Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Pentax K-7 topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het grote Pentax K-7 topic

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht

- Extended DR (D-Range):
    een modus waarbij de hooglichten beschermd worden. Geen ISO100 beschikbaar. Ik vroeg me op de K20D altijd af of dit ook op RAW een effect had, maar testte het nooit. De K-7 laat nu ook toe in 3 gradaties de schaduwen op te lichten in 't kader van deze zelfde optie.
    Ik teste een zelfde belichting bij gelijke ISO (ISO800 want 't werd al wat donkerder) eentje met de functie actief met extreme schaduw-oplichting (opname A) en eentje zonder de functie actief (opname B). In de preview op het LCD-scherm zag ik een duidelijk verschil, waarbij de schaduwen inderdaad helderder waren en de hooglichten niet uitgebrand bij opname A (maar op camera kijk je naar de embedded JPGs).
    Toen ik de RAWs in Lightroom binnenhaalde zag ik geen verschil in de schaduwen, maar de hooglichten waren inderdaad meer uitgebrand in opname B, zoals ook in camera bleek.
    Bij nader onderzoek bleek echter dat overeenkomstige gebieden in beide foto's zowel in hooglichten, tussentonen als schaduwen 2% helderder waren in opname B. Dat verklaart in elk geval het verschil in detail in de hooglichten. Ik ben er nog niet uit of dit te maken heeft met een manipulatie op de sensor, of dat toevalligerwijze er net iets minder licht was toen ik de eerste opname maakte (die met de xDR functie geactiveerd). Ik vermoed eerder het laatste, maar bijkomende tests zijn nodig.
    Zeker is dat de schaduwcorrecties van de functie enkel op de JPG werken, ondanks het feit dat de optie beschikbaar is in RAW.
    Op 't eerste gezicht dus JPG only.
    Wim - bedankt voor deze uitleg. Als je Raw schiet, denk je dus dat de schaduwoplichting werkt (schermpje) maar eigenlijk is het enkel de embedded Jpeg die je ziet ... Hooglichtbescherming werkt wel door in de raw-file: ik heb de indruk dat de camera daartoe gewoonweg de sluitertijd wat inkort ten opzichte van de meting. Akkoord?

GRoetjes,
    Yves
    Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
      Wim - bedankt voor deze uitleg. Als je Raw schiet, denk je dus dat de schaduwoplichting werkt (schermpje) maar eigenlijk is het enkel de embedded Jpeg die je ziet ... Hooglichtbescherming werkt wel door in de raw-file: ik heb de indruk dat de camera daartoe gewoonweg de sluitertijd wat inkort ten opzichte van de meting. Akkoord?

GRoetjes,
      Yves
      Volgens mijn Pa, hé!
      De K-7 zou inderdaad de hoge lichten correct belichten (door onder te belichten) en de histogram een beetje comprimeren om de schaduwpartijen niet dicht te laten lopen!

Raf’ken
      00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
        Volgens mijn Pa, hé!
        De K-7 zou inderdaad de hoge lichten correct belichten (door onder te belichten) en de histogram een beetje comprimeren om de schaduwpartijen niet dicht te laten lopen!

Raf’ken
        Intussen wat feedback van anderen verzameld.

Schaduwpartijen is inderdaad een behandeling van de RAW bij omzetting naar JPG waarbij een curve wordt toegepast die de schaduwpartijen oplicht. Deze curve zorgt inderdaad voor een compacter histogram.

Hooglichten worden inderdaad beschermd door lichte onderbelichting. Niet door sluitertijd/diafragma, maar door interne aanpassing van de ISO-gevoeligheid op de sensor. De lichtmeter gaat uit van de op de camera ingestelde ISO, en stelt sluitertijd en diafragma in met die ISO in gedachte (en die staat ook in de EXIF). De D-Range functie zorgt er echter voor dat tijdens de opname de sensor in een ietsje lagere ISO werkt waardoor een lichte onderbelichting ontstaat (0.3 stops vermoed ik). In principe zou Pentax al D-Range bij bvb ISO140 kunnen toelaten indien de ISO in stappen gelijk met de belichtingscompensatie instelbaar is (in de customfuncties), maar ik veronderstel dat ISO200 als minimum de implementatie (en het begrip) iets makkelijker maakte (hetzelfde minimum ongeacht de instellingen).

Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

@Wim

Kun/Wil je misschien eens je “in gebruik zijnde” Limited’s posten en ze een waardering geven van 0 > 10?
          Dit zou zeer gewaardeerd worden, mocht je dit willen doen.
          Ok, mss wat off-topic, maar K-7 gebruikers zullen er toch iets van opsteken.
          Ik vind het een beetje dom om hier een aparte draad voor te starten en zo blijft alles netjes bij elkaar.

Alvast bedankt Wim, of andere Limited users.

Raf’ken
          00.00 Gone

Comment

@Wim

Kun/Wil je misschien eens je “in gebruik zijnde” Limited’s posten en ze een waardering geven van 0 > 10?
            Dit zou zeer gewaardeerd worden, mocht je dit willen doen.
            Ok, mss wat off-topic, maar K-7 gebruikers zullen er toch iets van opsteken.
            Ik vind het een beetje dom om hier een aparte draad voor te starten en zo blijft alles netjes bij elkaar.

Alvast bedankt Wim, of andere Limited users.

Raf’ken
            No prob. Inderdaad een beetje OT, maar dat mag heel even...

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de diverse objectieven volgens beeldhoek geselecteerd heb (of niet geselecteerd heb) en niet omwille van individuele kwaliteit. De limiteds hebben een bouw en formaat die mij wel liggen en da's voor mij ook belangrijk. Optisch zijn ze voor mij allemaal goed genoeg, de eindresultaten zijn onberispelijk zelfs al vind je mss met pixelpeeping geen 100% perfectie.

Dewelke ik meest gebruik hangt erg van de omstandigheden af, en welk formaat ik beoog in output. De FA31 is zeker een beauty, maar ik gebruik die steeds minder. Dat heeft echter vooral te maken met de volgorde van aankoop en m'n tegenwoordige fixatie met vierkante foto's. Ik had de FA31 immers als eerste standaard ter vervanging van de FA35/2 die ik te strikt vond. De FA77 had ik daarvoor al.
            Bon samengevat:
            - DA15/4: laatste van limiteds die ik kocht. Gebruik ik erg vaak nu (meest van alle 5 momenteel). Ik was vroeger immers een fan van 24mm op m'n analoge camera, da's verklaring genoeg.
            - DA21/3.2: Erg flexibel en discreet objectief. Minder gebruikt nu ik de DA15 heb, maar 't blijft een erg flexibele beeldhoek bieden in relatief nauwe omstandigheden (bvb. straatfotografie). Voor vierkante fotografie een perfecte standaard (met 50mm beeldhoek allures).
            - FA31/1.8: Grootste van m'n limiteds. Erg mooi objectief, maar niet zo handig als de andere omwille van z'n grootte (zeker nu op de K-7), niet erg efficiente zonnekap (geldt ook voor de FA43 en FA77, maar zonnekap is bij meer breedhoek toch iets kritischer), en nogal groot deksel. Ideale standaard voor 3:2 fotografie. Maar ik gebruik 'm steeds minder omdat ik steeds meer naar extremere beeldhoeken neig in m'n fotografie.
            - FA43/1.9: momenteel m'n tweede vaakst gebruikte limited. Vooral omdat 43mm voor het vierkante formaat een ideale gematigde tele is (wat de 77mm voor 3:2 is). Zelfs voor 3:2 beelden gebruik ik 'm vaak ipv de FA31 omwille van z'n compacte formaat.
            - FA77/1.8: perfecte portret-tele. Gebruik ik niet zo erg veel omdat ik niet echt een portret-fotograaf ben, en ik meestal voor details eerder dichterbij tracht te komen ipv een tele-objectief te monteren. Intss m'n minst gebruikte limited, maar dat ligt aan mij. Ik zou 'm zeker niet kunnen missen langs de andere kant.

Voor mij zijn alle 5 de limiteds evenwaardig omdat ze niet in concurrentie tot elkaar staan. Enkel aan de FA31 begin ik wat te twijfelen of ik 'm nog in m'n vaste setup zou blijven opnemen, maar dan vooral omwille van 't feit dat ik 'm steeds minder gebruik, en omdat ofwel de DA21 ofwel de FA43 meestal een sterker alternatief bieden.

Als je er optische tests zou op na lezen, zou de volgorde helemaal anders zijn, zoveel is duidelijk.
            - De DA15/4 is zeker niet de beste, maar toch mijn meest gebruikte.
            - De DA35/2.8 macro is dan weer een schitterend objectief, maar toch heb ik die niet... vooral omdat ik 35mm nooit een handige beeldhoek vond (zie ervaring met FA35/2) en macro op dergelijke brandpuntsafstand niet echt nodig heb. 't Enige nut zou in-studio stillevens zijn waarbij er geen belemmeringen zijn in termen van werkafstand door de macro-constructie. Moest ik geen enkele limited hebben, zou ik 'm allicht wel kopen.
            - Van de DA40 en DA70 kan ik weinig zeggen, vermits ik zowel de FA43 als de FA77 heb en die liggen erg dichtbij de twee DA's. De FA limiteds zijn niet erg veel groter en zijn bovendien een stuk lichtsterker waardoor ze meer scherptedieptespel toelaten en een helderder zoekerbeeld geven. Zelfs al zouden de DA's optisch beter zijn (vooral in geval van de DA70 lijkt dit zo te zijn) dan nog zouden de FA's m'n voorkeur dragen. 't Enige wat ik bij de FA's echt "mis" is de Quick Shift Focus op de DA's waardoor ik volledig manueel kan werken zonder aan de AF/MF schakelaar te moeten frullen.

Voilà, niet echt wat je vroeg, maar beter kan ik echt niet.

Wim
            Last edited by ishpuini; 4 augustus 2009, 16:58.
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Voilà, niet echt wat je vroeg, maar beter kan ik echt niet.

Wim
              Bedankt Wim

Mijn Pa heeft me al van kleinsaf geleerd om nooit iets te verwachten, want dan word je, je eigen doelwit.

Ik dacht dat je de DA 40mm & DA70 mm ook had, maar neen dus!

Als hij hapt voor Pentax, dan wordt het uiteindelijk dit!
              Pentax K-7 + 18-55mm WR
              DA 15mm limited
              DA 40mm limited
              DA 70mm limited
              DA* 200mm F :2.8
              ----------------------------------

Nu maar hopen dat hij hapt en geen maanden meer wacht!
              Rare mens SF, hoor.
              Ik ben 75% Pentax en hij 50%/50% Pentax/Nikon!
              Wel met grote voorkeur voor de lenzen van Pentax.

Raf’ken
              00.00 Gone

Comment

K-7
                crops:

Pics:

vreemde taal hoor

Raf'ken
                00.00 Gone

Comment

Samples van het nieuwe kitlensje 18-55 WR
                  Today, thanks to the workshop organized by e-shop Cyfrowe.pl in Gdansk (Poland), we had opportunity to take some shots with new Pentax smc DA 18-55 mm f/3.5-5.6 AL WR mounted on Pentax K10D body. Enjoy our gallery! ...

Samples K-7 + review'ke
                  Expert review of the Pentax K-7 DSLR camera with sample photos, test shots, videos and more...

Raf'ken
                  Last edited by StoneFree; 7 augustus 2009, 12:52.
                  00.00 Gone

Comment

Bundle of New Full Size K-7 Sample Pics.
                    with Firmware 1.0
                    The photos are made by Fengwei (Frank) again, at ISO 800 to 3200, here are the direct links for download (Warning: very large files in full ...

Mogen de andere leden hier niet meer posten, of wah?

Raf'ken feel'n (a)lone(ly)
                    Last edited by StoneFree; 8 augustus 2009, 15:21.
                    00.00 Gone

Comment

Da's het lot van de pentaxgebruiker

mvg etienne

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door etienne Bekijk bericht
                        Da's het lot van de pentaxgebruiker

mvg etienne
                        Zover zijn we nog niet, etienne.
                        Ik ben nog steeds niet merkgebonden, tot groot spijt van zoonlief!
                        SF
                        00.00 Gone

Comment

Mogen de andere leden hier niet meer posten, of wah?

Er moet nog wel iets toe te voegen zijn hé...

't Zijn bij ons drukke BBQ tijden, en daar neem ik m'n K-7 niet mee... 't Enige wat ik dit WE bvb op fotografievlak deed was m'n Sigma EX180/3.5 macro op de K-7 testen. Niets bijzonders te melden, alles werkt zoals ik het verwachtte.

Ik begin intss wel beter aan de interface van de K-7 gewoon te worden. Na installatie van de firmware upgrade staan m'n cursortoetsen nu standaard op AF-punt-selectie ingesteld, dat maakt de overgang van de K20D iets makkelijker. Maar nu is het gewoon worden eerst OK te drukken vóór WB, drive of flits-instellingen te kunnen wijzigen. Lang zal dat wel niet duren...

Ik merkte nog enkele wijzigingen tov de K20D en vorige Pentaxen. De Ev-compensatie (+/- knop) en ISO-knop werken immers anders. Op vorige modellen moest je die ingedrukt houden terwijl je aan het wieltje draaide. Dat kan ook nu nog, maar je kan ook gewoon even indrukken, loslaten en dat aan 't wieltje draaien. Beide knoppen zijn sticky en blijven "plakken" tot je een ander contact maakt. Best handig. Vooral als je de elektronische waterpas hebt geactiveerd en geen belichtingscompensatieschaal meer ziet in de zoeker. De +/- knop kan dan ook worden gebruikt om de schaal even te tonen. Ik begin die twee knoppen bovenaan blindelings te vinden dus 't zal niet lang duren eer ik de K20D vreemd zal vinden als ik 'm nog eens vast neem...

Wim
                          Last edited by ishpuini; 10 augustus 2009, 13:10.

Comment

Er moet nog wel iets toe te voegen zijn hé...

't Zijn bij ons drukke BBQ tijden, en daar neem ik m'n K-7 niet mee... 't Enige wat ik dit WE bvb op fotografievlak deed was m'n Sigma EX180/3.5 macro op de K-7 testen. Niets bijzonders te melden, alles werkt zoals ik het verwachtte.

Ik begin intss wel beter aan de interface van de K-7 gewoon te worden. Na installatie van de firmware upgrade staan m'n cursortoetsen nu standaard op AF-punt-selectie ingesteld, dat maakt de overgang van de K20D iets makkelijker. Maar nu is het gewoon worden eerst OK te drukken vóór WB, drive of flits-instellingen te kunnen wijzigen. Lang zal dat wel niet duren...

Ik merkte nog enkele wijzigingen tov de K20D en vorige Pentaxen. De Ev-compensatie (+/- knop) en ISO-knop werken immers anders. Op vorige modellen moest je die ingedrukt houden terwijl je aan het wieltje draaide. Dat kan ook nu nog, maar je kan ook gewoon even indrukken, loslaten en dat aan 't wieltje draaien. Beide knoppen zijn sticky en blijven "plakken" tot je een ander contact maakt. Best handig. Vooral als je de electronische waterpas hebt geactiveert en geen belichtingscompensatieschaal meer ziet in de zoeker. De +/- knop kan dan ook worden gebruikt om de schaal even te tonen. Ik begin die twee knoppen bovenaan blindelings te vinden dus 't zal niet lang duren eer ik de K20D vreemd zal vinden als ik 'm nog eens vast neem...

Wim
                            Bedankt voor de K-7 info, Wim.
                            Hebt u al iets opgemerkt van die zogezegde ‘banden of strepen’ bij lage Iso’s?
                            Sommigen beweren dat het een sensoreuvel is, anderen beweren dat het opgelost wordt met firmware, weer anderen spreken over fabels?
                            Let wel op met je BBQ's, Wim, de kilo's komen erbij als pixels bij Dslr's
                            SF
                            00.00 Gone

Comment

Bedankt voor de K-7 info, Wim.
                              Hebt u al iets opgemerkt van die zogezegde ‘banden of strepen’ bij lage Iso’s?
                              Sommigen beweren dat het een sensoreuvel is, anderen beweren dat het opgelost wordt met firmware, weer anderen spreken over fabels?
                              Let wel op met je BBQ's, Wim, de kilo's komen erbij als pixels bij Dslr's
                              SF
                              Nog niets gemerkt van die strepen neen. Maar er ook nog niet echt naar gezocht. Ik zal eens in detail kijken naar m'n beelden, maar ik vermoed dat ik het wel al zou hebben gezien...

Die BBQ's bestrijden we naarstig met konijneneten tijdens de lunch maar 't is idd niet gemakkelijk. Langs de andere kant helpt het soms wat stabieler te staan.

Ik moet overigens nog altijd de grip voor de K-7 ontvangen, hopelijk met enkele reservebatterijen. Ik vertrek immers binnenkort naar 't binnenland van Brazilië en ik weet niet of ik m'n batterij daar dagelijks ga kunnen heropladen... Het is dus spannend... Kit voor die reis is vooralsnog: K-7 + FA*300/4.5 en Sigma EX180/3.5 voor natuur (plus de AF540FGZ voor extra licht bij macro), DA*50-135/2.8 als wandeltele, DA*16-50/2.8 voor landschap en architectuur, plus de W60 compact voor onderwater in de riviertjes. Mogelijk ook nog een compacte limited voor straatfotografie (DA21/3.2 en/of FA43/1.9) en de DA10-17 voor extreme breedhoek. Accessoires: Hyperdrive Colorspace (=120GB harde schijf), Lumiquest Ultrasoft voor heel zacht macrolicht, IR en ND filters voor op de DA*16-50/2.8. Of ik een statief ga meesleuren weet ik nog niet (gewicht mag niet uit de hand lopen), mogelijk enkel een beanbag.

Wim

Comment

Wim, ga je dat prachtig juweel'tje zijnde de 15mm limited "echt" thuislaten?
                                SF
                                00.00 Gone

Comment

Working...
                                X