Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

    Je koopt een 5D tweedehands voor minder dan 1000 euro, en daar zou ik niet aan twijfelen, full frame is zeker voor studio portretfotografie de top.
    Misschien even iets off topic, maar wat je nooit mag vergeten als je echt grote afdrukken wil maken, is een goede postprocessing dus zeker in Raw werken en omzetten naar tiff voor de grote afdrukken.

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #17
      Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

      Een 5d tweedehands rond de 1000 Euro ? Dan koop je toch een nieuwe 7d zeker

      Een 5d heeft 12.8 Mpixel, een 7d heeft 18Mpixel ... dus zie ik niet in waarom een 5d dan beter zou zijn voor studiowerk ?
      Het voordeel van iso op de FF valt totaal in het niet hier omdat je in de studio toch op iso100 gaat werken ?

      Ik denk dat er op dit moment geen enkele all-round Canon is die beter is dan de 7d, hij is snel heeft hoge resolutie en tot iso 1600 zou het verschil tussen de 7d en de 5dII (yep, de nieuwe 5d) verwaarloosbaar zijn volgens verschillende testen.

      Ik heb een test gezien waar de scherpte van de 5dII beduidend beter was dan die van de 7d, maar mijn eigen test van een 5dII in vergelijking met mijn 40D bracht dit toch niet over hoor ... enkel de high iso en de dubbele resolutie maakte de 5dII beter dan mijn 40D, als je tot iso 400 werkt en de beelden van de 5dII verkleint naar 10mpixel haal je ze er maar héél moeilijk meer tussenuit, terwijl de AF van een 5d serieus traag is in vergelijking met een 40D (en de 7d is nog sneller )

      Ik weet in elk geval wat ik ga kopen : een 7d

      Mark
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

      Comment


      • #18
        Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

        Nog zoiets hé, de AF van een 5D is trager dan een 40D.
        Ik heb beide toestellen en ik merk NIKS van de tragere AF bij de 5D.
        En als je grote prints wil hebben dan is de 5D zeer goed, punt uit.
        De foto's van de modelbanen op mijn site zijn allemaal genomen op
        ISO 1600 met mijn 5D en een EF-50mm f/1.8 MKI uit de hand zonder te flitsen.


        Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

        Comment


        • #19
          Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

          Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
          Maar dat is nu net waarom ik deze vraag stelde.
          Met mijn 10D heb ik soms wat ruzie...ik fotografeer graag kinderen, maar ook dieren statisch OF in aktie en merk dat mijn AF gewoon veeeeeeel te traag is als het op aktiefoto's aankomt. Op het moment dat hij heeft scherpgesteld, is het moment al lang voorbij. Zo frustrerend... zo'n blur in je zoeker, terwijl je wilt schieten. Ook ga ik graag naar buiten, wandelen met de kids en maak eigenlijk alleen gebruik van het beschikbare natuurlijk licht. Dan wil ik wel eens hogere ISO waarden kunnen gebruiken (hoog voor de 10D is 400) Dan is de 10D echt een ruisbak.
          Zouden deze problemen voorbij zijn met de 50D of ben ik dan toch echt beter af met de 7D?
          Presteert de 7D ook goed in de studio, bij bv portretopnames? Hier kan ik echt niets over vinden....de 7D en studiowerk.
          Tot nu toe lijken vooral de aktiefanaten helemaal gek te zijn op de 7D. Ik vrees dat portretfotografen vooral met de 1D of 5D schieten....dat zit er budgetair gezien voor mij gewoon niet in.
          Het wordt kiezen tussen de 50D (hou ik centjes over) of de 7D voor mij.

          Een 40D is zelfs al goed genoeg voor jouw. ISO tot 1600 zijn aanvaarbaar, focus is snel genoeg voor kids die spelen. Wil je hogere iso's dan is een 7D of full frame een oplossing. Een portret maak je gewoonweg niet op hoge iso.

          Ook een 7D is gericht op studiowerk. Dit merk ik op omdat je hier draadloos je flitsers kunt aansturen. Het enige voordeel bij een fullframe camera is de dieptescherpte die verschillend is (ruis is alleen een punt bij hoge ISO). In studio is dit meestal iso 100, 200

          Comment


          • #20
            Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            De foto's van de modelbanen op mijn site zijn allemaal genomen op ISO 1600 met mijn 5D en een EF-50mm f/1.8 MKI uit de hand zonder te flitsen.
            Je gallerijen zijn leeg (under construction)

            Comment


            • #21
              Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Nog zoiets hé, de AF van een 5D is trager dan een 40D.
              Ik heb beide toestellen en ik merk NIKS van de tragere AF bij de 5D.
              Een 5D is niet geschikt om een burst van 6 a 8 beelden te maken. Mensen halen focussnelheid en burst rate denk ik door elkaar. Wel is het zo dat een 7D bij snelle aktie's nog altijd een acurate focus heeft.
              Last edited by powerkiller; 22 november 2009, 11:39.

              Comment


              • #22
                Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                De 7D misschien? Geen fullframe, hoewel toch nogal wat kenmerken ervan, niet?
                Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar welke kenmerken dat zijn
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #23
                  Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

                  Wat is er mis met een Canon Eos 500D ?

                  Ik ben er zeer tevreden mee.

                  Met alle toebehoren (telelens, tas, filters....) kom je aan 1200 euro.
                  Canon-man. Concerten en natuur.
                  Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                  Comment


                  • #24
                    Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

                    Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                    Je gallerijen zijn leeg (under construction)
                    Deze zijn inderdaad under construction, maar deze van de modelbanen niet dacht ik.
                    Het wordt stillekesaan tijd dat ik er weer werk van maak in ieder geval.

                    Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                    Een 5D is niet geschikt om een burst van 6 a 8 beelden te maken. Mensen halen focussnelheid en burst rate denk ik door elkaar. Wel is het zo dat een 7D bij snelle aktie's nog altijd een acurate focus heeft.
                    Klopt, ben blij dat er nog mensen zijn die deze zaken kunnen onderscheiden van elkaar.

                    Moet je bovendien ook gelijk geven in #19
                    Last edited by Red Falcon; 22 november 2009, 13:30.


                    Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                    Comment


                    • #25
                      Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

                      Voor je studio werk is een 5DII denk ik wel het beste toestel. Maar zoals jezelf aanhaalt wil je geen FF vanwege het verlies van de crop factor, die je "nodig" hebt voor het fotograferen van je vogels.
                      De meesten springen hier onmiddelijk naar de 7D.
                      Maar misschien dat een 2ehands 1DmkIII ook een oplossing kan zijn. Snel en accuraat, goede iso tot 1600 en een crop van 1,3. dus een gulden middenweg tussen FF- en croptoestellen

                      Comment


                      • #26
                        Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

                        Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
                        Wat is er mis met een Canon Eos 500D ?

                        Ik ben er zeer tevreden mee.

                        Met alle toebehoren (telelens, tas, filters....) kom je aan 1200 euro.
                        Ik zeg niet dat er iets mis is met de 500D hoor.
                        Maar ik heb deze toestellen in de winkel vastgehouden...ik vind het niet prettig voelen (beetje licht en plastiek achtig) Geef mij dan maar de zwaardere robuustere modellen. Daarnaast vind ik het tweede displaytje echt een must en zijn er toch wel andere belangrijke technische verschillen tussen de xxxD en de xxD (sluitertijden, hardware).

                        Ik heb al een mooie tas, en objectieven Ik ben slechts op zoek naar een nieuwe body. Maar tx voor het meedenken

                        Comment


                        • #27
                          Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

                          Ik geloof inderdaad dat je na je 10D niet meer terug kunt gaan naar een xxxD. Ik maakte met de stap van een 350D naar de 50D een grote sprong.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

                            Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                            Een 40D is zelfs al goed genoeg voor jouw. ISO tot 1600 zijn aanvaarbaar, focus is snel genoeg voor kids die spelen. Wil je hogere iso's dan is een 7D of full frame een oplossing. Een portret maak je gewoonweg niet op hoge iso.

                            Ook een 7D is gericht op studiowerk. Dit merk ik op omdat je hier draadloos je flitsers kunt aansturen. Het enige voordeel bij een fullframe camera is de dieptescherpte die verschillend is (ruis is alleen een punt bij hoge ISO). In studio is dit meestal iso 100, 200
                            Ik wilde even reageren op de reaktie dat je een portret niet op hoge iso's maakt.
                            Als je in de studio werkt niet uiteraard....maar ik maak graag buitenportretten met slechts het aanwezige natuurlijk licht. Reken maar dat een hogere ISO (400-800) en dan ook een redelijk ruisloze foto hier dan een uitkomst voor mij zou zijn. De grofkorreligheid op hogere ISO's is voor mij juist een belangrijke reden waarom ik een ander toestel dan mijn 10D wil. Dat en een snellere AF. Ik schiet nooit 8 frames per seconde...daar gaat het mij niet om.
                            Ik wil gewoon een toestel wat acuraat reageert en snel focussed zodat ik precies dat ene korte moment kan vastleggen. De 10D is daar gewoon erg traag in en ik staar vaak in een blur door mijn zoeker, wachtend tot hij eindelijk correct wil focussen (dit kan echt secondenlang duren). Zo mis ik de nodige mooie spontane momentjes

                            Poeh....ik dacht te moeten kiezen tussen een 50D of een 7D... CF of een CF. Maar nu komt er een FF om de hoek kijken die ook erg interessant is...de 5D.
                            Dat wordt nog meer huiswerk

                            Comment


                            • #29
                              Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

                              Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                              Ik geloof inderdaad dat je na je 10D niet meer terug kunt gaan naar een xxxD. Ik maakte met de stap van een 350D naar de 50D een grote sprong.
                              Precies, zonder dat ik denegrerend over de XXD serie wil doen, want dat zijn prima toestellen. Maar ik ga liever qua technologie vooruit en noooo way dat ik het zonder mijn kleine dierbare oplichtende displaytje kan doen.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

                                Ik heb zowel de 500D als de 5D, die ik in verschillende situaties gebruik. Ik vind de 500D een uitstekend toestel. Prijs/kwaliteit is supergoed! Overzichtelijk toestel + je display bovenop je toestel staat gewoon op je LCD-scherm (en véél overzichtelijker en snel te bedienen). De 500D is inderdaad lichter en de 5D voelt "beter" aan, maar ik kan zo'n lichtere body ook wel smaken. Ik vind dat de term "instap-DSLR" een verkeerd beeld geeft van de 500D. Hij verdwijnt wat in het "7D-geweld", maar er is absoluut geen enkele reden om "denigrerend" te doen over een 500D. Als je budget beperkt is: 500D + wat extra glas.

                                Comment

                                Working...
                                X