Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Eerste reflexcamera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Eerste reflexcamera

hallo ik ben van plan deze zomer nog mijn eerste digitale reflexcamera te kopen, maar ik heb er geen idee welke goed zijn voor wat ik er mee zal doen.
    ik zou er vooral mee carspotten, dus vooral auto's fotograferen.
    mijn budget is max €450 alvast bedankt
    mvg, A-Q
    Nikon D3000 + 18-105mm f3,5-5,6

Re: Eerste reflexcamera

tja..denk dat je voor een beetje knappe carsportlens alleen al dat bedrag kwijt bent hoor.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      tja..denk dat je voor een beetje knappe carsportlens alleen al dat bedrag kwijt bent hoor.
      grt,bouk.
      mja, met gewoon basis materiaal waarmee ik deftig auto's kan spotten zal ik wel al iets kunnen doen of is dat zo duur :s

Comment

als ik het goed begrijp is carspotten de bedoeling, niet carsport. Het eerste is een meer statisch gebeuren dan het 2e waardoor een high-end lens niet echt nodig is.

Ik ben een D60 gewend en met de kitlensjes ben je al goed gesteld. Ik zou ook voor een circulaire polarizer gaan die niet zo veel kost in 52mm diameter zodat je door glas heen kan fotograferen zonder akelige reflecties. Dat zal je spot-count wel verhogen denk ik.

Mijn tips:

Denk na of je héél ver wil gaan in fotografie als hobby. Zo ja: kies Nikon of Canon. Zo nee: kies Nikon, Canon, Pentax, Sony, Olympus.

Als je een een aantal combo's binnen je budget hebt gevonden door wat te surfen, loop dan naar een "echte" winkel waar je de toestellen kan vastnemen en test wat je het beste ligt. Voorbeeld: ik heb vroeger vaak met goede canon toestellen getrokken van vrienden. Toen ik zelf voor een Dslr ging kijken, ging ik uit gewoonte naar de 350d en 400d kijken. Ik wist toen ook dat de d60 net uit was en heb die ook eens vastgepakt. Voor mij voelde dat veel natuurlijker aan en dat heeft m'n keuze bepaald.

Succes met je aankoop!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Indigo Bekijk bericht
          als ik het goed begrijp is carspotten de bedoeling, niet carsport. Het eerste is een meer statisch gebeuren dan het 2e waardoor een high-end lens niet echt nodig is.

Ik ben een D60 gewend en met de kitlensjes ben je al goed gesteld. Ik zou ook voor een circulaire polarizer gaan die niet zo veel kost in 52mm diameter zodat je door glas heen kan fotograferen zonder akelige reflecties. Dat zal je spot-count wel verhogen denk ik.

Mijn tips:

Denk na of je héél ver wil gaan in fotografie als hobby. Zo ja: kies Nikon of Canon. Zo nee: kies Nikon, Canon, Pentax, Sony, Olympus.

Als je een een aantal combo's binnen je budget hebt gevonden door wat te surfen, loop dan naar een "echte" winkel waar je de toestellen kan vastnemen en test wat je het beste ligt. Voorbeeld: ik heb vroeger vaak met goede canon toestellen getrokken van vrienden. Toen ik zelf voor een Dslr ging kijken, ging ik uit gewoonte naar de 350d en 400d kijken. Ik wist toen ook dat de d60 net uit was en heb die ook eens vastgepakt. Voor mij voelde dat veel natuurlijker aan en dat heeft m'n keuze bepaald.

Succes met je aankoop!
          idd carspotten
          Nikon D60 heb ik al heeel veel positief over gelezen dus voorlopig gaat mijn voorkeur daar wel naar uit.
          een lens om door glas te fotograferen kan idd wel heel handig zijn! ga ik zeker voor kijken!
          wel voorlopig is het vooral voor carspotten maar ik ben wel al even geboeid door fotografie, mijn ma heeft ook altijd een nikon gehad dus de kans is groot dat het een nikon gaat worden, want zij was er alleen maar positief over.
          Maar ik ga zeker ook eens andere merken uit proberen
          ik had ook nog een andere vraag, ik heb hier nog een lens, Nikon AF Nikkor 70-300mm liggen, van de analoge camera van men ma, kan ik daar ook nog iets mee op een digitale reflex camera?

Comment

Hey:

2 dingen:

Een circulaire polarizer is een filter: een smal ringetje met enkele plaatjes glas in die je in de draad voor je lens schroeft. Die past dus op bijna elke lens die dezelfde "filtermaat" heeft.

Wat die AF lens betreft: deze werkt spijtig genoeg niet op de D60 omdat deze camera geen interne scherpstelmotor heeft. Op een D60 werken enkel AF-S lenzen, waar een "silent wave" motor in zit. Er zijn ook modellen van Sigma en Tamron die op een D60 werken.

Als je in je omgeving nikon lenzen hebt is het zeker aangeraden om in het nikonsysteem te blijven. De D40, D40x, D60 en D5000 en de opkomende D3000 hebben allemaal geen autofocus motor aan boord. De D90 wel maar die kost gauw 900€. De lens werkt wel, maar je moet dan manueel focussen...

Hopelijk heb je hier iets aan...

Comment

Mijn tips:

Succes met je aankoop!
              Waarom zou je met Pentax, Sony of Olympus niet ook heel ver in je hobby kunnen gaan? Als je onder ver gaan alleen heel veel geld uitgeven voor dure lenzen en body's heb je gelijk, maar waarom zou je niet bijvoorbeeld helemaal op kunnen gaan in een body met een groothoek bijvoorbeeld? En dat vind je bij alle merken.
              Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

Comment

Hey:

2 dingen:

Een circulaire polarizer is een filter: een smal ringetje met enkele plaatjes glas in die je in de draad voor je lens schroeft. Die past dus op bijna elke lens die dezelfde "filtermaat" heeft.

Wat die AF lens betreft: deze werkt spijtig genoeg niet op de D60 omdat deze camera geen interne scherpstelmotor heeft. Op een D60 werken enkel AF-S lenzen, waar een "silent wave" motor in zit. Er zijn ook modellen van Sigma en Tamron die op een D60 werken.

Als je in je omgeving nikon lenzen hebt is het zeker aangeraden om in het nikonsysteem te blijven. De D40, D40x, D60 en D5000 en de opkomende D3000 hebben allemaal geen autofocus motor aan boord. De D90 wel maar die kost gauw 900€. De lens werkt wel, maar je moet dan manueel focussen...

Hopelijk heb je hier iets aan...
                jaa ik heb er zeker wat aan!
                echt bedankt al!
                aja scherpstellen zonder autofocus, hoe gebeurd dat dan?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BasK Bekijk bericht
                  Waarom zou je met Pentax, Sony of Olympus niet ook heel ver in je hobby kunnen gaan? Als je onder ver gaan alleen heel veel geld uitgeven voor dure lenzen en body's heb je gelijk, maar waarom zou je niet bijvoorbeeld helemaal op kunnen gaan in een body met een groothoek bijvoorbeeld? En dat vind je bij alle merken.
                  Enkel de Nikon en Canon systemen hebben een range van absolute n00b tot full-time pro met alle accesoires waar je van kan dromen + een mooie 2e - 3e handsmarkt waar vaak koopjes te doen zijn.

De 3 andere merken (en er zijn er natuurlijk nog, sigma, pana, fuji...) zijn meer als goed genoeg voor 95% van de amateurfotografen maar er is minder keuze.

Je zal me niet horen zeggen dat de kleinere merken minderwaardig zijn, integendeel... Maar als de topicstarter toevallig zoals mij denkt (stél, dat ik fotografie zó leuk ga vinden dat ik me er manicaal mee ga bezig houden, dan ben ik gefopt als het gekozen systeem minder ver rijkt dan Nikon of Canon...) Maar ja, dat maakt ieder voor zich uit. Ik wil niemand in een richting pushen maar antwoord met mijn visie over de vraag waar het topic mee startte en natuurlijk is die subjectief.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Azerty-Qwerty Bekijk bericht
                    jaa ik heb er zeker wat aan!
                    echt bedankt al!
                    aja scherpstellen zonder autofocus, hoe gebeurd dat dan?
                    De oer-manier: aan de (meestal buitenste) ring van de lens draaien. De ene is de zoomring (om te kadreren) de andere focust (om scherp te stellen).

Tip: de goedkopere lenzen hebben vaak een focusring die erg klein is, waar je niet aan mag komen tijdens het AF'fen en/of die heel onnauwkeurig is (een millimeter draaien staat al voor een grote verandering in de focusafstand.

Dat herken je aan de aanduidingen (bij Nikon toch):

M: manueel
                    A: automatisch (maar je mag er dan niet aankomen wil je de lens niet stukmaken)
                    M/A: automatisch, maar met manuele override: die kan je op deze stand laten AF'fen en dan toch nog wijzigen door aan de focusring te draaien.

De oudste lenzen hebben enkel M
                    De oudere lenzen hebben M en A modus maar de A werkt enkel op D70-80-90 en hoger
                    De nieuwste (met AF-S in de naam) hebben M en A en bij de duurdere ook M/A. Ze werken wel allemaal op een D60.

Note: bij Canon heet die AF-S dan weer USM als ik me niet vergis, zoals ook bij Sigma lenzen. Elke fabrikant heeft zijn eigen naamgeving voor z'n systeem.

Comment

oké bedankt al voor de vele informatie nu kan ik al een heel stuk verder in een zoektocht naar een deftige camera

Comment

De oudere lenzen hebben M en A modus maar de A werkt enkel op D70-80-90 en hoger
                        Om toe te voegen: de D50 ook.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BoBo_Igor Bekijk bericht
                          Om toe te voegen: de D50 ook.
                          Dat is van voor mijn tijd bedankt Bobo..

Comment

En als je denkt dat je niet zooooo extreem ver wil gaan met je fotografie als hobby, ben je beter dat je alle opties open houdt en je dus niet tot slechts twee merken beperken.
                            Want uit hoe meer alternatieven je kan kiezen, hoe meer kans je hebt dat je net dat aanbod vindt dat je verwachtingen inlost tegen een goeie prijs .
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

weet er iemand waar je de D60 met een goedkope kitlens nog kan verkrijgen?
                              ik weeet een winkel waar ze hem nog in stock hebben D60+ 17-55mm kitlens
                              voor €444 is dat een redelijke prijs? of veel te duur?
                              En is de Canon EOS 1000D een goed alternatief?
                              welke is beter en waarom?

Comment

Working...
                              X