Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

iso op een Canon 50D/500D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• iso op een Canon 50D/500D

Hello,

Kan iemand mij zeggen indien de ruisreductie op op de 50D beter is dan op de 500D? Heb vandaag zitten rondsurfen en vind nergens een duidelijk antwoord. Ze spreken veel over dezelfde sensor en verbeterde ruisreductie maar er wordt nergens duidelijk gezegd indien de 50D al dan niet beter is.
    Als ik mijn logica volg: Dezelfde sensor = dezelfde ruisreductie
    Correct me if I'm wrong.

bedankt,
    Hung
    Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
    website: http://www.hung.be
    facebook - Instagram

Re: iso op een Canon 50D/500D

De default settings verschillen als je enkel naar de jpeg's kijkt (zoals sommige reviewers zonder enige schaamte durven doen)

Om geen appelen met citroenen te vergelijken moet je de raw-files met software inlezen die deze settings herkent, zodat je ze kan gelijkzetten
    Liefst dus met het bijgeleverde programma DPP

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      De default settings verschillen als je enkel naar de jpeg's kijkt (zoals sommige reviewers zonder enige schaamte durven doen)

Om geen appelen met citroenen te vergelijken moet je de raw-files met software inlezen die deze settings herkent, zodat je ze kan gelijkzetten
      Liefst dus met het bijgeleverde programma DPP
      Bedankt, maar ik heb beide toestellen niet en ik wil graag weten indien er verschil is.
      Blijkbaar is het antwoord niet zo simpel te vinden.
      facebook - Instagram

Comment

Je kan inderdaad moeilijk al die cameras kopen om het zelf uit te proberen (alhoewel er mensen zijn die dat doen)

Zoals je zelf al zegt, met dezelfde sensor kan er moeilijk veel verschil zijn in beeldkwaliteit

Beide toestellen onderscheiden zich op andere vlakken, daar moet je een persoonlijke keuze in maken

Comment

Ruisreductie gebeurt door de sensor en chip (Digic IV) en die zijn gelijk, dus de ruisreductie is ook gelijk. Het zuivere beeld is dus bij beide toestellen gelijk. Het verschil tussen beide zit hem in een grotere cache bij de 50D (waardoor je meer foto's na elkaar kan nemen) en in andere troeven, zoals extra functies op de body en dergelijke.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Threesa Bekijk bericht
            Ruisreductie gebeurt door de sensor en chip (Digic IV) en die zijn gelijk, dus de ruisreductie is ook gelijk. Het zuivere beeld is dus bij beide toestellen gelijk.
            Dit is eigenlijk wat ik wou horen. Bedankt hiervoor.
            De andere verschillen ken ik.

bedankt,
            hung
            facebook - Instagram

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Threesa Bekijk bericht
              Ruisreductie gebeurt door de sensor en chip (Digic IV) en die zijn gelijk, dus de ruisreductie is ook gelijk.
              Hoe natuurlijk niet zo te zijn, je maakt andere software en hup je hebt andere ruisonderdrukking.

Op je computer hoef je er toch ook geen nieuwe processor in te stoppen als je een ander programma gaat draaien, dus waarom in een camera met gelijke processor per definitie de zelfde software.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Omdat de Digic IV processor zowel processor als software in één is.
                Heel het proces van registratie tot opslag wordt door die Digic IV afgehandeld en die is gelijk bij de 50D als de 500D en wat op het kaartje terecht komt is dus in beide gevallen gelijk.

Wat je achteraf dan nog klooit met programma's heeft daar niets mee te maken he.

Comment

Dus alle firmware(software) updates zijn maar onzin, want de processor en software zijn één?

De zwarte stippen misérie van de 5DII: opgelost met een nieuwe firmware, maar met of zonder update de processor is dezelfde.

Ik weet niet of dit bij Canon is voorgekomen, maar voor de Sony a700 is een betere ruisreductie firmware gekomen en het bleef gewoon een Bionz processor.

Ik heb het dus niet over de software op de computer, maar die op de camera draait.
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

De SW tussen beiden camera's is verschillend omdat het uiteindelijk verschillende camera's zijn.
                    Maar het zou goed kunnen dat de SW om de beelden te verwerken indentiek is. Want als inderdaad beiden dezelfde sensor hebben dan zou het raar zijn om die nog eens opnieuw te schrijven.

Ik vermoed dat de 500D een andere soft heeft voor scherstelling omdat ze andere sherpstelpunten hebben.

Maar ik geloof nooit dat die Digic de soft vast legt. Want diezelfde processor zit in alle modellen van Canon. En de soft voor 1D IV gaat echt wel op veel vlakken verschillen met die van de 500D.
                    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                      Want als inderdaad beiden dezelfde sensor hebben dan zou het raar zijn om die nog eens opnieuw te schrijven.
                      De Nikon D300/90/5000 hebben dezelfde sensor en processor en toch worden de beelden geheel anders beoordeeld, de beeldverwerkingssoftware wordt aan de 'typische' gebruiker aangepast en misschien ook wel een stukje ontwikkeling, zou dat bij Canon anders gaan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        De Nikon D300/90/5000 hebben dezelfde sensor en processor en toch worden de beelden geheel anders beoordeeld, de beeldverwerkingssoftware wordt aan de 'typische' gebruiker aangepast en misschien ook wel een stukje ontwikkeling, zou dat bij Canon anders gaan?
                        Nee natuurlijk niet, zelfs een nieuwe sensor zal de SW grotendeels overerven. Mits je die dan moet aanpassen naar het nieuwe aantal pixels e.d.

Maar die modellen hebben wel vaak een andere AF, belichtingsmeter, witbalans mogelijkheden. Dus zelfs met dezelfde sensor kan het goed zijn dat een D300 beeld over het algemeen beter wordt ervaren dan hetzelfde beeld met de D5000 omdat die laatste een andere lichtmeting heeft.
                        Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Working...
                        X