Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 550 EX flash of Metz?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 550 EX flash of Metz?

Heeft er iemand ervaringen met de Canon 550 EX flash?
    Is de Metz 54-MZ4 terecht de betere?
    (in combinatie met de 10D)

Ik dacht dat de Canon flashes niet zo'n goede faam hadden.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Originally posted by Hombre

Ik dacht dat de Canon flashes niet zo'n goede faam hadden.

Euuhhh??? pardon, ?? dit zijn de beste, maar ook de duurste, metz is ook heel goed, maar de originel 420 / 550 zijn echt top hoor!!

Comment

Tja, dat zal dan roddel geweest zijn zeker? Ik heb het ergens gelezen op één of ander forum maar vind het natuurlijk niet meer terug.
      Heb mr.Google al eens aan het werk gezet voor een deftige review te zoeken over deze flashes, met weinig resultaat.

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

De 550EX is echt top, als je er wil in investeren ga er nooit spijt van hebben.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Reviews van flashes zijn inderdaad niet zo courant.
          Kijk eens bij Danny op www.canonians.com of je daar wat meer info vindt.

In elk geval is de 550 een absolute topflitser die alles doet wat je kan verlangen van een flits. De 420 heb ik zelf, en dat is ook een uitstekende flitser, maar hij mist de manuele instellingen en de wireless master functies van de 550. Vandaar het aanzienlijke prijsverschil.
          Pieter
          --
          Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

wat is juist het grote verschil ts de 420 en de 550?

Ik zou mij die flits willen kopen.
            Alleen twijfel ik tussen de 420 en de 550.

Ik gebruik die flits nooit voor studiowerk of zo.

Meestal sportfotografie en af en toe portret.

enig advies?

mvg
            Orc@
            http://www.leietriathlon.be meer dan 5000 actiefoto's

Canon EOS 10D
            Canon EF 17-40mm f/4L USM / Canon EF28-200 f/3.5-5.6 USM / Canon EF 70-200 f/2.8L IS / BG ED3 / Speedlite 580 EX / trippod

Comment

Ook ik heb interesse dergelijke flits aan te kopen (420 of 550) voor mijn D30.
              Iemand nuttige tips ivm welke bijhorende batterijen en lader ?
              Wat is de levensduur van zo'n EX ?

Alvast hartelijk dank.
              Canon EOs 60D, Canon Eos 30D & Canon Ixus 870

Comment

Originally posted by Orc@
                Zoals ik hierboven al zei, heeft de 550 manuele instelmogelijkheden en kan hij worden gebruikt als master voor wireless slave aansturing. Dat laatste is uiteraard enkel interessant als je meerdere EX flashes wil gebruiken. De manuele instelling van de flitskracht is altijd interessant - daarvoor gebruik ik een andere flitser, maar deze kan het dus allebei: manual en E-TTL.

Daarnaast verschilt ook het ground number: 42 voor de 420 en 55 voor de 550 (logisch). De kleine broer is dus een stukje minder krachtig, maar in de praktijk zal je die extra kracht niet gauw nodig hebben, denk ik.

Of je het prijsverschil wil uitgeven voor die extra functies, dat moet je zelf beoordelen op basis van je fotografeer-gewoonten. Zelf had ik al een auto/manual flits, en ik ben niet van plan om een hele set EX flitsers te kopen, dus ik hoef ook de masterfunctie niet per se (al is het wel verdomd handig). Ik heb dus gekozen voor de 420 en een kleine 200 euro meer om uit te geven aan andere accessoires.
                Pieter
                --

Comment

Ik zou mij die flits willen kopen.
                  Alleen twijfel ik tussen de 420 en de 550.
                  de 550 kan je als master gebruiken, de 420 niet, de 550 kan draadloos de 420 aansturen.
                  De 550 heeft een iets groter richtgetal en een iets snellere herlaadtijd. de 550 kanje volledig manueel instellen de 420 niet.
                  Als je niet echt van plan bent om twee flashes te gebruiken is de 420 misschien het meest aangeraden, ik heb die ook en voldoet echt aan al mijn wensen, is krachtig, herlaad (met goede batterijeen) ook heel snel, kop is kantelbaar en draaibaar en kost niet zoveel als de 550.
                  visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Originally posted by Kodaksken
                    Iemand nuttige tips ivm welke bijhorende batterijen en lader ?
                    Wat is de levensduur van zo'n EX ?
                    Beide flitsers slikken 4 AA batterijtjes. Best zo krachtig mogelijke setjes gebruiken, want de flitsers lusten nogal wat stroom. En als batterijlader? Een GP 1-uur snellader of een Ansmann kitje met auto-aansluiting en stekkers voor heel de wereld. . Kies er wel eentje van het intelligente type (trickle charge wanneer de batterij bijna vol is, en met gescheiden kanalen per batterij); dan gaan je batterijtjes een stuk langer mee. Ik geloof dat NiMh-tjes niet zo graag hebben dat je ze overlaadt.
                    Pieter
                    --

Comment

Ik geloof dat NiMh-tjes niet zo graag hebben dat je ze overlaadt.
                      dacht ik ook maar, toen ik deze zomer op reis was geweest (eind juni) had ik net voor men reis vier NIMH batterijen in de lader gestoken en natuurlijk vergeten uithalen, 11 dagen weggeweest, kwam terug, batterijen hadden behoorlik warm (meer dan 11 dagen aan een stuk aan 't opladen geweest), dacht ik bij mezelf, die zijn naar de ...., en nu gebruik ik ze nog steeds zonder merkbaar verschil, gaan nog steeds evenlang mee als voordien.

Comment

@ Pieter G. & fredericrom, wanneer of in welke situatie zouden jullie willen dat jullie de manuele instelmogelijkheid van de 550EX ter beschikking hadden.

Hoe nauwkeurig is de automatiek van de 420EX. Ik heb van Jaja flitsfoto's gezien, waarbij ik niet of nauwelijks kon zien dat hij de flitser (550EX) gebruikt heeft, kan dat ook met de 420EX?

Tot slot is het met de 420EX mogelijk om van bijvoorbeeld 30cm afstand een bloem uit te lichten zonder dat het meteen overduidelijk op de gemaakte foto te zien is dat de flitser gebruikt is.

Comment

@ Pieter G. & fredericrom, wanneer of in welke situatie zouden jullie willen dat jullie de manuele instelmogelijkheid van de 550EX ter beschikking hadden.

Hoe nauwkeurig is de automatiek van de 420EX. Ik heb van Jaja flitsfoto's gezien, waarbij ik niet of nauwelijks kon zien dat hij de flitser (550EX) gebruikt heeft, kan dat ook met de 420EX?

Tot slot is het met de 420EX mogelijk om van bijvoorbeeld 30cm afstand een bloem uit te lichten zonder dat het meteen overduidelijk op de gemaakte foto te zien is dat de flitser gebruikt is.
                          kwestie van flitssterkte kan je wel alles manueel bijregelen met de 420EX, dit via de camera, het enige wat je niet manueel kan bijregelen is de focal lenght, ik geef u een vb.
                          bv ik heb een canon macro 100mm, als ik deze op de camera zet setlt de 420 zijn focal lenght automatisch op 75mm, waarom, omdat de volgende stap 105mm is en dat de flitser denkt dat ie anders donkere randen zou kunnen tonen op de foto maar dit klopt niet aangezien je op een 10D met de 1.6 cropfactor zit.
                          Nadeel van 75mm ipv 105mm is dat je iets minder lichtsterkte hebt.
                          Maar al bij al heb ik er nog nooit last van gehad, 't is maar een theoretisch nadeel.

kwestie van beetje oplichten en dergelijke is totaal geen probleem.

Comment

hoi hoi

bedankt voor de tips jongens.

Denk dat ik een 420 EX ga aanschaffen.

bij www.ac-foto.com 212 euro

bij http://www.digitalfotoclub.com/sc/main_item.asp?id=226352031
                            150 euro (wel uit USA, dus taxen, transport...)

dus ik denkd at ik voor www.ac-foto.com ga.
                            Iemand nog betere adressen??

mvg
                            Orc@
                            http://www.leietriathlon.be meer dan 5000 actiefoto's

Canon EOS 10D
                            Canon EF 17-40mm f/4L USM / Canon EF28-200 f/3.5-5.6 USM / Canon EF 70-200 f/2.8L IS / BG ED3 / Speedlite 580 EX / trippod

Comment

Ik heb zelf ook de 550.

Heb aan het voorgaande niks meer toe te voegen, behalve dat je de extra kracht van de 550 goed kunt benutten voor een eventuele omnibounce (die er bij mij nog niet af geweest is sinds ik hem heb).
                              www.damafoto.be
                              Facebook Damafoto

Comment

Working...
                              X