Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ISO maakt mij zot

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: ISO maakt mij zot

Bij Olympus hebben ze dat gat al gedicht
    Mijn E410 heeft dit, je kan op eender welk moment al je huidige settings opslaan als een Custom Reset (er zijn er 2 voorzien) om die dan later te kunnen restoren.
    Erg handig om je toestel te resetten naar bepaalde waardes.
    Op mijn D90 gebruik ik gewoon de 2 groene knopjes (knopjes met groen bolletje naast) om de standaard instellingen terug te zetten in geval van twijfel, of als ik de dag ervoor veel heb zitten prutsen...
    De custom settings vallen hier niet onder, maar dus wel ISO, witbalans, lichtmeting, en nog een paar.
    Meer moet da ni zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
      Dit was inderdaad ook waar ik aan dacht. Maar blijkbaar is dat nog een gat in de markt?
      en zou je daar wel aan denken???????
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Als ik thuis kom na een fotoshoot, dan stel ik de camera zelf weer in op mijn "standaard-instellingen".
        De iso zet ik standaard op 200, en alle speciale settings die ik voor die fotoshoot heb gebruikt (bijvoorbeeld mirror lock-up) schakel ik dan weer uit, zodat de camera weer "gebruiksklaar" in de fototas steekt, en dat ik geen shot mis als ik de camera eens heel dringend nodig heb...
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

BTW.. ik vergeet ook regelmatig dat er eten op het vuur staat
          OK....maar dat kan ik me wel voorstellen)(.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Het gaat niet over de auto iso, maar de iso is hoog gezet en die blijft staan op die waarde als je camera uit en aan zet. Als ze daar een reset in zouden zetten kreeg je waarschijnlijk de omgekeerde klacht: mijn toestel stond op 1600 en nu........
            Dat weet ik ook wel maar als je goed zou gekeken hebben, zou je gezien hebben dat mijn post een reactie was op Si_Burnout . Met een opmerking dat Auto ISO bij Nikon wel best bruikbaar is.
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

BTW.. ik vergeet ook regelmatig dat er eten op het vuur staat
              Daarvoor heb ik ook een oplossing gevonden (toch nadat er op een keer rook in de keuken hing terwijl ik hier op het forum zat).
              Als er eten op het vuur staat, en ik wil ondertussen toch iets anders doen, dan gebruik ik een kookwekker (digitaal, met zelfs drie verschillende tijdinstellingen, van de Lidl).
              Die stel ik dan zo in dat ik ruim op tijd "alarm" krijg dat ik terug naar de keuken moet, en tot nu toe werkt dat nog altijd perfect.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Daarvoor heb ik ook een oplossing gevonden (toch nadat er op een keer rook in de keuken hing terwijl ik hier op het forum zat).
                Als er eten op het vuur staat, en ik wil ondertussen toch iets anders doen, dan gebruik ik een kookwekker (digitaal, met zelfs drie verschillende tijdinstellingen, van de Lidl).
                Die stel ik dan zo in dat ik ruim op tijd "alarm" krijg dat ik terug naar de keuken moet, en tot nu toe werkt dat nog altijd perfect.
                Oooh... dat heb ik ook al geprobeerd, weliswaar geen digitaal. Dan ging dat ding af en dacht ik dat ik wel nog even tijd heb *schouderophalend*
                Die drie verschillende tijdsinstellingen is wat ik nodig heb . De Lidl in het oog houden...

(Ik ben nochtans een vrouw, en van vrouwen is, dacht ik, geweten (?) is dat ze heel veel zaken in parallel kunnen, maar in mijn geval dus niet 'onthouden dat ik de ISO terug moet verlagen' alsook 'onthouden dat er soep/spaghetti op het vuur staat)

Bedankt voor alle tips, zowel voor ISO- als voor keukenproblemen
                Al doende leert men...

Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Als ik thuis kom na een fotoshoot, dan stel ik de camera zelf weer in op mijn "standaard-instellingen".
                  De iso zet ik standaard op 200, en alle speciale settings die ik voor die fotoshoot heb gebruikt (bijvoorbeeld mirror lock-up) schakel ik dan weer uit, zodat de camera weer "gebruiksklaar" in de fototas steekt, en dat ik geen shot mis als ik de camera eens heel dringend nodig heb...
                  Same here, zo doe ik dat eigenlijk ook altijd. En dat werkt prima.
                  www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                    Same here, zo doe ik dat eigenlijk ook altijd. En dat werkt prima.

Werkt inderdaad prima,hier nog iemand die het precies zo doet.

Walter
                    D850

Comment

Soms wordt de ISO omhoog geschroefd, maar jammer genoeg wordt die niet automatisch weer naar beneden geschroefd Met als gevolg dat ik dan bv. van een uitstapje thuis kom met allemaal ISO1600 foto's Om heel hard bij te vloeken...

Zijn er tips die jullie mij kunnen geven.
                      Als je alles manueel trekt, dan zie direct of je iso te hoog of te laag staat.
                      Dus dé tip: altijd manueel trekken.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                        Beste wat je kan doen! En behalve iso, er ook een gewoonte van maken om de witbalans te checken.
                        Waarom? als je in RAW schiet maakt dat geen fluit uit.
                        Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Comment

Dit was inderdaad ook waar ik aan dacht. Maar blijkbaar is dat nog een gat in de markt?
                          Met de nieuwe generatie Nikons is dit niet nodig : Auto-ISO werkt perfect en zelfs meer dan dat
                          Canikon 40D - D200, D300

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                            Dat weet ik ook wel maar als je goed zou gekeken hebben, zou je gezien hebben dat mijn post een reactie was op Si_Burnout . Met een opmerking dat Auto ISO bij Nikon wel best bruikbaar is.
                            Het kan idd best bruikbaar zijn, maar ik wou gewoon alle mogelijkheden overlopen. Als je de iso zelf instelt ga je er ook meer op letten om die terug te zetten denk ik. En ik kom van een D70 dus daar ging dat nie
                            Grtz
                            Thomas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door CH Photography Bekijk bericht
                              Waarom? als je in RAW schiet maakt dat geen fluit uit.
                              Zoals wellicht de meesten, kies ik voor een preview (embedded jpg) in raw (dng). Dat is handig om bv. met irfanview snel te beoordelen welke foto's de moeite waard zijn. Dan is het meteen lekker meegenomen dat de kleuren reeds correct zijn. Ook bij het openen van de dng in photoshop gebruikt de raw-editor de bij de opname ingestelde kleurtemperatuur. Dus hier win je tijd als de kleurbalans reeds goed is. 't Is maar een kleine moeite om de witbalans niet altijd op automatisch te laten staan, en zeker bij kunstlicht schat AWB de kleurtemperatuur verkeerd.
                              Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Gekend gevoel, een aantal zaken na een foto-shoot vergeten terug te stellen naar persoonlijke standaard-instellingen. Iso-waarde, opslagkwaliteit, enz...
                                Qua ISO is het misschien een goeie gewoonte de Auto-iso in te stellen tot een voor jou aanvaardbare waarde. Bij mij is dit op de D300 : 200-1600. Als ik bij groter lichtverschillen van binnen naar buiten ga of omgekeerd heb ik zo geen noemenswaardige vergissingen.
                                Je snelheid in de gaten houden is ook steeds een goeie indicatie dat er iets niet klopt.
                                Persoonlijk heb ik, aangezien ik vooral in RAW schiet nogal eens een foutje met de opslagkwaliteit. Het gebeurt wel eens dat ik een aantal onbelangrijke shots doe en om wat opslagruimte te sparen op mijn kaartje ga ik dan naar Basic-quality. Bij een volgende shoot zou het wel eens gebeuren dat dit mij parten speelt bij de nabewerking.
                                Maar door af en toe eens in de fout te gaan leert men dergelijke zaken wel. Jammer natuurlijk als het om belangrijke foto's gaat.
                                En ja hoor, een ezel stoot soms meer dan 2 maal op diezelfde steen.

Groetjes,
                                Pol.
                                Leeft en LAAT LEVEN !

Comment

Working...
                                X