Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

    Hallo,

    Over een maand of wat ga ik mijn eerste nieuwe DSLR aanschaffen.
    Ik ben al maanden aan het lezen en heb ook BD uitgespit, maar kom er toch niet helemaal uit. Ik mis ook nog gewoon de technische kennis, waar veel van jullie veel meer kaas van hebben gegeten. Ik fotografeer nu 6 maanden met mijn maatje...een tweedehands Canon 10D, maar de trage AF en de enorme ruis (al op ISO 400) breken me echt een beetje op.

    Ik fotografeer vooral portretten, maar maak ook aktiefoto's van kids, dieren (veel vogels en watervogels) macro en landschappen. Kortom....ik gebruik hem voor alles
    Ik ben in het bezit van Canon EF-lenzen...dus GEEN EF-S lens en zoek dus een toestel van Canon waar ik deze EF objectieven bij kan gebruiken.
    Met enige regelmaat maak ik portretfoto's, die op groot formaat uitgeprint moeten worden (60x 90 bv) Dat kreeg ik met de 10D niet voor elkaar....20x30 was eigenlijk de max.

    Mijn budget reikt tot aan de 1200/1300 euro voor de body, meer zit er niet in.
    Heeft iemand suggesties, ervaringen of tips?

    tx

    Monica
    Last edited by Monica; 21 november 2009, 19:44.

  • #2
    Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

    Het ziet ernaar uit dat je eigenlijk het beste gebaat zou zijn bij een fullframe.
    Maar dat budget, en de nadruk op "nieuw"?
    De 7D misschien? Geen fullframe, hoewel toch nogal wat kenmerken ervan, niet?
    Ik heb zelf de 50D waarvan ik ook zeer tevreden ben.
    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

    Comment


    • #3
      Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

      Hoi LesC, bedankt voor je antwoord.
      Waarom is een FF een must (ik hoor dat veel)? Zonder de cropfactor 1.6 zou ik weer mm's tekort komen vrees ik.
      Wat zijn de echt serieuze voordelen van een FF?

      De 7D...ik lees daar veel over, maar 1 ding kan ik nergens vinden. Is de 7D (net als de xxD series) ook geschikt voor EF lenzen, of alleen voor EF-S?

      Comment


      • #4
        Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

        EF is meen ik de vatting voor film- en fullframe camera's.
        EF-S zijn dan weer uitsluitend geschikt voor camera's met een verkleinde factor (weliswaar dezelfde "eos"-vatting, maar een andere beeldhoek/projectie van het beeld: denk ik).
        Als je dus EF-objectieven hebt, passen die dus op beide "soorten" camera's; full frame en aps-c.
        Echter, de werking van die objectieven zal anders zijn.
        Enerzijds door de crop-factor (dus een schijnbaar grotere brandpuntsafstand), anderzijds door het minder aanwezig zijn van verloop van scherptediepte op een "crop"-sensor.
        Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

        Comment


        • #5
          Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

          Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
          Hoi LesC, bedankt voor je antwoord.
          Waarom is een FF een must (ik hoor dat veel)? Zonder de cropfactor 1.6 zou ik weer mm's tekort komen vrees ik.
          Wat zijn de echt serieuze voordelen van een FF?

          De 7D...ik lees daar veel over, maar 1 ding kan ik nergens vinden. Is de 7D (net als de xxD series) ook geschikt voor EF lenzen, of alleen voor EF-S?
          Een cropcamera, waartoe de 7D behoort, kan zowel EF-S als EF objectieven aan; een fullframe zoals de 5DII enkel de EF lenzen.
          Maar omdat je spreekt van portretten... en hoge ISO's, wel dan is eigenlijk een fullframe de beste keuze. Alleen zal je je budget moeten verhogen.
          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

          Comment


          • #6
            Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

            Dat zit er niet in LesC...nog niet en ik ben echt toe aan een nieuwe camera, want de 10D loopt op zijn eindje.
            Ik dacht in eerste instantie aan de 50D, maar zie nu dat de 7D drastisch in prijs gezakt is (hier in NL staat de 7D voor 1245 euro te koop)
            Een FF zit er voor mij voorlopig niet in. Maar ik vind dat niet zo'n drama

            Als ik moet kiezen tussen de 50D of de 7D voor portretten, natuurfotografie (ook aktiefoto's) macro en studiowerk...sja, dan is de 7D een betere optie neem ik aan.
            De resolutie vind i wel prettig, aangezien ik foto's nogal eens flink groot moet opblazen..echt groot.

            Comment


            • #7
              Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

              Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht

              De 7D...ik lees daar veel over, maar 1 ding kan ik nergens vinden. Is de 7D (net als de xxD series) ook geschikt voor EF lenzen, of alleen voor EF-S?
              Geen enkele EOS is alleen geschikt voor Efs.
              Ter info:
              Niet FF camera's zijn geschikt voor ALLE oude en nieuwe (Canon)lenzen van na 1986

              Comment


              • #8
                Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

                dank je...dus mijn EF lenzen kan ik gebruiken op een 7D...een FF is buiten mijn bereik en eigenlijk zie ik daar voor mij ook geen voordelen in. Met extenders werken lijkt me ook geen pleziertje en ik heb die cropfactor voor mijn mm's nodig.

                Ik kan qua budget dus kiezen voor een 50D of een 7D...Sommigen noemen de 7D zelfs de eigenlijke 60D (?)

                Dan vraag ik mij alleen af of een 7D ook goed geschikt zou zijn voor portretten, aangezien vooral sportfotografen helemaal gek zijn van de 7D (snelle Af en hoge ISOstanden.


                Wat zouden jullie doen met een budget van rond de 1200/1300 euro voor een body, als je alleen EF lenzen in huis hebt (en niet kwijt wilt) en van aktie tot vooral veel portretten wilt schieten?

                Comment


                • #9
                  Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

                  Eos 7D zonder twijfel.
                  Prachtig toestel.
                  SF
                  00.00 Gone

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

                    Als je alle recente topics bekijkt dan weet je onmiddelijk dat de 7D de enige DSLR is waarmee je nog fotos kan maken.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

                      Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                      Als je alle recente topics bekijkt dan weet je onmiddelijk dat de 7D de enige DSLR is waarmee je nog fotos kan maken.
                      Op de club zijn er enkelen overgestapt naar een Eos 7D en het is toch wel een knap, straf en zeer degelijk toestel, hoor.
                      Maar ja, idd, we worden allemaal heel blasé.
                      Mijne wacht zit er op, salut, 'kga slapen, zzzzzzZZZzzz, snurk!!
                      SF
                      00.00 Gone

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

                        Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                        dank je...dus mijn EF lenzen kan ik gebruiken op een 7D...een FF is buiten mijn bereik en eigenlijk zie ik daar voor mij ook geen voordelen in. Met extenders werken lijkt me ook geen pleziertje en ik heb die cropfactor voor mijn mm's nodig.

                        Ik kan qua budget dus kiezen voor een 50D of een 7D...Sommigen noemen de 7D zelfs de eigenlijke 60D (?)

                        Dan vraag ik mij alleen af of een 7D ook goed geschikt zou zijn voor portretten, aangezien vooral sportfotografen helemaal gek zijn van de 7D (snelle Af en hoge ISOstanden.


                        Wat zouden jullie doen met een budget van rond de 1200/1300 euro voor een body, als je alleen EF lenzen in huis hebt (en niet kwijt wilt) en van aktie tot vooral veel portretten wilt schieten?
                        Eigenschappen van de verschillende sensoren.




                        Zwart = Full Frame
                        Rood = 1.3x Crop Factor
                        Geel = 1.5x Crop Factor
                        Groen = 1.6x Crop Factor

                        Een 135mm blijft een 135mm zowel op een FF als op een APS-C camera.
                        Alleen is bij een APS-C de uitsnede van het beeld kleiner dan bij een FF en heeft men de indruk over meer millimeters te beschikken.
                        M.a.w. heeft men de indruk dat een 135 x 1,6 een 216mm is, maar het beeld is voor geen millimeter genaderd.
                        Hoop hiermee het misverstand, dat bij velen daar omtrent nog bestaat, te hebben verholpen.
                        Als je het budget niet hebt om een nieuwe 5D te kopen kan je misschien eens uitkijken voor een occassie met weinig cliks op de teller.


                        Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                        Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                        Comment


                        • #13
                          Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

                          Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
                          Als je alle recente topics bekijkt dan weet je onmiddelijk dat de 7D de enige DSLR is waarmee je nog fotos kan maken.
                          Door die topics weet ik ook dat jij het niet meer zo op canon hebt
                          Maar ik heb mooie Canon objectieven en vind de Canontoestellen meer dan prima. Ik heb geen ervaring met Nikon en die toestellen zullen zeker net zo goed zijn.
                          Ik zie vooral mensen die veel aktie fotograferen, die gesteld zijn op de nieuwe 7D. Vandaar mijn vraag of deze ook goed geschikt zou zijn voor portretten en studiowerk.

                          Dankjewel Red Falcon voor je duidelijke uitleg. Als ik zo de ervaringen hier lees, zou men mij de FF 5D aanraden (tweedehands welliswaar) of de CF 7D. Over de 50D spreekt niemand meer eigenlijk.
                          Het wordt tijd dat ik de winkel maar eens in ga met alle info die ik verzameld heb.
                          Bedant allemaal!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

                            er staan heel wat 50D toestellen te koop bij "aangeboden" op dit forum
                            ook 5D !
                            mss daar eens snuffelen...wie zoekt, die vindt
                            veel succes
                            dirk.
                            het leven is als fotograferen, gebruik de negatieven om het positieve te ontwikkelen...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Hulp gevraagd bij aanschaf nieuwe Canon

                              Maar dat is nu net waarom ik deze vraag stelde.
                              Met mijn 10D heb ik soms wat ruzie...ik fotografeer graag kinderen, maar ook dieren statisch OF in aktie en merk dat mijn AF gewoon veeeeeeel te traag is als het op aktiefoto's aankomt. Op het moment dat hij heeft scherpgesteld, is het moment al lang voorbij. Zo frustrerend... zo'n blur in je zoeker, terwijl je wilt schieten. Ook ga ik graag naar buiten, wandelen met de kids en maak eigenlijk alleen gebruik van het beschikbare natuurlijk licht. Dan wil ik wel eens hogere ISO waarden kunnen gebruiken (hoog voor de 10D is 400) Dan is de 10D echt een ruisbak.
                              Zouden deze problemen voorbij zijn met de 50D of ben ik dan toch echt beter af met de 7D?
                              Presteert de 7D ook goed in de studio, bij bv portretopnames? Hier kan ik echt niets over vinden....de 7D en studiowerk.
                              Tot nu toe lijken vooral de aktiefanaten helemaal gek te zijn op de 7D. Ik vrees dat portretfotografen vooral met de 1D of 5D schieten....dat zit er budgetair gezien voor mij gewoon niet in.
                              Het wordt kiezen tussen de 50D (hou ik centjes over) of de 7D voor mij.

                              Comment

                              Working...
                              X