Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 7D vs. 50D vs. 5D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 7D vs. 50D vs. 5D

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Welke fotos heb je voor ogen die je met je huidige materiaal niet kan maken ?
    Denk je dat het aan de body ligt ?
    Welke lenzen heb je nu ?
    Het is niet echt dat ik foto's niet kan nemen, maar eerder de kwaliteit dat ik 'mis'. Ook als ik bv. iets wil uitsnijden, wordt het al snel onscherp.

Momenteel heb ik een Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM en een Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM. In de toekomst zou daar eventueel een Canon EF 17-40mm f/4.0 L USM en een Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM bijkomen.

Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
    Inzake macro beschikt hij nog over zijn 400d met crop factor dus daar zou ik niet meteen naar kijken.

Maar zou dit geen optie kunnen zijn? Ik denk effe luidop Tom.

7D = 1300/1500 euro, zonder grip. Een 5d met grip +- 850 euro en eventueel een 40d 2e hands (500euro) of 50d en de 400d (geen idee wat je daar nog voor krijgt) verkopen en dus vervangen door de 40d. Dit zou dus ongeveer binnen budget passen.

En dan is er een 5d voor landschap, stilstaande objecten zoals de auto's, architectuur,.. met de kwaliteit die een FF je geeft en verder beschik je over een 40d. Deze is dan weer geschikt voor macro's en zal beter zijn dan een 5d voor die enkele (?) autosportfoto's maar minder snel dan een 7d.

Voordeel van de combo, de 40d/50d en 5d gebruiken denk ik de zelfde batterijen.
    Inderdaad. In geval van beschik ik nog altijd over de 400d, al zal ik dan waarschijnlijk de nieuwe aanwinst het meest gaan gebruiken.

Een 5d en mijn huidige 400d zou ook een mogelijkheid zijn. Maar om een deftige 5d te vinden tweedehands zal ook niet zo makkelijk zijn vermoed ik.

Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
    Ik ga even je zin ontleden:

- 7D heeft nieuw tracking systeem, klopt! => wens je sportfotografie etc te doen, dan is 7D de juiste keuze
    - 5D heeft wegens zijn fullframe superieure (nog steeds) beeldkwaliteit, klopt dan moet je voor de 5D gaan
    - 50D ... deze koop je als je gewoon een kleine upgrade wil doen van uw 400D naar de 50D. Er zijn duidelijk merkbare verschillen uiteraard, maar de experiance van een 5D (fullframe!!!) of 7D (super-AF) blijven achterwege.
    Dat is inderdaad een goede omschrijving van wat ik eigenlijk bedoel. Maar dat maakt het er niet makkelijker op.

Had de 7d nu uiteindelijk toch een FF geweest, had dit perfect geweest vermoed ik.

Inderdaad

En vorige poster is waarschijnlijk iets te enthousiast over de 7D

Voor mij is de betere AF DE reden, betere zoeker ed in dank afgenomen
    Ik verwacht geen wereldschokkende verbetering van beeldkwaliteit (detail en ruis) tov de 50D

Maar ik zou nu toch de 7D kopen, biedt toch veel voor z'n geld zeker als je de prijs van de 1DMKIV ziet

PS: 50D is (gelukkig) nog altijd beter dan wat op het schermpje te zien is
    De 7d genoot in feite ook mijn voorkeur. Maar dan zou ik met twee crop camera's thuis zitten, en ga ik waarschijnlijk enkel nog de 7d gebruiken.

Iedereen bedankt voor z'n bijdragen. Ik hoop dat ik zo duidelijk mogelijk ben geweest.

Comment

Dus ik blijf erbij. 2 crops' dan ga je enkel je 7d gebruiken denk ik.

Dus ofwel een 5d plus 50/40d of wel een 7d en 400d. Of eventueel een 5d plus 1d2. Dan heb je ook de snelheid voor sport. En met de komst van de mark 4 zal die nog wel in prijs dalen vermoed ik.

Grtz
      ::: Flickr :::

Comment

Het is niet echt dat ik foto's niet kan nemen, maar eerder de kwaliteit dat ik 'mis'. Ook als ik bv. iets wil uitsnijden, wordt het al snel onscherp
        Hoeveel snij jij dan uit ?

Met de 50D kan ik maximaal 1/3 lineair croppen om een decente foto op het web te publiceren (die is ook nog goed op een 21 inch scherm hoor), dwz dat je 1/9 van de oppervlakte overhoudt
        Reken een 10-12 % beeldkwaliteitswinst van de 50D tov de 400D, en stel dat de 7D daar nog eens zoveel bijdoet

Momenteel heb ik een Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM en een Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
        Ik heb zelf ook geen toplenzen, maar toch een paar die als scherp bekend staan (EF100 Macro, EF400 5.6) en wanneer ik die vergelijk tussen de 50D en de 400D kan deze laatste toch goed volgen
        De sensor van de 400D is al heel goed van detail, de kans bestaat dat die van een 7D je huidige lenzen zal "uitresolven "

Een 5d en mijn huidige 400d zou ook een mogelijkheid zijn
        Geen ervaring hiermee, maar ik kan me voorstellen dat de grotere sensor met grotere pixels van de "oude" 5D vergevingsgezinder is voor lensfouten, en dat je op deze manier een hoge beeldkwaliteit voor een betaalbare prijs kan bereiken (zolang je van lange teles wegblijft)

Comment

Je leest ook wel vaak dat meer megapixels het beeld softer maken.
          Er was ooit eens een discussie dat de bewegingsonscherpte wordt uitvergroot als je meer pixels hebt. Nu die discussie was veel te technisch om ze terug op te rakelen.

Maar dat betekent dan wel dat je met een 7D niet meer kunt croppen achteraf dan met een 40D. Want met de meer pixels hou er wel meer over, maar ze zullen in het algemeen iets softer zijn.
          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Comment

Maar dat betekent dan wel dat je met een 7D niet meer kunt croppen achteraf dan met een 40D. Want met de meer pixels hou er wel meer over, maar ze zullen in het algemeen iets softer zijn.
              Sorry, er is zowel in de 50D als in de 7D een vooruitgang op hardwaregebied (aan de microlenzen in de sensor bv), en ook door de snellere processoren en de evolutie in de verwerkingssoftware is er winst te halen

Niet zoveel als de aangroei in megapixels (waarvan je in ieder geval de vierkantswortel moet nemen), maar toch de helft ervan

Uiteraard worden dezelfde verbeteringen ook op de FF toegepast, zodat het relatieve verschil blijft bestaan, maar ondertussen hebben we toch betere cropcameras
              De 7D heeft ook en vooral op andere vlakken verbeteringen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LamboCars Bekijk bericht
                Zolang die auto's stilstaan denk ik dat de 5D zeker geen slechte keuze is, wil je evenwel autosport fotograferen zal je met de 7D een véél betere keuze maken.

Mijn droom combo op dit moment is een 7D en een 5DII ... maar mijn bankrekening wil niet meewerken

Mark
                Mijn ideale combinatie is een 5D II en een 1D IV.

Ik denk dat de beeldkwaliteit van de 1D IV wel iets beter wordt dan die van de 7D maar ik weet niet helemaal zeker of 16 MP wel voldoende is.

Comment

De 7d lijkt me meer ruis te produceren dan de rest op alle iso waarden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
                    Dus ik blijf erbij. 2 crops' dan ga je enkel je 7d gebruiken denk ik.

Dus ofwel een 5d plus 50/40d of wel een 7d en 400d. Of eventueel een 5d plus 1d2. Dan heb je ook de snelheid voor sport. En met de komst van de mark 4 zal die nog wel in prijs dalen vermoed ik.

Grtz
                    Inderdaad, dat denk ik ook.

Ik zie het wel minder goed zitten om direct twee body's tweedehands te kopen. Het zal volgens mij al moeilijk zijn om één body in goede staat te vinden.

En wat vind je van de combinatie 5d en 400d?

Hoeveel snij jij dan uit ?

Ik heb zelf ook geen toplenzen, maar toch een paar die als scherp bekend staan (EF100 Macro, EF400 5.6) en wanneer ik die vergelijk tussen de 50D en de 400D kan deze laatste toch goed volgen
                    De sensor van de 400D is al heel goed van detail, de kans bestaat dat die van een 7D je huidige lenzen zal "uitresolven "
                    Dat uitsnijden was eerder kwestie van voorbeeld.

Wat bedoel je met 'uitresolven'?

Interessant! Bedankt.

Oorspronkelijk geplaatst door artuzzo Bekijk bericht
                    Is mij ook opgevallen. En was er toch wel beetje van geschrokken.

Comment

uitresolven: dat de resolutie van de sensor groter is dan die van de lens (of omgekeerd)

die van cameralabs zegt zelf dat de ruisreductie van de 50D hoger is ingesteld dan van de 7D, waardoor hij niet kan vergelijken, nu gij

Comment

5d plus 400d kan ook maar dan heb je niks snel voor die enkele sportbeelden.

Natuurlijk kan je dan altijd iemand, die een 50d of beter bezit, vragen om die effe te lenen.

Maar je hebt wel het voordeel van ff en breedhoek, met je 17-40 en langs de andere kant zal een 400d en een 70-200 ook goed presteren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door artuzzo Bekijk bericht
                          18 MP in een dergelijk kleine sensor gaat niet zomaar. Wat de Canon marketing daarover ook zegt. En CA is onaanvaardbaar hoog.

Als ik nu een Canon zou moeten kopen ga ik terug naar de goede oude 5D.
                          Zelfs de 5DII heeft nog nadelen tegenover de 5D.

Comment

lol
                            tis dat ik hier met een hele collectie zit; ALs je wilt dan maak ik dezelfde foto wel eens met een 5D en een 50D met lens naar keuze.
                            40D heeft me idd te weinig mp om veel te kunnen uitsnijden. Met een 350D moet je daar al helemaal niet aan beginnen. Hangt ook wel van het gebruikte objectief af, hou er rekening mee he. Als ik zie wat ik kan uitsnijden als ik een 5D met 24-105 gebruik, das gewoon geweldig. Ik ga niet meer voor minder ! zeker leuk voor huwelijken en als je een tekort aan mm hebt dat je dan nog gewoon 1/10 kan uitsnijden en nog niet veel merkt van kwaliteitsverlies.

Er stond gisteren een 5D te koop hier voor iets meer dan 800 euro , als ik me niet vergis. Ik ga nog effe wachten tot volgende lente voor een 2 de body en dan zijn ze hopelijk nog meer gedaald. Als het me lukt (heb al een post-it met "WACHT TOT VOLGEND JAAR" op mijn scherm gehangen )
                            Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

Comment

Wat bedoel je juist met 1/10 uitsnijden ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
                                lol
                                tis dat ik hier met een hele collectie zit; ALs je wilt dan maak ik dezelfde foto wel eens met een 5D en een 50D met lens naar keuze.
                                40D heeft me idd te weinig mp om veel te kunnen uitsnijden. Met een 350D moet je daar al helemaal niet aan beginnen. Hangt ook wel van het gebruikte objectief af, hou er rekening mee he. Als ik zie wat ik kan uitsnijden als ik een 5D met 24-105 gebruik, das gewoon geweldig. Ik ga niet meer voor minder ! zeker leuk voor huwelijken en als je een tekort aan mm hebt dat je dan nog gewoon 1/10 kan uitsnijden en nog niet veel merkt van kwaliteitsverlies.
                                Wel, indien mogelijk, mag je voor mij eens een foto nemen 50d vs 5d. Lens maakt me niet zoveel uit. En ivm die 5d die te koop stond, pm is verzonden, ben nl ook op zoek naar eentje.

Comment

Working...
                                X