Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Een beginner...met een Nikon D60

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Een beginner...met een Nikon D60

Hoi,

'k Ben helemaal nieuw hier op BD en dit is dan ook mijn eerste post. Ik ben al een tijdje aan 't experimenteren met mijn Nikon D60. Ik heb 'm van net voor 't verlof. Het is een toestel met enkel en alleen de standaardlens. Het was mijn bedoeling om 'klein' te beginnen. Om eerst ervaring op te doen met fotografie en daarna (na wat sparen) andere lenzen te kopen. Ik volg hier nu al een tijdje het forum en ook de topics in de beginnershoek. En dan bekijk ik mijn foto's adhv het commentaar dat ik hier lees. Foto's heb ik nog niet durven posten, maar 'k zal toch eens mijn moed samen moeten rapen en er eentje posten. Maar wat door mijn hoofd spookt is de vraag: Heb ik wel de goeie keuze gemaakt door te kiezen voor een D60 met standaardlens. Had ik niet beter nog wat gespaard om dan een duurder apparaat te kopen met een betere lens?
    Maar dat zijn vijgen na Pasen.... Dus rest mij nog de vraag: Waar moet ik op letten als ik met enkel met een standaardlens foto's neem?
    Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes van een (nog) groen blaadje in fotoland.

Re: Een beginner...met een Nikon D60

Beste, je kan uiteraard beginnen met de D3x
    Maar nee, je hebt niet verkeerd gedaan. Zie het als een ideaal toestel om te leren.
    Er is de heilige drievuldigheid:
    * sluitersnelheid
    * diafragma
    * ISO

Wanneer je deze onder de knie hebt wat theoretisch snel kan maar praktisch toch tijd vraagt kan je beginnen denken aan een semi pro toestel maar voorlopig niks mis met wat je hebt.
    Een gouden raad die ik gekregen heb van een amateurfotograaf was: leer de beperkingen van je materiaal kennen alvorens je denkt aan goede foto's maken.
    Ik vond die uitspraak toen niet zo zwaar wegend maar het is wel deze die me later al enkele keren heeft nuttig gebleken.

Comment

Welkom op BD. Als je hier al wat langer rondhangt, dan heb je zeker ergens gelezen dat de fotograaf de foto maakt, eer dan het toestel.
      Een andere uitdrukking is Fotograaf>Objectief>Body, wat min of meer hetzelfde betekent.
      Een D60 is een instapmodel van Nikon. Zo ben ik begonnen met de 350D van Canon, eveneens met de kitlenzen.
      Na een tijdje zul je merken waarnaar je interesses uitgaan: binnen of buiten, portretten, natuur, macro's, sport... je kunt het zo gek niet bedenken of het wordt gefotografeerd.
      Je spreekt van standaardlens... wat zijn de specificaties? Bij mij waren dat de 18-55 en de 55-200. Beide werden op termijn vervangen door de 17-55 f/2.8 IS en de 55-250 f4-5.6 IS. Nu blijkt dat ik mijn tele maar weinig gebruik, maar vooral de breedhoek. Daarom nog een bredere: de 10-22. En dan ontdek je de primes (vaste brandpuntlenzen) en ben je vertrokken.
      Begin dit jaar ben ik naar een beter model gegaan, sneller, trefzekerder, en tegelijkertijd makkelijker in het gebruik, maar dit betekent niet dat de reeds gemaakte kosten nutteloos waren. Trouwens de 350D is nu uitgerust met een 100mm f/2,8 macrolens, die mijn vrouw uitstekende diensten bewijst.
      Dit zijn zo'n beetje mijn eigen ervaringen, gewoon om je op weg te helpen. De weg die je zult afleggen zal verschillen van de mijne, of van de volgende poster... Het belangrijkste (voor mij toch) is dat je blijft groeien in je hobby.
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Het is inderdaad nog een beetje zoeken, een beetje veel eigenlijk! Ook veel lezen en leren. Maar 'k heb echt veel aan dit forum. Hoewel ik voor deze topic nog niks gepost had, ben ik hier wel al een tijd aan het lezen. Mijn standaardlens is inderdaad de 18-55. Ik blijf oefenen en misschien durf ik de stap wel te zetten een foto op dit forum te posten....
        Als ik jullie reacties zo lees is mijn aankoop van een instapmodel toch geen verkeerde keuze geweest.
        Bedankt daarvoor...

Comment

Hey, welkom op het forum!

Ik heb dezelfde camera als jij, en stap binnenkort over naar een D90. Ik heb de D60 nu ongeveer 2 jaar denk ik, en voor mij was dit geen overbodige aankoop. Ik durf zelfs zeggen dat ik nog niet alle mogelijkheden van de D60 ten volle benut. Het is goed om daarmee te beginnen, want er zijn ook best wat mensen die na een tijdje zeggen: pfft, zo'n logge DSLR, geef mij maar terug een compactje... Een betere camera is vaak complexer waardoor deze, als je het beheerst, toelaat sneller te werken. Je moet dan niet meer via menu's, maar kan via knopjes alles bedienen. De beter body's laten je ook toe betere foto's te maken in mindere omstandigheden. Maar zoals in 1 van de reply's gezegd werd: de fotograaf is het belangrijkste onderdeel van een fotografische kit.

Je noemt de 18-55 een standaardlens. Dat is eigenlijk een "kitlens" en geen standaardlens. Algemeen aangenomen is een standaardlens een prime die het meest overeenkomt met het normale gezichtsveld via jouw ogen. Op FF is dat 50mm, op crop eigenlijk eerder 32-35mm, maar een 50mm wordt ook nog 'standaardlens' genoemd.

Ik zou je aanraden om eens met tele te experimenteren. De nikon 55-500mm VR is niet duur en is een hele revelatie als je van de 18-55 komt. Een ander leuke optie is de 70-300mm maar die is al zeker 2x zo duur (maar zal je wel langer houden als je het écht leuk begint te vinden)

Als je niet met tele wil experimenteren is lichtsterk glas zoals de 35mm f1.8 of de 50mm f1.4 (beiden AF-S primes) zaaalig! Ideaal voor weinig licht en je leert er snel beter mee fotograferen door dat je moet bewegen ipv zoomen. De 35mm heb je voor onder de 200€.

Vergeet ook het statief niet... ik spaar me nu al een heeeeeele tijd voor een goed statief en dat zal met kop en staart de duurste investering zijn van al m'n materiaal tot nu toe... Maar onontbeerlijk voor haarscherpe foto's in telebereik!

veel succes met je keuzes!

Comment

Aan de uitleg van LesC is weinig toe te voegen, het is ook de juiste uitleg.
            Wat ik zou doen in uw plaats is zoveel mogelijk oefenen met uw huidig kit objectief.
            En schroom je vooral niet om foto's te posten, eerst in de Beginnershoek en dan in Fotobeoordeling van de pasende categorie. Krijg je goede commentaren waag je dan maar aan een foto te posten in Showcase.
            Maar post foto's zou ik zeggen want uit de commentaren ga je beslist iets leren.
            Toen ik begon zoveel jaren terug bestond de computer niet eens.
            De eerste jaren was het zelf en alleen uitzoeken zonder enige hulp.
            Pas toen ik mij aansloot bij een goede fotoclub heb ik enorm veel bijgeleerd.
            Ik ging er ook met bevende benen naartoe, bang mij belachelijk te maken, maar ik werd er goed onthaalt en ik heb er nooit spijt van gehad.
            Ik wens je veel plezier met uw nieuwe hobby en hoop weldra uw eerste post te mogen zien.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Working...
            X