op vakantie bent, kan je best wel eens rug-, nek- of spierklachten opleveren . Sommigen hebben daarvan al sneller last dan anderen natuurlijk. Maar een licht en compact alternatief is dan goed meegenomen. Daarom hebben veel mensen naast die zware tele's toch ook nog iets kleiners (Minolta 100-300D, 55-220, Sony 70-300G, Sony/Sigma 18-250, ...).
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
Bij mij is het de combinatie 18-70, 55-200 en 70-400G. De 55-200 is een lensje dat leuk presteert voor z'n geld. Zeer mooi bokeh onder andere. Die wordt momenteel zelden gebruikt aangezien ik een veel groter bereik heb met de 70-400. De 'grote' om het zo te zeggen, sluit qua bereik ook naadloos aan op de 18-70. Maar als ik ergens naartoe ga zit de telekitlens in mijn tas, al was het maar als beperkte back-up.
Wat die klachten betreft, ik heb vooral last in mijn linkerarm (waar ik mee zoom en de lens ondersteun) als ik ze zoals op een airshow een paar uren moet in de hand houden...zoals Flying Legends, daar heb je geen tijd om ze even terug in de tas te leggen. Gebrek aan armspieren, zeker ?
Voor wat voor toestellen wil je ze gebruiken ? Airshows, daar kom je altijd tekort alhoewel je met de 400mm en wat megapixels aardig kan croppen. Voor airliners daarentegen kom je met de 70-300G SSM zeker toe, alhoewel 400mm nog beter is voor close-ups enz. De 400mm is wel bijna twee keer zo duur en twee keer zo zwaar, hou daar wel rekening mee .
Kijk hier maar eens naar. Ik had ze in te groot formaat geupload waardoor ze wel naar 1024 pixels zijn geresized dus wat mindere kwaliteit als je ze groter bekijkt, maar ik wil je gerust de grotere originelen doormailen. Over het algemeen zijn ze vrij goed vind ik.
Pictures taken at IWM (Imperial War Museum) Duxford, Cambridgeshire, UK, during the Flying Legends airshow, July 11-12 2009. Includes photos which have never been published before, until now. All rights reserved by Joris Van den Berghe.
@K-2 sorry voor mijn vraag over 55-200, ik had uw reacties en die van Joris door mekaar gehaald. Maar thanks voor de tips. Wel ik ben best tevreden over de nieuwe kitlens (18-55) van sony en over die oude minolta 100-300. Lichte set up om te wandelen ... maar wel vaak lens wisselen he :-) De extra mm's wil ik voor vliegtuigen (vooral airshow) en wat natuurbeleving (vogels, andere dieren). Het gewicht ken ik...ik ben in conditie, en de rugzak he :-) . In september deed ik Kleine Brogel met de 300 mm maar daar waren ze echt dichtbij. Die Duxford foto's zijn erg goed JorisVDB, ziet er mij een mooie show uit daar. Ik zou volgende zomer graag Fairford ofzo willen aandoen, Engeland is toch de placeto be wat dat betreft. De rest is reisfotografie.
Terug even on topic: ik heb de A 500 geprobeerd, toch leuk toestel hoor. Persoonlijk heb ik totaal geen boodschap aan filmen met een DSLR en volgens mij kan de 500 dan zeker met Nikon 5000 concurreren.
Dank je. Voor vliegtuigspotten is ze van Sony inderdaad de beste lens, toch als je iets kleiners dan Boeings, Airbussen, Bombardiers, Embraers,...fotografeert.
Ik zou wel een beetje meer opleggen, de A500/550 kan zeker concurreren met de D5000 en zelfs met de D90 vind ik.
De 550 heeft namelijk een veel beter scherm en soms zal (bij airshows ofzo, op Duxford of RIAT of Farnborough moet je wel echt de burst mode gebruiken) die 7 fps modus wel eens van pas komen. De belichting en autofocus is dan wel vergrendeld, maar als je in RAW fotografeert kan je daar toch nog veel mee doen, toch met de belichting (niet dat ik zelf in RAW fotografeer maar soit ).
Comment