Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

misfocus canon 30d lens 50mm F1.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• misfocus canon 30d lens 50mm F1.8

Na een aantal testen, is gebleken dat mijn Canon 30D, in combinatie met de 50mm prime lens F1.8, de focus niet precies is.
    Om te testen nam ik een 50-tal foto's en stelde ik het diafragma in op F2.2, 2.5, 2.8, of F3.5 en nam telkens een foto van een klein puntje op de openbare weg (contrasterend oppervlak), met het middenste crossfocuspunt als enige ingeschakeld. Soms een voorwerp op 3 meter afstand, soms wat verder...
    Meestal bleek de scherpte te liggen op een 20 tal cm vòòr het focuspunt, wat onaanvaardbaar is natuurlijk. Manueel is het met deze lens praktisch erg moeilijk om correct te focussen bij dergelijke openingen.
    Is dit niet op één of andere manier bij te regelen in de camera zelf? Ik meen dat ergens gelezen te hebben.
    Of kan dit aan de lens zelf liggen?
    Canon 30D
    http://www.flickr.com/photos/pascal_s/

Re: misfocus canon 30d lens 50mm F1.8

frontfocus op je lens zelf vermoedelijk...

Bij een 50D & latere modellen heb je AF-adjustment om zulke correcties te maken dacht ik maar op je 30D niet.

Dus : body upgraden ( ) ofwel je lens opsturen om laten na te kijken denk ik...
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
      frontfocus op je lens zelf vermoedelijk...

Bij een 50D & latere modellen heb je AF-adjustment om zulke correcties te maken dacht ik maar op je 30D niet.

Dus : body upgraden ( ) ofwel je lens opsturen om laten na te kijken denk ik...
      Je zal gelijk hebben betreft de lens denk ik. Zelf bijregelen zal onmogelijk zijn. Ik las even deze zeer uitgebreide discussie:

Ik voer binnenkort nog een identieke test uit met een andere lens, weliswaar niet zo'n lichtsterkt lens, dus het probleem zal niet zo duidelijk zijn bij bvb F3.5 .

bedankt voor de info.
      Last edited by pascalsn; 29 oktober 2009, 21:48.
      Canon 30D

Comment

probeer ook even een focus-chart dan weet je het zeker
        vele lenzen hebben wel eens last van wat front- of back- focus
        dit kan per exemplaar verschillen

ondanks dat die plastic fantastic de goedkoopste prime is, blijft het wel een prime en zou die wel mogen correct focussen...
        Canon R | Leica Q
        EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
        Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
        [/COLOR]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MichielBrugge Bekijk bericht
          probeer ook even een focus-chart dan weet je het zeker
          vele lenzen hebben wel eens last van wat front- of back- focus
          dit kan per exemplaar verschillen

ondanks dat die plastic fantastic de goedkoopste prime is, blijft het wel een prime en zou die wel mogen correct focussen...
          Ik deed nu even uitgebreid de test met zo'n chart. Hoe meer ik test, hoe meer ik ondervind dat het eigenlijk een 'random thing' is , zoals Ken Rockwell zegt.
          Ik kan het zelfs manipuleren: wanneer ik eerst op iets wat verder is focus, en dan terugkeer, krijg ik een ander resultaat dan wanneer ik eerst op iets wat dichter ligt focus, en dan terugkeer naar dat zelfde punt.

De oplossing is: meerdere foto's nemen, maar tegelijk de camera telkens een klein beetje her positioneren, omdat hij zeker opnieuw zou focussen. Op 2 of 3 shots zit er 'meestal' wel een correcte bij.

Ik krijg de indruk, dat het bij zo'n 30D vooral snel moet gaan, en hij niet teveel twijfelt na een focusering. Het zou nog een leuke optie zijn mocht dit instelbaar zijn: de keuze tussen precisie en snelheid.

Ik heb ook gelezen, en dit schijnt hier te kloppen, dat wanneer je iets op 45° fotografeert, je het probleem krijgt dat het focuspunt in de camera eigenlijk groter is dan het rode vierkantje wat je ziet. Het verste punt op dit vlak scheelt al redelijk met het dichtste punt, waardoor men telkens een ander resultaat krijgt.
          Nogmaals getest:
          Wanneer ik dus een plat vlak fotografeer, met mijn camera loodrecht daarop, dan krijg ik veel betere resultaten.
          Er is dus niet echt een focusfout, maar eerder een beperking van het systeem op zich, volgens mijn bescheiden mening en testresultaten...
          Last edited by pascalsn; 19 oktober 2010, 15:50.
          Canon 30D

Comment

En kijk eens wat "Orville" hier verteld onderaan:
            Canon 30D

Comment

Working...
            X