Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Manueel focussen met de A300

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Manueel focussen met de A300

Hey iedereen

Ik heb nog maar net m'n eerste stapjes gezet in de fotografie.
    Ik krijg soms op de foto's het commentaar dat ik beter manueel focus.
    Ik weet intussen dat ik dat vooraan via een knopje kan wijzigen op m'n camera, maar hoe gaat het precies in z'n werk dan, wat moet ik precies doen?

Mvg

Re: Manueel focussen met de A300

Ik denk dat je beter je aandacht kan richten op hoe de af precies werkt, dan te gaan mf'en, met de kleine zoeker en geen geschikt matglas is dat moeilijk.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Faun Bekijk bericht
      Hey iedereen

Ik heb nog maar net m'n eerste stapjes gezet in de fotografie.
      Ik krijg soms op de foto's het commentaar dat ik beter manueel focus.
      Ik weet intussen dat ik dat vooraan via een knopje kan wijzigen op m'n camera, maar hoe gaat het precies in z'n werk dan, wat moet ik precies doen?

Mvg
      Kijk eens in de hantlijding bij het hoofdstuk: Autofocus/punten instellen.....
      Een kleine tip: begin met alleen het middelste focuspunt instellen en richt dat punt op datgene wat je scherp wil hebben.

Comment

Om Telekees wat aan te vullen kan ik je aanraden je AF beter te leren kennen, je gebruikt best "wide AF" voor de meeste foto's, maar als je camera AF wat moeilijk doet omdat het onderwerp moeilijk is (bv weinig contrast of weinig licht of ...) dan kan je de wide AF overriden door op de "AF-knop" (de "ok-knop") te drukken in't midden van je joypad/joystick. Je houdt deze knop ingedrukt met je duim (nadat je uiteraard met je middelste scherpstelpunt op je onderwerp hebt gemikt) en je drukt de ontspanknop volledig in. Dit is dus een snelle methode om voor een specifieke situatie snel en tijdelijk over te schakelen naar enkel het middelste scherpstelpunt.

Als ook dat te moeilijk is voor de camera voor welke reden dan ook, dan kun je manueel scherpstellen. Je schuift dus dat knopje aan de linkerzijde van de camera van AF naar MF, en je draait aan de scherpstelring terwijl je door de zoeker kijkt...

Comment

Working...
        X