Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

groothoeklens voor canon 300D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• groothoeklens voor canon 300D

Aangezien ik van plan ben een digitale slr aan te schaffen, volg ik sinds een paar weken dit forum met veel interesse.
    Mijn voorkeur gaat op dit moment nog uit naar een canon 300D, puur vanwege de prijs. De 10D is voor mij voorlopig nog aan de dure kant.
    Ik overweeg de body van de 300D te kopen en daarbij een tamron 24-135 mm lens. Omdat ik dan mijn groothoek kwijt ben (nu wel op mijn analoge minolta camera) wil ik hiervoor nog een lens aanschaffen. Bijvoorbeeld de tamron 19-35 mm, kosten € 275,-- bij kamera-express. Een andere optie is de 300D met de bijgeleverde 18-55 mm lens te kopen. Dit is een stuk goedkoper, maar wat is de kwaliteit van deze lens? Weet iemand daar iets meer van? Of hebben jullie misschien andere ideëen voor een (redelijk) goede groothoeklens voor een redelijke prijs.

John

die 28-55mm lens die bij de d300 geleverd word is betrekkelijk goed, heb er al foto's van gezien en lens lijkt echt ok te zijn, wel op sommige foto beetje chromatische aberatie te zien en volledig open is ze ook niet superscherp maar het kan er door en zeker voor die prijs.
    visit my website : http://www.freewallpapersite.com

Comment

Voor het kleine prijsverschil van de kit, heb je een super-groothoek, althans in Canon 1.6 norm. Gewoon de kit kopen, bekijk de prijs van het alternatief maar eens, de 17-40 4.0l, beter maar 800€ duur.

Comment

Bedoel je daarmee dat de standaard bijgeleverde lens van dezelfde kwaliteit is als de tamron 19-35mm? Als deze laatste lens namelijk beter zou zijn, wil ik het extra geld daar best aan uitgeven. Als daarintegen de lenzen van dezelfde kwaliteit zijn, zie ik er inderdaad het nut niet van in. Van de tamron heb ik wel een aantal goede reviews gelezen.

Comment

Wat voor groothoek zoek je? Ik weet niet wat je nu op je analoge camera als groothoek hebt. Denk eraan dat je met een factor 1.6 moet rekenen. Dwz: De 19-35mm Tamron op een 300D komt overeen met een (ca) 30,5-55mm lens op je analoge camera. Dus 19mm op de 300D is heel wat minder groothoek dan 19mm op je analoge camera.

Comment

Op dit moment heb ik een 28-200 mm lens van tamron op mijn analoge camera zitten. Dus groothoek: 28 mm. Ik denk dat het niet reëel is met mijn budget om meer groothoek dan 28 mm te krijgen, maar deze zou ik graag willen houden.
            De 18-55 van canon komt hier dichter bij in de buurt dan de 19-35 van tamron, maar ik twijfel sterk aan de kwaliteit van de lens van canon.
            Toch maar de gok wagen of misschien maar even afwachten tot e.e.a. echt op de markt is en er tests beschikbaar zijn?

Comment

Als je een groothoekliefhebber bent, altijd de Sigma 15-30 overwegen. Als je met filters wil werken, is het een heel gedoe, maar ze is wel 300 euro goedkoper dan de Canon 17-40.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

En als je echt groothoek wenst denk dan ook eens aan die sigma 15mm fisheye.

Sinds ik hier de resultaten gezien heb van Erik Mansvelder en Razzi weet ik dat ik dit wil. Want meer groothoek heb je niet met een 10D en dat rechtzetten gaat perfect. En als ik groothoek ga dan moet het meestal echt groothoek zijn en is het echt te wijd crop ik wel een beetje. Mijn andere lens begint op 28mm dus 44mm effectief alles daartussen zal ik het wel doen met een beetje vooruit wandelen of wat croppen. Maar wijder gaan dat kan vaak niet echt he als je het nodig hebt. Of je moet beginnen stichen natuurlijk.

Comment

En als groothoekfan kun je je afvragen of de 15-30 een nuttige aanvulling is. Bij mij is die uit het rijtje 15-30, 14mm prime en 15mm diag. fisheye als eerste weggevallen. Niet dat het geen goede lens is, maar in 99% van de gevallen gebruik ik die 15-30 waarschijnlijk op 15mm. En in het resterende 1% waarschijnlijk op 16-20mm. Of uit luiheid, maar op het moment dat ik toch echt lenzen wil wisselen, doe ik dat toch wel. Dus vind ik de zoom voor een groothoek niet heel erg nuttig. In de meeste gevallen ga je toch voor maximaal groothoekeffect, vandaar...

En de diagonal fish is idd erg goed. Zeer scherp, goed te gebruiken en omdat het alleen een diagonal fish is (itt een 'full' fisheye dus) niet alleen te gebruiken voor rare shots. En indien gewenst is defishing een fluitje van een (freeware) cent.

ps: Hoe te defishen vind je oa hier op Razzi's site:
                  http://www.razziphoto.com/archives/000023.html

Comment

bedankt voor de goede tips. Inderdaad denk ik nu ook dat ik beter mijn geld kan investeren in een vaste 15 mm lens, dan een 15-30 mm of een 19-35 mm lens. Kost wel wat meer, maar dan eerst maar wat sparen.

Comment

Working...
                    X