Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90 of Nikon D5000?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D90 of Nikon D5000?

Hallo iedereen. Ik ben al een tijdje op zoek naar een spiegelreflex-camera en mijn keuze is gevallen op ofwel de Nikon D90 ofwel de Nikon D5000. Het zou mijn eerste spiegelreflex zijn dus ik heb nog maar weinig of geen ervaring (tenzij met compactjes).
    Voor zover ik weet heeft de D90 een scherpstelmotor en de D5000 niet waardoor deze laatste ook goedkoper is. Mag ik concluderen dat de D5000 even goed is met een AF-lens of zijn er nog belangrijke verschillen zijn welke ik over het hoofd zie? Kan het ook zijn dat de batterij van de D5000 langer meegaat?

Wat betreft objectieven dacht ik aan:
    ofwel de Nikkor AF-S 16-85mm DX f/3.5-5.6 G ED VR
    ofwel de Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR en de Nikkor AF-S 70-300mm F 4.5-5.6 G IF VR

Op dit moment opteer ik voor enkel de Nikkor AF-S 16-85mm DX f/3.5-5.6 G ED VR aangezien deze volgens reviews toch scherper is dan de Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR en ik aan één lens al genoeg oefening zal hebben in het begin. Maar heb ik dan geen bereik te kort? Tot welke afstand kan ik dit objectief goed gebruiken zonder al te veel kwaliteitsverlies?

Alvast bedankt!

Re: Nikon D90 of Nikon D5000?

Topdisplay, meer knopjes, dus minder menu, groter, kan een grip op, de AF motor veel meer keuze in lenzen(2de hands).

De 16-85 is een goede lens, maar dan begrijp ik optie je niet zo goed, want bij optie 1 zou ook goed die 70-300 paqssen.

Het hangt niet zo zeer van de afstand maar van de grootte van het object af of een lens voldoet. Op een bepaalde afstand is een olifant nog beeldvullend, maar de bijbehorende muis........
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bedankt voor je antwoord! Enkel de 16-85 is puur uit geldoverwegingen Deze is een pak duurder dan de 18-105mm en tegen dat ik deze onder de knie heb is er misschien een nieuwe betere telezoom (en heb ik terug wat gespaard). Of raad je mij de combinatie van de 18-105 en de 70-300 toch meer aan dan enkel de 16-85?

Comment

De 18-105 ken ik niet, dus heb ik ook geen oordeel over.

Kijk ook eens naar een Tamron 17-50 2.8, die is heerlijk lichtsterk en scherp, ik heb die zelf op een D2h en dat bevalt goed. Ik weet niet hoe dat prijstechnisch zit, maar je vind hem voor iets meer als €200 2de hands van mensen, die FF gaan bv..
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Hi,
          Review over de 16-85mm (t.o.v. 18-200mm) kan je hier vinden: dpreview.com 16-85 vs 18-200
          De test 18-105VR hier: photozone.de nikkor_18105vr
          Succes.
          Canon IXUS95IS + wenslijst

Comment

Er staat in het laatste nummer van Chip foto-video een test van standaard objectieven voor onderandere de Nikon
            Tot verrassing komt de Sigma 17-70 als beste uit de bus ,als tweede de Tamron 17-50 als vijfde de veel duurdere Nikon 17-55 en als zesde de 16-85
            Blijkt dus een van de goedkoopste lenzen het beste tezijn
            Achterin dit blad staan ook altijd de test resultaten van de verschillende camera's en daar valt op dat de D5000 92 punten heeft voor beeldkwaliteit en de D90 88 punten

Comment

Ok bedankt, ik ga deze direct eens doornemen!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bules Bekijk bericht
                Wat betreft objectieven dacht ik aan:
                ofwel de Nikkor AF-S 16-85mm DX f/3.5-5.6 G ED VR
                ofwel de Nikkor AF-S 18-105mm f/3,5-5,6 G VR en de Nikkor AF-S 70-300mm F 4.5-5.6 G IF VR
                Indien je lenskeuze voor een langere tijd niet aangevuld zal worden: neem de D500 met de twee lenzen.

C.

Comment

Tamron heeft de nieuwe lens SP AF17-50mm F/2.8 XR Di-II VC LD Aspherical (IF) met "antibibber" = Vibration Compensation
                  tamron.com/lenses

Aan superduc,
                  Er staat in het laatste nummer van Chip foto-video een test van standaard objectieven voor onderandere de Nikon
                  Tot verrassing komt de Sigma 17-70 als beste uit de bus ,als tweede de Tamron 17-50 als vijfde de veel duurdere Nikon 17-55 en als zesde de 16-85
                  Blijkt dus een van de goedkoopste lenzen het beste tezijn
                  Over welke chip heb je het?
                  Deze test was in de Duitse Chip Foto-Video nummer 08/2009.
                  Er staat "32 Standaard Zooms im test": Winnaar Sigma 17-70mm /2,8-4,5 DC Asp. IF Makro (ca.290 €)- Beste Koop Nikon AF-S DX 16-85mm 3,5-5,6 G ED VR (ca.540 €)
                  Dat is toch wat anders. Trouwens waren er 8 getest voor Nikon en daar was de nieuwe van Tamron niet bij.
                  Dus tests zijn maar moment opnamen
                  Last edited by willydp; 14 september 2009, 20:31.

Comment

Niet twijfelen: D90 met de Nikkor 18-200: allround combinatie die je en tijdje zal zoet houden: goeie kwaliteit. Daarna wat lensjes bijkopen (is tenslotte een wissel optiek) : volgens intereresse: goeie 35 of 50, macrolensje ....

grts

www.
                    nolfinarium.be
                    groetjes,
                    nolfinarium, Nikon D90 + glaswerk (Nikkor 18-200/35/60 macro/70-300 + Tokina 11-16)
                    fotosite: www.nolfinarium.be

Comment

Dan wel de iets betere Nikkor AF-S 18-200mm VR II DX kopen.
                      bvb bij: konijnberg.be nikkor_af-s_18-200mm_vr_ii_dx
                      Ik zou toch voor de 16-85mmVR gaan, gezien de iets meer scherpte.
                      Zie vorige link in posting #5, maar dat was de oudere 18-200 VR lens.
                      Succes.

Comment

Allemaal bedankt! Zojuist mijn Nikon D90 met Nikkor AF-S 16-85mm DX f/3.5-5.6 G ED VR besteld bij Konijnenberg

Comment

Hi Bules,
                          Proficiat
                          Laat maar weten hier op BD hoe je verdere ervaringen zijn.
                          Ik ben persoonlijk geinteresseerd (zie handtekening)
                          Veel succes ermee.

Comment

Ik ben ook in overweging om de D90 aan te kopen. Laat me zeker je bevindingen horen.

Comment

Zal ik zeker doen!

Comment

Working...
                              X