Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke (canon) lens en waarom???

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• welke (canon) lens en waarom???

hallo, ik heb een canon 500d met 18-55mm en 55-250 mm lens. nu krijg ik regelmatig te horen dat deze lenzen niet zo "lichtgevoelig" zijn en er betere lenzen op de markt zijn. ik ben een absolute beginner in digitale fotografie. daarom deze vraag :
    wie heeft er een mening over welke canon lens de beste is en waarom.
    mijn dank bij voorbaat
    eva13

Re: welke (canon) lens en waarom???

heb zelf tot alle tevredenheid al jaren een 17-40mmL op mijn 30D.
    meerdere meningen en waarom een Canon:

grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Zelf ben ik gegaan voor de 17-55 F2.8 van Canon. Het bereik is vergelijkbaar met de 18-55 die je nu hebt; Het objectief heeft ook IS (Wat ik meer en meer ben gaan waarderen) en is erg lichtsterk. F2.8 zorgt er ook voor dat je in groothoek nog een kleine scherptediepte bereiken.

Ik gebruik dit objectief nu een kleine 2 jaar en ben daar erg enthousiast over.

In het tele bereik ben ik gegaan voor de 70-200 F4 L IS ook van Canon. Ook een schitterend objectief met IS en redelijk lichtsterk.

Maar voordat je veel geld gaat uitgeven aan andere lenzen, ben jezelf ontevreden over de objectieven ? merk je zelf de tekortkomingen van de objectieven die je nu hebt ?
      Photoshop en The Gimp voor beginners

Comment

Het klopt dat de kitlenzen niet lichtsterk zijn, en da's dan ook de reden waarom ik de 18-55 ook door de 17-55 f/2,8 vervangen heb. Dure en zware lens, maar ik gebruik haast geen enkele andere meer.
        Maar een leuke en goedkope manier om met lichtsterke objectieven te beginnen is een 50mm f/1,8 aan te schaffen, de z.g. "fantastic plastic"; vaste brandpunt, dus je zult zelf moeten stappen om te "zoomen". Ik heb die 50mm intussen ingeruild voor een 85mm f/1,8 die een stuk beter is maar ook meer dan 3x zoveel kost.
        Op termijn denk ik toch dat je naar de 17-55 f/2,8 zult gaan, wil je een scherpe en lichtsterke lens.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3.1) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

De reden waarom Canon zoveel lenzen heeft heeft te maken dat de noden van de fotografen ook zo veel uit elkaar liggen. Het hangt ervan af wat je wenst te fotograferen en onder welke omstandigheden.

Onder: http://www.the-digital-picture.com/Canon-Lenses/
          Staat een voor mij redelijk goed overzicht. Onder Canon Lens Recommendations.
          Je ziet dat men hier een lijstje met geschikte lenzen per type fotografie plaatst.
          Maar denk eraan dat sommige van die lenzen echt wel duur zijn.
          Tot sluitertijd, Dirk

Comment

[Maar voordat je veel geld gaat uitgeven aan andere lenzen, ben jezelf ontevreden over de objectieven ? merk je zelf de tekortkomingen van de objectieven die je nu hebt ?[/QUOTE]

ik heb wat problemen met de scherpte in mijn foto's. ik fotografeer vooral kinderen en honden (alhoewel ik met deze camera me ook aan andere onderwerpen waag) en ik ben verzot op portretten van honden (zie ook puppy border die ik eerder postte)
            toen zeiden ze me dat het gebrek aan lichtsterkte deze onscherpte versterkte. daarom deze topic om een 2de (en 3de,4de enz...) opinie.
            iedereen bedankt voor de reactie en ik ga de linkjes nu dadelijk eens bekijken.

Comment

Ik heb onlangs je kitlens BIJgekocht (de EF-S 18-55 f/3.5-4.5 IS veronderstel ik) als lichte wandellens op de 50D
              De scherpte is echt voortreffelijk, ook de kleuren vallen zeer goed mee, ik zie niet in waarom je hiermee geen goede fotos zou kunnen nemen
              Ook je 55-250 heeft zeer goede commentaren

zie

Laat je toch niet meeslepen met die lenzenhype, het kost zo al geld genoeg

Je hebt een mooie set waarmee je heel veel courante situaties aankan
              Koop evt gaandeweg een lensje bij wanneer je iets wil doen wat met je bestaande materiaal niet kan

bv binnenshuis zonder flits: als je meer lichtsterkte wil is de 50mm 1.8 het goedkoopst, maar je zal misschien een beetje teleurgesteld zijn door de afwerking en de trage focus, maar voor 300-350 EUR vind je al wat beter

ook voor macro, architectuur, vogels enz zal je evt speciale lenzen nodig hebben, hou je geld daarvoor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door eva13 Bekijk bericht
                [
                toen zeiden ze me dat het gebrek aan lichtsterkte deze onscherpte versterkte.
                das zou kunnen natuurlijk, omdat je met een minder lichtsterke lens, meer licht nodig hebt voor een goede/hogere snelheid.
                en een mindere snelheid (onder een 60ste), geeft meer kans op bewegingonscherpte.
                grt,bouk.
                wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

ik heb de linkjes eens bekeken en idd ,ze hebben toch wel goede commentaren over voor deze lensjes. zo zie je dat een second opinie aanvragen toch een heel ander licht op de zaak kan werpen. allemaal hartelijk bedankt voor deze opmerkingen.ze hebben me al geholpen en ik denk dat ik dan maar eerst hééééél véééél ga oefenen met deze lenzen,eer ik aan iets anders begin.
                  bedankt en hartelijke groeten
                  eva13

Comment

ik heb de linkjes eens bekeken en idd ,ze hebben toch wel goede commentaren over voor deze lensjes. zo zie je dat een second opinie aanvragen toch een heel ander licht op de zaak kan werpen. allemaal hartelijk bedankt voor deze opmerkingen.ze hebben me al geholpen en ik denk dat ik dan maar eerst hééééél véééél ga oefenen met deze lenzen,eer ik aan iets anders begin.
                    bedankt en hartelijke groeten
                    eva13
                    Een heel wijs besluit!
                    Kijk eens in je handleiding onder Picture Style (blz. 91-92) hoe je de camera kunt fijn afstellen.
                    Je kunt er o.a. de scherpte instellen om nog scherpere foto's te maken.
                    Naast een Tokina 12-24 gebruik ik nog steeds de 18-55 en 55-250 op mijn 40D en dit tot volle tevredenheid.
                    Mocht ik ooit de lotto winnen dan koop ik mij de 17-55 en 70-200.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Ik heb nooit de lotto gewonnen ,en heb deze ook in mijn bezit
                      Groeten ,
                      VDS Digit@l
                      Groeten , VDSDigit@l

Comment

Alles hangt zowaar af van wat je wil en vooral wat je wil fotograferen...
                        Zelf heb ik een dik jaar rond gewandeld met de 17-85 mm, om dan over te stappen...
                        Toen deze vervangen door de 17-55 mm, dure lens dat wel, maar ik zie toch dat de mogelijkheden toch weer ruimer werden.
                        Gezien ik toch nooit zal overstappen naar een full frame is dat zeker een mooie koop geweest voor mij.
                        Wil je ovestappen naar een Full Frame ben je er uiteindelijk niets mee want het is een EF-S vatting.
                        De andere lens is dan de 70-200mm, nog zo'n duur geval. Maar de prestatie is dan ook weer top...
                        Wil maar zeggen: voor ieder budget is er wel een lens te vinden.

Comment

zoals al gezegd ligt eraan wat je wilt fotograferen en aan je budget.
                          Ik zou ook niet direct voor een dure lens gaan, ik zou eerst oefenen met de standaard lensjes en als je dan zegt van nu lukt et maat het materiaal kan niet meer dienen pas gaan vervangen. Zo heb ik het ook gedaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                            Een heel wijs besluit!
                            Kijk eens in je handleiding onder Picture Style (blz. 91-92) hoe je de camera kunt fijn afstellen.
                            Je kunt er o.a. de scherpte instellen om nog scherpere foto's te maken.
                            Naast een Tokina 12-24 gebruik ik nog steeds de 18-55 en 55-250 op mijn 40D en dit tot volle tevredenheid.
                            toevallig, die tip kreeg ik gisteren ook van een vriend,heb het direct opgezocht op m'n camera en de kleuren zijn alleszins al veel beter. nu nog scherpere foto's (of het moest liggen aan een onvaste hand)

Comment

toevallig, die tip kreeg ik gisteren ook van een vriend,heb het direct opgezocht op m'n camera en de kleuren zijn alleszins al veel beter. nu nog scherpere foto's (of het moest liggen aan een onvaste hand)
                              op welke iso waarden zit je foto's te nemen?
                              wat als je deze nu eens in de hoogte jaagt?
                              krijg je dan scherpere foto's (maar meer ruis natuurlijk) dan heb je inderdaad een lichtsterkere lens nodig

post anders eens een voorbeeldfoto met exif
                              5DmkIII en wat glas

Comment

Working...
                              X