Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 7D vs. 50D vs. 5D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 7D vs. 50D vs. 5D

    Hoi


    Ik ben op zoek naar een nieuwe camera om mijn oude camera, een 400d, te vervangen. Mijn fotografische interesse is voornamelijk landschap, architectuur, auto's, af en toe een macro, ..

    In de eerste plaats had ik gedacht aan een 50d. Maar toen las ik over de komst van de nieuwe 7d. Het prijsverschil zou op termijn niet zo heel groot meer zijn, wat me aan het twijfelen bracht.

    Ook dacht ik aan een 2e hands 5d.

    De kwaliteit van de foto's is voor mij heel belangrijk en ik vroeg me af of jullie me konden helpen met deze keuze. Is de kwaliteit van een 5d, die toch al wat ouder is, nog steeds beter dan die van een 7d, die een nieuw AF-systeem heeft etc. of niet?


    Alvast bedankt voor de info!


    Tom

  • #2
    Re: Canon 7D vs. 50D vs. 5D

    Of de 5D beter is dan de 7D weet ik niet, maar ik uiterst tevreden van mijn 5D.
    Eigenlijk kunt ge die toestellen niet vergelijken met elkaar, de ene is crop en de andere is een FF.
    Maar de 7D is zeker beter geschikt voor sportfotografie.
    Voor wat jij wilt fotograferen zou ik de voorkeur geven aan een 5D + goede L objectieven.
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Canon 7D vs. 50D vs. 5D

      Zolang die auto's stilstaan denk ik dat de 5D zeker geen slechte keuze is, wil je evenwel autosport fotograferen zal je met de 7D een véél betere keuze maken.

      Mijn droom combo op dit moment is een 7D en een 5DII ... maar mijn bankrekening wil niet meewerken

      Mark
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

      Comment


      • #4
        Re: Canon 7D vs. 50D vs. 5D

        Bedankt voor jullie reacties.

        Zit er werkelijk zoveel verschil tussen een crop en een FF?

        Comment


        • #5
          Re: Canon 7D vs. 50D vs. 5D

          Welke fotos heb je voor ogen die je met je huidige materiaal niet kan maken ?
          Denk je dat het aan de body ligt ?
          Welke lenzen heb je nu ?

          Comment


          • #6
            Re: Canon 7D vs. 50D vs. 5D

            Bij landschap, architectuur en auto's heeft de 5D met FF het voordeel. Omdat je meer breedhoek hebt. De 50D en 7D gedragen zich met dezelfde lens x1.6 (de crop factor).

            Voor macro dacht ik dat de crop factor net in het voordeel speelt. Gebruik bv de 100mm macro lens en met een 7D kan je dan verder van je onderwerp af blijven dan met die 5D.

            Over het algemeen is de beeldkwaliteit van een FF echt wel een stuk beter. Er zijn mensen die testen gedaan hebben om het middelste deel van een foto uit een FF te croppen alsof het dan een crop camera was. Ondanks dat je de crop camera dan veel meer megapixels had dan het gecropte FF deel. Was de beeldkwaliteit van het FF beeld toch meestal beter.

            Nu is de oude 5D uiteraard al 3/4 jaren oud en erft de 7D de laatste techniek. Maar of je bijvoorbeeld een ISO voordeel kunt halen met de 7D tegenover die oude 5D is mij nog niet echt bewezen.
            Last edited by FotoDirk; 25 oktober 2009, 10:35.
            Tot sluitertijd, Dirk

            Comment


            • #7
              Re: Canon 7D vs. 50D vs. 5D

              Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht

              Voor macro dacht ik dat de crop factor net in het voordeel speelt. Gebruik bv de 100mm macro lens en met een 7D kan je dan verder van je onderwerp af blijven dan met die 5D.
              Inzake macro beschikt hij nog over zijn 400d met crop factor dus daar zou ik niet meteen naar kijken.

              Maar zou dit geen optie kunnen zijn? Ik denk effe luidop Tom.

              7D = 1300/1500 euro, zonder grip. Een 5d met grip +- 850 euro en eventueel een 40d 2e hands (500euro) of 50d en de 400d (geen idee wat je daar nog voor krijgt) verkopen en dus vervangen door de 40d. Dit zou dus ongeveer binnen budget passen.

              En dan is er een 5d voor landschap, stilstaande objecten zoals de auto's, architectuur,.. met de kwaliteit die een FF je geeft en verder beschik je over een 40d. Deze is dan weer geschikt voor macro's en zal beter zijn dan een 5d voor die enkele (?) autosportfoto's maar minder snel dan een 7d.

              Voordeel van de combo, de 40d/50d en 5d gebruiken denk ik de zelfde batterijen.
              ::: Flickr :::

              Comment


              • #8
                Re: Canon 7D vs. 50D vs. 5D

                effe off topic over laatste post: hoe kan het dat je een ander font krijgt dan wij ?

                Ik denk dat je ook geld kwijt gaat zijn aan je lenzen (en zelfs meer dan aan je camera).
                Mijn ervaring met de 5D is dat je HEEL veel kan uitsnijden zonder dat je iets ziet aan de kwaliteit vd foto (ik gebruik die wel met een 24-105mm, mss dat het daar ook aan ligt). Met de 50D heb je 3 milj pixel meer.
                Tweedehands zou je een 5D rond de 850 -900 euro kunnen kopen. Ik hou het in de gaten maar goedkoper (zonder grip) kom je nog niet snel tegen. 40D komt rond de 450 euro maar aangezien die *maar* 10megapixel heeft zou ik die als laatste kiezen. Verschil 40D en 50D zit hem vooral in die 5 milj pixels waardoor je meer kan uitsnijden en wrs minder last hebt van hogere iso's (mijn eigen logica, kan ook verkeerd zitten).

                Als ik mijn toestellen vergelijk: de kwaliteit van fotos die uit de 5D komen hebben *iets* dat me aanspreekt (ook vaak donkerder hoeken). De foto's uit de 50D hebben dat *iets* soms ook maar minder vaak. Je zou al moeten gaan testen met zo'n camera eigelijk. (bij mij thuis 50 euro per uur haha). Autofocus van de 5D kan soms niet goed volgen. 50D heeft een zeer duidelijk en klaar schermpje dat eigelijk TE helder is naar mijn goesting.40D heeft een flutscherm waardoor ik altijd denk dat foto's onscherp zijn. Omgekeerde bij 50D haha.
                Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 7D vs. 50D vs. 5D

                  Oorspronkelijk geplaatst door TomDT Bekijk bericht
                  Hoi
                  De kwaliteit van de foto's is voor mij heel belangrijk en ik vroeg me af of jullie me konden helpen met deze keuze. Is de kwaliteit van een 5d, die toch al wat ouder is, nog steeds beter dan die van een 7d, die een nieuw AF-systeem heeft etc. of niet?
                  Tom
                  Ik ga even je zin ontleden:

                  - 7D heeft nieuw tracking systeem, klopt! => wens je sportfotografie etc te doen, dan is 7D de juiste keuze
                  - 5D heeft wegens zijn fullframe superieure (nog steeds) beeldkwaliteit, klopt dan moet je voor de 5D gaan
                  - 50D ... deze koop je als je gewoon een kleine upgrade wil doen van uw 400D naar de 50D. Er zijn duidelijk merkbare verschillen uiteraard, maar de experiance van een 5D (fullframe!!!) of 7D (super-AF) blijven achterwege.


                  Alles heeft ook met budget te maken. De 7D is 2x zo duur als de 5D ... en hij is 2,5x zo duur als de 50D.

                  Alledrie zijn ze een upgrade van wat je nu hebt, alleen moet je kiezen tussen

                  - gewoon upgraden met weinig spectaculair nieuws => 50D
                  - upgraden naar een nieuwe generatie cropbody's => 7D
                  - upgraden van cropsensor naar fullframe-sensor experiance => 5D

                  eigenlijk vrij simpel :-)
                  Imagination is more important than knowledge...
                  http://www.kiekje.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 7D vs. 50D vs. 5D

                    Oorspronkelijk geplaatst door monstertruckess Bekijk bericht
                    effe off topic over laatste post: hoe kan het dat je een ander font krijgt dan wij ?

                    Autofocus van de 5D kan soms niet goed volgen. 50D heeft een zeer duidelijk en klaar schermpje dat eigelijk TE helder is naar mijn goesting.40D heeft een flutscherm waardoor ik altijd denk dat foto's onscherp zijn. Omgekeerde bij 50D haha.
                    Je kan als je een bericht typt bovenaan je lettertype wijzigen. Op de plaats waar je de grote, kleur, .. kan kiezen. Verder, scherm 50d is inderdaad soms TE goed en dat van een 40d is dan weer niet goed genoeg.

                    Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
                    - gewoon upgraden met weinig spectaculair nieuws => 50D
                    Upgrade van een 400d naar een 50d lijkt me toch vrij spectaculair hoor..
                    ::: Flickr :::

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 7D vs. 50D vs. 5D

                      Upgrade van een 400d naar een 50d lijkt me toch vrij spectaculair hoor..
                      Inderdaad

                      En vorige poster is waarschijnlijk iets te enthousiast over de 7D

                      Voor mij is de betere AF DE reden, betere zoeker ed in dank afgenomen
                      Ik verwacht geen wereldschokkende verbetering van beeldkwaliteit (detail en ruis) tov de 50D

                      Maar ik zou nu toch de 7D kopen, biedt toch veel voor z'n geld zeker als je de prijs van de 1DMKIV ziet

                      PS: 50D is (gelukkig) nog altijd beter dan wat op het schermpje te zien is
                      Last edited by palombian; 24 oktober 2009, 22:05. Reden: PS

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 7D vs. 50D vs. 5D

                        Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
                        Alles heeft ook met budget te maken. De 7D is 2x zo duur als de 5D ... en hij is 2,5x zo duur als de 50D.
                        Vandaag:
                        50D=800 Euro
                        7D=1400 Euro

                        Dus dat is nog maar 1,7x duurder op deze moment.
                        Tot sluitertijd, Dirk

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 7D vs. 50D vs. 5D

                          Ik heb hetzelfde keuze probleem als ts Tom.
                          Ik wou eerst een 50D,maar ik heb daar slechte reacties over gelezen alsook hier op het forum. Daardoor ben ik beginnen twijfelen over mijn keuze.
                          Of gaat het over enkele pechvogels die toevallig een slecht toestel getroffen hebben?

                          Groetjes, marie-Christine
                          Canon 7D met een paar lensjes, statief en een flitser.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 7D vs. 50D vs. 5D

                            Oorspronkelijk geplaatst door mira Bekijk bericht
                            Ik heb hetzelfde keuze probleem als ts Tom.
                            Ik wou eerst een 50D,maar ik heb daar slechte reacties over gelezen alsook hier op het forum. Daardoor ben ik beginnen twijfelen over mijn keuze.
                            Of gaat het over enkele pechvogels die toevallig een slecht toestel getroffen hebben?

                            Groetjes, marie-Christine
                            Nog nooit problemen mee gehad hoor, azo n beest!
                            ::: Flickr :::

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 7D vs. 50D vs. 5D

                              Oorspronkelijk geplaatst door mira Bekijk bericht
                              Ik wou eerst een 50D,maar ik heb daar slechte reacties over gelezen alsook hier op het forum. Daardoor ben ik beginnen twijfelen over mijn keuze.
                              Niets van aantrekken, je moet die reacties lezen in de juiste tijdsgeest.
                              Toen de 50D een jaar geleden gelanceerd werd stond iedereen moord en brand te roepen, want 'zoveel megapixels in een crop-camera, dat moest wel een ruisbak zijn' volgens veel zelfverklaarde experten.
                              Nu de 7D 18Mp op een cropsensor perst heb ik daar nog geen één over horen klagen. Nu zijn we die getallen alweer gewoon.

                              Ik heb een 50D en ben daar super content van. Een enorm verschil met de xxxD-reeks.
                              www.bigducksix.be

                              Comment

                              Working...
                              X