Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 7D: we zijn weer vertrokken

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Canon 7D: we zijn weer vertrokken

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
    Sorry voor dit off-topic bericht, maar nu ik dit lees vraag ik me toch af of er iets van waarheid zit in die afstand sensor <-> lens, als dat zo is geven 3/4 lenzen op micro 3/4 dus een grotere scherpte-diepte dan normaal?
    Ik dacht dat het enkel en alleen over de brandpuntsafstand van de lens zelf ging hoeveel scherptediepte ze zal geven (met constante afstand tot een voorwerp weliswaar), op mijn compactje zit bvb een 5.8 - 17.4 mm (dat dan op 35 mm overeen zou komen met 35-105 oi, maar dat is volgens mij van geen belang), zoals ik het zie zal dit toestel op maximale zoom dezelfde scherptediepte geven als bvb mijn tokina 12-24 op 17 mm en met gelijk diafragma, klopt dit? (de beeldhoek zal uiteraard volledig anders zijn)

on-topic: de 7D lijkt me een mooie opvolger van de 50D, niet meer; niet minder.. maar de prestaties op hoge iso bij weinig licht lijken me toch wel knap voor een cropcamera van 18Mp!

scherpte diepte van 4/3 systemen is inderdaad groter dan van 3/2 systemen, bij compacts ligt dit nog hoger.
    bij MF (midformaat) is de scherpte diepte kleiner, en bij groot formaat is dat al zeer klein.

Comment

Een lens zal toch niet veel minder detail geven op iso 1600 dan op iso 100.
      Het verschil bij iso 100 kan wel door de lens zijn.

Ik vind het verschil wel zeer groot trouwens ...
      De canon is dan nog eens dubbel zo duur als de K7.
      Hoop dat ie toch wat beter kan want ik schiet canon, 7D leek interessant om mijn 1DII mee te vervangen (gewicht).
      http://aljocha.tumblr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
        scherpte diepte van 4/3 systemen is inderdaad groter dan van 3/2 systemen, bij compacts ligt dit nog hoger.
        bij MF (midformaat) is de scherpte diepte kleiner, en bij groot formaat is dat al zeer klein.
        En waarom komt dat?
        Juist omdat het gaatje altijd groter wordt bij eenzelfde f-getal.
        Je moet in de formules die de scherptediepte berekenen uitgaan van de grootte van het gaatje ipv het f-getal.
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          Tja, dat is wat ik me wel eens afvraag, worden de sensors beter of wordt het strijkijzer dat erover gaat beter....
          dat is mooi uitgedrukt !

nee, nee de sensors zijn aanzienlijk beter geworden, bvb het dynamisch bereik van de huidige 25mp sensors ligt vele hoger dan van de 12mp FF, of eender welke andere sensor.
          Men gebruikt de vooruitgang wel om meer pixels op de sensors te plaatsen en dat is misschien een beetje verkeerd. Maar de fabrikanten geven meestal, of trachten te geven wat de klanten vragen.

in het k7/7d voorbeeld zijn er parameters belangrijk die we inderdaad niet kennen en het toont niet het volledig plaatje. Maar het detail verlies is duidelijk niet een gevolg van verkeerde focus, of slechtere lens, je ziet dat dit een gevolg is van beeldmanipulatie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
            En waarom komt dat?
            Juist omdat het gaatje altijd groter wordt bij eenzelfde f-getal.
            Je moet in de formules die de scherptediepte berekenen uitgaan van de grootte van het gaatje ipv het f-getal.
            het f getal is volgens mij niets anders dan het brandpuntsafstand gedeeld door de diameter van het diafragma, ik veronderstel dat dit laatste het gaatje is waarover je het hebt.
            Dus als ik het goed begrijp zit dit al vervat in de f-waarde.

Eigenlijk feitelijk, als je meer uitleg wilt over lenzen en zo start dan aub een ander draadje.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pen F Bekijk bericht

Hoop dat ie toch wat beter kan want ik schiet canon, 7D leek interessant om mijn 1DII mee te vervangen (gewicht).
              hetgeen je schrijft is juist volgens mij, let wel de K7 gebruikt de eerste sensor gemaakt door Samsung voor DSLR's, (met kleine verbeteringen toz van de K20D)
              Als body is de 7d een mooi toestel, komt dicht in de buurt van de d300's, en kan op sommige punten beter zijn. Wat beeldkwaliteit betreft is het nog te vroeg om conclusies te trekken, RAW zal wel goed zijn.

heb nu de de bron voor deze beelden gevonden het is imaging-resource.com waar je de volledige afbeeldingen kunt vinden

Actual sample pictures taken by the Pentax K-7 digital camera. Links to detailed review and data sheet.

Actual sample pictures taken by the Canon EOS 7D digital camera. Links to detailed review and data sheet.

Comment

Dat is wel maar een klein stukje antwoord op mijn vraag eigenlijk, maar toch bedankt om te reageren.
                Ik weet wel dat de scherptediepte groter is/lijkt voor een 3/4 systeem dan voor een 2/3, bij gebruik van eenzelfde (bvb 50mm) lens, omdat de ene een cropfactor heeft van +-1,5 en de andere van 2, en een compactje van 8 ofzo, maar dat stond zo al in mijn vraag denk ik...

Wat ik me dus afvroeg was: is/lijkt de scherptediepte groter bij een micro 3/4 systeem dan bij een gewoon 3/4 systeem?, want dat zou zo zijn als de afstand lens-sensor van belang is, die sensoren zijn even groot als ik het goed heb.

groeten
                Koen
                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pen F Bekijk bericht

Je kan deze 2 fotos even vergelijken.

Ook van imaging resource. Nu met instelling NR_OFF.

Actual sample pictures taken by the Pentax K-7 digital camera. Links to detailed review and data sheet.

Actual sample pictures taken by the Canon EOS 7D digital camera. Links to detailed review and data sheet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht

Wat ik me dus afvroeg was: is/lijkt de scherptediepte groter bij een micro 3/4 systeem dan bij een gewoon 3/4 systeem?, want dat zou zo zijn als de afstand lens-sensor van belang is, die sensoren zijn even groot als ik het goed heb.

groeten
                    Koen
                    Nee, dat maakt geen ene mallemoer uit, de afstand lens-sensor (hoe dat ook verder gedefinieerd is) is geen parameter die een rol speelt in het scherptediepteverhaal...
                    Een verhaal dat hier al tig keer door diverse bekwame mensen voldoende is uitgekauwd.

Comment

Ik heb dan toch de neiging om iets meer geloof te hechten aan de foto's die op imaging-resources staan dan crops die je kan terug vinden op de site van Italiaanse motor hulpmiddelen fabrikant??

En op imaging-resources lijken de 7D beelden beter te zijn (voor mij) dan die van de K7.
                      Maar ik denk dat het verschil ligt aan verscherping in de camera. Het lijkt mij dat de K7 beelden wat te veel verscherpt zijn.
                      Last edited by FotoDirk; 6 september 2009, 21:39.
                      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

dat dacht ik dus ook...
                        Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                          Ik heb dan toch de neiging om iets meer geloof te hechten aan de foto's die op imaging-resources staan dan crops die je kan terug vinden op de site van Italiaanse motor hulpmiddelen fabrikant??

En op imaging-resources lijken de 7D beelden beter te zijn (voor mij) dan die van de K7.
                          Maar ik denk dat het verschil ligt aan verscherping in de camera. Het lijkt mij dat de K7 beelden wat te veel verscherpt zijn.
                          Alle fotos zijn van imaging resource.
                          Alleen zijn de instellingen anders.

De normale instelling voor ruis onderdrukking is bij Canon veel te hoog. Resultaat zijn ruis vrije fotos maar zonder detail.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pin13689 Bekijk bericht
                            ik heb de 50d overgeslagen en denk nu toch met deze 7d up te graden van mijn 400d

het ziet er echt een beest uit, vooral super voor sportfotografie

een mooie opsteker voor ons canon-gebruikers
                            Alles zal staan of vallen met

- accuraatheid van het nieuw AF systeem => hier vind ik de 50D geen topper in vb
                            - low light / low noise ISO prestaties
                            - commerciële beschikbaarheid van het toestel (yuck bij de 5Dmk2)
                            Imagination is more important than knowledge...
                            http://www.kiekje.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                              Nee, dat maakt geen ene mallemoer uit, de afstand lens-sensor (hoe dat ook verder gedefinieerd is) is geen parameter die een rol speelt in het scherptediepteverhaal...
                              Een verhaal dat hier al tig keer door diverse bekwame mensen voldoende is uitgekauwd.
                              dat klopt inderdaad

Comment

Eigenlijk feitelijk denk ik dat je zelf niet meer weet wat je neer pent!

Door verschil in afstand tot de sensor is de scherptediepte in zulke lensjes vele hoger.
                                het f getal is volgens mij niets anders dan het brandpuntsafstand gedeeld door de diameter van het diafragma, ik veronderstel dat dit laatste het gaatje is waarover je het hebt.
                                Dus als ik het goed begrijp zit dit al vervat in de f-waarde.

Eigenlijk feitelijk, als je meer uitleg wilt over lenzen en zo start dan aub een ander draadje.
                                Misschien kan je zelf een draadje open om uit te vinden wat nu juist bepalend is voor de scherptediepte.
                                Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Working...
                                X