Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overstap naar FF

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: overstap naar FF

zucht.....lezen is ook een vak

Niets is standaard, en natuurlijk zullen er mooie portretten zijn (let wel...portretten!!) met een grote DOF!

Comment

portret kan ten voeten uit zijn, of een buste of enkel het hoofd, van een of meerdere personen.

rankin is volgens mij iemand die maakt wat jij bedoelt

zo zijn er honderdtallen te vinden.

een oude (klassieke) portretfotograaf en voor mij iemand die uitzonderlijk goed de ziel kon blootleggen is joseph karsh, een van de grootste portrettisten.

wat ik wil aantonen is dat voor mooie portretten te maken je geen FF toestel nodig hebt, niet in de studio en ook niet daarbuiten, en dat grote fotografen meestal niet spelen met kleine dof's van een paar mm of hetzij met TC (technische camera)
      Als je je onderwerp wilt isoleren van de achtergrond is kleine dof gebruiken de meest eenvoudige techniek, dat is zo. Maar een APS toestel voldoet daar meestal ruimschoots.
      Hier is de afstand van het onderwerp tot de achtergrond van groter belang.
      Je moet je model zodanig plaatsen dat er weinig storende elementen in het beeld zijn, of nog beter de achtergrond boeiend in beeld brengen, dat is juist fotografie.
      Als je echt toelegt op portret, is een goede portret lens een aanrader, 85mm F1,4 of een 135mm, het bokeh van een lens kan wel belangrijk zijn. Wordt nog al eens verward met DOF.

Comment

persoonlijk ben ik een grote fan van erwin olaf...een beetje vreemd af en toe, wel prachtig, gedurfd en zeker kunst met een hoofdletter K te noemen! (en of ie nou met veel of weinig DOF zijn plaatjes maakt, en met welk toestelletje hij het doet, het maakt me totaal niets uit.. (maar da's volledig off-topic..) punt is wel, dat het m,i, allemaal geen ene moer uitmaakt met welk toestel of met welke DOF een portret gemaakt is/wordt... het eindresultaat telt! Ik kan nog altijd met verrukking kijken naar hele ouwe portretten, gemaakt met toestellen die bij lange na niet de mogelijkheden hadden van al ons dslr-spul, maar nog steeds op veelzeggend hoogstaand niveau staan!

(een land met een grote historie wat betreft portretfotografie is trouwens armenie.. ik heb daar werkelijk waar, juweeltjes van zwart-wit portretjes gezien, en, gemaakt met veel minder geavanceerd spulleke dan wij hier hebben..dus het was dan toch weer die ene fotograaf die het verschil maakte..niet zijn toestelleke) helaas zijn de fotografen van daar niet zo bekend hier..

dan weer on-topic: het maakt niet zo heel veel uit, FF of aps-c... de mate van DOF bepaal je nog altijd zelf...

groetjes, Alex!

Comment

“Alle” karakteristieken van bijv. een 200mm, blijven 100% dezelfde, zowel op een FF als APS-c!
          Enkel de uitsnede is verschillend, meer is dat niet en zal dat ook nooit zijn.
          Net zoals een digitale zoom ook truuut in pakskes is.
          SF
          00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            portret kan ten voeten uit zijn, of een buste of enkel het hoofd, van een of meerdere personen.

rankin is volgens mij iemand die maakt wat jij bedoelt

zo zijn er honderdtallen te vinden.

een oude (klassieke) portretfotograaf en voor mij iemand die uitzonderlijk goed de ziel kon blootleggen is joseph karsh, een van de grootste portrettisten.

wat ik wil aantonen is dat voor mooie portretten te maken je geen FF toestel nodig hebt, niet in de studio en ook niet daarbuiten, en dat grote fotografen meestal niet spelen met kleine dof's van een paar mm of hetzij met TC (technische camera)
            Als je je onderwerp wilt isoleren van de achtergrond is kleine dof gebruiken de meest eenvoudige techniek, dat is zo. Maar een APS toestel voldoet daar meestal ruimschoots.
            Hier is de afstand van het onderwerp tot de achtergrond van groter belang.
            Je moet je model zodanig plaatsen dat er weinig storende elementen in het beeld zijn, of nog beter de achtergrond boeiend in beeld brengen, dat is juist fotografie.
            Als je echt toelegt op portret, is een goede portret lens een aanrader, 85mm F1,4 of een 135mm, het bokeh van een lens kan wel belangrijk zijn. Wordt nog al eens verward met DOF.
            Aha....duidelijk! Tx voor je uitleg. Ik ben dus prima uit met de 7D (CF 1.6)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
              “Alle” karakteristieken van bijv. een 200mm, blijven 100% dezelfde, zowel op een FF als APS-c!
              Enkel de uitsnede is verschillend, meer is dat niet en zal dat ook nooit zijn.
              Net zoals een digitale zoom ook truuut in pakskes is.
              SF
              ga door heren...dit is begrijpelijke taal
              Ik schrok namelijk al, omdat ik begreep dat je eigenlijk alleen met een FF een perfecte dof voor portretten kon krijgen. vreemd, want mijn oude 10 deetje deed dat toch ook al aardig. Ik vat 'm nu.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                zucht.....lezen is ook een vak

touché ...
                (en ja, alles is goed als het eindresultaat mooi is !!)

Comment

Puerte ... allemaal juist en tegelijk ook zeer beperkend ...

Als ik spreek over "standaard" dan gaat het over wat de theorie in fotocursussen zegt ... echter zoals in het begin reeds gemeld ... regels zijn om gebroken te worden.

Je kan evenveel topfotografen vinden die met kleine als grote dof werken ...

Over portret, 80% hiervan zijn een hoofd met schouders ... rest zijn inderdaad van kop tot teen.

Kop tot teen zal je normalieter grote dof gebruiken, want omgeving verteld (meestal) een verhaal over de persoon (werkomgeving ... )

Een hoofd en schouder zal je normalieter met kleine dof gebruiken ...

En voor je hier op reageer ... is enkel wat "normaal" gedaan word, dat is geen verplichting en iedereen is vrij (en zelfs aangemoedigd) om te zien of anders een beter resultaat geeft ... dat is nu artistieke vrijheid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                    ga door heren...dit is begrijpelijke taal
                    Ik schrok namelijk al, omdat ik begreep dat je eigenlijk alleen met een FF een perfecte dof voor portretten kon krijgen. vreemd, want mijn oude 10 deetje deed dat toch ook al aardig. Ik vat 'm nu.
                    Yes ... even de les over de vastheid der dingen ... echter je zegt wat anders is ... de crop.

Nu mensen denken in wat er op het eindbeeld komt ... dus die crop zorgt dat het resultaat met een 200mm wel anders is ...

Voor een zelfde beeldvulling op een APS-c of op een FF ga je een andere focaal (mm) gebruiken ... en dat is nu juist het verschil.

Comment

Tot slot (voor mij althans)
                      Ik lees hier te veel, dat een 200mm plots een 300 mm wordt, of met een FF kom ik mm te kort.
                      Sorry, maar dat is pure onzin, hoor!
                      Het is enkel door de lenswissel dat bij FF je DOF & of brandpuntafstand verandert, dat is al 100 jaar bekend!
                      F/:mm / Afstand T.Object / diafragmaopening, beïnvloeden de scherptediepte, niets anders.
                      Als ze morgen een FF maken met een Crop-stand, waar "bij selectie" een APS-c cropmasker wordt geplaatst, wordt dan je 200mm plots ee 300mm??
                      Neen, over gans de lijn, nope, een echte 300mm heeft volledig andere characteristieken en zal het perspectief “zoals geweten” veel meer samendrukken + nog minder DOF hebben dan de 200mm.

Dus enkel de uitsnede of crop is verschillend en van belang, dat is dan ook alles.

Mijn uitspraak, dat FF mij worst zal wezen blijft voor 100% staan:

Omdat we totaal geen verschil konden vinden tijdens de blindtest, op de A3+ afdrukken

Omdat ik discreet en compact wou gaan, zonder kwaliteit te verliezen.

Omdat de Pentax DA Limited lenzen uniek zijn, qua, afwerking (alu), bouw, afmetingen en IQ

Omdat 3200ISO ‘nu al’ geen probleem meer is met de K-7 en in de toekomst nog maar enkel zal verbeteren

Ik heb er echt wel een jaar over gedaan, met 3 FF toestellen + een D300, constant tot mijn beschikking.
                      Toch wel een duidelijke en persoonlijke keuze van mij om K-7 of APS-c te gaan.
                      Zoals eerder vermeld, de rest van de wereld mag FF toestellen kopen en er van genieten, mij niet gelaten en even goede vrienden.
                      Als ik morgen foto’s moet maken op ISO 12800 die naar 6x9 meter moeten opgeblazen worden , dan overweeg ik mss een FF!
                      Maar neen, alas, ik heb met 3200ISO meer dan genoeg en A3+ is mijn maximum grootte.
                      Zoals Kevlar al poneerde, het is eerder een toestelkeuze!
                      Of de foto’s plots beter of anders gaan zijn, zeker niet, vermits de verschillen te marginaal zullen zijn en de foto nog steeds en altijd door het oog en de creativiteit van de fotograaf wordt bepaald.
                      Een klein nietszeggend stukje "linksboven" uit een foto bekijken, op de monitor van een Pc, laat ik aan de ****** over en heeft dan ook hoegenaamd niets meer met fotografie te maken.
                      Bij deze en hier houdt voor mij deze waanzin eens en voor altijd op.
                      SF
                      Last edited by StoneFree; 25 november 2009, 14:12.
                      00.00 Gone

Comment

F/:mm / Afstand T.Object / diafragmaopening, beïnvloeden de scherptediepte, niets anders.

SF
                        Je vergeet een factor, of zo je wilt... twee.
                        De verhouding afdrukgrootte en bekijkafstand bepaalt de maximale toegestane verstrooiingscirkel, en dat is een essentiële factor in de formule voor het berekenen van de scherptediepte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door vincefra Bekijk bericht
                          Puerte ... allemaal juist en tegelijk ook zeer beperkend ...

Als ik spreek over "standaard" dan gaat het over wat de theorie in fotocursussen zegt ... echter zoals in het begin reeds gemeld ... regels zijn om gebroken te worden.

Je kan evenveel topfotografen vinden die met kleine als grote dof werken ...

Over portret, 80% hiervan zijn een hoofd met schouders ... rest zijn inderdaad van kop tot teen.

Kop tot teen zal je normalieter grote dof gebruiken, want omgeving verteld (meestal) een verhaal over de persoon (werkomgeving ... )

Een hoofd en schouder zal je normalieter met kleine dof gebruiken ...

En voor je hier op reageer ... is enkel wat "normaal" gedaan word, dat is geen verplichting en iedereen is vrij (en zelfs aangemoedigd) om te zien of anders een beter resultaat geeft ... dat is nu artistieke vrijheid.
                          Tijdens mijn fotografie opleiding heb ik een andere definitie van portret gehoord, namelijk dat een portret een afbeelding van een bepaalde persoon(en) is

Als je topfotografen vindt die hoofdzakelijk werken met kleine dof (met uitzondering van TC) show me. Mode fotografen zoeken de mooiste plekjes van de wereld voor hun opnames, niet om de achtergrond helemaal onscherp te maken, dan kunnen ze evengoed foto's op de meir maken. Foto moet vertellen of een sfeer oproepen.

Als je een buste of opname van een hoofd maakt kom je ofwel dichter tegen het onderwerp , of gebruik je een groter brandpunt.
                          Hoe dichter je bij je onderwerp komt of en hoe groter het brandpunt, hoe kleiner de DOF. Je gaat het zelfs al heel moeilijk hebben met tele de achtergrond scherp te krijgen met APS, je zit hier sowieso al met optische beperkingen.

Het mooie bokeh van een lens kan veel doen, de mooie overgang van scherp naar onscherp en het aangenaam overkomen van de onscherpe delen.
                          het milky-creamy gevoel dat een lens kan geven met mooi contrast en kleur weergave, dat is een van de belangrijkste factoren.

voorbeeld met een van de betere portret lenzen op APS (85mm)

voorbeeld van misschien wel de lens met het mooiste bokeh (APS)(135mm)

effect zal moeilijk te evenaren zijn met andere lenzen, zelfs op FF

zelfde lens op APS, zie hoe mooi het bokeh is en hoe klein de DOF

nogmaals APS voldoet voor mooie portretten, de FF toestellen met betere beeldkwaliteit hebben andere eigenschappen maar die moeten in lijn liggen met je workflow, onderwerp en bestemming van de uiteindelijke beelden.
                          dan denk ik aan
                          Canon 1dsmkiii
                          nikon d3x
                          sony a900/a850
                          zijn FF vooral gericht op portret, mode, studio algemeen, landschap en fine art.
                          de d3x heeft daarbij uitstekende hoge ISO prestaties, met a850 kun je ongeveer zelfde resultaten halen op hoge ISO mits goede raw-converter (momenteel gratis bijgeleverd in kit met a850)

weet niet waar ik de 5dmkii moet plaatsen, presteert betrekkelijk goed op hoge ISO, maar AF laat het volgens verschillende gebruikers het dan weer afweten in donkere omgeving, wat beeldkwaliteit betreft moet die toch iets onderdoen toz van de bovenvermelde toestellen zekers op 100 ISO.

Comment

Tijdens ....
                            Herhaal Monica ... zucht.....lezen is ook een vak

Comment

Bij deze en hier houdt voor mij deze waanzin eens en voor altijd op.
                              SF
                              Tijd om weer foto's te gaan nemen dus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                                Tijd om weer foto's te gaan nemen dus
                                Yep, catch some, lines, grace, light, shadows, atmosphere and ignore the nit-pickers!
                                By: SF
                                00.00 Gone

Comment

Working...
                                X