Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Dilemma: overstap Sony > Canon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Dilemma: overstap Sony > Canon

Ik ben al geruime tijd aan het overwegen om over te stappen van Sony naar Canon en zit nog met een hele hoop twijfels om de stap te zetten. Vandaar mijn post hier.

Momenteel heb ik een alpha 700 waar ik vrij tevreden over ben met uitzondering van de hogere ISO's. Op iso-800 vind ik dat er al vrij veel ruis tevoorschijn komt.
    Als ik overstap naar een andere camera zou het ineens naar een full-frame zijn en dan is de A900 de enige optie.
    Maar als ik daar foto's van bekijk, genomen op hogere ISO's, is dat allesbehalve een verbetering tov de A700.
    Ondertussen is er wel de A850 bijgekomen maar tests heb ik daar nog niet van gezien.

De vraag die ik me nu stel is of ik er later spijt van zou krijgen. Maar weet je dat ooit ?
    Ik heb al verhalen gehoord van mensen die van nikon naar canon zijn overgestapt en daar enkele jaren later spijt van hadden, dus...

En dan is er nog één extra argument om de stap te zetten: de mp-e 65mm 1-5x
    Er bestaat wel een minolta alternatief maar die kost 2e hands dubbel zoveel (of toch bijna) en is héél zeldzaam!!

Re: Dilemma: overstap Sony > Canon

Sony Alpha DSLR-A850 Full Review
    Sony A850 review, find out how the A850 stacks up against the competition in our real-world review with in-depth image quality comparisons.

Comment

Ik denk dat ik gewoon een tweedehands 40d of 50d met een goeie lens erbij zou kopen (vooraleer je huidige set te verkopen).
      Dan kan je beide een tijdje naast elkaar gebruiken en ga je het beste merken wat voor jou persoonlijk het meeste pluspunten biedt...
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Een 2de handse Canon 5D ? Is nog altijd heel clean op iso 800.
        David Leemans
        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Met de 40D of 50D heb ik nog altijd de crop-factor en die beslissing heb ik al wel genomen, als ik verander zal het voor een full-frame zijn.

wat betreft de 5D, dan zou ik €900 à €1000 betalen voor een camera waarvan de garantieperiode (bijna) verstreken is. Ik heb al één keer de pech gehad met een Dimage 7 waarvan de sensor stuk ging toen die net uit garantie was.
          Wat me dus meteen bij de 5D Mark II zou brengen maar daar hangt ook een stevig prijskaartje aan vast.
          Ik heb me altijd voorgenomen om niet meer dan €1000 euro te betalen voor een body.
          Ben altijd van het gedacht geweest, liever wat meer spenderen aan betere lenzen dan aan een body die een jaar later de helft van zijn waarde verloren is (bij wijze van spreken).
          Mss wordt het eens tijd dat ik die mening herzie, ik weet het niet...

Alvast bedankt voor jullie feedback

Comment

Enkele wenkbrouw fronsingen van mij...
            Waarom overstap naar FF ?
            Als 800 ISO ruis zo storend is, dan zijn je eindresultaten grote afdrukken, > dan A3's ??
            Daarom FF??
            Dan zijn al je huidige lenzen geschikt voor FF-lenzen? (Geen DT's - DC enz.....)
            Ook speelt de zoektocht naar een super-macro mee...
            Bij Sony ga je inderdaad niet verbeteren voor de ruis als je van de A700 naar de A900 gaat....
            Wil je echt aan die ruis iets doen, en FF, ja..Canon 5D mark II en de Nikon D700....

Ter zijde zelf heb ik Canon, en Nikon gehad....
            Momeneel werken we thuis (zoon en ik) met A700 en de Nikon D300....het verschil hier tussen (ja, bedoeld op eindresultaat, anders begint hier weer een hetze....)
            betreffende ruis....het prijsverschil zeker niet waard....

Succes ermee....

Comment

Wat de a700 betreft gebruik je firmware V4 ?
              spreek je over jpeg of RAW
              wat zijn de dro settings ?

met de a900 (ongeveer zelfde beeldkwaliteit als a850) heeft Sony vooral de nadruk gelegd op beeldkwaliteit, en minder op hoge ISO.
              JPEG op hoge ISO is niet overweldigend, RAW beelden met juiste RAW converter benaderen heel dicht d3x kwaliteit op 3200 ISO.

Sony levert met samen met de a850 de dx0 raw-converter in de meeste europese landen. Deze converter levert vrij goede resultaten op hoge ISO.

Als je zinnens bent JPEG op hoge ISO te gebruiken is de a850, a900 geen aanrader.
              als je beste van het beste wilt wat beeldkwaliteit betreft, en je hebt wat ervaring met RAW-convertie, zijn het weggevers

Heb zowel 40d, d300 en a700 gebruikt, en heb beelden van deze 3 toestellen met ruis op 800 ISO , daarentegen heb ik beelden op 1600 ISO waarop ruis lager lijkt dan op sommige 800 ISO beelden. Veel is afhankelijk van contrast, soort licht (gloeilamp, halogeen, daglicht) en correcte WB.
              Heb voorbeelden van ruis in contrastrijke beelden zelfs op 200 ISO in studio (RAW) met d300. Heb hetzelfde gezien in landschap opnames met de 40d.
              Dat is allemaal normaal.

Hier is een voorbeeldje afkomstig van image resource genomen met standaard instellingen.

de canon 7d vertoont het minste ruis maar ook het minste detail, zekers toz van de pentax K7.

Wat overstappers van Nikon naar Canon betreft, (3 a 5 jaar terug ) was de hoofdreden de toenmalige betere ruisprestaties van Canon.
              Momenteel vind je op forums regelmatig gebruikers die die overstap beklagen, dat is zo, en is heel begrijpelijk ook. Canon maakte de laatste jaren zekers niet de beste toestellen in vergelijking met de concurrentie. Denk dat dit stilaan wel aan het veranderen is. Als ik de 7d bekijk heb ik toch wel de indruk dat men een andere weg aan het inslagen is. Het is ook niet voor niets dat Nikon ongeveer 20% marktaandeel afgesnoept heeft van Canon de laatste 2 jaar.

Als Sony niet voldoet voor jou is het beste de overstap te maken, dan voel je je waarschijnlijk beter en dan leer je ook het verschil kennen. Als je Canon kiest zou ik de 7d of de 5dmkii kiezen, anders ga je je pollen verbranden.

Als je bij APS blijft zou ik voor de Nikon d300s gaan en als hoge ISO toch zeer belangrijk is zou ik de d700 kiezen, of wachten op de d700x.

Waarschijnlijk komt er rond nieuwjaar een opvolger van de a700, de beelden van de a500/a550 op hoge ISO zijn volgens mij zekers niet mis.

Comment

Waarom FF ?
                Voornamelijk voor de beeldkwaliteit & uiteraard ook voor de iso's
                ik werk niet graag met een flits, dus als het zonder kan, graag, en dan heb ik de hogere iso's nodig...
                Is niet altijd om op groot formaat af te drukken, wetende dat er ruis aanwezig is, stoort me eigenlijk al... klinkt misschien raar maar zo is het...
                en akkoord, om alleen voor die ruis zoveel extra te spenderen is misschien dom...

de macro-lens speelt zeker ook mee in het verhaal, hetzij beperkt, daar zal ik nu niet van wakker liggen.

qua lenzen valt het nog mee, heb momenteel 2 crop-lenzen die ik dan zal moeten verkopen (Sigma 10-20 & Carl Zeiss 16-80)
                die staan trouwens al in de aanbieding, zoals je mss al gemerkt hebt

Comment

Ja, versie 4 van de firmware heb ik er vrijwel onmiddellijk opgezet
                  maar ik had niet de indruk dat het zo'n grote verbetering opleverde
                  toch niet wat ik ervan verwacht had
                  maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen
                  DRO gebruik ik niet, heb ik een keer grondig getest en had ik weinig goede resultaten mee maar dat kan ook mij liggen...

met RAW heb ik absoluut geen ervaring. Ik volg momenteel een opleiding fotografie in avondschool en daar heb ik die vraag ook gekregen.
                  Nu ben ik alleszins wel van plan om meer met RAW te gaan werken maar momenteel heeft het voor mij nog weinig zin om dat nu al te doen omdat ik simpelweg de kennis nog niet heb. Maw voorlopig blijf ik nog verder werken met jpeg

Wat je zegt over de hogere iso waarden die minder ruis opleveren kan ik ook bevestigen, heb al situaties gehad waarbij ik op iso-1600 minder ruis had dan op iso-800 (niet in dezelfde omstandigheden wel te verstaan). Wat (denk ik) dan alleen kan verklaart worden door soort licht, WB, ...

Ik begin alleszins meer te voelen voor een overstap naar Canon dan bij Sony te blijven (en voor de a850 te kiezen). Als ik dan toch beslis om te investeren in een duurdere body dan geef ik liever iets extra uit om perfect met hoge iso's te kunnen werken. En, dan gaat m'n keuze ook uit naar de 5D Mark II.

Comment

de 5dmkii is volgens mij geen slechte keuze in jou geval, alhoewel als ruis je enige beweegreden is, zou ik de nikon d700 kiezen of wachten op de D700x.
                    nikon verstaat momenteel als geen ander de kunst om ruis te verwijderen zonder teveel detailverlies, inboeden van DR en kleurvervaging.

waarschijnlijk zal men je ook leren dat je via bepaalde flitstechnieken betere resultaten haalt in dim licht dan zonder.
                    Last edited by puerte; 15 september 2009, 13:45.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cheeze Bekijk bericht
                      Momenteel heb ik een alpha 700 waar ik vrij tevreden over ben met uitzondering van de hogere ISO's.
                      Hoge iso's met a700: kijk hier nog eens
                      En dit topic gaat over eenzelfde vraag als die van jou: high iso noise
                      Last edited by K-2; 15 september 2009, 15:37.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Ofwel koop je een 2e hands 5D, en das idd een oud toestel met weinig of geen garantie.
                        De andere fullframe bodys kosten allemaal 2000 euro en meer.

Weet niet wat de interessantste combinatie is voor werk in slechte lichtomstandigheden.
                        Nikon bodys doen beter, Canon heeft wel een 24 1.4 en 35 1.4 wat ook kan helpen.
                        Nieuwe fullframe body + lichtsterke lenzen zal alsinds een pak geld kosten.

Mss is een 35mm 1,4 sony lens en dan een alpha 850 na 6 maand als de prijs gedaald is ook leuk.
                        Denk dat sony wel een mooie toekomst heeft, worden hoe dan ook de sensor koning.
                        Last edited by Pen F; 15 september 2009, 18:02.
                        http://aljocha.tumblr

Comment

Ik weet dat je liever een FF camera hebt.

Toch wil ik U gewoon hetvolgende meegeven:
                          Een kennis van me fotografeert met de 50D en 70-200 f2.8 IS lens van Canon.
                          Die fotografeert op ISO 3200 concerten zonder flits.
                          De aanwezig ruis kan hij zo goed als weg werken met de bijgeleverde software van canon.

Alles is afhankelijk wat het doel of de bestemming is van het fototoestel.
                          Ikzelf heb nu pas ervaren wat voor een ruisbak mijn 300D is als ik de resultaten van de 50D zie.

Succes met uw zoektocht naar de juiste body

Andy
                          Canon 50D; Canon300D; Canon EF70-200 L F4 IS USM; Canon EF24-70 L F2.8 USM; Canon 50mm F1.8; Sigma 18-200 f3.5-f6.3 ; canon 90-300 f4.5-f5.6; Speedlite ex420; Yongnuo 580; statief en wat strobisme materiaal

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cheeze Bekijk bericht
                            En, dan gaat m'n keuze ook uit naar de 5D Mark II.
                            en wat is het geworden?
                            omdat je nu een 5D Te Koop anbied?
                            grt,bouk.
                            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Momenteel nog niks maar ik ga de overstap wel maken denk ik (5D Mark I).

De 5D Mark II is een prachtig toestel en de resultaten met hogere iso's zijn werkelijk verbluffend
                              Maar, er hangt een stevig prijskaartje aan vast en daar zat ik mee in m'n maag...
                              Hield er net geen slapeloze nachten aan over

grtz
                              guy

Comment

Working...
                              X