Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Overgeschakeld naar nikon D3

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Overgeschakeld naar nikon D3

Ik ben recent overgeschakeld van Canon 5d mk2 en 1d mk3 naar Nikon d3. Voor zover ik de eerste tests achter de rug heb ben ik toch zeer tevreden. Het is niet de bedoeling om een canon nikon, topic te starten maar een van mijn redenen is oa dat ik graag actiefoto’s maak en zeer veel houd van FF, maar de 5D is daarvoor iets te traag en de 1D is geen FF. Nu boet ik wel wat in in resolutie (megapixels) tov de 5D, maar ik heb die echt grote foto’s, bestanden echt niet nodig??

Nu zit ik toch nog wel een paar vragen hierover :

1 De software die bij de camera zit bevat bij mij geen “Capturenx” is dit normaal? Ik heb alleen de “Viewnx” , Moet ik beter zoeken op de bijgeleverde cd? Of waar kan ik dit programma vinden?

2 Ik zoek nog een telezoom zoals de “100-400” van canon. Daar ik graag Aktie foto’s maak moet het een tele zijn met snelle AF, zoals ik op diverse forums kan lezen is de nikon variant de “80-400” echt wel “traag” ? Heb ik dit verkeerd voor of moet ik naar alternatieven zoeken zoals bv iets van sigma?

3 Als ik de flitser “sb900” op de camera zet in combinatie met de “24-70 F2.8” en ik instel op diaframa voorkeuze . Als ik dan het diafragma wil wijzigen en aan het voorste instelwiel draai, gebeurd het dat de camera van beeldformaat wijzigt, gewoon van “FX” naar “DX” of zelfs naar “5:4”. Doe ik iets fout of is dit een soort beweging of snelhandeling naar beeldformaat?

Bedankt alvast voor de reactie’s…
    Grtz Goof®
    Last edited by Goof®; 3 september 2009, 08:57.

Re: Overgeschakeld naar nikon D3

1: Capture NX zit er inderdaad niet bij, maar je kan een proefversie downloaden op de Nikon site, prima rawconverter. Maar appart aan te kopen.

2: Een betaalbare zoom in het bereik 100-400 is er bij Nikon niet beschikbaar.

3: Dat is inderdaad niet normaal, tenzij je het Fn knopje zo programeert en indrukt, maar dan zie ik nog geen verband met het opstaan van een SB900 flits.

Comment

Een betaalbare zoom is misschien de sigma 100-300 F4.
      Prijs rond de 1000 euro dacht ik, en heeft snelle Af aan boord (hsm motor). Natuurlijk mis je wel het bereik tussen 300 en 400 mm.

De nikon heeft ook een lens in die range, de 80-400. Maar deze heeft een nogal trage Af.
      Natuurlijk icm je nikon D3 zal dit denkelijk wel nog redelijk snel zijn, maar voor actiefoto's zal deze toch iets te traag zijn.
      Nikon heeft ook een 200-400 F4. Maar deze is niet echt betaalbaar te noemen (5000 euro)

Zoals hierboven ook vermeld is nikon capture van de website van nikon te downloaden. Dit is een volledige versie waarmee je 60 dagen kan werken. Hierna moet je de licentie kopen.
      Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
      Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

persoonlijk verkies ik lightroom boven capturenx

de sigma 100-300 f4 lijkt me in de budget reeks ook 't beste alternatief als je actie doet

nog nooit megemaakt dat de FX naar DX swapt op mijn D3, lijkt me erop dat je een "exotische" instelling hebt op je D3

Comment

merci voor de reacties.

De sigma 100-300 is iets te kort.
          Ik zat zelf meer te denken aan een bigma of een sigma 150-500 omdat deze laatste een os heeft. Ze is vooral bedoeld om sporadisch gebruikt te worden, om eens vliegtuigen mee te spotten, echt en modelbouw. Natuurfotografie doe ik niet, ik zou er (moeilijk maar toch) mee kunnen leven dat de kwaliteit (alleen)voor dit soort fotografie iets minder is. Hoe denken jullie hier over?

CaptureNx ken ik eigenlijk niet, maar ik dacht dat het meegeleverd werd met de camera en wou het is proberen.

Ik hoop echt dat het een soort "exotische" instelling is in de cam, ik heb het slechts 2 keer voorgehad eergisteren en sinds toen niet meer.

Grtz Goof®

Comment

Eeen betaalbare zoom van Nikon is er helaas niet bij.
            Toen ik de D700 had gekocht wilde ik naast mijn 70-200 f2.8 VR ook wat meer mm hebben.
            Ik heb bijna alle lenzen even mogen proberen.
            Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

Uiteindelijk heb ik de AFS 300mm f4 erbij gekocht.
            Die lens is snel en zeer scherp.
            mvg
            Antoine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Goof® Bekijk bericht
              merci voor de reacties.

De sigma 100-300 is iets te kort.
              Ik zat zelf meer te denken aan een bigma of een sigma 150-500 omdat deze laatste een os heeft. Ze is vooral bedoeld om sporadisch gebruikt te worden, om eens vliegtuigen mee te spotten, echt en modelbouw. Natuurfotografie doe ik niet, ik zou er (moeilijk maar toch) mee kunnen leven dat de kwaliteit (alleen)voor dit soort fotografie iets minder is. Hoe denken jullie hier over?

CaptureNx ken ik eigenlijk niet, maar ik dacht dat het meegeleverd werd met de camera en wou het is proberen.

Ik hoop echt dat het een soort "exotische" instelling is in de cam, ik heb het slechts 2 keer voorgehad eergisteren en sinds toen niet meer.

Grtz Goof®
              Een Sigma 150-500 gebruiken op een D3? Doe maar niet. Ik heb deze lens op mijn D300 en zal binnenkort in de aanbieding staan. Ik ga deze vervangen door de Nikon 300 f4 prime met een TC. Reacties van oa Frank en Antoine hebben me in deze overtuigd.
              Die Sigma lens is gewoonweg geen kwaliteit, zo heb ik tot mijn grote teleurstelling mogen ondervinden

Ook nog verschillende keren gelezen op dit eigenste forum: hoe beter de camera hoe meer fouten van lenzen naar boven komen. De D3, als 1van de beste toestellen van Nikon, zal dus niet vergeeflijk zijn van deze zoom.

In een roadmap met geplande releases voor lenzen en camera's van Nikon is er sprake van een AF-S versie van hun 80-400VR lens. Als dit zo mocht zijn dan kan deze een waardig alternatief zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Twizter Bekijk bericht
                In een roadmap met geplande releases voor lenzen en camera's van Nikon is er sprake van een AF-S versie van hun 80-400VR lens. Als dit zo mocht zijn dan kan deze een waardig alternatief zijn.
                dit zou volgens Nikonrumors volgende lens zijn: AF-S Nikkor 120 to 450 mm f/4.5-5.6G ED VR. Natuurlijk een gerucht, maar vroeg of laat moet die 80-400 AF wel vervangen worden, enkel een kwestie van wanneer. Nikon weet dat deze lens als zoete broodjes zal verkocht worden (enkel de productie zal moeten kunnen volgen ), samen met een f4-reeks en een AFS-update van bepaalde primes
                Last edited by Sam Jae; 3 september 2009, 15:53.

Comment

Een Sigma 150-500 gebruiken op een D3? Doe maar niet. Ik heb deze lens op mijn D300 en zal binnenkort in de aanbieding staan. Ik ga deze vervangen door de Nikon 300 f4 prime met een TC. Reacties van oa Frank en Antoine hebben me in deze overtuigd.
                  Die Sigma lens is gewoonweg geen kwaliteit, zo heb ik tot mijn grote teleurstelling mogen ondervinden

Ook nog verschillende keren gelezen op dit eigenste forum: hoe beter de camera hoe meer fouten van lenzen naar boven komen. De D3, als 1van de beste toestellen van Nikon, zal dus niet vergeeflijk zijn van deze zoom.

Het zal nog beteren De D3 is met zijn 12MP op zich nog vrij vergevingsgezind, maar er zijn geruchten dat de Canon 1Ds IV 46MP gaat hebben. Dan MOET je het allerbeste glas op grootste diafragma's gebruiken om het volle potentieel uit de camera te halen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    Het zal nog beteren De D3 is met zijn 12MP op zich nog vrij vergevingsgezind, maar er zijn geruchten dat de Canon 1Ds IV 46MP gaat hebben. Dan MOET je het allerbeste glas op grootste diafragma's gebruiken om het volle potentieel uit de camera te halen.
                    46MP? Dan gaat canon er echt over, wie heeft er nu eigenlijk gevraagt om zoveel pixels? Kost enkel meer plaats op onze harde schijven, zwaardere pc's nodig om de bestanden te verwerken. Ik zou persoonlijk graag betere camera's willen met grotere, goede pixels, die informatie beter kunnen opslaan en een groter dynamisch bereik kunnen brengen. Daar zijn we pas iets mee.

Grtz Goof®

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Goof® Bekijk bericht
                      46MP? Dan gaat canon er echt over, wie heeft er nu eigenlijk gevraagt om zoveel pixels? Kost enkel meer plaats op onze harde schijven, zwaardere pc's nodig om de bestanden te verwerken. Ik zou persoonlijk graag betere camera's willen met grotere, goede pixels, die informatie beter kunnen opslaan en een groter dynamisch bereik kunnen brengen. Daar zijn we pas iets mee.

Grtz Goof®
                      Ik kan verkeerd zijn maar een pixel heeft toch geen grote? Een pixel is wat hij is, een kruising tussen horizontale en vertikale lijnen toch? Ik ben geen cameraexpert en mocht ik verkeerd zijn hoor ik het graag.

Comment

Ik kan verkeerd zijn maar een pixel heeft toch geen grote? Een pixel is wat hij is, een kruising tussen horizontale en vertikale lijnen toch? Ik ben geen cameraexpert en mocht ik verkeerd zijn hoor ik het graag.
                        De pixel op je sensor heeft gewoon een bepaalde oppervlakte en hoe meer erop zitten hoe kleiner die worden en hoe minder licht ieder pixeltje krijgt of je nu moet delen door 12.000.000 of door 46.000.000 dan scheelt een slok op een borrel, bijna 4 slokken.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          De pixel op je sensor heeft gewoon een bepaalde oppervlakte en hoe meer erop zitten hoe kleiner die worden en hoe minder licht ieder pixeltje krijgt of je nu moet delen door 12.000.000 of door 46.000.000 dan scheelt een slok op een borrel, bijna 4 slokken.
                          Bedankt voor het heldere antwoord

Comment

Let wel,Franciskine heeft hier ooit betoogt dat de Bigma (Sigma 50-500mm ) het verassend goed deed op zijn D3!

Walter
                            D850

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                              Let wel,Franciskine heeft hier ooit betoogt dat de Bigma (Sigma 50-500mm ) het verassend goed deed op zijn D3!

Walter
                              Zeker Walter, ik ben zelf ook eigenaar geweest van de Bigma (tot deze kapot was).
                              Deze lens is ietsje duurder als de 150-500 maar is zijn prijs meer dan dubbel waard tov deze 150-500.

Comment

Working...
                              X