Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies aankoop camera/lens (Canon 50d/500d)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies aankoop camera/lens (Canon 50d/500d)

    Goeiemiddag,

    ik ben nieuw op dit forum en ben van plan me deze week een DSLR aan te schaffen. Ik ben al jaren geïnteresseerd in fotografie, maar een gebrek aan budget zorgde ervoor dat ik steeds met compact camera's bleef experimenteren. Nu vertrek ik in september naar de VS voor een maand en stelde mijn vriendin voor om voor de gelegenheid samen een DSLR te kopen. Momenteel heb ik als pas afgestudeerde ook nog enkele weken vakantie waardoor ik nog volop zal kunnen experimenteren met de nieuwe camera.

    Omdat een vriend van me een Canon 400d bezit en ik erg onder de indruk was van de prestaties en gebruiksvriendelijkheid, ben ik geneigd om ook voor een Canon te gaan. Met een budget van maximaal 2000 euro (dus inclusief batterij(en), objectief, geheugenkaart(en), evt. filters of flits, etc.) leek de Canon 500d me wel een goede optie. Een verkoper van een Antwerpse fotowinkel stelde me ook spontaan dit model voor. Een voordeel van de 500d vind ik de filmmodus, hoewel velen hier daarvan zullen gruwen.

    Een tweede optie vormt de 50d, nadat ik hier op het forum las dat dit een kwalitatief beter toestel is dan de 500d. Een nadeel zou dan zijn dat er geen filmpjes mee gemaakt kunnen worden, maar daarvoor zou ik nog wel mijn compact Sony DSC-W50 kunnen gebruiken, hetzij dan in (veel) slechtere kwaliteit.

    Ik las ook in heel wat posts hier dat de lens belangrijker is dan de body. Aangezien ik al jaren verlang naar zuivere, scherpe foto's, zou ik wel graag een echt goede lens willen. Vandaar mijn vraag: welke all-round lens is kwalitatief hoogstaand maar niet te groot (moet nog draagbaar zijn op reis) voor een Canon 500d of 50d? Liefst met IS en lichtsterk, aangezien ik ook graag in donkere situaties goede foto's wil nemen.

    Indien er andere suggesties zijn binnen het vermelde budget van 2000 euro mag je die natuurlijk ook altijd geven.

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Advies aankoop camera/lens (Canon 50d/500d)

    Je vindt de Canon easy en gemakkelijk, maar je hebt ze nergens mee vergeleken, dus kijk ook eens naar andere merken, want misschien zijn die nog easier en gemakkelijker of gewoon voor jouw prettiger om mee te werken.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Advies aankoop camera/lens (Canon 50d/500d)

      Oorspronkelijk geplaatst door Endlezz Bekijk bericht
      Goeiemiddag,





      Ik las ook in heel wat posts hier dat de lens belangrijker is dan de body. Aangezien ik al jaren verlang naar zuivere, scherpe foto's, zou ik wel graag een echt goede lens willen. Vandaar mijn vraag: welke all-round lens is kwalitatief hoogstaand maar niet te groot (moet nog draagbaar zijn op reis) voor een Canon 500d of 50d? Liefst met IS en lichtsterk, aangezien ik ook graag in donkere situaties goede foto's wil nemen.

      I
      Alvast bedankt!
      Er bestaan simpelweg geen kwalitatieve hoogstaande lichtsterke allround lenzen, die ook nog (makkelijk!) draagbaar en klein zijn zijn.
      Zo'n lens zou ik meteen bestellen.

      Het is:
      Lichtsterk en heel goed , maar niet allround, want geen tele.
      Klein en licht, maar niet erg goed en niet lichtsterk.
      Groot, zwaar en goed, allround en duur, maar niet lichtsterk en je budget is dan nog onvoldoende.

      Je moet een keus maken, 2 lenzen en je komt wel een heel eind.

      PS, hoe zit het met de kennis om het spul in te zetten?
      Zomaar wat knippen op de automaat leidt , ook met de duurste spullen, meestal niet tot wat je wil.
      Last edited by Keeskanon; 3 augustus 2009, 21:49.

      Comment


      • #4
        Re: Advies aankoop camera/lens (Canon 50d/500d)

        Canon 17-85 is usm icm 70-300 is usm ?
        werkt bij mij prima niet voor vliegende vogels maar voor de rest erg goed het is geen L lens maar de foto kwaliteit zit er aardig onder.
        De 17-85 heeft een snelle af de 70-300 iets mindere af maar wel zuiver en niet zwaar
        je kan is kijken dat kan nooit kwaad (geld ook voor andere merken)
        Kijk is bij camera-express als het in de buurt is of een andere goede foto winkel
        Sterkte en groetjes
        rick

        Eos 1000d,eos 50d,
        17-85 is/usm,70-300 is/usm,100-400 L is/usm
        en wat accesoires

        Comment


        • #5
          Re: Advies aankoop camera/lens (Canon 50d/500d)

          Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
          Er bestaan simpelweg geen kwalitatieve hoogstaande lichtsterke allround lenzen, die ook nog (makkelijk!) draagbaar en klein zijn zijn.
          Zo'n lens zou ik meteen bestellen.

          Het is:
          Lichtsterk en heel goed , maar niet allround, want geen tele.
          Klein en licht, maar niet erg goed en niet lichtsterk.
          Groot, zwaar en goed, allround en duur, maar niet lichtsterk en je budget is dan nog onvoldoende.

          Je moet een keus maken, 2 lenzen en je komt wel een heel eind.

          PS, hoe zit het met de kennis om het spul in te zetten?
          Zomaar wat knippen op de automaat leidt , ook met de duurste spullen, meestal niet tot wat je wil.
          Mijn kennis laat te wensen over momenteel. Theorie ken ik al wat van op het forum hier, maar in de praktijk sta ik nog niet ver. Ik hoop de komende maand genoeg te kunnen oefenen om alvast wat dingen onder de knie te krijgen voor m'n vertrek naar de VS. Wat compositie e.d. betreft sta ik al iets verder, gezien mijn ervaring met compacte toestellen.

          Oorspronkelijk geplaatst door canonfreak Bekijk bericht
          Canon 17-85 is usm icm 70-300 is usm ?
          werkt bij mij prima niet voor vliegende vogels maar voor de rest erg goed het is geen L lens maar de foto kwaliteit zit er aardig onder.
          De 17-85 heeft een snelle af de 70-300 iets mindere af maar wel zuiver en niet zwaar
          je kan is kijken dat kan nooit kwaad (geld ook voor andere merken)
          Kijk is bij camera-express als het in de buurt is of een andere goede foto winkel
          Sterkte en groetjes
          rick

          Eos 1000d,eos 50d,
          17-85 is/usm,70-300 is/usm,100-400 L is/usm
          en wat accesoires
          Het zullen dan inderdaad twee lenzen worden denk ik. Ik dacht aan de EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM voor meer lichtsterkte. Maar deze lens kost wel iets meer dan €900, waardoor ik, zeker met een tweede lens erbij, bv. de EF 70-300 f/4,5-5,6 IS USM (+/-€500), het budget wel serieus moet overschrijden.

          De tweede optie die ik overweeg is de EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS als allroundlens in combinatie met een goedkope EF 50mm f/1,4 USM voor de situaties met minder licht. Maar ik heb totaal geen ervaring met lenzen zonder zoom... is dat wel aan te raden op vakantie? Of leer je daar mee leven?

          Tenslotte zijn er nog de varianten van Sigma, maar zijn die wel kwalitatief even hoogstaand? Ik mag momenteel dan nog weinig ervaring hebben, zo'n lens heeft wel een langere levensduur dan een body lijkt me, dus ik kies dan liever meteen een goeie.

          Comment


          • #6
            Re: Advies aankoop camera/lens (Canon 50d/500d)

            Wat dacht je van deze combinatie:
            50D+17-55 2.8 1753€
            EF-S 55-250 241€

            Dit zit net onder je budget.
            Wil je 150€ besparen neem dan een 40D
            je mist hier wel de "filmfunctie"
            maar je maakt budget vrij voor een schoudertas/rugtas

            Juro
            Canon 5D mkII + BG-E6 | 17-40 4.0 L | 24-105 4.0 L IS | 70-200 4.0 L IS | 100-400 4.5-5.6 L IS | 50 1.4 | 100 2.8 L IS Macro | 580EX II | 3x 8GB CF Scandisk Extreme III | Lowepro Flipside 400 AW

            Comment


            • #7
              Re: Advies aankoop camera/lens (Canon 50d/500d)

              Dat is inderdaad een erg interessante combinatie gezien het budget. Ik had de 55-250 over het hoofd gezien. Bedankt!

              Comment


              • #8
                Re: Advies aankoop camera/lens (Canon 50d/500d)

                Mijn advies: maak zo snel mogelijk je keuze en ga de spullen halen op te oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Een DSLR is geen compact en je moet er echt mee leren werken voor je aanvaardbare/goede resultaten haalt.
                www.elwee.net

                Comment


                • #9
                  Re: Advies aankoop camera/lens (Canon 50d/500d)

                  die 55-250 is op die 17-55 2,8 ind ook een mooie aanvulling maakt ook erg mooie foto s ik had alleen niet verwacht dat je met die lens zou komen ivm de prijs maar, dan heb je ook een mooie set die elkaar overlapt, ik heb wel persoonlijk liever de usm versie omdat het mechanische wat beter is
                  groetjes rick

                  Comment


                  • #10
                    Re: Advies aankoop camera/lens (Canon 50d/500d)

                    Ik heb zonet mijn eerste DSLR aangeschaft Het is dus de Canon EOS 50D geworden met EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM en EF-S 55-250 zoals Juro voorstelde.

                    Vanaf nu ga ik inderdaad elke dag oefenen en zal ik nog veel mogen rondneuzen op het forum. Het is in elk geval een hele geruststelling te weten dat er een community bestaat waar alle vragen beantwoord kunnen worden (en wees gerust, ik zal altijd eerst de zoekfunctie gebruiken ;-))

                    In elk geval enorm bedankt voor de tips iedereen!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Advies aankoop camera/lens (Canon 50d/500d)

                      Proficiat met je aankoop. Mooie combi.
                      www.elwee.net

                      Comment


                      • #12
                        Re: Advies aankoop camera/lens (Canon 50d/500d)

                        Proficiat met je aankoop en veel succes met het oefenen.
                        Geniet van foto's maken

                        Comment


                        • #13
                          Re: Advies aankoop camera/lens (Canon 50d/500d)

                          Veel plezier met je aankoop. Je zal er nog jarenlang plezier aan hebben.

                          Juro
                          Canon 5D mkII + BG-E6 | 17-40 4.0 L | 24-105 4.0 L IS | 70-200 4.0 L IS | 100-400 4.5-5.6 L IS | 50 1.4 | 100 2.8 L IS Macro | 580EX II | 3x 8GB CF Scandisk Extreme III | Lowepro Flipside 400 AW

                          Comment


                          • #14
                            Re: Advies aankoop camera/lens (Canon 50d/500d)

                            gefeliciteerd die 50d is erg goed en je 17-85 is goed lichtsterk eb is een goed stukje glas dit word veel leeswerk en oefenwerk voor je maar met die combinatie 50d en die 17-55 kan je ergg lang vooruit
                            groetjes rick

                            Comment

                            Working...
                            X