Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ISO maakt mij zot

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: ISO maakt mij zot

Oorspronkelijk geplaatst door Pol Callens Bekijk bericht
    Persoonlijk heb ik, aangezien ik vooral in RAW schiet nogal eens een foutje met de opslagkwaliteit. Het gebeurt wel eens dat ik een aantal onbelangrijke shots doe en om wat opslagruimte te sparen op mijn kaartje ga ik dan naar Basic-quality.
    Groetjes,
    Pol.
    Dat versta ik niet goed Pol, je zegt hier dat je vooral in RAW schiet, daar heeft de opslagkwaliteit toch niets mee te maken, of bedoel je dat je de jpg kwaliteit op basic insteld ?

Die ISO wordt inderdaad wel eens vergeten, maar daar ik zelf hoofdzakelijk op diafragmavoorkeuze werk, merk ik het meestal nogal snel aan de sluitersnelheid, bovendien staat de iso ook in de zoeker.

Wat mij wel opvalt bij digitaal fotograferen, is dat het helemaal niet zo erg is als je per ongelijk eens een foto maakt in relatief heldere omstandigheden en op bv 1600 iso, toen ik nog analoog werkte was hetzelfde op film niet om aan te zien, blijkbaar is digitaal hier ook in het voordeel.

Comment

Met de recente Nikons is er pas een probleem als je gaat flitsen...

In de meeste gevallen valt dit nog mee
      Stel.. je Auto-ISO staat op 200/1600 en je wil inflitsen, geen probleem
      Bij bouncen moet je de ISO wél gaan optrekken, maar vermits het dan om een externe flash gaat, ga je die wijziging toch minder gemakkelijk vergeten
      Bovendien dacht ik dat je dit vanaf de SB900 zelf kan instellen (het is al een tijdje geleden dat ik deze nog gebruikt heb - graag bevestiging hiervan)
      Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Wat mij wel opvalt bij digitaal fotograferen, is dat het helemaal niet zo erg is als je per ongelijk eens een foto maakt in relatief heldere omstandigheden en op bv 1600 iso, toen ik nog analoog werkte was hetzelfde op film niet om aan te zien, blijkbaar is digitaal hier ook in het voordeel.
        Dat is hetgene al verschillende keren is beaamd.
        Bij een goed belichte foto valt de ruis bij hoge ISO's best mee. Het is in donkere en schaduwpartijen dat de ruis veel sneller boven komt. Is ook logisch.
        ALs we een 8bit signaal beschouwen, dan hebben we 256 gradaties. De ruis ligt vast bij een bepaalde ISO waarde bv schommelen tussen 0 en 10(gem = 5). Bij helder foto's zitten bv de gradaties tussen 100 en 200(met een gem van ±150). Dan is het beeld door de ruis gem. tussen de 145 en de 155.
        Bij donkere partijen zitten we bv tussen de 0 en 100 of gem ±50. Met de ruis schommeld dit tussen de 45 en de 55. Dit is in verhouding 3 x meer ruis(3x beter zichtbaar)
        Dus een tip: bij uitgebrande foto's zul je geen ruis zien
        Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Wel Geert, het gebeurt wel eens dat ik voor onbelangrijke zaken eens niet in RAW schiet maar dan in jpg-basic. Dus vandaar dat ik nadien soms al eens in basic-kwaliteit ben blijven staan en dit bij belangrijker foto's wel een groot nadeel is indien er post-processing aan te pas komt.

Groetjes,
          Pol.
          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Dat versta ik niet goed Pol, je zegt hier dat je vooral in RAW schiet, daar heeft de opslagkwaliteit toch niets mee te maken, of bedoel je dat je de jpg kwaliteit op basic insteld ?

Die ISO wordt inderdaad wel eens vergeten, maar daar ik zelf hoofdzakelijk op diafragmavoorkeuze werk, merk ik het meestal nogal snel aan de sluitersnelheid, bovendien staat de iso ook in de zoeker.

Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
          X