Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

camera..twijfels...gebrek aan kennis

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• camera..twijfels...gebrek aan kennis

Hallo,

Toen ik een eind geleden omringd was door iemand met een nikon d40 (met kitlens) was ik enorm onder de indruk van het gebuiksgemak en de goeie resultaten in vrij donkere ruimtes. Ik fotografeer nu met een compactje van canon wat uitstekend presteert, maar in donkere ruimtes niet zo heel super is (toch één van de betere in de wereld van de compactjes).

Ik vind ook het gevoel van een digitale reflexcamera zoveel "echter", alsof je meer tijd neemt en vooral beter beseft dat je een foto aan het nemen bent.

Ik heb heel vroeger nog gefotografeerd met een analoge reflexcamera, vooral dan om iets bij te leren over diafragma, sluiterstijden, scherptediepte, enz. Van lenzen echter ken ik niets.

Waarom deze inleiding. Ik ben deze week al in verschillende winkels geweest en heb de d60, sony a200 en de eos 1000d eens in mijn handen genomen en voor mij voelde de eos 1000d uitstekend aan (ik heb geen grote handen).

Nu waarom twijfel ik toch om een digitale reflex te kopen:
    - de grootte, op wandeling is zo'n camera waarschijnlijk niet echt handig (alhoewel de eos1000d zeer prettig en licht aanvoelde)
    - de prijs: iets boven de 400 euro
    - de wissel van lenzen. Ik hoop in feite aan de kitens voldoende te hebben, maar als ik het forum goed lees, wil je na een kitlens blijkbaar al snel meer
    - de snelle evolutie: koop nu een camera en morgen is hij al verouderd (bij een compactje is dit ook zo, maar de prijs ligt daarvan niet zo hoog)
    - "is een dslr echt zo veel meer de moeite?" Een vraag die ik mij constant stel
    - als ik twee weken op een camping zit zonder elektriciteit, zal de batterij dan voldoende lang meegaan of zal ik ook nog een "dure" batterij moeten kopen?
    - vraag een dslr zoveel onderhoud?
    ...

Zoals je merkt, zit ik vol met twijfels en misschien kunnen jullie reacties mij iets wijzer maken.

Sorry voor m'n lange inleiding

alvast bedankt!

Re: camera..twijfels...gebrek aan kennis

Hey,

Als beginner kan ik ook mischien tips geven wrm dat je kan overgaan naar een dslr (nu ik heb zelf ook nog geen (bridge-camera). Maar ik spaar er al voor.
    -De groote is idd anders dan compact, maar daarvoor bestaan natuurlijk ook zakken om ze veilig in op te bergen.
    -De prijs, welja een dslr heeft een technologie zoals een reflex camera wat nog steeds beter is in mijn ogen, jij kijkt door de lens(wat je ziet zal je hebben), niet door iets anders.En vooral zoals bij mij ervaring... duw op de knop en je foto is er... niet met vertraging.
    -wisselen van lenzen hangt af van wat je wilt, doe je macro ben je best dan ook met een macro lens.
    Je hebt de vrijheid over alles i.p.v. vast te zitten met die ene lens.
    -Ik denk dat bij camera's ook een snelle revolutie is, maar als je het anders ziet; er zijn nog mensen die analoog fotograferen. Kortom heb je een reflex zal je zeker goede beelden hebben.
    -Bij een compactje is dit ook hetzelfde geval, allesinds al een eerste oplossing: Meerdere batterijen bij hebben.

Veel succes met de dilemma.

M.v.g.
    Lander

Comment

Allemaal niet zo eenvoudig, eerst een compact of niet?
      je zegt dat je vroeger al veel met dingen zoals diafragmas enz hebt gewerkt, veel kans dat je dat na een tijd wel opnieuw wil gaan doen, dat maakt een dsr reflex mijn inziens al meteen favoriet.
      wat de batterij betreft, dit is natuurlijk afhankelijk van hoeveel foto's je gaat nemen, ik kan met de twee batterijen van mijn camera in opgeladen stand ongeveer een 900 - 1000 foto's maken, dat zou je op weekbasis toch al een flink eind op weg moeten zetten.
      -lenzen, ach ik denk dat er hier veel mensen zijn die begonnen zijn met het ide van één goede kitlens , en meer hebben we niet nodig..., en ondertussen net als ik al een flinke zak glas meesjouwen!
      welke camera?? kies diegene die het prettigst in je hand ligt, die het makkelijkst te bedienen is, en waar je zelf het beste gevoel bij hebt! over het verouderen zou ik me niet druk maken, in fotografie is het net zoals in de computerwereld, "the next best thing is around the corner!) met een goed toestel zal je jaren plezier hebben, ongeacht welke nieuwe snufjes er ook mogen uitkomen!
      full frame all the way

Comment

Wat betreft de prijs zou ik zeggen koop u een 2dehands toestel. Bevalt het je niet kan je t ongetwijfeld enkele maanden later nog voor dezelfde prijs verkopen! Een bridge toestel kost ook al snel 400 euro trouwens.

Wat betreft de grootte, als het is om wat snapshots te maken op wandeltochten blijf je in mijn ogen beter je compact gebruiken. Dat is zoveel handiger! Nu ja ik ben gewoon niet iemand die op een fietstocht of iets in die aard een dslr meesleurt. Die gebruik ik, zo goed als enkel wanneer ik in opdracht iets kan gaan fotograferen.

Tegenwoordig loopt iedereen met een dslr in de stad rond en waarschijnlijk gebruikt 70% het toestel op automatische stand.. dan ga je niet veel voordeel halen. Enkel wat extra gewicht meesleuren

Wat betreft batterij: reken op ongeveer een 400-500 foto's per batterij wanneer je je interne flash niet gebruikt! en je met ook niet constant live view gebruiken want dan zal het aanzienlijk dalen.

(TIP: koop geen originele extra batterij, die kosten namelijk 7 keer meer dan een kloon batterij)

de shutter lag bij een compact camera wordt aanzienlijk verminderd wanner hij in manuele stand gebruik wordt trouwens.

Het voordeel van een DSLR is voor mij de shallow DOF en het gebruiksgemak om het toestel handmatig te gebruiken. in tegenstelling tot een compact. Ook het feit dat een je de meeste details ziet wanneer een foto 100% ingezoomd wordt, er kan dus serieus gecropped worden zonder kwaliteitsverlies. (bij ideale omstandigheden)

PS u moet gewoon doen waar u zin in hebt, voor u kan het juist prettig zijn zo'n bak mee te sleuren voor anderen een hel

Comment

Ben er ook van overtuigd dat een DSLR zeer de moeite is. Heeft echter als nadeel het gewicht en de grootte van het toestel en het gegeven dat de prijs van een camera veel minder uitmaakt dan die van de objectieven (lenzen) en andere bijbehoren. Tweede zaak is dat een DSLR gebruiken op automatisch niet echt interessant is. Het is juist de bedoeling om creatief aan het werk te gaan met persoonlijke instellingen, zelf zoeken om net een andere (soms betere, soms mislukte) foto te maken dan de meerderheid. De auto stand moet best een uitzondering zijn.
          Als je echter plant om je foto's op automatiek te maken ben je veel beter af met een deftig compactje (de meeste zijn zeer goed en de kwaliteit moet meestal niet echt onderdoen voor een instap reflextoestel). Als je later toch overgaat naar reflex kun je dat nog altijd tweedehands verkopen of zelf houden als 'reistoestel'.
          Je kunt je met dat compactje altijd inschrijven voor een cursus digitale fotografie in bvb. een avondschool (aanrader) en daar wat kennis opsteken. En ook kijken naar je medeleerlingen om een toestel en lenzen naar je goesting te 'spotten'.
          Ook sites zoals Belgiumdigital zijn zeer leerrijk: regelmatig eens wat discussies volgen op het forum zal je heel wat kennis bijbrengen.

Wat ook je beslissing wordt: veel fotografiegenot!
          Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

Comment

Bedankt voor de reacties. Het blijft moeilijk. De canon eos 1000d voelde perfect aan en was in feite nog licht en compact ook. Ook de pentax k-m voelde goed aan. Maar ik denk dat ik mij zal ergeren aan de grootte, zeker ook als er dan bijvoorbeeld nog een tele mee moet. Aan de ene kant hou ik echt van het gevoel een camera vast te hebben (en het geluid van de sluiter is zo machtig). Aan de andere kant ben ik niet van plan lessen te volgen (ik ken de basis wel van mijn jaartje filmschool en uit persoonlijke interesse) en de vraag is dan of ik de camera optimaal zal benutten en niet teveel geneigd zal zijn de automatische of voorgeprogrammeerde modi te gebruiken.

Conclusie: I still dont know lol

Comment

Je zal zien, eens je een dslr hebt, zal je vollop gaan experimenteren. Ik heb zelf helemaal geen les gevolgd, maar hier veel lezen en vooral zelf veel experimenteren zorgen ervoor dat je de dingen snel oppikt en toepast. Loop vooral niet in de val van de automatische standen. De P-stand bijvoorbeeld, is een goed uitgangspunt. De camera stelt alles zelf in en jij kunt de waarden nog aanpassen. Dan speel je wat met de sluitertijd en de diafragma's en je zult al snel doorhebben wat wat doet.

Qua grootte valt de 1000D goed mee. En hij is zeer licht. dus daar zou ik me niet teveel zorgen in maken, eens je hem hebt, sleep je hem altijd mee...

Qua merken kijk je best vooraf ook eens naar de lenzen en accessoires die beschikbaar zijn voor het merk. Eens je voor een merk kiest, zit je er aan vast. Elk merk heeft zo zijn sterke lenzen, maar je zal natuurlijk maar net met een toestel van de concurrentie zitten. Nikon en Canon bieden het grootste gamma aan bijkomend materiaal aan, vaak iets goedkoper dan gelijkaardige objectieven van Sony, Olympus of Pentax. Niet dat er iets mis is met die merken natuurlijk.

Als je niet graag wisselt van lenzen, bestaan er zogenaamde superzooms ( 18-200), alhoewel die qua beeldkwaliteit niet optimaal zijn. de standaard kitlenzen 18-55 IS en 55-250 IS geven een zelfde bereik, met naar verluid betere kwaliteit. Hangt er natuurlijk van af wat je wenst, gebruiksgemak of beeldkwaliteit.

En zoals al eerder gezegd, een goede body blijft goede foto's maken, ongeacht hoeveel nieuwere modellen er intussen uitkomen. Het gaat bijzonder hard in de wereld van de spiegelreflexen, met nieuwe modellen om de 12-18 maand. Zonder dat er rasse sprongen vooruitgemaakt worden in kwaliteit. Het toestel is redelijk relatief, wat veel belangrijker is, is de lens die je voor je toestel plaatst. Een duurdere lens op een goedkoper toestel maakt over het algemeen betere foto's dan een duur toestel met een goedkopere lens. Al hang veel af van de persoon die achter de camera staat natuurlijk.

Veel succes met je beslissing!
              Canon 400D/50D - EF-S 18-55 - EF 50 f1.8 - EF 70-300 IS USM - Sigma 24-70 f2.8 EX - Tamron 27-70 f2.8 VC - Canon 70-200 f2.8 L - Metz 58

Comment

Bedankt voor de reactie. Ik was aanvankelijk aan het kijken voor de sony a200, maar dit toestel lag mij totaal niet goed in de hand, terwijl de 1000d zeer goed aanvoelde.
                Ik vind trouwens dat voor tweedehandstoestellen nog belachelijk veel geld wordt gevraagd. Ik geef dan eerder de voorkeur een een nieuw waarbij je nog garantie hebt.
                Ander vraagje: vraagt een dslr veel onderhoud?

bedankt!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ral Bekijk bericht
                  Bedankt voor de reactie. Ik was aanvankelijk aan het kijken voor de sony a200, maar dit toestel lag mij totaal niet goed in de hand, terwijl de 1000d zeer goed aanvoelde.
                  Ik vind trouwens dat voor tweedehandstoestellen nog belachelijk veel geld wordt gevraagd. Ik geef dan eerder de voorkeur een een nieuw waarbij je nog garantie hebt.
                  Ander vraagje: vraagt een dslr veel onderhoud?

bedankt!
                  Helemaal niet ! Af en toe een sensorreiniginkje, zelf doen of laten doen, hang er van af hoeveel en waar je van lenzen wisselt, op het strand of in een vacuum ruimte. En met een goed doekje lensje en body koesteren en strelen .......
                  Wil hier niemand tegen de kop lopen, maar probeer bij Canon of Nikon te blijven voor het kwaliteitsglas ( mede voor hun restwaarden )
                  Last edited by MDY; 25 juli 2009, 20:45.
                  Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

Nog steeds twijfels. Als ik het zo bekijk zou ik toch op z'n minst, naast de kitlens (18-55) een telezoom moeten hebben. Mogelijkheden:
                    • De canon eos 1000d met kitlens kost hier in de buurt 429 euro, maar een tele erbij kopen maakt het dan weer zeer duur.
                    • De eos 1000d met sigma 18-200 is allround en kost 528 euro , maar ik boet dan wat in in kwaliteit en deze heeft geen beeldstabilisator en dan heb een zwaardere lens mee te sleuren dan de kitlens van 18-55
                    • Verder heb ik ook nog naar deze kit gekeken: Olympus E-450 + 14-42mm + 40-150mm Kit voor 520 euro. Nadeel: geen beeldstabilisator en geen canon of nikon.
                    • Of de Pentax K-m +DA-L 18-55mm + DA-L 50-200mm voor 452 euro
                    • Nog steeds vraag ik mij af of de grootte mij niet zal ergeren als ik ergens in de bergen aan het wandelen ben...

Een ander groot nadeel is dat ik in west-vlaanderen woon. Alle goeie, goedkope fotografiewinkels liggen zeer ver van mij en online bestellen lijkt me niet zo'n goed idee bij zo'n toestel.

En we blijven maar denken...
                    Last edited by Ral; 26 juli 2009, 14:38.

Comment

Is het hebben van geen IS een zeer groot nadeel? De Sigma 18-200mm F 3.5-6.3 DC voor Canon lijkt me een ideale lens (compact, deftige zoom, enz), maar het is misschien dom om zo'n lens te kopen zonder IS...

Comment

Ral,
                        Voor veel antwoorden op uw vragen oa. IS beeldstalisatie kun je hier terecht.
                        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

Comment

Interessante site! Conclusie: als je vooral met een 18-200 mm gaat fotograferen, zonder statief, is beeldstabilisatie zeker de moeite...

Jammer dat die lenzen zo duur zijn...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ral Bekijk bericht
                            Nog steeds twijfels. Als ik het zo bekijk zou ik toch op z'n minst, naast de kitlens (18-55) een telezoom moeten hebben. Mogelijkheden:[LIST]
                            [[*]Verder heb ik ook nog naar deze kit gekeken: Olympus E-450 + 14-42mm + 40-150mm Kit voor 520 euro. Nadeel: geen beeldstabilisator en geen canon of nikon.[*]Of de Pentax K-m +DA-L 18-55mm + DA-L 50-200mm voor 452 euro

Een ander groot nadeel is dat ik in west-vlaanderen woon. Alle goeie, goedkope fotografiewinkels liggen zeer ver van mij en online bestellen lijkt me niet zo'n goed idee bij zo'n toestel.

En we blijven maar denken...
                            Kijk ook eens naar de e520 met diezelfde lensset , die is wel met stabilisatie en bij Konijnenberg kost die nu € 488,07. Ik woon in Oostende en die afstand naar Turnhout was geen bezwaar , zelf goedkoper dan hem hier in MM kopen. Ze kunnen hem zelf voor een klein bedrag opzenden.
                            Dig , e520 met 2 kitlenzen en een Metz 48 erbij
                            Analoog , om1 , om2 , om10, F3 , een 10tal lenzen erbij
                            Middenformaat Kiev +75mm+120mm

Comment

Inderdaad zeer interessant. Ben jij er tevreden van? Is die even compact als de 420?

Ik las hier trouwens ergens op het forum dat de zoeker niet zo goed zou zijn (voor mensen met een bril)

Waarom ligt Konijnenberg zo ver?
                              Last edited by Ral; 27 juli 2009, 11:54.

Comment

Working...
                              X