Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop eerste camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Aankoop eerste camera

In oktober ben ik 1 jaar lid van dit forum , en ik behelp me nog steeds met een klein digitaaltje van een onbelangrijk merk. Je weet wel, zo'n klein huis-tuin-en keukentoestelletje die bij manier van spreken in je broekzak past.
    Ik experimenteer daarmee duchtig op los, en op sommige foto's ben ik best wel trots. Zeker als ik bedenkt dat ik met dat toestel zo goed als niks kan instellen (ISO,witbalans,enz..)....alles is zo goed als automatisch.

Ik heb dus heel lang gewacht om tot de aankoop van een "deftig" toestel over te gaan omdat ik zeker wou zijn dat fotografie geen bevlieging was. Na een jaar kan ik vol overtuiging zeggen: dit is zeker geen bevlieging maar eerder een microbe.
    En dan vooral close-ups en macro.
    Nu wil ik dus eindelijk overgaan tot de aankoop van een camera die mij veel meer voldoening zal schenken, en dan bedoel ik op het gebied van macro's.

Mijn vraag dus: Wat raden jullie mij aan ? Rekening houdende met mijn voorkeur voor macro's (zowel insecten/planten buiten als abstracte opnames binnenshuis)
    Volgens een bevriende hobbyfotograaf kan ik al een deftige camera hebben voor de prijs van 500 a 600 euro. Zelf kan ik maar moeilijk geloven dat ik zo goedkoop al een startpakket kan hebben. Is dat echt zo?
    En met wat moet ik rekening houden bij de aankoop indien ik vooral macro's wil maken.

Alvast bedankt

Re: Aankoop eerste camera

Als het geen bevlieging is en je echt verder wil in deze hobby zal je bij een reflex uitkomen. Voor 500à600 € zal je wel al wat starterkits vinden, maar ik denk dat je voor dat geld wel geen kit met Marco objectief gaat vinden.

Ik zou in uw plaats eens wat winkels afgaan om de merken met elkaar te vergelijken. Ik ken enkel Canon goed, en je vergelijkt de merken best eens in de winkel. 1000D is al een mooie instapper, en de meeste merken hebben wel een gelijkaardig toestel. Als beginnen kun je best een body kopen met 2 objectieven. Bij foto Rubens (Antwerpen) bijvoorbeeld hebben ze de 1000D in verschillende kits. Daar krijg je er ook een gratis kaartje en reinigingset bij. Afhankelijk van het budget kan je direct een stapje hoger gaan en de 450D of 500D in kit nemen.

Als beginner ben je al een heel eind met een body met 2 lenzen (breedhoek en tele). Houd ook wat geld over voor een tasje, memory en eventueel batterij.

Om dan iets meer met Macro te doen, dat zal afhangen van je budget. Je kan een echte macro lens kopen (vanaf ongeveer 300€) of een macro of close-up filter voor je objectief draaien. Een filter is iets minder goed dan een echt macro objectief, maar je komt er al aardig ver mee voor heel weinig geld!

greetz,
    www.fotopie.be
    Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

Comment

Knuffie,

ik zou me ook wel eens een reflexcamera willen kopen.
      Ook de macro mogelijkheden spreken mij aan omdat ik die wil gebruiken voor juwelen te fotograferen.

Momenteel gebruik ik steeds de nikon D50 van mijn vader.Daar heb ik een voorzetlens voor gekocht.Het is inderdaad niet de perfecte methode, maar je kan er soms wat van maken.

Ik zou vooral niet voor een 2dehands gaan.Kwestie van garantie en zo.
      Ik hou alvast deze topic in het oog......

sorry dat ik je niet echt een raad kan geven.Ik zelf zou voor een nikon gaan gewoon omdat mijn vader er 1 heeft, en ze leveren mooie foto's op.Alleen weet ik nu niet welk model en welke lens......iemand?

Comment

Alvast bedankt voor de tips.
        Mijn voorkeur gaat toch wel uit naar een Canon.
        Dus volgens jullie toch best wel een lens bijkopen indien ik macro's wil maken?
        Voor een leek zoals ik ,is het best wel moeilijk om te weten wat nu een goede lens is en wat niet.

Comment

een macrolens zal inderdaad nog beter zijn dan een voorzetlens.
          maar ik lees hier ook over een canon 500d met een closeuplens 500, je moet maar eens naar deze treath gaan ; http://forum.belgiumdigital.com/f35/...ml#post2280831

maar ik weet tot op heden nog steeds niet met welke lens ze het doen....
          ik heb dezelfde vraag welke lens he.....

Comment

Hoe bedoelen jullie?
            Er bestaan verschillende vooreztlenzen (al moet je ze niet zoeken tussen de lenzen, het zijn filters). Je moet enkel rekening houden met de diameter (in mm) van je objectief en een sterke kiezen. Oa Tiffen heeft er redelijk wat: lijst bij fotokonijn

Maar daar kunnen ze je in een deftige fotozaak wel verder mee helpen. Je zegt gewoon "ik wil een macrofilter/close-up voorzetlens voor deze lens". Prijzen gaan van 25 tot 80€, afhankelijk van de diameter.

Als je echt een afzonderlijke lens wil zal je een hoger budget moeten voorzien. Voor canon zijn de meeste courante de EFs 60mm en de EF 100 mm. De 50mm macro Je kan het wel iets goedkoper doen met een sigma 105mm of een tamron 90mm.

Links zijn van fotokonijn, maar ze zijn overal beschikbaar hoor... denk dat je dringend eens naar de winkel moet om eens wat in handen te nemen en hun prijzen te vragen (fotokonijn is zeer goedkoop, maar niet voro iedereen dichtbij)..

greetz,
            www.fotopie.be
            Canon EOS 40D + BG | EFs 17-55 2.8 IS USM| 10-22 + 15-85mm IS + 70-300mm IS | EF 100mm f/2.8| EF 70-200 2.8/L | Giotto statief | 580Ex II - You know what a camera is? A mirror with memory.

Comment

Working...
            X