Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke camera voor snelle AF?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke camera voor snelle AF?

Hallo iedereen,

Ik zou mij een digitale spiegelreflexcamera willen aanschaffen maar weet daar niet zoveel vanaf.
    Mijn interesse gaat vooral naar dieren (paarden, honden), en actiefoto's van dieren vind ik fascinerend.
    Ik veronderstel dus dat een goede en snelle AF nogal een belangrijk criterium is als ik mij een camera aanschaf. Als ik zo de reviews lees constateer ik dat het juist op dat punt is dat nogal eens bezuinigd wordt bij de instapmodellen. Klopt dat?
    Het is nu ook wel niet mijn bedoeling direct een professionele camera aan te schaffen. Als het enigszins mogelijk is zou ik voor rond de 800 € willen gesteld zijn.

Ik lees nogal goeie dingen over de AF van de Olympus E620. Met een niet al te zware telelens erbij zal ik dan waarschijnlijk al over mijn budget zitten maar als dit echt de beste keuze zou zijn kan ik daar mee leven.

De Pentax K-m is nogal scherp geprijsd maar is de AF wel ok?

Anders misschien Canon 450D, Canon 1000D of Nikon D3000?
    Daar is dan meestal een Tamron of een Sigma lens bij. Welke is daar de beste van?

Graag jullie reacties en adviezen over camera- en lenskeuze.
    Alvast bedankt!

Re: Welke camera voor snelle AF?

Voor info en vergelijkingen over al die camera's en lenzen... klik hier http://www.google.com

Voor de rest zullen al deze toestellen wel het werk aan kunnen welk je ervan verwacht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Horseshoe Bekijk bericht
      .. Als het enigszins mogelijk is zou ik voor rond de 800 € willen gesteld zijn.

Ik lees nogal goeie dingen over de AF van de Olympus E620. Met een niet al te zware telelens erbij zal ik dan waarschijnlijk al over mijn budget zitten maar als dit echt de beste keuze zou zijn kan ik daar mee leven...
      Bij Konijn kun je de Olympus E-620 + 14-42mm + 40-150mm kopen voor € 742,27 nog een kaartje en een tasje en voor € 800 kun je beginnen.

Comment

Sorry,
        ik wou gewoon een paar meningen horen van mensen met ervaring. En reviews bespreken de modellen maar vergelijken niet. Dat is niet altijd duidelijk.

Comment

Voor snelle AF is het niet alleen een aspect 'welke camera' maar vooral ook 'welke lens'... een prime zal bvb sneller focussen dan een zoomlens wegens minder mechaniek.
          mvg
          Bert

Comment

Trouwens, waarom probeer je niet eerst met een tweedehands? Voor 200€ heb je al een D40 en dan heb je nog 600€ over om een goeie lens te kopen...
            mvg
            Bert

Comment

Ja,
              Dat valt ook te overwegen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door muylaerb Bekijk bericht
                Voor snelle AF is het niet alleen een aspect 'welke camera' maar vooral ook 'welke lens'... een prime zal bvb sneller focussen dan een zoomlens wegens minder mechaniek.
                Ik zou de 50/1.8 nog wel eens willen klokken tegen de 28-70 2.8. Ik weet bijna zeker dat de laatste op zijn sloffen wint.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Snelle AF op een passief onderwerp is één ding, een bewegend onderwerp vasthouden dat niet altijd even voorspelbaar beweegt een geheel ander Ik denk dat je binnen je vooropgestelde budget nog redelijk veel gaat sakkeren door het redelijk hoge percentage missers

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                    Snelle AF op een passief onderwerp is één ding, een bewegend onderwerp vasthouden dat niet altijd even voorspelbaar beweegt een geheel ander Ik denk dat je binnen je vooropgestelde budget nog redelijk veel gaat sakkeren door het redelijk hoge percentage missers
                    Als Canonian moet ik ook vertellen dat de entry-level bodies (XXXD en XXXXD) snelle AF niet als prioriteit hebben
                    Aan de lenskant heb je ook echte USM scherpstelling nodig, vergeet de prosumer lenzen

Voor een klein budget zou ik denken aan een tweedehands 20D of 30D
                    Als lenzen bv een tweedehands 24-85 of 28-135 en een 70-200L f:4
                    Ben je er al wat over maar voor minder gaat het niet gaan denk ik

Geen goedkope hobby

Comment

de e620 is momenteel volgens mij een van de betere toestellen in het segment.
                      de E3 heeft een zeer snel AF systeem, maar hoe het zit met de e620 weet ik niet, maar ik verwacht dat het ook wel snel zal zijn.

een duits tijdschrift heeft een vergelijkende test uitgevoerd wat AF betreft tussen alle duurdere toestellen inclusief te pro modellen zoals 1dkes en de D3. Ze namen een reeks opnames van een bewegend naderend voorwerp (100km/h), en hun conclusie was dat de sony A700 het snelste AF met minste missers had. Dit toestel is nu te koop onder de 800€ en toch wel een paar stappekes beter dan de instapmodellekes die je opnoemt.
                      (noch steeds een van de betere mid-class toestellen)

Natuurlijk de gebruikte lenzen spelen ook een belangrijke rol, heeft te maken met de constructie van de lens het zoombereik en brandpuntafstand.
                      Daarbij heeft de sony ook nog een zeer krachtige ingebouwde AF-motor welke een voordeel is als je primes of andere lenzen zonder SSM gebruikt.

De pentax-K7 is ook een prachtig toestel, een klein minpunt aan zijn voorganger was de iets minder snelle AF. Weet niet hoe het is met de K7, kunt die vraag eens lanceren op het "grote K7 draadje" dat hier ook momenteel loopt.

wat instapmodellekes betreft bezuinigt men meestal op het AF en lichtmeting systeem om de prijs te drukken, dus verwacht daar niet te veel, niet dat die systemen slecht zijn, maar als je hoge eisen stelt komen die volgens mij niet in aanmerking.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        Ik zou de 50/1.8 nog wel eens willen klokken tegen de 28-70 2.8. Ik weet bijna zeker dat de laatste op zijn sloffen wint.
                        50mm 1.8 is AF-D, 24-70 AF-S, logisch dat de af-s wint.

Olympus E30 en Canon 50D hebben iets snellere AF dan Nikon/Sony.

Canon USM of Nikon AF-S... merkeigen lenzen verkies ik boven Sigma Tamron. Iets betere prestaties allround.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VoN_DamN Bekijk bericht
                          50mm 1.8 is AF-D, 24-70 AF-S, logisch dat de af-s wint..
                          Oorspronkelijk geplaatst door muylaerb Bekijk bericht
                          een prime zal bvb sneller focussen dan een zoomlens wegens minder mechaniek.
                          Sommige denken daar toch anders over, want er wordt gewoon gesteld dat een prime sneller is als een zoom.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                            een duits tijdschrift heeft een vergelijkende test uitgevoerd wat AF betreft tussen alle duurdere toestellen inclusief te pro modellen zoals 1dkes en de D3. Ze namen een reeks opnames van een bewegend naderend voorwerp (100km/h), en hun conclusie was dat de sony A700 het snelste AF met minste missers had. Dit toestel is nu te koop onder de 800€ en toch wel een paar stappekes beter dan de instapmodellekes die je opnoemt.
                            (noch steeds een van de betere mid-class toestellen)
                            Bestaat daar nog een link van/naar?

Edit: 'k heb 'm gevonden: het was Fotomagazin, en ik was inderdaad vooral niet onder de indruk van de testmethode waarbij enkel gebruik werd gemaakt van het centrale focuspunt.
                            Last edited by frank207be; 26 augustus 2009, 15:21.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              ...een duits tijdschrift heeft een vergelijkende test uitgevoerd wat AF betreft tussen alle duurdere toestellen inclusief te pro modellen zoals 1dkes en de D3. Ze namen een reeks opnames van een bewegend naderend voorwerp (100km/h), en hun conclusie was dat de sony A700 het snelste AF met minste missers had. Dit toestel is nu te koop onder de 800€ en toch wel een paar stappekes beter dan de instapmodellekes die je opnoemt.
                              (noch steeds een van de betere mid-class toestellen)...
                              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              Bestaat daar nog een link van/naar?
                              Het bedoelde blad is fotoMagazin en de test is verschenen in het numer 05/2008 en stond dacht ik op pagina 30.
                              Dit is wat ik er nog online terug van vond:
                              Results

Gear:

* 40D: Canon 40D + EF 70-200 f/2.8 L IS USM (3230,- € German list price)
                              * 1D: Canon 1D-mkIII + EF 70-200 f/2.8 L IS USM (6390,- € German list price)
                              * 1Ds: Canon 1Ds-mkIII + EF 70-200 f/2.8 L IS USM (10290,- € German list price)
                              * D80: Nikon D80 + Nikkor 70-200 f/2.8 VR G IF-ED (3260,- € German list price)
                              * D300: Nikon D300 + Nikkor 70-200 f/2.8 VR G IF-ED (4120,- € German list price)
                              * D3: Nikon D3 + Nikkor 70-200 f/2.8 VR G IF-ED (7140,- € German list price)
                              * E3: Olympus E3 + Zuiko 50-200 f/2.8-3.5 ED SWD (3100,- € German list price)
                              * K20: Pentax K20D + DA* 50-135mm f/2.8 ED IF SDM (2180,- € German list price)
                              * A700: Sony Alpha 700 + 70-200 f/2.8 G SSM (3800,- € German list price)

(Order and prices as chosen by original print, K20 has best price in the field due to affordable DA* lens.)

Result (Test #4 -- Relative ratio of out-of-focus shots, central AF):

1. A700: 2.1 %
                              2. 40D: 6.4 %
                              3. D3: 9.2 %
                              4. D300: 10.0 %
                              5. 1D: 11.7 %
                              6. 1Ds: 14.3 %
                              7. E3: 17.8 %
                              8. D80: 23.2 % (but 10.7 % with multi-field AF)
                              9. K20: 25.6 % (and 43.6 % with multi AF)

Result (Test #3 -- Absolute number of in-focus shots, central AF):

1. 1D: 30.2 images
                              2. D3: 21.6 images
                              3. 40D: 20.6 images
                              4. A700: 15.3 images
                              5. 1Ds: 15.0 images
                              6. D300: 13.5 images
                              7. D80: 8.6 images (10.7 with multi AF)
                              8. E3: 7.4 images
                              9. K20: 5.8 images
                              3.7 images (with multi-field AF, other multi-field AF results ommitted here)

Method:

* Continous shots (burst, continous AF aka AF.C) of an approaching red Chrysler PT cruiser, tripod mounted and panned centering onto radiator grill. Photograph besides road. Road straight. Test done on a closed military airport.
                              * Controlled speed: 100 km/h (62 mph).

Starting photo burst at 100m distance (109 yards, 328 ft). Stopping when passing by.
                              Time to drive through 100m: 3.6s.
                              * Focal length: 35mm equivalent of 200mm (135mm for K20).
                              * Aperture: f/2.8 or widest (Olympus).
                              * Shutter: 1/320 or shorter.
                              * Light: Daylight overcast with grayness. Constant conditions.
                              * Storage: JPEGs onto Sandisk Extreme III.
                              * Statistics: 6 series, averaged.

Comment

Working...
                              X