Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D5000, welke lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D5000, welke lens?

Nieuw in het fotowereldje, maar ongelofelijk gemotiveerd om ermee te beginnen.
    Ik ben er zelf al uit dat de Nikon D5000 wel een toestel voor mij is, maar nu volgt de andere vraag: welke lens?
    Ik zie dat er een standaard lens wordt geleverd, af-s 18-55mm, maar ik zie ook de af-s 18-105mm bij de mogelijkheden staan. Deze laatste maakt het pakket +/-120 EUR duurder. Niet direct een probleem, maar is het nodig om deze investering te doen of kan ik beter wachten tot ik wat meer ervaring heb?
    Ik begrijp het trouwens toch goed dat de tweede lens de objecten dichterbij kan brengen?
    Nikon D5000
    AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR

Re: Nikon D5000, welke lens?

Oorspronkelijk geplaatst door grendel Bekijk bericht
    Nieuw in het fotowereldje, maar ongelofelijk gemotiveerd om ermee te beginnen.
    Ik ben er zelf al uit dat de Nikon D5000 wel een toestel voor mij is, maar nu volgt de andere vraag: welke lens?
    Ik zie dat er een standaard lens wordt geleverd, af-s 18-55mm, maar ik zie ook de af-s 18-105mm bij de mogelijkheden staan. Deze laatste maakt het pakket +/-120 EUR duurder. Niet direct een probleem, maar is het nodig om deze investering te doen of kan ik beter wachten tot ik wat meer ervaring heb?
    Ik begrijp het trouwens toch goed dat de tweede lens de objecten dichterbij kan brengen?
    de 18-105 lens zou ik er zeker bijnemen

Het objectief is een erg goede kitlens. Wanneer je een 18-55 lens zou nemen heb je denk ik veel sneller behoefte aan een goede zoomlens..(55-200 /70-300)..

Mocht je nog wat meer geld over hebben en niet veel van objectief willen verwisselen: de NIKKOR 18-200 nemen
    Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
    My flickr My site

Comment

Bedankt voor de tip! De 18-200mm is echter te duur voor nu, maar misschien in de toekomst...

Oeps, zie net dat dit berichtje eigenlijk in een andere categorie thuishoort (objectieven)...
      Nikon D5000

Comment

Je moet uitmaken wat je wil. Zowel 18-55 als de 18-105 zijn optische goede lenzen. De 18-55 bestaat in 2 versies: met en zonder VR. Met VR geeft je iets scherpere beelden als je bij weinig licht, stilstaande objecten fotografeert maar de versie zonder VR is optisch even goed. De 18-105 heeft altijd VR.

Het voordeel van de 18-105 is dat deze goed genoeg is om all-round plaatjes schieten. Zowel breedhoek (lees: veel op 1 foto krijgen) als portret (mooie gezichten, of grotere stukken mens met een iet wat onscherpe achtergrond) behoren tot de opties met die lens. Het verdere telebereik heb je niet (om kleine dingen groot te maken, of anders gezegd, verre objecten dichtbij te halen)

De 18-55 is wat mij betreft iets te kort voor portretten.

Ik zou ofwel opteren voor 18-105 als enige lens óf voor de 18-55 (VR) + 55-200mm VR. Die combinatie is optisch heel goed (beter als de veel duurdere 18-200mm VR lens) en niet te duur (350€ nieuw, maar veelvuldig 2e hands te vinden ook). Ik heb destijds ook gekozen voor de 2 lenzen.

Ik verkoop ze momenteel ook samen met mijn trouwe D60 omdat ik een upgrade naar een D300 + objectieven heb gedaan. linkje

Hoe dan ook véél plezier met je aankoop!

grtn

Comment

De kogel is door de kerk!
          Er staat hier een mooie Nikon D5000 te pronken met een 18-105mm lens. Tasje erbij, SD-kaartje van 4GB en heb me ook maar de extra garantie erbij genomen... Kwestie van zeker te zijn...
          Nikon D5000

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door grendel Bekijk bericht
            De kogel is door de kerk!
            Er staat hier een mooie Nikon D5000 te pronken met een 18-105mm lens. Tasje erbij, SD-kaartje van 4GB en heb me ook maar de extra garantie erbij genomen... Kwestie van zeker te zijn...
            Ik ga ook voor deze keuze gaan denk ik. Ben nog lichtjes aan het twijfelen voor ne D90 maar het is wel veel geld meer en weet eigenlijk niet goed wat er zoveel beter aan is.
            Maar uw combinatie had ik ook op het oog!

Hoeveel heb je betaald als ik vragen mag?

merci!

Comment

Ik ben in het weekend naar Foto Konijnenberg gegaan (kijk hier ook even voor de prijs) Goede uitleg gekregen. Zij stelden ook de d5000 voor i.p.v. de d90. Beide zéér goede toestellen vertelden ze, maar voor een beginner (zoals mij) is de d90 misschien iets te professioneel. De d5000 begeleidt nog wat meer en laat je meer zien op het scherm wat er gebeurt.
              Echt een aanrader!
              Nikon D5000

Comment

proficiat ermee! Ik wens je er heel veel plezier mee!

Comment

ik wil ook mijn eerste camera kopen. & had ook de D5000 in gedacht (met 18-55 lens)
                  maar dacht dan, voor beetje meer heb je een 18-105

maar nu zie ik dat ge voor n 20€ meer zelfs de 18-200 hebt.. of is dat gewoon niet nodig?
                  want deze heeft ook geen VR.

ben ook maar een beginner.. dus wat zou ik doen ? de 18-105 zal mss beter zijn?
                  Last edited by Tom178; 17 november 2009, 11:47.
                  Nikon D90 + grip - Nikon D5000 +grip - AF-S NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G - nikon SB-600

Comment

Als het de Nikon 18-200mm is, dan heeft die zeker wel VR, die koop je meestal niet onder de 620€ voor de oude en 750€ voor de nieuwe versie...

Ben je zeker dat je geen Tamron of Sigma in dat pakket hebt?

grtn

Comment

het is idd een sigma..

dus dan zou k best voor dit gaan ? D5000+ Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR

Nikon D90 + grip - Nikon D5000 +grip - AF-S NIKKOR 18-105mm f/3.5-5.6G - nikon SB-600

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tom178 Bekijk bericht
                        het is idd een sigma..

dus dan zou k best voor dit gaan ? D5000+ Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR

http://www.fotokonijnenberg.be/produ..._vr___tas.html
                        Wat mij betreft: zeker wel!

Laat die Sigma maar voor wat 'em is...

Grtn

Comment

Working...
                        X