Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Help een beginner ; welke DSLR/lens ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Help een beginner ; welke DSLR/lens ?

Mijn eerste DSLR komt eraan, maar welke ??
    Puur afgaand op de reviews die ik lees, zou ik zeggen een Canon EOS 500D. Maar heb ik die wel nodig ? Heb ik niet genoeg aan bv. een Sony alpha 330 ?
    Ik wil een goed toestel waarmee ik op reis mooie foto's kan maken, geen bewegende actiebeelden ofzo.
    Ik praat dus over wat jullie "instapmodellen" noemen, maar voor mij zijn dat toch serieuze bedragen hoor. Het maximum dat ik wil uitgeven is echt wel 800, maar als ik een goed alternatief vind voor 500 : graag !

Wel hier even op een rijtje de combinaties waar ik aan dacht :
    De links zijn van Konijneberg, ik zal em zowiezo daar kopen :
    Canon 500D + EF-S 18-55 IS : http://www.fotokonijnenberg.be/produ...8-55mm_is.html : 660 €
    Canon 500D + Sigma 18-200 DC : http://www.fotokonijnenberg.be/produ..._18-200mm.html : 785 €
    Nikon D3000 + AF-S 18-105 VR : http://www.fotokonijnenberg.be/produ...-105mm_vr.html : 529 €
    Sony A330 + Sony 18-70 : http://www.fotokonijnenberg.be/produ...y_18-70mm.html : 432 €

Dat zijn een paar mogelijkheden. Of toch nog een andere combinatie ? Of toch nog een ander toestel ?
    Heb je eigenlijk wel zo'n 18-200 lens nodig ? Of kom je al heel ver met een standaard 18-55 lens ? Ik wil wel liefst 1 allround-lens.
    Is die Sigma 18-200 DC wel OK ? Want die lijkt me qua prijs zo goedkoop tgo. andere zoomlensen.
    En wat is het nut van een klapbaar scherm eigenlijk ?

Zoals je ziet, kan ik alle advies goed gebruiken ! Alvast erg bedankt voor jullie moeite.
    Geert.

Re: Help een beginner ; welke DSLR/lens ?

Canon EOS 1000D + kitlens (18-55) http://www.fotokonijnenberg.be/produ...s_18-55mm.html

of

Canon EOS 1000D met Sigma lens (18-200) http://www.fotokonijnenberg.be/produ..._18-200mm.html
    [center] Canon EOS 1000D -- Canon 17-85 IS USM, Canon 50mm F1.4 en Sigma 70-300

Comment

In plaats van die Sony a380 zou ik voor de a550 gaan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Biestie1 Bekijk bericht
        M
        Canon 500D + EF-S 18-55 IS : http://www.fotokonijnenberg.be/produ...8-55mm_is.html : 660 €
        Canon 500D + Sigma 18-200 DC : http://www.fotokonijnenberg.be/produ..._18-200mm.html : 785 €
        Nikon D3000 + AF-S 18-105 VR : http://www.fotokonijnenberg.be/produ...-105mm_vr.html : 529 €
        Sony A330 + Sony 18-70 : http://www.fotokonijnenberg.be/produ...y_18-70mm.html : 432 €

Vervang de sony a330 door sony a550, want dat maakt de toestellen in de bovenstaande lijst vergelijkbaar.

Ik heb juist een a550 gekocht met kit lenzen (de 18-55 en 55-200).
        Reden van koop:
        - fotoresulaten zijn naar mijn mening iets beter
        - is ook iets beter bij hogere iso
        - is verdorie zeer snel (5 of zelfs 7 beelden per seconde)
        - ligt goed in de hand

De sony a500 / a550 met één lens dient binen uw top van 800 euro te liggen ...

Wat heeft de sony niet: filmen ... maar dat is voor mij geen meerwaarde (btw, geen enkele sony body heeft film mogelijkheden ... ). Als je dat ook wenst te doen, ga voor de canon 500D ...

in functie van lenzen, als je voor één lens gaat, zoek iets van de range van 25 - 150 mm ...

Comment

Als nikon fanaat : Nikon D3000 + AF-S 18-105 VR : http://www.fotokonijnenberg.be/produ...-105mm_vr.html : 529
          Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

De sigma 18-200 heb je ook met stablisatie en die is wat duurder.

Als je veel in steden loopt is zo'n lens wel goed te gebruiken.
            Je komt dingen tegen die dichtbij gebeuren en ver weg te zien zijn.
            Dan hoef je niet gauw een andere lens erop tezette.
            Ga je echt heen om alles professioneel te fotograferen dan is het een ander verhaal.
            De kwaliteit van zo'n lens is minder dan een lens die een korte astands niveau hebben.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Forestwalker Bekijk bericht
              D
              De kwaliteit van zo'n lens is minder dan een lens die een korte astands niveau hebben.
              Is toch wel heel krom geformuleerd, wil ik beter zien!

Comment

Eerlijk gezegd, ben ik nog niet echt verder met deze reacties.
                Wat ik al wel leerde was het ontbreken van stabilisatie op die Sigma lens.
                Die OS-versie heeft dat wel en kost slechts 50 euro meer ; is dat dan wel een goede lens ?
                Of zijn er betere voor hetzelfde geld.

Comment

Is zeker een goede lens, prijs /kwaliteit
                  Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Heb je eigenlijk wel zo'n 18-200 lens nodig ?
                    Nee, nodig heb je die, ik heb er geen en maak toch foto's. Er zijn mensen, die voldoende hebben aan een 50mm lens.

Of kom je al heel ver met een standaard 18-55 lens ?
                    Voor sommige genoeg

Ik wil wel liefst 1 allround-lens.
                    Dan wordt die 18-200 weer een stuk noodzakelijker

En wat is het nut van een klapbaar scherm eigenlijk ?
                    klapscherm: voor laag boven de grond, hoog boven je hoofd, om een hoekje werken, zelfportret.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Voor wat jij wenst te fotograferen maakt het eigenlijk niet direct uit welk toestel. Ze zijn allen gelijkaardig.

Persoonlijk zou ik eens naar de winkel gaan en vragen of je ze mag vasthouden met de lens die je zou willen. Op die manier kun je zien welke het beste naar jouw "eisen" aanvoelt. En eventuele vragen laten beantwoorden.

Voor welke lens je wil, moet je voor jezelf eens uitmaken wat je wil fotograferen en hoe kwalitatief de foto's moeten zijn.
                      Hiermee bedoel ik, wil je foto's maken die echt van het beeld vlammen vanwege perfecte scherpte, kleuren en contrast of zijn gewoon mooie album foto's voldoende. (hier vallen de meeste mensen nog steeds onder).
                      Als het laatste het geval is kan je voor een type 18-200 (250) lens gaan. Deze zijn handige wandellensjes zoals we ze wel eens durven noemen. Je kan namelijk overal uit de voeten met zulke lens. Een mooi landschapje op reis tot een dier dat iets verder weg staat in de dierentuin. Voor kleine vogeltjes in het wild voldoet deze lens niet echt.
                      Doch deze lensen zeker niet 100% goed zijn over het ganse bereik. (Ik heb zelf een tamron 18-250 gehad) Zou ik nu voor een iets kortere versie kiezen, omtrent de 18 - +/-100mm. Bij nikon is dat een 18-105VR, volgens de testen is dit een mooi scherp lensje over gans het bereik. Voor Canon is dat een 17-85IS, deze is volgens dezelfde test iets minder goed de nikon 18-105VR.

Voor het toestel gaat mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar Nikon of canon. Dit vanwege de bedrijfseigen software. Van sony weet ik niet of ze zulk iets hebben.
                      Voor canon is dit DPP en is meegeleverd bij je toestel. Voor Nikon is dat Capture NX2, deze moet je nog wel apart bijkopen.
                      Deze programma's zijn uitermatige handig om je foto's, zelfs als ze in RAW zijn, de basis nabewerking te geven.

hopelijk ben je hier iets mee verder geholpen.

Comment

het betere instapmodel is momenteel de sony a550
                        heeft echte live view, dwz dat je autofocus systeem optimaal blijft werken in live-view.
                        heeft ingebouwde beeldstabilisatie
                        is zeer snel
                        zeer goed in hoge ISO
                        goed AF-systeem
                        zeer goed LCD scherm dat kantelbaar is 940000 pixels
                        zeer goede kitlens
                        sw wordt uiteraard bijgeleverd

als je een zoom met groot bereik wilt is de sigma 18-250mm met OS en HSM de aanrader.

verder kan ik de pentax k-x , chik toestel, of de sony a500 aanraden
                        de a500 verschilt van de a550 in resolutie, fps, en LCD-scherm

Comment

Hier een andere beginner die gisteren de knoop doorhakte:

canon 500D met Sigma 18-200 F3.5-6.3 DC OS

Lang getwijfeld of ik niet beter af was met kit 18-55 en 55-250, maar bij Art en Craft in Mariakerke vertelde men mij dat het kwaliteitsverschil tussen die lenzen niet zo spectaculair was. Ik had op het werk enkele foto's kunnen nemen met de 18-55 erop en voelde me wel wat beperkt. Had allicht te maken dat ik ook een Lumix TZ5 heb, met 10x optische zoom (waar ik trouwens heel tevreden mee ben, behalve de snelheid dan).

Mijn uitgangspunt voor mijn keuze was, na de zeer nuttige info hier op het forum, dat ik eerst wat wil experimenteren en leren werken met een DSLR, ga kijken welk soort foto's ik meest trek, en dan nog wel een kwalitatief betere lens koop. Zo'n allround lens zal steeds wel van pas komen op reis.

Comment

Wat eigenlijk veel belangrijker is om je van te voren af te vragen is:
                            Ben ik iemand die alleen wat vakantiekiekjes maakt, of wil ik groeien in de fotografie. Wat fotografeer ik het meest. Eis ik veel van een toestel of ben ik redelijk snel tevreden.
                            De meeste centen gaan zitten in goede objectieven en ze gaan stukken langer mee...ik vind het belangrijker dat ik mijn objectieven kan meenemen als mijn toestelletje op is en het tijd is geworden voor een geavanceerder toestel.
                            Toen ik mijn eerste DSRL aanschafte (een Canon 10D) heb ik eerst uitgebreid getest en "gevoeld". Dit toestel voelde voor mij erg prettig aan en het menu was voor mij overzichtelijk en uitgebreid genoeg. Dus denk goed na over merkkeuze, uitbreidmogelijkheiden en vernieuwingen.
                            Ik wens u veel succes bij het maken van een keuze...ik heb ook slapeloze nachten ivm de aankoop van een nieuw toestel

Comment

Moest de combinatie Canon 500D + Nikon AF-S 18-105 VR kunnen, dan was de keuze al gemaakt.

Qua toestel denk ik dat de Canon 500D er zowiezo bovenuit steekt, niet ? Heb je die videofunctie nodig ? Nee, maar wel lekker meegenomen dat die erop zit he.
                              Vooral die 15 megapixel tegen de 10 van de Nikon 3000D lijkt me heel belangrijk, niet ?
                              De Nikon spreekt me dan weer aan voor die Guide, zeer handig voor een beginner lijkt me.
                              De Sony's lijken me minder ; erg duur en dan die lens-compatibiliteit en bovendien erg zwaar ?

En dan die lens ; zo'n bereik als die Nikon 18-105 lijkt mij ideaal voor wat ik wil. Bij Canon is dat de EF-S 17-85 maar die is dan alweer zo duur, dan zit ik een pak boven mijn max. van 800.

Ik kan maar nie beslissen
                              Alle meningen zijn nog steeds meer dan welkom ! Alvast allen erg bedankt.

Comment

Working...
                              X