Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ISO maakt mij zot

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ISO maakt mij zot

Ik heb een tijd geleden dit berichtje al eens ingetikt, maar dan maar gewist omdat ik dacht:"Ik moet er maar leren op letten." Maar aangezien ik blijkbaar een steenezel ben en me wel 738 keer aan dezelfde steen stoot, toch een oproep hoe ik dit kan verhelpen.

Soms wordt de ISO omhoog geschroefd, maar jammer genoeg wordt die niet automatisch weer naar beneden geschroefd Met als gevolg dat ik dan bv. van een uitstapje thuis kom met allemaal ISO1600 foto's Om heel hard bij te vloeken...

Zijn er tips die jullie mij kunnen geven.
    Is dit eigen aan Nikon D50 of blijft dit ook zo met andere modellen. Ideaal zou toch zijn dat je ISO automatisch terug op de laagste stand wordt gezet (ISO200 bij mij) als je toestel wordt aangeschakeld?

Ben ik dan de enige steenezel die zoiets tegenkomt
    Al doende leert men...

Flickr

Re: ISO maakt mij zot

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
    Ik heb een tijd geleden dit berichtje al eens ingetikt, maar dan maar gewist omdat ik dacht:"Ik moet er maar leren op letten." Maar aangezien ik blijkbaar een steenezel ben en me wel 738 keer aan dezelfde steen stoot, toch een oproep hoe ik dit kan verhelpen.

Soms wordt de ISO omhoog geschroefd, maar jammer genoeg wordt die niet automatisch weer naar beneden geschroefd Met als gevolg dat ik dan bv. van een uitstapje thuis kom met allemaal ISO1600 foto's Om heel hard bij te vloeken...

Is dit eigen aan Nikon D50 of blijft dit ook zo met andere modellen. Ideaal zou toch zijn dat je ISO automatisch terug op de laagste stand wordt gezet (ISO200 bij mij) als je toestel wordt aangeschakeld?

Lol, nee... hier nog zo een steenezel.
    NicoSansen.com - FLICKR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht

Maak er een gewoonte van om de iso te checken als je de camera terug aanzet. Of wees in ieder geval gealarmeerd als je camera ineens wel heel korte sluitertijden gebruikt .
      David Leemans
      Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

stel je stapt in je auto, vergeet je dan je autosleutels.
        stel je stapt in je auto, vergeet je dan je handrem.
        stel je gaat fotograferen, vergeet je dan je toestel.
        stel je stapt uit bed...enz....enz...
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik ken het gevoel hoor. Je moet zeker je auto iso afzetten en voor elke shoot er de gewoonte van maken om al je instellingen terug te zetten. Ik doe dit ook als ik mijn foto's op mijn pc zet. Ik denk dat dit de beste methode is want van een automatiche reset van de iso waarde heb ik nog niet gehoord. Mss zijn hier anderen die nog een oplossing hebben.
          Grtz
          Thomas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Si_Burnout Bekijk bericht
            Ik ken het gevoel hoor. Je moet zeker je auto iso afzetten en voor elke shoot er de gewoonte van maken om al je instellingen terug te zetten. Ik doe dit ook als ik mijn foto's op mijn pc zet. Ik denk dat dit de beste methode is want van een automatiche reset van de iso waarde heb ik nog niet gehoord. Mss zijn hier anderen die nog een oplossing hebben.
            Grtz
            Thomas
            Ik weet niet in hoevere de auto ISO van de D50 werkt, dus kan ik niet oordelen over auto ISO afzetten of aanlaten maar voor NIkon's van de D300 generatie mag je hem gerust aan laten staan(mits je de parameters goed hebt ingesteld). De camera gaat de ISO dan enkel opdrijven indien het nodig is en steeds de laagst mogelijke ISO geven voor de ingestelde sluitertijd.(Best in combinatie met A-mode)
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Het gaat niet over de auto iso, maar de iso is hoog gezet en die blijft staan op die waarde als je camera uit en aan zet. Als ze daar een reset in zouden zetten kreeg je waarschijnlijk de omgekeerde klacht: mijn toestel stond op 1600 en nu........
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ik heb zowieso de neiging om alles op iso 100 of 200 te doen, dus ik kijk deze bijna om de 5 sec na weet niet maarom omdat eens ingesteld deze zo blijft staan, maar om de 5 min ongeveer check ik altijd alles opnieuw na, ik doe dit omdat de zon nooit op dezelfde plek schijnt en nooit dezelfde kracht heeft.
                Kan jou mischien ook helpen.
                Voordat ik mijn toestel utizet, zet ik altijd al mijn instellingen op laagst mogelijk ( ik schiet 99% van de tijd in AV) dit betekend dus iso 100 en f 4 bvb alsm ijn tele op mijn 40D staat, zodat als ik hem laer wer opstart ik zowieso al mijn instellingen moet herdoen maar nooit op iso 1600 onbewust zou trekken.
                UnicornPictures on Facebook & Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                  Maak er een gewoonte van om de iso te checken als je de camera terug aanzet.
                  Beste wat je kan doen! En behalve iso, er ook een gewoonte van maken om de witbalans te checken.
                  Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Snap het eigenlijk zelfs niet goed...
                    Ik stel m'n iso waarde zelfs in afhankelijk welk weertype het is (iso 100, iso 200, iso 400).
                    Ik stel eveneens m'n iso waarde in afhankelijk van het aanwezige licht bij avond (iso 600, iso 800, iso 1200 of extreem iso 1600)

Denk eerder dat je gewoon vergeet alles te controleren voor je gaat schieten

Comment

Staat je iso waarde niet in de viewfinder?

gewoon kwestie van een beetje aandacht te besteden en mss geen auto iso te gebruiken als het op de hoogste waarde blijft staan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        stel je stapt in je auto, vergeet je dan je autosleutels.
                        stel je stapt in je auto, vergeet je dan je handrem.
                        stel je gaat fotograferen, vergeet je dan je toestel.
                        stel je stapt uit bed...enz....enz...
                        grt,bouk.

I know Bouk. Ik heb dit ook tegen mezelf gezegd toen ik een tijd geleden dit berichtje al eens wilde posten. Maar aangezien ik het toch regelmatig wel eens voor heb...

BTW.. ik vergeet ook regelmatig dat er eten op het vuur staat
                        Al doende leert men...

Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Het gaat niet over de auto iso, maar de iso is hoog gezet en die blijft staan op die waarde als je camera uit en aan zet. Als ze daar een reset in zouden zetten kreeg je waarschijnlijk de omgekeerde klacht: mijn toestel stond op 1600 en nu........
                          Misschien dat ik nu een beetje 'out there' ga, maar zou zoiets als een type Custom Reset niet mogelijk zijn? Een menuutje in de camera waar je ingeeft en bewaart naar welke instellingen de camera moet terugkeren (of welke hij moet 'vasthouden') wanneer je die reset uitvoert. Zo zou iedereen zijn/haar camera in een handomdraai terug kunnen zetten op de instellingen die als 'standaard' ervaren worden.
                          Everything in the world slowly fades with time. It is very difficult to remain still, and keep things exactly as they are in just one particular moment.

Comment

Bedankt voor de reacties.
                            1.Ik ben al blij dat ik niet de enige steenezel ben
                            2. Het hier neergeschreven hebben zal me vermoedelijk helpen om er in het vervolg aan te denken. Voor hoe lang is de vraag
                            Toen ik de vorige keer het bericht had neergeschreven (is een maand geleden of zo), heeft het dus een maand geduurd eer ik het weer voor had. Ik probeer er dan nu maar 2 maanden van te maken

Ik zal de tip gebruiken om een 'vast moment' uit te zoeken waarop ik de ISO setting aanpas.

@Cartman: ISO staat niet weergegeven in mijn viewfinder. Is dat bij andere toestellen wel zo?
                            Al doende leert men...

Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Trypho Bekijk bericht
                              Misschien dat ik nu een beetje 'out there' ga, maar zou zoiets als een type Custom Reset niet mogelijk zijn? Een menuutje in de camera waar je ingeeft en bewaart naar welke instellingen de camera moet terugkeren (of welke hij moet 'vasthouden') wanneer je die reset uitvoert. Zo zou iedereen zijn/haar camera in een handomdraai terug kunnen zetten op de instellingen die als 'standaard' ervaren worden.
                              Dit was inderdaad ook waar ik aan dacht. Maar blijkbaar is dat nog een gat in de markt?
                              Al doende leert men...

Flickr

Comment

Working...
                              X