Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

overstap naar FF

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: overstap naar FF

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
    Dit kom ik vaak tegen....en ik moet eerlijk toegeven dat de info soms overweldigend is en ik niet echt een techneut ben
    Een kleinere DOF lijkt mij juist een zege..bij het maken van "buiten" portretfoto's. Ik heb een hekel aan gedetailleerde achtergronden en grote scherptedieptes (tenzij ik landschappen fotografeer uiteraard)
    Ik heb een gekke vraag....bv. mijn 50mm 1.8 lensje....zou die bij een FF toestel anders presteren?
    Ik wil daarom ook overstappen op FF. Heb zelfs met een F1.4 lens dat ik het veelste veel scherp vind.
    Maar jouw 50mm op FF zal veel meer onscherpte geven dan op een DX/EFs toestel.
    50mm
    F2.8
    FX

EFs
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

Comment

wel effe putten uit mijn eigen 1.6-, 1.3- en fullframe-ervaring. (is mjin eigen interpretatie dus ook niet technisch onderbouwt zoals dat van de meeste forumleden wel het geval is..)

Ik heb net mijn 2e 5D (Mark I) gekocht.

Een cropsensor is kleiner (vb een canon 40D). Deze toestellen zijn sneller met autofocus. Maar dat weegt voor mij niet op tegen de leuke kanten van een 5D.
      Een fullframe zoals een Canon 5D heeft een sensor ongeveer zo groot als een oud negatiefje. Doordat de oppervlakte groter is kan het toestel veel meer ruis "verteren" zonder dat deze storend wordt op een foto. Ik heb met mijn 5D al foto's op 1600 iso gemaakt waar je niet eens merkt dat er ruis is;
      Heeft meer scherptediepte, hangt af hoe je t bekijkt: als je met een 200mm dezelfde foto wilt maken met een fullframe dan moet je dichterbij gaan. Hoe dichter je bij je onderwerp komt hoe meer uitgesproken het diepte-effect wordt. (denk ik toch). Parkfoto's van pas getrouwde koppels met een 5D en een 70-200 f2.8 = yummie achtergrond.
      Een ander leuk voordeel (voor mij bij huwelijks/portretfoto's) is de donkere rand en het lichtere centrum vd foto (vignetting). Dat heb je bij grote diafragma-openingen.
      En als ik me verveel zet ik er een sigma DC lens op die dan een zwarte circel maakt rond je onderwerp

Nadeel van 5d: niet echt gericht op actiefotografie, weinig foto's/seconde, volgen van een snel onderwerp.. lukte me wel in een manege of een dansshow maar als het dichtbij gebeurt dan loopt ie achter.
      Een 1D heeft een grotere sensor EN heeft de snelle autofocus, best of both worlds, maar als ik zo eentje wil dan moet ik 2 à 3 andere toestellen verkopen
      Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dekadé Bekijk bericht
        maak ik me de bedenking dat er veel mensen overstappen naar FF, ik zie hier op "aangeboden" dat sommige FX toestellen na amper een paar maanden te koop worden aangeboden met de doelstelling over te gaan naar FF. 't is maar een gedacht maar...
        't Is allemaal marketing... Ik lees hier heel veel over FF/crop hier en zoveel pixeltjes meer of minder daar, maw vooral over technische "details"... Als je lensreviews leest bvb. is geen enkele lens ok... In mijn ogen zijn al die technische details helemaal niet superbelangrijk voor een goede foto. Een goede foto wordt eigenlijk zelfs niet bepaald of ie 100% goed belicht is of zelfs niet 100% scherp, of ie op 12M pixels, dan wel op 21 Mpixels werd getrokken (btw zelfs niet voor vergrotingen). Een goede foto wordt voor mij bepaald door de "inbreng" van de fotograaf, de creatieve inbreng, het moment ("le moment décisif" naar HCB), etc... Een goede foto kan je zelfs met een kartonnen doos trekken (dan wel analoog... ).
        Last edited by LucIoshi; 22 november 2009, 20:46.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucIoshi Bekijk bericht
          't Is allemaal marketing... Ik lees hier heel veel over FF/crop hier en zoveel pixeltjes meer of minder daar, maw vooral over technische "details"... Als je lensreviews leest bvb. is geen enkele lens ok... In mijn ogen is zijn al die technische details helemaal niet superbelangrijk voor een goede foto. Een goede foto wordt eigenlijk zelfs niet bepaald of ie 100% goed belicht is of zelfs niet 100% scherp, of ie op 12M pixels, dan wel op 21 Mpixels werd getrokken (btw zelfs niet voor vergrotingen). Een goede foto wordt voor mij bepaald door de "inbreng" van de fotograaf, de creatieve inbreng, het moment ("le moment décisif" naar HCB), etc... Een goede foto kan je zelfs met een kartonnen doos trekken (dan wel analoog... ).
          Voor de ‘FF’ gelovigen, word jij nu: Satan, Demon en Lucifer tezamen.
          Maar idd dit heeft dus niets meer met fotografie te maken.
          SF
          00.00 Gone

Comment

Dank u, SF. Maar ik heb een goed verdedigingsmiddel: ik heb zelf een FF... (Maar ik wil het nog even extra benadrukken, want dat meen ik echt: we laten ons dikwijls (ver)leiden door de marketing... ) Ik zal nog iets toevoegen: de meesten (ik incluis, hoor) kunnen niet eens een deftige foto trekken (ik bedoel zonder Photoshop-gedoe achteraf of toeval) maar maken ons wel druk over al die technische details en spenderen er veel geld aan. Die zullen ons echt geen betere foto's doen realiseren...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LucIoshi Bekijk bericht
              Dank u, SF. Maar ik heb een goed verdedigingsmiddel: ik heb zelf een FF... (Maar ik wil het nog even extra benadrukken, want dat meen ik echt: we laten ons dikwijls (ver)leiden door de marketing... ) Ik zal nog iets toevoegen: de meesten (ik incluis, hoor) kunnen niet eens een deftige foto trekken (ik bedoel zonder Photoshop-gedoe achteraf of toeval) maar maken ons wel druk over al die technische details en spenderen er veel geld aan. Die zullen ons echt geen betere foto's doen realiseren...
              Ik kom van meerdere FF's en word gewoon omringd door FFers, ik met mijn klein maar dapper K-7'ken
              SF
              00.00 Gone

Comment

Nu is het wel zo, dat al die “mij omringende” FFers, ook meededen aan deze (FF vs APS-c) blindtest en er ook totaal niets van gebakken hebben, hoor!!
                … en we waren toch zo zeker van ons stuk, ja tararaaah, noppens over heel de lijn.
                SF
                00.00 Gone

Comment

o
                  Een kleinere DOF lijkt mij juist een zege..bij het maken van "buiten" portretfoto's. Ik heb een hekel aan gedetailleerde achtergronden en grote scherptedieptes (tenzij ik landschappen fotografeer uiteraard)
                  Ik heb een gekke vraag....bv. mijn 50mm 1.8 lensje....zou die bij een FF toestel anders presteren?
                  Die verschillen in scherptediepte zijn marginaal.
                  Met zowel FF als cropsensor kan je eigenlijk alles bereiken wat je wil op het gebied van portretfoto's en dergelijke....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                    Die verschillen in scherptediepte zijn marginaal.
                    Met zowel FF als cropsensor kan je eigenlijk alles bereiken wat je wil op het gebied van portretfoto's en dergelijke....
                    Volledig mee eens en zeer marginaal.
                    ….. en normaal moet je 'zó' en ‘eerlijk’ vergelijken >>
                    • zelfde lens
                    • zelfde opening
                    • zelfde afstand tot onderwerp. (zelfde benen dus)
                    • De FF gebruikt de lensweergave volledig
                    • De Crop, zoals de naam trouwens héél duidelijk aangeeft, niet!
                    • Dus 200mm wordt 300mm is in feite ook dikke flauwe kul!
                    • Eigenlijk doe je die test en crop je de FF opname, naar het APS-c formaat en pas dan vergelijk je.

Dat is pas een eerlijk vergelijk en dan is er géén verschil van DOF, natuurlijk.

Andersom, kan dus niet, daar ben ik het nu wel mee eens, zie!!
                    SF
                    Last edited by StoneFree; 22 november 2009, 22:18.
                    00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                      Volledig mee eens en zeer marginaal.
                      ….. en normaal moet je 'zó' en ‘eerlijk’ vergelijken >>
                      • zelfde lens
                      • zelfde opening
                      • zelfde afstand tot onderwerp. (zelfde benen dus)
                      • De FF gebruikt de lensweergave volledig
                      • De Crop, zoals de naam trouwens héél duidelijk aangeeft, niet!
                      • Dus 200mm wordt 300mm is in feite ook dikke flauwe kul!
                      • Eigenlijk doe je die test en crop je de FF opname, naar het APS-c formaat en pas dan vergelijk je.

Dat is pas een eerlijk vergelijk en dan is er géén verschil van DOF, natuurlijk.

SF
                      Klinkt leuk en strikt theoretisch gezien natuurlijk waarheid als een koe... Maar in praktijk werkt het natuurlijk niet zo hè In de praktijk pak ik op FF een langere brandpuntsafstand om dezelfde FOV te bereiken als ik met een cropcamera zou doen. En daarmee creëer ik dus wel degelijk een een kleinere scherpte-diepte, wat bijv. bij buitenportretten vaak een mooiere foto oplevert.....
                      www.indetailfotografie.nl

Comment

Zucht.
                        [hibernate modus]

Mijn laatste dag van wacht, zit er bijna op, lucky me!
                        Schiet ze, beste mensen.
                        SF
                        Last edited by StoneFree; 22 november 2009, 23:25.
                        00.00 Gone

Comment

Grappig ...

het belangrijkste verschil met FF tov APS-C of zelfs klijner (de typische compact toestelletjes) is hoofdzakelijk het kunnen spelen met dieptescherpte (effect is namelijk standaard optica ... en heeft beperkte invloed van de gebruikte technologie).

Hiernaast zijn er technische uitdagingen waarbij fabrikanten rekening dienen te houden, zowel voor groter formaat als voor kleiner formaat. Kleiner formaat heeft bvb. uitdaging met:
                          - aantal lijnen per mm. detail van een lens
                          - technische uitdaging voor ruis wegens hogere densiteit van sensors
                          - lichtgevoeligheid

grotere sensors hebben volgende uitdagingen:
                          - nood aan betere antishake (is gevolg van optica ... )
                          - lenzen dienen optisch meer gecorrigeerd te zijn om geen vignetering naar de randen te hebben (vooral aberatie en asferisch ... )

persoonlijk lang gespeeld (en speel nog) met gewoon filmcamera gaande van de standaard rooletjes (24x36 mm = FF) tot middenformaat (6x9 cm) en grootbeeld (4x5 en 8x10 inch als grootste ... ) en naast het plezier van oude houten kasten te gebruiken en sluitertijden van enkele minuten ... (je moet dat maar eens doen in een park ...) is vooral dieptescherpteen belangrijke factor. Deels resolutie ... maar dat is pas van toepassing als je groter gaat dan A3 formaat ... voor de meesten onder ons niet weggeglegd.

Was toen reeds een probleem ... hoe groter de sensor (negatief) hoe:
                          - zwaarder de lenzen (voor groter lichtdoorlaatbaarheid, extra correcties, ... )
                          - hoe minder gebruikt voor bewegende onderwerpen (e.g. statisch en studio werk ... )
                          - ...

Nu zijn er altijd fotografen die juist de toestellen gebruiken in omstandigheden waarvoor ze niet dienen en toch een fantastisch beeld vastzetten ... dat zijn dan ook de toppers onder ons ... (bvb. frank beken die grootbeeld gebruikt vanuit een sloep op zee om jachtschepen in volle beweging te fotograferen ... )
                          Last edited by vincefra; 23 november 2009, 10:49.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                            Klinkt leuk en strikt theoretisch gezien natuurlijk waarheid als een koe... Maar in praktijk werkt het natuurlijk niet zo hè In de praktijk pak ik op FF een langere brandpuntsafstand om dezelfde FOV te bereiken als ik met een cropcamera zou doen. En daarmee creëer ik dus wel degelijk een een kleinere scherpte-diepte, wat bijv. bij buitenportretten vaak een mooiere foto oplevert.....
                            Volledig mee eens ...
                            Dit is een mooi voorbeeld van mensen die te diep in de techniek kijken t.o.v. mensen die kijken naar reeele gebruikssituaties ...

Gezien wij (amateur) fotografen zijn en geen toestelbouwers is de gebruikssituatie de belangrijkste vergelijkingspunt, en niet de technische bits en bites ...

Comment

Dit kom ik vaak tegen....en ik moet eerlijk toegeven dat de info soms overweldigend is en ik niet echt een techneut ben
                              wat ik bedoel is dat je vooraf goed moet weten waar je je vooral gaat op toeleggen.
                              als dit bvb artistieke portret of stilleven fotografie is kan het nuttig zijn van een zeer kleine DOF te hebben. Je kunt dan accent leggen op een kleine area die scherp is in het beeld. Maar dit is enkel handig bij statische fotografie, met een goede lens op APS kun je ook zeer mooie resultaten bereiken. Als het er om gaat een volledig gezicht of persoon te isoleren, dat kun je dat evengoed met APS maar dan moet je een lens met F-waarde 2,8 of lager kiezen.
                              Maar afhankelijk van het soort opname, wens je meer scherpte diepte te hebben in je beeld. Een portret wordt dikwijls boeiender als je ook de context laat zien. En dan wens je uiteraard meer scherpte diepte, en dan kan FF nog al eens te kort schieten.
                              Dit geld ook voor landschap en andere toepassingen, je moogt er van uit gaan dat voor de meeste opnames, hangt natuurlijk van eigen stijl af, een grotere DOF een voordeel is.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                                Maar afhankelijk van het soort opname, wens je meer scherpte diepte te hebben in je beeld. Een portret wordt dikwijls boeiender als je ook de context laat zien. En dan wens je uiteraard meer scherpte diepte, en dan kan FF nog al eens te kort schieten.
                                Dit geld ook voor landschap en andere toepassingen, je moogt er van uit gaan dat voor de meeste opnames, hangt natuurlijk van eigen stijl af, een grotere DOF een voordeel is.
                                Dit gaat over smaken, echter de meeste pro-foto's gaan juist in de richting van kleine DOF. Nu regels zijn er om al dan niet toegepast te worden.

Basis regel portret: kleine DOF (juist om focus te hebben op portret - wazige omgeving geeft extra focus op portret). Hier voordeel voor FF. ook kleine aperture (2.8 of 1.4 lens)

Landschappen, architectuur: grote DOF, dus aps-c voordeel. ook grote aperture (32 - 64)

Hangt dus af van wat je zoekt ...

Comment

Working...
                                X