Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Focuspunten 5d mkii

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Focuspunten 5d mkii

    Kan er mij iemand zeggen welke de beste instelling is bij het gebruik van
    de focuspunten.
    Is het gebruik van alle focuspunten het beste voor wat betreft het
    scherpstellen

    Alvast bedankt voor de hulp
    groetjes
    josé
    Canon 5DmkII - 50 mm 1.2L, 24-70 mm 2.8L, 70-200 mm 2.8L

  • #2
    Re: Focuspunten 5d mkii

    kort gezegd :

    alle focuspunten geef je de regie uit handen en
    laat je de camera bepalen waar scherpgesteld word

    middelste punt ben jij de regiseur en bepaal jij wat je scherp
    wil hebben

    dit even erg kort gezegd, natuurlijk zijn er andere mogelijkheden, maar doorgaans
    is het middelste het beste.
    Mijn beste Foto moek nog trekke.

    Comment


    • #3
      Re: Focuspunten 5d mkii

      Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht

      middelste punt ben jij de regiseur en bepaal jij wat je scherp
      wil hebben

      dit even erg kort gezegd, natuurlijk zijn er andere mogelijkheden, maar doorgaans
      is het middelste het beste.
      mee eens, gebruik zelf ook alleen de middelste, ook bij Landschapjes.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Focuspunten 5d mkii

        Ik heb zelf een 5D MkII; de autofocus van dat toestel is niet bepaald om van achterover te vallen.
        Mijn 'ervaring' met het toestel heeft me tot de volgende conclusies gebracht:

        Ik sluit me ten eerste bij het bovenstaande aan: gebruik één focuspunt in plaats van de camera te laten kiezen. Als je de camera laat kiezen zal je het moelijker hebben om de focus dààr te hebben waar jij hem hebben wil en zal je vooral in het creatievere werk merken dat de camera bijna nooit begrijpt wat je precies van plan bent.

        Blijft de vraag welk van de 9 autofocuspunten van de 5D MkII je best gebruikt. Het centrale punt is op zich makkelijker in gebruik maar er is nog een bijkomende reden om bij de 5D MkII enkel het centrale punt te gebruiken: dit autofocuspunt is stukken beter dan de andere 8 autofocus-punten. Ik verklaar mezelf nader:

        Autofocus werkt door middel van sensoren die contrast detecteren tussen aanpalende punten in je zoeker. Deze sensoren hebben een vorm die lijkt op dit: "|" of "__".
        De sensoren uiterst links en rechts hebben een verticale opstelling, die bovenaan hebben een horizontale opstelling.

        Bij de 5D Mk II heeft enkel het centrale autofocuspunt twee van die sensoren, die kruisgewijs opgesteld staan.
        Rondom het centrale autofocuspunt zijn ook een aantal autofocus-assist-punten die de camera helpen een bewegend onderwerp te volgen (in AI servo mode).
        Bovendien heeft enkel het centrale autofocuspunt extra gevoeligheid om bij lenzen met diafragma groter dan f/2.8 .

        Conclusie: vergeet die 8 andere autofocuspunten, gebruik het centrale punt.
        Een foto nemen wordt dan een sequentie van de volgende handelingen: "focus, recompose, shoot".

        Conclusie 2: de autofocus van de 5D MkII laat nog veel te wensen over.

        Hope this helped!

        Kim

        Comment


        • #5
          Re: Focuspunten 5d mkii

          Oorspronkelijk geplaatst door DjiM Bekijk bericht
          Ik heb zelf een 5D MkII; de autofocus van dat toestel is niet bepaald om van achterover te vallen.
          Mijn 'ervaring' met het toestel heeft me tot de volgende conclusies gebracht:

          Ik sluit me ten eerste bij het bovenstaande aan: gebruik één focuspunt in plaats van de camera te laten kiezen. Als je de camera laat kiezen zal je het moelijker hebben om de focus dààr te hebben waar jij hem hebben wil en zal je vooral in het creatievere werk merken dat de camera bijna nooit begrijpt wat je precies van plan bent.

          Blijft de vraag welk van de 9 autofocuspunten van de 5D MkII je best gebruikt. Het centrale punt is op zich makkelijker in gebruik maar er is nog een bijkomende reden om bij de 5D MkII enkel het centrale punt te gebruiken: dit autofocuspunt is stukken beter dan de andere 8 autofocus-punten. Ik verklaar mezelf nader:

          Autofocus werkt door middel van sensoren die contrast detecteren tussen aanpalende punten in je zoeker. Deze sensoren hebben een vorm die lijkt op dit: "|" of "__".
          De sensoren uiterst links en rechts hebben een verticale opstelling, die bovenaan hebben een horizontale opstelling.

          Bij de 5D Mk II heeft enkel het centrale autofocuspunt twee van die sensoren, die kruisgewijs opgesteld staan.
          Rondom het centrale autofocuspunt zijn ook een aantal autofocus-assist-punten die de camera helpen een bewegend onderwerp te volgen (in AI servo mode).
          Bovendien heeft enkel het centrale autofocuspunt extra gevoeligheid om bij lenzen met diafragma groter dan f/2.8 .

          Conclusie: vergeet die 8 andere autofocuspunten, gebruik het centrale punt.
          Een foto nemen wordt dan een sequentie van de volgende handelingen: "focus, recompose, shoot".

          Conclusie 2: de autofocus van de 5D MkII laat nog veel te wensen over.

          Hope this helped!

          Kim
          Ik sluit mij hier volledig bij aan Kim.
          En een heel mooie uitleg wat mij betreft.

          Ikzelf gebruik ALTIJD de middelste. (Meer focuspunten heb ik niet nodig)
          CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

          Comment


          • #6
            Re: Focuspunten 5d mkii

            bedankt iedereen voor de verstaanbare uitleg
            ik zal dus in toekomst altijd het middelste focuspunt gebruiken,
            tenzij anders gewenst


            groetjes
            josé
            Canon 5DmkII - 50 mm 1.2L, 24-70 mm 2.8L, 70-200 mm 2.8L

            Comment


            • #7
              Re: Focuspunten 5d mkii

              ... en als je meer AF punten nodig hebt en FF... dan is er nog altijd de 1Ds mk3 :-)
              Imagination is more important than knowledge...
              http://www.kiekje.be

              Comment


              • #8
                Re: Focuspunten 5d mkii

                oei oei ik die dacht dat mijn eos5d markI al zo slecht was ....
                lees meer http://forum.belgiumdigital.com/f35/...en-281932.html

                Als jullie de middenste AF punt gebruiken, dan stel je scherp op het hoofd van een persoon en beweeg je een gedeelte naar beneden ... klopt hé.
                Alwel, dan zit mijn 5d er helemaal naast, zelfs met een diafragma van f16 (brandpunt +- 50 mm lens 24-105 f4)
                Ben dit aan het aankaarten bij Canon, gezien er niet meer over te spreken ben.

                Comment


                • #9
                  Re: Focuspunten 5d mkii

                  Oorspronkelijk geplaatst door Frederik10en Bekijk bericht
                  oei oei ik die dacht dat mijn eos5d markI al zo slecht was ....
                  lees meer http://forum.belgiumdigital.com/f35/...en-281932.html

                  Als jullie de middenste AF punt gebruiken, dan stel je scherp op het hoofd van een persoon en beweeg je een gedeelte naar beneden ... klopt hé.
                  Alwel, dan zit mijn 5d er helemaal naast, zelfs met een diafragma van f16 (brandpunt +- 50 mm lens 24-105 f4)
                  Ben dit aan het aankaarten bij Canon, gezien er niet meer over te spreken ben.
                  Als je lens er alleen helemaal naast zit in het geval van focus and recompose dan lijkt het mij geen specifiek autofocus probleem maar een niet correct werkende sluiterknop die de "scherpstelling niet kan vasthouden" als je de knop half ingedrukt houdt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Focuspunten 5d mkii

                    Oorspronkelijk geplaatst door DjiM Bekijk bericht
                    Conclusie: vergeet die 8 andere autofocuspunten, gebruik het centrale punt.
                    Een foto nemen wordt dan een sequentie van de volgende handelingen: "focus, recompose, shoot".

                    Conclusie 2: de autofocus van de 5D MkII laat nog veel te wensen over.
                    Helemaal mee eens!

                    Als alternative strategie kun je ervoor kiezen -als focus recompose niet werkt omdat je snel moet handelen en/of omdat je grote lensopeningen gebruikt en/of je AI Servo gebruikt- om in de nabewerking je compositie bij te snijden (croppen). Je verliest dan altijd wel wat pixels, maar je hebt er immers genoeg. En de plaatjes zullen over het algemeen scherper zijn zonder een verschuiving van het scherpstelveld (wat optreed bij focus / recompose - duidelijker zichtbaar bij grote lensopeningen).
                    Canon + Elinchrom | www.daanbarnhoorn.nl

                    Comment


                    • #11
                      Re: Focuspunten 5d mkii

                      Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                      Als je lens er alleen helemaal naast zit in het geval van focus and recompose dan lijkt het mij geen specifiek autofocus probleem maar een niet correct werkende sluiterknop die de "scherpstelling niet kan vasthouden" als je de knop half ingedrukt houdt.
                      Of hij staat in de ai servo stand.

                      grts
                      Sieg
                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment

                      Working...
                      X