Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Moest de combinatie Canon 500D + Nikon AF-S 18-105 VR kunnen, dan was de keuze al gemaakt.
Qua toestel denk ik dat de Canon 500D er zowiezo bovenuit steekt, niet ? Heb je die videofunctie nodig ? Nee, maar wel lekker meegenomen dat die erop zit he.
Vooral die 15 megapixel tegen de 10 van de Nikon 3000D lijkt me heel belangrijk, niet ?
De Nikon spreekt me dan weer aan voor die Guide, zeer handig voor een beginner lijkt me.
De Sony's lijken me minder ; erg duur en dan die lens-compatibiliteit en bovendien erg zwaar ?
En dan die lens ; zo'n bereik als die Nikon 18-105 lijkt mij ideaal voor wat ik wil. Bij Canon is dat de EF-S 17-85 maar die is dan alweer zo duur, dan zit ik een pak boven mijn max. van 800.
Ik kan maar nie beslissen
Alle meningen zijn nog steeds meer dan welkom ! Alvast allen erg bedankt.
Canon 450D met kitlens 18-55 IS + 55-250 IS nieuw te koop voor 729 euro bij digicamshop prachtige instap camera zeker weten,'k heb er ook ene
met dezelde lenzen + een 50mm f/1.8 en een Tamron 28-75 f/2.8,een beetje bijleggen
en je hebt dat 50mm lenske er al bij,30 euro boven je budget gaat wel lukken
Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D
Hier een andere beginner die gisteren de knoop doorhakte:
canon 500D met Sigma 18-200 F3.5-6.3 DC OS
Lang getwijfeld of ik niet beter af was met kit 18-55 en 55-250, maar bij Art en Craft in Mariakerke vertelde men mij dat het kwaliteitsverschil tussen die lenzen niet zo spectaculair was. Ik had op het werk enkele foto's kunnen nemen met de 18-55 erop en voelde me wel wat beperkt. Had allicht te maken dat ik ook een Lumix TZ5 heb, met 10x optische zoom (waar ik trouwens heel tevreden mee ben, behalve de snelheid dan).
Mijn uitgangspunt voor mijn keuze was, na de zeer nuttige info hier op het forum, dat ik eerst wat wil experimenteren en leren werken met een DSLR, ga kijken welk soort foto's ik meest trek, en dan nog wel een kwalitatief betere lens koop. Zo'n allround lens zal steeds wel van pas komen op reis.
Al dat gezoem verveelt snel en dan ga je toch aan kwaliteit denken.
Overigens is er weinig tegen die Sigma als beginnerslens.
Re: Help een beginner ; welke DSLR/lens ? Of toch een bridge ?
Nog steeds op zoek
Nu twijfel ik ook of een bridge geen betere oplossing is.
Ik zie een pak voordelen : veel lichter, veel goedkoper en klopt het dat de lenzen van die bridgen (vb. met 20x optische zoom) gewoonweg een véél groter bereik hebben dan de meeste DSLR-lenzen ?
Ben net in een foto-zaak gaan informeren en de man raadde me eigenlijk een bridge aan ipv. een instap-DSLR.
Volgens hem is de NIKON P90 zowat het beste in z'n soort.
Reacties van de kenners alstublieft ?
En die kwaliteit, wat zou je dan aanraden? Hoeft niet direct een grote zoom te zijn. Iets dat meer lichtsterker is, maar toch nog redelijk van prijs (max. 300eruo).
de DSLR wereld is stilaan aan het bewegen, nieuwe moderne toestellen zullen op korte termijn de markt veroveren. Nadeel is dat ze momenteel nog vrij duur zijn.
dan den ik aan de micro 4/3 systemen van olympus en Panasonic
zie bvb panasonic GF1. Zijn toestellen ideaal voor op reis enzo en elke fabrikant zal wel met zoiets op de proppen komen.
Als je bij DSLR blijft denk ik dat de sony a500 en de pentax K-X je het meeste waar voor je geld gaan bieden.
Zou starten met kitlens en daarna kun je iets bijkopen afhankelijk van je noden.
In de bridge range zou de Fuji S100FS een topper zijn wat ik overal hoor en lees.
Te vinden tussen de 400 en 450 euro.
Voor een DSLR zou ik je aanraden wat hier al gemeld is.
Ga naar een mediamarkt of iets dergelijks en pak ze vast, er zijn namelijk 2 belangrijke dingen.
1. Houd deze lekker vast? ( je moet hem namelijk vasthouden en de verschillende modellen hebben een heel andere ergonomie )
2. Hoe staan de knoppen voor jou ?, kan je er goed bij en zit het handig voor jou.
Dit geld ook voor de menu's, zijn die logisch ingedeeld voor jou.
Eens je daar een keuze voor gemaakt hebt die binnen jouw prijsklasse valt kun je gaan kijken welke combinatie's met objectieven er voor zijn.
Ik heb alles al in mijn handen gehad hoor, alle DSLR's die ik interessant vind.
En uit die "handen" test komt dat ik de Nikon D3000 en de Canon 500D verkies bij de DSLR's.
Heb ook de gemelde bridgen vastgehad en die liggen door hun laag gewicht uiteraard nog een pak beter in de hand. Temeer omdat ik hem moet gebruiken op fietsreizen, is dat gewicht belangrijk.
Mijn enige twijfel blijft ; ik wil een zo goed mogelijk toestel voor mijn behoefte. Die Canon 500D zal uiteraard kwalitatief beter zijn dan een bridge Canon SX20 maar heb ik die meerwaarde echt nodig, want het verschil is wel 400 euro !
Als ik op internet sample-foto's zag van die SX20 dan voldoen die al zeker ruimschoots aan mijn behoefte. Maar daar tegenover vrees ik dan weer een beetje, dat als ik er eens serieus mee begin dat die bridge dan toch weer snel aan het einde van zijn "kunnen" is en dat ik dan toch weer hogerop wil.
Comment