Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 300D inruilen voor .... ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

    Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
    Klein beetje off topic, maar waarom wordt de 40D zo vaak voorgesteld? Waarom niet meteen de 50D? Het nieuw 3" scherm is echt wel de moeite.
    En waarom een oud model kopen als er al een nieuwe uit is.
    Omdat een 40D ook goed is en merkelijk minder kost ? Omdat je een beter LCD scherm niet ziet op je fotos ?
    David Leemans
    Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

    Comment


    • #17
      Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

      Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
      Klein beetje off topic, maar waarom wordt de 40D zo vaak voorgesteld? Waarom niet meteen de 50D? Het nieuw 3" scherm is echt wel de moeite.
      En waarom een oud model kopen als er al een nieuwe uit is.
      Omdat de features van het 'nieuw' model niet altijd nodig zijn en het 'oud' model voor een prijsje gevonden kan worden.
      Prijs/kwaliteit zit de 40D nu eenmaal bijzonder goed, ik heb er zelf 2 en ben daar heel tevreden over, de upgrade naar 50D vond ik niet de moeite ... nu de 7D dat is een ander paar mouwen, als daar de reviews van uitkomen denk ik er toch sterk aan om er eentje te kopen tegen het einde van dit jaar.

      Ik dacht eerst een 5dII te kopen, maar twijfel nu toch omdat ik veel sport doe en een 7D daar iets beter voor is, alhoewel de 5dII dan weer een stuk beter zou zijn voor stilstaande auto's ... als ik nu toch maar eens EuroMillions won hé

      Mark
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

      Comment


      • #18
        Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

        Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
        Omdat een 40D ook goed is en merkelijk minder kost ? Omdat je een beter LCD scherm niet ziet op je fotos ?
        De prijs kan ik nog begrijpen, maar prijs was voor de persoon in kwestie geen probleem. Dan is de 50D toch een betere keuze?
        Betere LCD zie je inderdaad niet op je foto's maar verbetert gebruiksgemak. Anders zouden we nog allemaal een camera gebruiken zonder LCD schermpje. Bekijk je foto's thuis gewoon op je pc. niet?
        Een grotere LCD scherm was voor mij in ieder geval een belangrijk onderdeel in mijn beslissing om te upgraden. Vandaar dat ik het even meegeef.

        Maar zoals iemand anders al zei is 7D misschien een betere keuze vermits je dit toestel toch jaren gaat gebruiken en je bent niet gehaast een nieuw toestel te kopen.

        Je kan ook de 500D kopen en deze over 6 maand verkopen om dan de 7D te kopen
        Verlies op de 500D zal niet zo heel groot zijn. 500D is bijna dezelfde camera als de 50D. Buiten body en snelheid.
        Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
        website: http://www.hung.be
        facebook - Instagram

        Comment


        • #19
          Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

          Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
          De prijs kan ik nog begrijpen, maar prijs was voor de persoon in kwestie geen probleem. Dan is de 50D toch een betere keuze?
          is niet omdat het budget geen probleem is, je maar meteen de duurste camera moet kopen he...

          Denk dat het in veel gevallen (hier weet ik het niet zeker) ook wel oportuun is om voor een oudere (maar zeker geen slechtere) body te kiezen en het overige deel van het budget in beter glas te investeren (hetgeen belangrijker is dan de body)

          Naar 500D overschakelen zou ik ook niet doen al was het alleen al maar omdat die geen CF-kaarten meer gebruikt.
          Dan kan hij nog andere kaartjes beginnen kopen ook... Als je dan toch naar de 7D wil gaan kijken, denk ik dat het beter
          is om gewoon tot deze binnen budget valt, met de 300D verder te doen... de prijzen zakken toch alleen maar...
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • #20
            Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

            Er wordt wel vaker geopperd dat de oude lenzen niet meer goed genoeg voor de nieuwste camera's. Maar ik denk dat overdreven is.

            Stel dat de lens van de topic starter een oplosvermogen heeft van 10 (ik pak maar een getal). En de oude 300D zijn sensor kon maximaal 8 aan. Dus kunnen de foto's nooit meer detail dan 8 hebben.

            De nieuwe 7D heeft een betere sensor kan nu 12 aan. De foto's die je dan maakt zullen dan nog steeds op 10 uit komen. Dus een verbetering.

            Maar de foto's genomen met dezelde lens worden niet echt slechter met een andere body.

            Het werd ook vaak aangehaald bij FF camera's. Die gingen zoveel meer van de lens vergen dat de minste lensfout zichtbaar werd. Wel ook hier is de realiteit net andersom. Een FF haalt nog meer uit een low budget lens dan een crop camera kan.
            Tot sluitertijd, Dirk

            Comment


            • #21
              Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

              Allemaal bedankt voor jullie commentaar.
              Deze morgen ben ik om de 50D geweest.
              Deze middag een fotoshoot op de training van A.A. Gent.
              De foto's zal ik straks evalueren, ik heb alvast gemerkt dat er véél meer instellingen zijn dan de 300D. Aan iedereen die nog twijfelt : DOEN!

              @adrie: Wat het lichtsterk glas betreft: je hebt gelijk, maar da's de volgende stap. Voorts zal ik voorlopig met mijn huidige lenzen verder (moeten) doen.

              Het enige wat me stoort is : je hebt zo van die 24-70 L combinaties, maar ik vrees dat het wat weinig zal zijn voor op een feestje (als je de 18-200 gewoon bent) de 28-300 IS L lijkt me ook leuk, maar dat keurt mijn minister van financiën nooit goed ;-)

              Al bij al wil ik eerst de 50d onder de knie krijgen.
              Canon 50D; Canon300D; Canon EF70-200 L F4 IS USM; Canon EF24-70 L F2.8 USM; Canon 50mm F1.8; Sigma 18-200 f3.5-f6.3 ; canon 90-300 f4.5-f5.6; Speedlite ex420; Yongnuo 580; statief en wat strobisme materiaal

              Comment


              • #22
                Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

                Blijf van die superzooms weg, en koop lichtsterker glas. Merkeigen als je je het kunt veroorloven (bv de EF-S 17-55 f/2.8 IS), van een derde partij als je een kleiner budget hebt (ik geloof dat de concurrerende Tamron goed uit de tests komt).
                Voor een tele: de 70-200 (van f/4 zonder IS tot f/2.8 IS) van Canon is ongeëvenaard; ik merk dat degenen die eerst voor bv een Sigma gaan, daar later (als het budget het toelaat) op terugkomen.
                Maar de 50D is een heerlijk toestel.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                Comment


                • #23
                  Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

                  Welja, het enige wat me stoort of lijkt te storen, want ik heb die lens combinatie niet, is dat je een bereik hebt van 17-55 // 70-200.
                  Die 55 lijkt me te beperkt binnenshuis voor feestjes (in zalen ook) en die 70 lijkt me dan véél te veel om tijdens feesten te fotograferen...

                  Met andere woorden: Stoort het gat dan niet tussen 55 en 70?
                  En zou het prijs/resultaat de moeite lonen om een (al dan niet serieuze meerprijs te betalen) F2.8 in plaats van F4.0 aan te schaffen?


                  Als er mensen in dit geval ervaring hebben, laat iets weten (en overtuig me )


                  Andy
                  Last edited by Andyvh1; 14 september 2009, 19:30.
                  Canon 50D; Canon300D; Canon EF70-200 L F4 IS USM; Canon EF24-70 L F2.8 USM; Canon 50mm F1.8; Sigma 18-200 f3.5-f6.3 ; canon 90-300 f4.5-f5.6; Speedlite ex420; Yongnuo 580; statief en wat strobisme materiaal

                  Comment


                  • #24
                    Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Andyvh1 Bekijk bericht
                    Welja, het enige wat me stoort of lijkt te storen, want ik heb die lens combinatie niet, is dat je een bereik hebt van 17-55 // 70-200.
                    Die 55 lijkt me te beperkt binnenshuis voor feestjes (in zalen ook) en die 70 lijkt me dan véél te veel om tijdens feesten te fotograferen...

                    Als er mensen in dit geval ervaring hebben, laat iets weten (en overtuig me )


                    Andy
                    1. Oh nee, hoor. 55mm is meer dan genoeg binnenshuis (of je moest een living als het Sportpaleis hebben).
                    2. Het z.g. "gat" tussen 55 en 70 zou maar één stap zijn. (kan ikzelf niet uit ervaring zeggen).
                    3. De 70-200 (en dan b.v. de f/2.8 IS) is de lens bij uitstek voor concertfotografie. Ik heb die lens zelf ook nog niet (staat op m'n wenslijstje, maar ik gebruik eigenlijk te weinig een tele), maar b.v. ook de 50mm f/1.8 (fantastic plastic) en de 85mm f/1.8 behoren tot de mogelijkheden, al heb je daarmee geen "zoom".
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                    Comment


                    • #25
                      Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

                      bij mij heeft het gat tussen 50mm en 70mm nooit gestoord... is zoals gezegd maar 1 stap vooruit of achteruit 17-55 is ideaal voor feestjes & parties voor op drukke feestjes zal 24mm vermoedelijk te weinig breedhoek zijn voor groepshots.

                      Wat de 70-200 betreft, dat vind ik zo een flexibel en veelgebruikt bereik dat er in elke fototas zo eentje moest zitten Persoonlijk heb ik gekozen voor licthsterkte boven draagbaarheid.
                      Ik heb de 70-200 2.8 IS (helaas ook de duurste) maar ik ben echt wel verliefd op deze lens
                      OK, ze weegt (en kost) wat maar het is zo leuk werken met dat ding

                      btw, proficiat met je aankoop
                      With Canon, I can (or at least try)
                      Photastic.be ~ Passion for the picture
                      Nieuwe site

                      Comment


                      • #26
                        Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

                        Gewoon even vermelden aan al diegene die gereageerd hebben ivm het goedkopere glaswerk: Het is al van dat

                        Als ik mijn 90-300 gebruik en foto's neem op 300mm zijn alle foto's onscherp.
                        Het is inderdaad zo dat de fouten van het glaswerk met een duurder toestel sterk uitvergroot worden.


                        Die 17-55 f2.8 IS lijkt me inderdaad wel iets ;-)
                        Added to whislist


                        Andy
                        Canon 50D; Canon300D; Canon EF70-200 L F4 IS USM; Canon EF24-70 L F2.8 USM; Canon 50mm F1.8; Sigma 18-200 f3.5-f6.3 ; canon 90-300 f4.5-f5.6; Speedlite ex420; Yongnuo 580; statief en wat strobisme materiaal

                        Comment


                        • #27
                          Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

                          Je zult foto's moeten laten zien, opdat wij zouden kunnen oordelen waaraan die onscherpte ligt. Denk eraan dat:
                          de fotograaf belangrijker is dan zijn materiaal,
                          dat bij zijn materiaal
                          de lenzen belangrijker zijn dan het toestel.

                          Denk er eveneens aan dat bij onscherpte nog andere zaken meespelen.
                          Last edited by LesC; 15 september 2009, 19:16.
                          BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.6.1) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                          Comment


                          • #28
                            Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

                            U heeft daar een punt, ik probeer er nog eentje terug te vinden en anders maak ik wel een nieuwe test opstelling
                            Canon 50D; Canon300D; Canon EF70-200 L F4 IS USM; Canon EF24-70 L F2.8 USM; Canon 50mm F1.8; Sigma 18-200 f3.5-f6.3 ; canon 90-300 f4.5-f5.6; Speedlite ex420; Yongnuo 580; statief en wat strobisme materiaal

                            Comment


                            • #29
                              Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Andyvh1 Bekijk bericht
                              Als ik mijn 90-300 gebruik en foto's neem op 300mm zijn alle foto's onscherp.
                              Het is inderdaad zo dat de fouten van het glaswerk met een duurder toestel sterk uitvergroot worden.

                              Andy
                              Ik geloof er geen barst van.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

                                Ziehier één van de foto's op 300mm:



                                Exif zou er moeten bij zitten maar toch:
                                ISO200
                                300mm
                                F6.3
                                1/400s


                                Graag jullie mening ivm die wazigheid op 300mm.
                                De foto is genomen steunend met de ellebogen op een afsluiting.
                                Voor alle duidelijkheid : dit gaat niet om de compo of dergelijke; alleen over de wazigheid bij 300mm (90-300 lens zoals in handtekening omschreven)


                                andy
                                Canon 50D; Canon300D; Canon EF70-200 L F4 IS USM; Canon EF24-70 L F2.8 USM; Canon 50mm F1.8; Sigma 18-200 f3.5-f6.3 ; canon 90-300 f4.5-f5.6; Speedlite ex420; Yongnuo 580; statief en wat strobisme materiaal

                                Comment

                                Working...
                                X