Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Pentax K-7 topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het grote Pentax K-7 topic

Detail (D-SLR) Rating (out of 10)
    Build quality 9.5
    Ergonomics & handling 8.5
    Features 9.5
    Image quality 8.5
    Performance (speed) 8.5
    Value 8.5

Highly Recommended

SF
    00.00 Gone

Comment

Dit ga ik toch niet uitproberen mocht ik hem ooit kopen!
      SF
      00.00 Gone

Comment

DPR's K-7 Con: ....>>

Als ik op ‘Dpreview’ de K-7 Pro & Cons bekijk, is er maar één ‘con’ die me zorgen baart en dan waarschijnlijk omdat ik hem niet goed begrijp, of wil begrijpen!
        De andere cons zijn er géén!! (voor mij, althans)

Con:(die me zorgen baart)
        No 'interactive' status display for easy change of parameters!

Wil dit zeggen dat als je aan een controlewiel of andere hard button, duwt/ draait, er niets verandert op de LCD?
        Dat is wat "ik" eruit maak, maar kan het amper geloven? (2009)
        Zoveel Pro features en dan zoiets!!
        Iemand die mij in mijn domdenken, kan verlichten?
        SF
        00.00 Gone

Comment

Re: DPR's K-7 Con: ....>>

Ik heb geen K-7 maar als ik het goed heb bedoelen ze met die interactive status display wat je allang op Olympus vindt en ondertussen ook bij verschillende instapmodellen van de anderen.
          Ik heb geen idee of het ook al op de Middenklasse en semi-pro's van C & N zit, kan vast wel iemand op antwoorden...

Het gaat erom dat je op je achterste scherm alle settings ziet, en onmiddellijk op dat scherm ergens naar een setting kan gaan met de cursor en wijzigen. Dus zonder telkens in de menu's te moeten gaan.

Pentax heeft dit gedeeltelijk via de Fn knop. Daarnaast is het nut van zo'n menu's vooral duidelijk voor de basismodellen van de meeste merken met maar één instelwieltje en geen top-lcd meer...
          De K7 heeft wel twee wieltjes en ook een (verlichte) top-lcd waar je alle (of toch de belangrijkste want fotografische) settings kan zien.
          Op mijn GX-10 heb ik zo'n interactive menu nog nooit gemist.
          Ik denk dat dit zoiets is dat wel leuk is maar op dit niveau van camera niet zo broodnodig als bij de instapmodellen (voor wie graag experimenteert dan toch, dan was in de menu's op sommige vroegere niet-Oly- instappers moeten duiken soms een lijdensweg).
          Sommigen hebben het, dus is het een con als een nieuwe camera het niet heeft...
          Vooral omdat dit eigenlijk softwarematig niet al té complex zou mogen zijn om toe te voegen.

Wat ik eigenlijk bedoel: dit is niet echt een pro-feature, het is eigenlijk juist ontstaan door "noodzaak" voor de basismodellen. Dat het op een pro ook leuk is/zou zijn, akkoord, maar minder "nodig"

Of het belang heeft op een cam die door Fn en twee wieltjes ongeveer even snel instellingen laat wijzigen is helemaal aan jou
          Wouter
          Last edited by wouter_va; 7 oktober 2009, 22:43. Reden: Typfoutje en verduidelijking

Comment

bedankt wouter_va, maar ik snap het nog niet echt!!

Wat ik bedoel>

hier zie je de LCD

Als ik nu aan het voorste wieltje draai gaat dan de 1/125 veranderen "op dit scherm" .... of niet??
            SF
            00.00 Gone

Comment

Iemand die een K7 heeft moet het wel even bevestigen, maar ik denk het wel.
              Hij toont de instellingen, als je die wijzigt toont hij dat dus ook, zowel hier (te bevestigen dus) als in het bovenste schermpje.

Met interactief bedoelen ze dat je bij sommige camera's terwijl je dit scherm ziet je met de 4-wegsknop "erin" kan gaan, van vakje naar vakje kan springen en de waarde met diezelfde 4-wegsknop kan aanpassen.
              Bij de K7 ga je via de dedicated knop voor de gewenste functie, één van de instelwieltjes (hij toont in het scherm hetwelke wat stuurt) of de info-knop (is blijkbaar veranderd, bij de K10-20 de Fn-knop) de setting wijzigen.

Het is dus gewoon een extra manier om hetzelfde te doen. Op instappers heb je geen of weinig dedicated knoppen, maar één instelwieltje en moet je voor vanalles het menu induiken, daar is het dus zeker sneller. Op de hogere modellen is het niet per sé sneller, enkel een extra mogelijke manier om hetzelfde te bereiken.
              Die heeft als eventueel nadeel te velde dat je met een telelens je camera vrij ver voorover moet kantelen en misschien herpakken om makkelijk je scherm te zien en de knop te bedienen.
              Je moet dan je gewenste zoekerbeeld terugzoeken, bij de standaard manier van instellen zou je enkel je camera iets vooruit en naar beneden brengen zonder te kantelen om het bovenste scherm te zien en via het wieltje bij te regelen en zou je dus iets sneller kunnen terug kadreren.
              In de natuur kan dat bij schichtige dieren belang hebben, maar ik geef toe dat ik nu al ver aan het denken ben
              Wouter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door wouter_va Bekijk bericht
                Iemand die een K7 heeft moet het wel even bevestigen,
                Volgens mij zitten hier maar 2 leden met een K-7!
                The strange and solitary world of Pentax, I'll guess!!
                Bedankt wouter
                SF
                00.00 Gone

Comment

Hoi hoi, één van die twee met een K-7 ben ik zeker?

Sorry voor de radiostilte BTW, maar ik ben een tijdje op reis geweest en zit nu in 't midden van de afwerkingsfase m'n nieuwe huis.

Het schermpje waarvan sprake is het status scherm. Dit geeft gewoon de instellingen van de camera weer, maar het is inderdaad geen interactief scherm. Van zodra je de ontspanknop half indrukt wordt het zwart (gelukkig maar, ik heb liever niet het in m'n oog schijnt terwijl ik door de zoeker kijk). Ik heb het overigens compleet uitgeschakeld omdat het met de fabrieksinstelling haast altijd getoond wordt. In vorige Pentax camera's zat dit achter de info-knop, maar nu niet meer.

Maar... Pentax heeft een top-LCD hé! En daar staan alle instellingen wel op, èn het is interactief. Hetzelfde geldt voor de zoeker. Ik moet eerlijk zeggen dat de logica van ook een interactief scherm op het achter-LCD te hebben me steeds ontsnapte. OK, als je van een compactje komt ben je dat gewoon, maar het is verre van handig. Kijk:
                  - Ofwel zit de camera aan m'n oog en dan wil ik 'm niet van m'n oog weghalen om iets te kunnen veranderen
                  - Ofwel hangt de camera rond m'n nek, en als ik dan naar beneden kijk zie ik het top-LCD en niet het achter-LCD. Snel een instelling veranderen om vanop je buik te fotograferen is veel handiger met de top-LCD.

De enige reden die ik kan bedenken is in combinatie met live view, maar dan nog heb je wat anders nodig dan een dergelijk interactief scherm. Overigens, live view is enkel handig voor vreemde hoeken als scherpstelling kritisch is of in studio als je niet gedurig door de zoeker wil moeten kijken. Maar in 't eerste geval is snel de camera ongeveer juist richten meestal een snellere en efficiëntere oplossing (met uitzondering van macro)...

Nu zijn er effectief enkele wijzigingen in de interface tov de vorige modellen die het maken dat de K-7 in sommige omstandigheden iets minder handig is dan pakweg de K20D. Op de K20D zal het statusscherm dus achter de info-knop, maar daar zit nu het ook wel praktische Quick Access Menu. Het statusscherm oproepen kan je niet, tenzij je het aan laat staan, maar dan is het zo prominent aanwezig dat het stoort. Ik zette dat af, maar vermits ik op m'n K20D gewoon was dit scherm in het duister te gebruiken om te weten waar bvb m'n mode dial stond (niet op de top LCD) mis ik het uitzonderlijk wel. Een andere aanpassing de AE-L knop die op vorige modellen de achter verlichting van de top-LCD activeerde, maar dit nu niet meer doet. Geen andere manier om dat licht op vraag aan te steken, tenzij via de mode dial, maar da's niet handig. Enige optie in 't duister is dus doorheen de zoeker kijken...

Maar we wijken af. Voor een echt interactief status-scherm zie ik echt geen noodzaak, tenzij mogelijk voor iemand die niet de tijd neemt de camera voldoende te leren kennen. Maar da's bezwaarlijk het soort fotograaf waar de K-7 voor ontworpen is...

Wim
                  Last edited by ishpuini; 8 oktober 2009, 10:30.
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Jaja, bedankt en ik geef je volkomen gelijk hoor, wim!

1.Maar …… als ik nu: van TV naar TAV ga, of via het instelwiel naar 1/500 ga, verandert dat dan ook op dat “hierboven getoonde” scherm??
                    Ja,.toch ….hoop ik?

2. Is dat mooie groene licht van het top lcd paneel, niet meer op te roepen of geheel weg?

3.Viewfinder diop3 (+/-) regeling > ja/nee?

Humm, bedankt wim en succes met de misére afwerkfase van uw home.
                    SF
                    00.00 Gone

Comment

• Re: Het grote Pentax K-7 topic

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
                      Jaja, bedankt en ik geef je volkomen gelijk hoor, wim!

1.Maar …… als ik nu: van TV naar TAV ga, of via het instelwiel naar 1/500 ga, verandert dat dan ook op dat “hierboven getoonde” scherm??
                      Ja,.toch ….hoop ik?
                      Dat moet ik even uittesten. Het statusscherm staat uitgeschakeld sinds het eerste uur toen ik de K-7 naar mijn voorkeuren instelde, dus ik herinner me het niet 100%, en de handleiding is ook niet 100% duidelijk wat dat betreft.

2. Is dat mooie groene licht van het top lcd paneel, niet meer op te roepen of geheel weg?
                      Ben intussen m'n voorkeurinstelling zo gewoon dat ik het even ben gaan opzoeken... Hier is de handleiding wel sluitend... Het back-light staat default aan, maar manier waarop het werkt is veranderd in die zin dat het back-light aan gaat bij *iedere* lichtmeting, dus ook telkens als je de ontspanknop aanraakt. Die constante verlichting stoort mij persoonlijk (net zoals het constant oplichtende statusscherm overigens), en de enige optie om te vermijden dat het om de 5 voet oplicht is het compleet uit te schakelen in de custom settings, wat ik dus deed. Gelukkig was dat mogelijk...

Maar, er is wel één manier om het back-light toch enkel op vraag aan te zetten. Vermits de USER mode toelaat alternatieve custom settings te hanteren is 't in principe mogelijk deze te gebruiken als LCD oplicht mode... Ik heb persoonlijk de USER setting echter geconfigureerd als "dummy" mode met mijn voorkeuren (de groene mode laat niet genoeg customisatie toe) dus het back-light licht wel op, maar de "dummy" settings zijn niet aan mij besteed en zo dient de USER mode eigenlijk voor die momenten dat mijn lieve vrouwtje de camera hanteert... Jammer dat er niet meer dan één USER mode is, want dan zou die tweede Av zijn met mijn normale instellingen maar dan zonder het back-light uitgeschakeld... Telkens naar gelang de behoeften de instellingen van de USER mode veranderen is natuurlijk ook mogelijk, maar meestal denk ik er te laat aan (i.e. tijdens het fotograferen) en dan is deze aanpassing wat te omslachtig...

Ik vond het voordien niet ideaal, maar toch beter, i.e. enkel oplichten als je de AE-L knop indrukte...

3.Viewfinder diop3 (+/-) regeling > ja/nee?
                      Geen zorgen, een duidelijke JA.

Humm, bedankt wim en succes met de misére afwerkfase van uw home.
                      SF
                      Bedankt! 't Zal nodig zijn...

Wim
                      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Thanks mate.

vraag 1. is ondertussen opgelost
                        Na 3,37 minuten Hongaarse blabla, kun je het zien in real time!
                        Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.

Het antwoord is dus : JA, Luckily

Die backlight on/off kwestie, is designerlompigheid, vind ik!!

Hier zie je hoe de Pentax wurgslang mij te pakken heeft en de reden waarom het "9 op 10" een K-7 of in het slechtste geval de opvolger ervan zal worden!
                        Forum voor discussies, vragen en antwoorden over digitale camera's. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuw toestel, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

De Nikon D300s en Eos 7D bekoren mij zeker ook, maar de Limited pancake lenzen laten mij al snel van gedachte veranderen en dwingen mij tot Pentax aankopen!!

Plus, als ik dit zo bekijk >1600 Iso vergelijkingsfoto’s onderaan!
                        Pentax K-7 review, find out how the K-7 stacks up against the competition in our real-world review with in-depth image quality comparisons.

De Nikon D700 overtreft de K-7 “met recht natuurlijk” maar daarna weet ik het eigenlijk wel!
                        SF
                        Last edited by StoneFree; 8 oktober 2009, 21:53.
                        00.00 Gone

Comment

Inderdaad, heb gisterenavond tussen de soep en de patatten het statusscherm even aangezet en aan de diverse controls gedraaid. Het werkt inderdaad interactief, ik weet bijgevolg niet waar DPR het over heeft in het citaat boven... De parameters die in de geselecteerde mode kunnen worden aangepast worden netjes aangeduid, zelfs met een ikoontje dat aangeeft welk wieltje je moet draaien voor welke parameter.

Maar ik blijf een dergelijk scherm niet echt handig vinden, een beetje overbodig zelfs...

Wat betreft de limiteds zitten we op dezelfde golflengte me dunkt. Ik blijf het vreemd vinden dat die niet meer succes hebben onder serieuze fotografen. Of zou het toch kloppen dat er onder fotografen relatief meer macho's zitten die graag groot uitpakken?

Wim

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                            ..... ik weet bijgevolg niet waar DPR het over heeft in het citaat boven...
                            juist en over de super-stille sluiter of ontspangeluid, reppen ze dan weer geen woord in de Pro's van de K-7

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                            . Of zou het toch kloppen dat er onder fotografen relatief meer macho's zitten die graag groot uitpakken?
                            Wim
                            Tja, van mij mag zelfs de DA* 200mm f/2,8 ook een pancake worden!

en nu wordt het een weekje Ardennen.
                            Bedankt wim
                            SF
                            00.00 Gone

Comment

Iemand van de fotoclub merkte deze avond "terecht" op, dat er een toch wel vrij belangrijke knop spoorloos is op de K-7!!
                              Geen shake-reduction "on/off" knop meer te bespeuren ..... of zijn we verkeerd?
                              Staat die SR dan constant aan, tenzij je steeds in het menu gaat graven?
                              Dat kan toch niet waar zijn!!

Raf’ken
                              00.00 Gone

Comment

Iemand van de fotoclub merkte deze avond "terecht" op, dat er een toch wel vrij belangrijke knop spoorloos is op de K-7!!
                                Geen shake-reduction "on/off" knop meer te bespeuren ..... of zijn we verkeerd?
                                Staat die SR dan constant aan, tenzij je steeds in het menu gaat graven?
                                Dat kan toch niet waar zijn!!

Raf’ken
                                Die knop is er inderdaad niet meer. En eigenlijk is 't beter zo. Iets wat je nl typisch vergat in de vorige camera's was: 1) SR uit te schakelen als je op statief werkte, en 2) als je er voor één keer wel aan had gedacht vergat je SR meestal weer aan te zetten. Vooral in 't laatste geval (dat ik vaak voorhad) zorgde dat te vaak voor onscherpe foto's nadien, omdat je er toch altijd op begint te rekenen...

Nu is 't beter. De camera schakelt nu zelf SR uit als je 't niet nodig hebt (statief, self timer, MLU, bulb). Vermits SR nooit hindert behalve in theorie op statief (nooit echt verschil gemerkt) is dit een perfect aanvaardbare oplossing. Die knop stond er eigenlijk niets te doen, en zorgde dus voor meer verwarring dan wat anders.

Op statief krijg je dankzij die automatische uitschakeling van SR overigens nog een nieuwe functie bij!! Je kan de sensor 1mm in alle richtingen verschuiven om je compositie bij te stellen. Dat klinkt niet veel, maar als je het uittest is het echt wel een grote speling die je bij krijgt. Een beetje als shift maar dan met de sensor! Perfect voor het fijnere studio en macro-werk! Welke andere camera laat dat toe?

Wim

Comment

Working...
                                X