Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies voor aankoop fototoestel.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies voor aankoop fototoestel.

    Hallo iedereen,

    Ik ben sinds een tijdje op zoek naar een digitaal fototoestel. Het zou voornamelijk moeten dienen voor portret, landschap en eventueel 'ruimtes' ( winkel, hotelkamers etc...)te fotograferen. Het moeten foto's zijn die bruikbaar zijn voor drukwerk en voor verwerking in 2D animatie applicaties.
    Mijn oog was gevallen op twee toestelletjes van Nikon namelijk de D90 en de D5000. Ik heb hier al wat topics doorgelezen over deze toestelletjes en mijn voorkeur gaat een toch uit naar de D90. Op fotorubens heb ik 3 starterkits gezien met telkens verschillende lenzen. Welke van die drie pakketjes is het beste? En zijn er misschien tegenargumenten dat ik beter een ander toestel neem (de D5000 bv) Nog eventjes meedelen dat ik fotografie heb gehad als een onderdeel van vroegere studies en ik voornamelijk een animatie achtergrond heb. Mijn kennis van Fotografie is met de intrede van het digitale tijdperk een beetje in het slop geraakt.

    alvast bedankt

    edit: op deze link staan de desbetreffende kits ( eentje op de vorige pagina van de site) http://www.fotorubens.be/content/fot...4=&startrow=13
    Last edited by Arminius; 14 september 2009, 12:13. Reden: meer informatie

  • #2
    Re: Advies voor aankoop fototoestel.

    Setje 1 los kopen: €799 + €459 is net iets goed koper als de set.

    Goed opletten de D90 staat er met plaatje voor €899, maar net er boven zonder plaatje voor €100 minder.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Advies voor aankoop fototoestel.

      Ter info een beetje off topic:
      Misschien ook de Mini-Photokina Wilrijk 2009
      Zondag 11 oktober 2009 - C.C. De Kern Wilrijk afwachten?
      Studio73 Mini-Photokina Wilrijk
      Dus zullen wel een flinke korting geven denk ik.
      Succes met de aankoop.

      P.S. Neen, ik heb daar geen aandelen
      Last edited by willydp; 14 september 2009, 19:34.
      Canon IXUS95IS + wenslijst

      Comment


      • #4
        Re: Advies voor aankoop fototoestel.

        Op zich is het dus een zeer goed toestel ( D90) mag ik veronderstellen? Die beurs lijkt me inderdaad interessant. Ik zie dat er ook gepraat wordt over schermcalibratie....

        Comment


        • #5
          Re: Advies voor aankoop fototoestel.

          Ik heb nu al een tijdje alle fora liggen afschuimen die ook maar enige informatie bevat over lenzen en toestellen. Als ik voornamelijk portret en landschapfoto's maak, ben ik dan al gesteld met een AF-S DX VR 18-105mm F:3.5-5.6 en is dit een goede lens? Ik veronderstel dat het pakket dat ik in de eerste post heb gelinkt (de AF-S DX VR 16-85mm en 70-300mm VR ) mij ook toelaat om macrofoto's te maken? of vergis ik mij?
          Het is echt een moeilijke bevalling om het juiste toestel te kiezen. Vroeger leek het simpeler....

          Comment


          • #6
            Re: Advies voor aankoop fototoestel.

            Oorspronkelijk geplaatst door Arminius Bekijk bericht
            Ik heb nu al een tijdje alle fora liggen afschuimen die ook maar enige informatie bevat over lenzen en toestellen. Als ik voornamelijk portret en landschapfoto's maak, ben ik dan al gesteld met een AF-S DX VR 18-105mm F:3.5-5.6 en is dit een goede lens? Ik veronderstel dat het pakket dat ik in de eerste post heb gelinkt (de AF-S DX VR 16-85mm en 70-300mm VR ) mij ook toelaat om macrofoto's te maken? of vergis ik mij?
            Het is echt een moeilijke bevalling om het juiste toestel te kiezen. Vroeger leek het simpeler....
            Wat een problemen toch, allemaal, zucht. Gelukkig weet ik het opgelost :

            Hou op met "fora af te schuimen". Dat brengt je alleen maar bij zeurpieten die niet fotograferen maar er permanent gebakken lucht over verkopen.
            Zeveren is immers véél goedkoper dan fotograferen én : om te zeveren hoef je niéts te hebben, te kunnen of te doen. Een pc met een internetaansluiting volstaat al.

            Koop een digitale reflexcamera. Koop een soort "instapmodel" met een kitlens. Zélf zou ik Canon of Nikon kopen en een D90 van Nikon lijkt me een héél goed toestel.

            -------------------------------------------------------------------------

            Wat bezit je nu ? Een gewéldig machien (jawel : schrijfwijze = machien, in dit geval). Aan jou nu om "één & ander" waar te maken.

            Toegegeven : ik heb géén idee of de D90 een flits(je) heeft maar na een paar maanden kun je altijd een betere, afzonderlijke flits kopen. Als de D90 géén flitsje heeft : koop er meteen een goeie bij.

            Hoeveel heb je nu uitgegeven voor goed materiaal ?

            En wat zeggen we ?

            "Dank je wel 35a !"

            ('t is niets jongen, 't is "geeren gedoan" !)

            Comment


            • #7
              Re: Advies voor aankoop fototoestel.

              Hehe, Je hebt idd gelijk. De fora afschuimen doe ik om mij terug een beetje naar het heden te brengen met de evolutie van die toestellen. Ik had vroeger een analoge pentax met een 50mm lens ( standaard). Met de komst van het digitale tijdperk had ik me een compact digitaal toestel (olympus C100)aangeschaft omdat de prijzen toen voor digitale reflexcamera's fenomenaal hoog lag.

              Comment


              • #8
                Re: Advies voor aankoop fototoestel.

                Hi,
                Hou op met "fora af te schuimen". Dat brengt je alleen maar bij zeurpieten die niet fotograferen maar er permanent gebakken lucht over verkopen.
                Zeveren is immers véél goedkoper dan fotograferen én : om te zeveren hoef je niéts te hebben, te kunnen of te doen. Een pc met een internetaansluiting volstaat al.
                Wat bezit je nu ? Een gewéldig machien (jawel : schrijfwijze = machien, in dit geval). Aan jou nu om "één & ander" waar te maken.

                Toegegeven : ik heb géén idee of de D90 een flits(je) heeft maar na een paar maanden kun je altijd een betere, afzonderlijke flits kopen. Als de D90 géén flitsje heeft : koop er meteen een goeie bij.

                Hoeveel heb je nu uitgegeven voor goed materiaal ?

                En wat zeggen we ?

                "Dank je wel 35a !"

                ('t is niets jongen, 't is "geeren gedoan" !)
                Aan 35a:
                Wie verkoopt hier nu gebakken lucht???
                Je geeft raad om een instapmodel te kopen en je kent het toestel niet eens.
                Nikon D90 is geen instapmodel, dat zijn de D3000 & D5000, en ja het heeft een flits.
                Als je wat beter op dit forum en andere had gelezen, en op internet gekeken, dan had je dat moeten weten.
                Degene die hier op BD "gebakken lucht verkopen" hebben zich op het minst geïnformeerd vooraleer ze raad geven.
                Aan Arminius:
                Succes met de aankoop.
                Last edited by willydp; 16 september 2009, 12:12.
                Canon IXUS95IS + wenslijst

                Comment


                • #9
                  Re: Advies voor aankoop fototoestel.

                  Koop gewoon een toestel en fotografeer !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies voor aankoop fototoestel.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Arminius Bekijk bericht
                    Hehe, Je hebt idd gelijk. De fora afschuimen doe ik om mij terug een beetje naar het heden te brengen met de evolutie van die toestellen. Ik had vroeger een analoge pentax met een 50mm lens ( standaard). Met de komst van het digitale tijdperk had ik me een compact digitaal toestel (olympus C100)aangeschaft omdat de prijzen toen voor digitale reflexcamera's fenomenaal hoog lag.
                    Wat gebruikten we vroeger ? We kochten een spiegelreflex met één objectief, de klassieke 50mm. Wat later kochten we een flits ; eventueel van Metz. Het jaar erna : een 135mm objectief. Nog wat later : een 24mm objectief. Conclusie : we deden er 2-3-4 jaar over om wat materiaal te kopen.

                    Nu zijn we overge-informeerd : je ziet door het bos de bomen niet meer. En toch zijn die er. De BOMEN, bedoel ik...

                    Namelijk :

                    Een instapmodel met een kitlens en, nadien eventueel, een afzonderllijke flits. Niet vergeten dat je dan al nét zoveel hebt als we na 3 jaar hadden met onze 3 afzonderlijke objectieven hé ! 17-55 x 1,5/1,6 = 25mm - 82mm. Je kunt zowat àlles aan !

                    Niet meer piekeren, gewoon een toestel kopen en zo snel mogelijk gaan fotograferen !

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies voor aankoop fototoestel.

                      Oorspronkelijk geplaatst door willydp Bekijk bericht
                      Hi,



                      Aan 35a:
                      Wie verkoopt hier nu gebakken lucht???
                      Je geeft raad om een instapmodel te kopen en je kent het toestel niet eens.
                      Nikon D90 is geen instapmodel, dat zijn de D3000 & D5000, en ja het heeft een flits.
                      Als je wat beter op dit forum en andere had gelezen, en op internet gekeken, dan had je dat moeten geweten.
                      Degene die hier op BD "gebakken lucht verkopen" hebben zich op het minst geïnformeerd vooraleer ze raad geven.
                      Aan Arminius:
                      Succes met de aankoop.
                      Man toch, élk instapmodel is vele malen beter dan de gemiddelde fotograaf. Ik raad die mens een instapmodel aan ; ik zeg nérgens dat de D90 er een is. Ik schrijf letterlijk "en een D90 van Nikon lijkt me een héél goed toestel." Uit jouw reactie leid ik af dat de D90 inderdaad een goed toestel is ; het tegendeel zou me hebben verwonderd en je ziet dat we het eigenlijk daarover al eens zijn.

                      Ge denkt toch niet dat ik de moeite ga nemen om "al" die toestellen te vergelijken ? AUB, ernstig blijven. Er komen waarschijnlijk elke dag nieuwe dingen op de markt ; gewoon om de commerce te laten draaien hé ! Stel je voor dat ik dat allemaal zou volgen ; je zou voor minder er het noorden bij verliezen.

                      Ik heb een zéér goed toestel en dat volstaat voor me.

                      'k Geef A. gewoon de raad van zich niet te veel zorgen te maken...
                      Last edited by 35a; 17 september 2009, 15:15.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies voor aankoop fototoestel.

                        Oorspronkelijk geplaatst door Arminius Bekijk bericht
                        Hehe, Je hebt idd gelijk. De fora afschuimen doe ik om mij terug een beetje naar het heden te brengen met de evolutie van die toestellen. Ik had vroeger een analoge pentax met een 50mm lens ( standaard). Met de komst van het digitale tijdperk had ik me een compact digitaal toestel (olympus C100)aangeschaft omdat de prijzen toen voor digitale reflexcamera's fenomenaal hoog lag.
                        Als je de 50 mm. van pentax nog hebt kan je ook een Pentax DSLR overwegen uiteraard. (Instapper = KM - geavanceerd = K-7)

                        - zeer goede prijs - kwaliteit
                        - prima ergonomie, mogelijkheden en afwerkingsniveau
                        - uitstekende beeldkwaliteit
                        - stabilisatie in de body (dus voor alle lenzen - vergelijk totaalprijzen dus maar met VR of IS-lezen bij Nikon resp. Canon)
                        - prima line up van objectieven (met toegegeven een manco aan de extreme telekant)
                        - en alle (ook ouwe) pentaxlensjes passen er ook nog eens op

                        Gewoon een overweging, hoor, zonder meer. Een Nikon D90 is overigens ook een zeer goed toestel ...

                        Groetjes,
                        Yves
                        Niet geschoten is altijd mis ...

                        Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies voor aankoop fototoestel.

                          En voor het overige wil ik hier zeggen dat "35a" spijkers met koppen slaat. De zinnigste praat die je hier kan lezen. Zouden meer mensen moeten doen !

                          Keep up the good work, 35a :



                          voor alle duidelijkheid: schertsmode staat off !!
                          Niet geschoten is altijd mis ...

                          Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies voor aankoop fototoestel.

                            Allemaal goed en wel 35a (en y-cam).
                            Staat dan toch haaks tegenover de andere uitspraken van jou 35a op dit forum?
                            bvb:
                            Ik koop altijd het duurste. Ik neem aan dat dat meestal (?) het béste produkt is. Stel je voor dat je tijd en geld moet verliezen met het testen-na-aankoop (!!) van toestanden. En uiteindelijk ga je dan, moét je dan, als je genoeg discipline kunt opbrengen om wat geld bijeen te sparen, natuurlijk, alsnog het dure item aankopen. Intussen heb je wel tijd verloren en geld met aankoop van een "minderwaardig" produkt.

                            Ik heb één body, duur. Ik heb 2 lenzen, duur. Ik heb één flits : 4 jaar oud maar (toen & jawél) : duur.
                            Mijn body van 4-5 jaar geleden heb ik uitgeleend aan iemand (uiteraard met de kitlens) om hem een beetje "op weg te helpen". Méér moet dat écht niet zijn hoor...

                            Standaard Re: Canon 300D inruilen voor .... ?
                            Hahaha, manneke toch.

                            Ik heb héél wat dure dingen hoor. Alleen het beste is goed genoeg voor me. Tot nu toe heb ik nog geen énkele keer ongelijk gekregen. Kwaliteit BETAAL je en dat hoort ook zo.

                            En wàt is nu precies je bijdrage in deze discussie ?

                            Ruzie maken om ruzie te maken ?
                            belgiumdigital.com canon-300d-inruilen
                            Dan zou ik Arminius toch andere raad geven niet?
                            Canon IXUS95IS + wenslijst

                            Comment


                            • #15
                              Re: Advies voor aankoop fototoestel.

                              Oorspronkelijk geplaatst door willydp Bekijk bericht
                              Allemaal goed en wel 35a (en y-cam).
                              Staat dan toch haaks tegenover de andere uitspraken van jou 35a op dit forum?
                              Ik heb uiteraard enkel gereageerd op wat ik in dit topic van a35 heb gelezen. ik heb immers ook niet de tijd om fora - ook niet BD - af te schuimen. Ik vraag me trouwens af hoe sommigen dat doen ... Zouden die wel een echt leven hebben, vraag ik mij dan af ...

                              Yves
                              Niet geschoten is altijd mis ...

                              Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

                              Comment

                              Working...
                              X