Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 300D inruilen voor .... ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 300D inruilen voor .... ?

    In 2003 heb ik me een 300D van Canon gekocht. Toen was dit dé betaalbare SLR voor de gewone werkmens. Hij koste toen als kit met 18-55 een 1350Euro. (dit ter illustratie)

    Ondertussen heb ik links en rechts wel al eens een ander toestel in mijn handen gehad. Dan pas besefte ik dat de betaalbare DSLR's al sterk geëvolueerd zijn.

    Daarom begin ik zo stilaan uit te kijken naar iets nieuws. Budget: Dat kan altijd aangepast worden (=langer sparen) Gewoon omdat ik iets goed wil en niet na 2 maand spijt heb dat ik de duurdere niet gekocht heb.

    Wat ik er vooral mee doe:
    * Fotografie op feestjes van familie
    * Beginnend met macro
    * Vliegtuig spotten
    * mee nemen op reis (niet op uitstappen daar)
    Ik ben dus een amateur die gewoon eens het toestel ter hande neemt bij gelegenheid

    Ik heb reeds:
    * Canon 100-300 lens
    * Sigma 18-200 lens
    * Externe flitser EX420

    Daarom denk ik dat het gek zou zijn om een ander merk te kiezen. Kwestie van de duurdere accescoires te kunnen hergebruiken.

    Wat me enorm stoort aan de 300D is het kleine scherm (1.7 " of ziets), de traagheid van foto's tonen en bladeren (heb ultra III CF kaarten) en de kleine en trage buffer om in sportstand te fotograferen

    Daarom de vraag : Wat raden jullie mij aan om te kopen?
    50D? 5D mark II ?
    Iets anders?
    HD-filmen en live view is mooi meegenomen, maar het hoeft ZEKER niet.

    Graag jullie advies!
    Ik maak er liever een 'grote' studie van dan achteraf spijt te hebben. Het gaat hier tenslotte over een redelijke som geld.
    Eventuele extra vragen aan mij zijn zeker welkom
    Canon 50D; Canon300D; Canon EF70-200 L F4 IS USM; Canon EF24-70 L F2.8 USM; Canon 50mm F1.8; Sigma 18-200 f3.5-f6.3 ; canon 90-300 f4.5-f5.6; Speedlite ex420; Yongnuo 580; statief en wat strobisme materiaal

  • #2
    Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

    Ik denk aan de 50D, want met de 5D heb je andere glaswerk nodig.
    Als je iets goed wil, dan zou ik ook is kijken naar andere glaswerk
    Denk aan wat lichtsterker glas.
    Bv een 17-55 IS samen met de 40D. Dan heb je volgens mij niet snufjes als liveview en filmen. En eventueel aan vullen met een 70-300 IS/ 70-200F4 IS.
    ik denk dat de feestjes dan beter gaan.
    Waar een wil is, is een weg
    ---------------------------------

    Comment


    • #3
      Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

      Ik zou ook gaan voor een 40D en het geld dat je daarmee uitspaard gebruiken voor beter glas.
      BTW. de 40D heeft wel Live view, maar geen filmmodus
      Canon 40D Canon EF 17-40mm F:4.0 L USM - Canon EF 50mm F:1.4 USM - Canon EF 100mm F2.8 L IS USM Macro - Canon EF 70-200mm F:4.0 L USM - Speedlite 430EX II

      Comment


      • #4
        Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

        Alvast bedankt voor deze snelle reacties...

        Het is inderdaad zo dat het "glaswerk" niet van uitermate kwaliteit is.
        Dat is waar.

        Ik gebruik die 100-300 voor spotting van vliegtuigen en de 18-200 is een bruikbare all-rounder voor op feestjes en reis.

        Wat is de specifieke reden waarom ik andere lenzen nodig heb voor een 5D?
        Is dat omdat er een andere fitting is of heeft dat te maken met die factor x1.6 ?

        Oh ja, ik vraag me dan ook af: als je 'n 40D koopt, koop je dan niet onmiddellijk een oud toestel?

        Andy
        Canon 50D; Canon300D; Canon EF70-200 L F4 IS USM; Canon EF24-70 L F2.8 USM; Canon 50mm F1.8; Sigma 18-200 f3.5-f6.3 ; canon 90-300 f4.5-f5.6; Speedlite ex420; Yongnuo 580; statief en wat strobisme materiaal

        Comment


        • #5
          Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

          Ik heb altijd een 300 D gehad en ik zou je aanraden om deze niet weg te doen.Hij is goed maar ik heb onlangs een 40D aangeschaft en deze is namelijk uitgebreider in gebruik. En de resultaten zijn nog beter.
          Veel succes met je aankoop en voor het geld wat je voor dei 300 D zou krijgen...Keep the nice thing als backup toestel.Of verblij je wederhelft en trek ze mee naar BD...Zoals ik gedaan heb...
          Mvg, Pascal,Schoonspikke
          Als je schiet..schiet dan raak!
          500 PIXHuawei P30 PRO

          Comment


          • #6
            Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

            Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
            Ik heb altijd een 300 D gehad en ik zou je aanraden om deze niet weg te doen.
            Hij hoeft niet weg hoor. Je krijgt er toch bijna niks meer voor. Het is idd een goede backup
            Canon 50D; Canon300D; Canon EF70-200 L F4 IS USM; Canon EF24-70 L F2.8 USM; Canon 50mm F1.8; Sigma 18-200 f3.5-f6.3 ; canon 90-300 f4.5-f5.6; Speedlite ex420; Yongnuo 580; statief en wat strobisme materiaal

            Comment


            • #7
              Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

              Oorspronkelijk geplaatst door Andyvh1 Bekijk bericht
              Alvast bedankt voor deze snelle reacties...

              Het is inderdaad zo dat het "glaswerk" niet van uitermate kwaliteit is.
              Dat is waar.

              Ik gebruik die 100-300 voor spotting van vliegtuigen en de 18-200 is een bruikbare all-rounder voor op feestjes en reis.

              Wat is de specifieke reden waarom ik andere lenzen nodig heb voor een 5D?
              Is dat omdat er een andere fitting is of heeft dat te maken met die factor x1.6 ?

              Oh ja, ik vraag me dan ook af: als je 'n 40D koopt, koop je dan niet onmiddellijk een oud toestel?

              Andy
              De 18-200 heeft een kleinere achterste lens element en zal flink wat vignettering geven op een FF camera. En ik denk dat je met een FF body veel meer de tekort komingen gaat ervaren met deze oude lens.
              Waar een wil is, is een weg
              ---------------------------------

              Comment


              • #8
                Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

                De 40D is inderdaad het ouder model. De 50D is de nieuwe variant ervan en ook een categorie hoger dan de 300D en zijn opvolgers (tot de 500D).

                De 5D is dan nog een segment hoger en FF en inderdaad niet ideaal met het glas dat je hebt. Ik zou gaan voor een 50D (met Live View en HD filmen) of de 40D (Live View)

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                  De 18-200 heeft een kleinere achterste lens element en zal flink wat vignettering geven op een FF camera. En ik denk dat je met een FF body veel meer de tekort komingen gaat ervaren met deze oude lens.
                  de 18-200 is een EF-s lens en past niet op een 5D zonder de camera te beschadigen. Ook voor je 100-300 is een 5D veel te veeleisend... Zo'n camera heeft gewoon duur glas nodig.

                  Denk dat een 50D/40D de beste optie is... Misschien zoals gezegd voor de 40D gaan en de rest houden voor beter glas (17-55 2.8 IS bv)...
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

                    Ik zou gaan voor een 50D (met Live View en HD filmen)
                    De 50D heeft geen HD filmen.
                    Heb hem sinds 2 weken zelf en heb er geen spijt van, het is een topcamera.
                    Groetjes Angenita.
                    Angenita - Canon 50D - Canon Eos 350D + Sigma 17-70 + BG-E3 + Sigma 24 - 60 + Canon 50mm + Canon 70 - 300mm IS USM + 100mm Canon macro lens + een setje Soligor tussenringen
                    http://www.ansvanvliet.nl/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

                      Las net dat Tamron met een 17-50 F2.8 met stabilisatie uit komt. Misschien is dat wel iets samen met de 40D.
                      Waar een wil is, is een weg
                      ---------------------------------

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

                        Als je dan toch maar af en toe een nieuwe body koopt.
                        Kijk dan eens naar de 7D. Dat moet toch Canon's beste crop body worden.
                        De specs liegen er al niet om.

                        Je kan inderdaad als je een 40D koopt, voor je budget beter lenzen aanschaffen. Maar dat heb je al jaren niet gedaan en als je toch weer 5 jaar verder wilt met de body. Koop dan ineens de best beschikbare.
                        Tot sluitertijd, Dirk

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

                          De 50D is een ideaal toestel met goede specs.
                          Canon EOS 50D + Canon EF 24-70/F2.8 L USM + Promaster filter + Canon 580 EXII + Canon BG-E2N grip + CF kaarten San disk Extreme III
                          http://www.fotografiebram.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

                            Hallo Andyvh1,

                            alles bepalend is het budget wat je uit wilt geven voor je nieuwe camera(-combinatie).
                            Als je overschakeld naar de 50D of zelfs de allernieuwste 7D dan ga je van 6,3 Mp naar 15 of zelfs 18 Mp.
                            Ik vrees dan voor de kwaliteit van je lenzen.
                            Gezien je met de 300 D al weer 6 jaar doet, zou ík voor de komende 7D gaan.
                            Daar kun je wat stand van techniek betreft, dan weer jáááren tegen..
                            Maar dan zou ik 'm wel aanschaffen in combinatie met een paar andere lenzen.
                            En daar komt je budget om de hoek kijken.
                            Ik vrees met grote vrezen dat dit méér kost dan zomaar een paar ribben uit je lijf...

                            Je zou het komende setje kunnen bekijken:
                            Een 7D in combinatie met de nieuwe 18-135 lens €1822,- volgens www.tweakers.net
                            Eventueel nog afwachten wat je 100-300 lens doet op deze body.
                            Of het 50D setje met de 17-85 IS én de 70-300 IS lenzen voor €1575,- volgens zelfde bron.
                            Lichtgevoelige lenzen zijn peperduur, ik heb er 4... en daar was ik zo'n slordige €3300,- voor kwijt... (wat heet enkel ribben uit je lijf)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 300D inruilen voor .... ?

                              Klein beetje off topic, maar waarom wordt de 40D zo vaak voorgesteld? Waarom niet meteen de 50D? Het nieuw 3" scherm is echt wel de moeite.
                              En waarom een oud model kopen als er al een nieuwe uit is.
                              Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                              website: http://www.hung.be
                              facebook - Instagram

                              Comment

                              Working...
                              X