Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Pentax K-7 topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het grote Pentax K-7 topic

Hallo,

Meestal schiet ik in raw. Natuurlijk een helse taak om alles om te zetten als je ergens veel foto's maakt (vakantietripjes - familiefeestjes). Als de omstandigheden goed zijn probeer ik die dingen dan ook in JPEG te schieten. Bij mijn *ist dl lukte dat goed, maar bij de K7 zijn er zo veel bijkomende instellingen mogelijk dat ik niet goed weet welke nu de beste allround instelling is.

Welke JPEG-instellingen hanteren jullie?

mvg
    yves
    Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

Als ik nog even mag terugkomen op de RAW knop (zie rond reactie 185).

Bij de K10D kon je daar niets instellen (als je in RAW stond kreeg je RAW+), nu heb ik ondertussen een K20D waarbij je wel degelijk kan instellen welk formaat je krijgt bij het indrukken van de RAW-knop, afhankelijk van je basisinstelling. Bij RAW als basisinstelling schakelt hij nu over naar jpg en daar neemt hij de jpg instellingen van de menu over.

Ik veronderstel dat dit dan ook bij de K7 zal mogelijk zijn.
      Groetjes,
      FilMar, Beeldbrouwer ;-)
      * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door y-cam Bekijk bericht
        Hallo,

Meestal schiet ik in raw. Natuurlijk een helse taak om alles om te zetten als je ergens veel foto's maakt (vakantietripjes - familiefeestjes). Als de omstandigheden goed zijn probeer ik die dingen dan ook in JPEG te schieten. Bij mijn *ist dl lukte dat goed, maar bij de K7 zijn er zo veel bijkomende instellingen mogelijk dat ik niet goed weet welke nu de beste allround instelling is.

mvg
        yves
        All round en goed, zoder enig denkwerk [Green Mode]
        Point & shoot eerste klas

Oorspronkelijk geplaatst door FilMar Bekijk bericht
        Ik veronderstel dat dit dan ook bij de K7 zal mogelijk zijn.
        Ja
        00.00 Gone

Comment

Hallo,

mvg
          yves

Terug even onder de aandacht brengen Iemand? Eventueel vanuit een K20-ervaring?

De suggestie van Stone is uiteraard niet wat ik zoek. ik heb het specifiek over instellingen voor jpeg.

Dank en groetjes,
          Yves
          Niet geschoten is altijd mis ...

Betreden op eigen risico - de directie is niet aansprakelijk voor gebeurlijke ongevallen.

Comment

De suggestie van Stone is uiteraard niet wat ik zoek. ik heb het specifiek over instellingen voor jpeg.

Dank en groetjes,
            Yves
            Ik werk uitsluitend in RAW (Pef). Alles op neutraal, behalve contrast op -1.
            Het omzetten naar JPEG duurt wel even, maar dat doe je toch in batch. De PC is daar wel even mee bezig, maar ondertussen doe je toch gewoon wat anders.
            Als er geen grote correcties dienen uitgevoerd is het zo OK, moet er toch serieus bijgesleuteld worden kan je het RAW-bestand nog altijd opvissen om bvb kleurtemperatuur bij te stellen.
            Groetjes van tozumi

Bezoek hier mijn webstek

Comment

Sinds een paar maand eigenaar van een k7, ben daar heel tevreden mee.
              Heb mij natuurlijk moeten verdiepen in allerhande zaken over belichting enz…, men Canon ae1 ligt ergens rustig te slapen en was digitaal gaan rond neuzen van Fuji 1.7pix, nikon coolp 3.2 pix, tot pana fz28 dit laatste toestel heb ik veel plezier gehad, superzoom, draagbaar en zeergoed in zwak licht, maar ik wil iets meer, k7, compact, draagbaar, en waterbestendig, technisch sterk en prijslijk.
              Mijn aankoop k7,18-55mm wr, 50-200mm wr, heb ik al uitgebreid met een 40mm f2.8 limited en drie vervang batterijen en 2 kaartjes van 8 gig
              Matglas heb ik vervangen door een nikon k3, sneeuw en donker, goed in manueel scherpstellen en prijslijk. Het gedrag van het toestel tijdens sneeuw, vriezen en regen is uitgebreid getest geweest de laatste weken, nooit problemen ondervonden kan tegen een stootje.
              Toch nog een vraagje: binnenkort een reisje naar Bulgarije Rilagebergte, moet ik voorzorgen nemen om de luchthaven controle te passeren met al men materieel, gezien de verstrenging de laatste weken.
              Een tevreden Pentax k7 eigenaar

Comment

Dank en groetjes,
                Yves
                Kan je niet helpen Yves (sorry voor 't late antwoord, middenin verhuis en daarop volgende installatie van het huis gezeten)... Ik ben ook een exclusieve RAW-fotograaf. JPG is voor mij enkel als ik op reis rechtstreeks op m'n blog wil zetten, en dan kies ik enkele RAWs op m'n kaartje die ik ieder naar eigen smaak wat afwerk in de camera. Zeker geen algemene afwerking voor allen.

De JPG settings gebruik ik eigenlijk enkel om een representatieve review te hebben van m'n beelden. Als ik bvb zwart-wit ga trekken, zet ik de JPG-settings op zwart-wit, zo zie ik een mogelijke z/w conversie als ik door de beelden ga, terwijl de RAW natuurlijk alle kleurinformatie blijft bevatten en ik nadien in m'n echte z/w conversie nog alle kanten uitkan.

Wim
                Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fbr2808 Bekijk bericht
                  Sinds een paar maand eigenaar van een k7, ben daar heel tevreden mee.
                  Heb mij natuurlijk moeten verdiepen in allerhande zaken over belichting enz…, men Canon ae1 ligt ergens rustig te slapen en was digitaal gaan rond neuzen van Fuji 1.7pix, nikon coolp 3.2 pix, tot pana fz28 dit laatste toestel heb ik veel plezier gehad, superzoom, draagbaar en zeergoed in zwak licht, maar ik wil iets meer, k7, compact, draagbaar, en waterbestendig, technisch sterk en prijslijk.
                  Mijn aankoop k7,18-55mm wr, 50-200mm wr, heb ik al uitgebreid met een 40mm f2.8 limited en drie vervang batterijen en 2 kaartjes van 8 gig
                  Matglas heb ik vervangen door een nikon k3, sneeuw en donker, goed in manueel scherpstellen en prijslijk. Het gedrag van het toestel tijdens sneeuw, vriezen en regen is uitgebreid getest geweest de laatste weken, nooit problemen ondervonden kan tegen een stootje.
                  Gefeliciteerd. Dat lijkt me een mooie kit!

Toch nog een vraagje: binnenkort een reisje naar Bulgarije Rilagebergte, moet ik voorzorgen nemen om de luchthaven controle te passeren met al men materieel, gezien de verstrenging de laatste weken.
                  Een tevreden Pentax k7 eigenaar
                  Geen zorgen in de luchthaven hoor! Ik heb nog nooit problemen gehad met materiaal. Eventueel kan je de reservebatterijen in de hoofdbagage stoppen, want ik hoorde ooit dat batterijen een probleem zouden zijn, hoewel ik dit nog nooit zelf ondervond. En ik ben al aan behoorlijk strenge controles onderworpen in luchthavens, amai...

Wim
                  Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Bedankt Wim voor de tip met de batterijen, het blijft steeds een zenuuwachtig gedoe in de luchthaven.

Luc

Comment

Bedankt Wim voor de tip met de batterijen, het blijft steeds een zenuuwachtig gedoe in de luchthaven.

Luc
                      Luchthavens zijn helaas niet te vermijden als je efficiënt de planeet rondwil hé...

En weet je, ik heb er geen probleem mee dat ze de inhoud van m'n tas willen controleren, zelfs niet als ze het grondig doen. Maar als ze gedurende tien minuten ieder stukje uit m'n tas halen en vragen wat het is, maar dan wel van mij eisen dat ik die tas op 10s terug in heb geladen, daar krijg ik dus stress van...

Wim

Comment

New Firmware voor K7 (klik)

Changes to V1.03
                        Lens Correction (Distortion, Lateral chromatic aberration) is settable for below FA limited lenses.
                        smc PENTAX-FA 31mmF1.8AL Limited
                        smc PENTAX-FA 43mmF1.9 Limited
                        smc PENTAX-FA 77mmF1.8 Limited
                        Improved usability by optimize the program of vertical position judgment.
                        Improved stability of recording movie for some SDHC Memory card.
                        Maar "alas" geen bijkomende RAW-knop functie!
                        SF
                        Last edited by StoneFree; 18 februari 2010, 21:54.
                        00.00 Gone

Comment

Hoi ;

Een vraagje voor de K-7 gebruikers .
                          Ik ben voor het ogenblik enorm aan het twijfelen tussen een K-7 en eos 7.
                          Het wordt mijn eerste digitale toestel .
                          Vorig toestel was nog een pentax sfxn , een oud beestje dus.
                          Beide toestel liggen goed in de hand met een lichte voorkeur op de eos 7.
                          Nu ik zal vooral foto's nemen in zwembaden en turnzalen ( kinderen zijn sportief)
                          is de K-7 daar vlug genoeg voor en de combinatie kit die bestaat uit 16-50 f 2.8 en
                          50-135 f 2.8 . het zoom bereik van de tweede tot 135 mm baart mij zorgen .
                          BV in Antwerpen zit een mens hoog in de tribune om foto's te nemen.

Als ik dan naar eos 7 kijk ruis zou beter zijn op hoge waarden maar lenzen zullen me
                          meer geld kosten , is ook veel vlugger natuurlijker en jonger .

Eventjes gespeeld met de K-7 en ik vond het menu redelijk eenvoudig is niet echt het juiste woord maar een mens is daar vlug weg mee denk ik . Klopt dit ?
                          Zou ik mijn 15 jaar oude tameron van mijn oude pentax nog kunnen gebruiken op de K-7
                          en zoja zal dit nog een resultaat geven , iemand daar ook ervaring meee.
                          Een heleboel vragen héé maar ja wat wil je van een leek in digitale fotografie.

Dank u voor de reacties

Alain.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door driverkeppe Bekijk bericht
                            Hoi ;

Een vraagje voor de K-7 gebruikers .
                            Ik ben voor het ogenblik enorm aan het twijfelen tussen een K-7 en eos 7.
                            Het wordt mijn eerste digitale toestel .
                            Vorig toestel was nog een pentax sfxn , een oud beestje dus.
                            Ach, de SFXn heb ik ook nog liggen. Da's de SLR waarmee ik indertijd leerde fotograferen... 1989... amai da's intussen lang geleden... 'k Vond het een supertoestel maar de mogelijkheden van toestellen als de K-7 of 7D zijn lichtjaren uitgebreider.

Beide toestel liggen goed in de hand met een lichte voorkeur op de eos 7.
                            Formaat van beide camera's is natuurlijk dag en nacht. Maar als je de 7D beter in de hand vindt liggen, moet je misschien eerder vergelijken met de K-7 met batterijgrip. Mogelijk valt die beter in je smaak dan de K-7 op zich.

Nu ik zal vooral foto's nemen in zwembaden en turnzalen ( kinderen zijn sportief)
                            is de K-7 daar vlug genoeg voor en de combinatie kit die bestaat uit 16-50 f 2.8 en
                            50-135 f 2.8 . het zoom bereik van de tweede tot 135 mm baart mij zorgen .
                            BV in Antwerpen zit een mens hoog in de tribune om foto's te nemen.
                            Als ik dan naar eos 7 kijk ruis zou beter zijn op hoge waarden maar lenzen zullen me
                            meer geld kosten , is ook veel vlugger natuurlijker en jonger .
                            Twee zaken. Snelheid van de camera is geen issue. Je moet genoeg licht binnenkrijgen om voldoende sluitertijd te halen. Ofwel door grotere diafragma-opening ofwel door hogere ISO. Als je een fijne lichtsterke tele wil, en vreest dat 135mm te kort gaat zijn, kan je evengoed een Sigma EX70-200/2.8 overwegen. Ook topglas en bovendien niet zo duur als de merkeigen optiek. Mogelijk heb je enkel het 200mm eind nodig? Dan is bij Pentax de DA*200/2.8 niet te versmaden. Superglas.

ISO ruis is relatief. Ik pushte ISO200 film indertijd tot ISO800 wat me een zware korrel gaf, als ik dat vergelijk met ISO800 in de huidige camera's dan lijkt de digitale ISO800 loepzuiver. Deze Tapir fotografeerde ik in Brazilië aan ISO6400:

De foto werd 30 minuten na zonsondergang genomen in een donker bos. Hier zie je enerzijds wat ISO6400 kan, en anderzijds ook wat de stabilisatie die in de K-7 zit ingebouwd aankan. 1/60s - f/5.6 met een FA*300/4.5 objectief.

Waar je echter ook moet naar kijken is witbalans bij kunstlicht. In de K-7 heeft Pentax een extra sensor ingebouwd om kunstlicht beter te meten, wat voor een merkbare verbetering zorgde. Ik heb geen idee hoe de 7D hier gaat presteren, maar dit is ook belangrijk als je JPG zou gaan fotograferen. Witbalans-correcties op JPG kunnen immers voor behoorlijk kwaliteitsverlies zorgen.

Eventjes gespeeld met de K-7 en ik vond het menu redelijk eenvoudig is niet echt het juiste woord maar een mens is daar vlug weg mee denk ik . Klopt dit ?
                            Da's persoonlijk natuurlijk, maar ik heb dezelfde ervaring. Ik kom van dezelfde analoge camera, maar schakelde meer dan 5 jaar geleden over naar digitaal (toen de Pentax *istDS). De menu's liggen op de K-7 wel nog steeds in dezelfde lijn.

De controls liggen niet echt op dezelfde plaats als bij de SFXn, maar mogelijk is de achterliggende filosofie dezelfde waardoor dat de overgang vlotter is dan naar andere camera's? Ik merkte 5 jaar geleden in elk geval dat ik merkelijk meer moeite had de controls op een Nikon of een Canon op intuïtieve manier te gebruiken.

Zou ik mijn 15 jaar oude tameron van mijn oude pentax nog kunnen gebruiken op de K-7
                            en zoja zal dit nog een resultaat geven , iemand daar ook ervaring meee.
                            Het antwoord daarop is een duidelijke JA. Die Tamron zal hoogstwaarschijnlijk nog werken. Als je Tamron in volautomatische modus werkte op de SFXn, kan je 'm zonder zorgen op de K-7 gebruiken.

Maar ik moet ook eerlijk zijn. De zoom-objectieven die ik op m'n SFXn had (een Pentax F35-70 en een Tamron 90-300) heb ik op digitaal nooit gebruikt. De F35-70 was niet zo praktisch, en de Tamron 90-300 bleek gewoon niet goed... Maar die laatste was doorheen de jaren allicht een paar keer te vaak door het stof gehaald.

De Tamron 1.4x teleconverter en de Pentax FA50/1.4 zijn echter twee stukken glas uit m'n tijd met de SFXn waar ik nog wel mee fotografeerde. Zelfs de "goedkope" manuele Vivitar MC24/2.8 gebruikte ik nog af en toe.

Een heleboel vragen héé maar ja wat wil je van een leek in digitale fotografie.

Dank u voor de reacties

Alain.
                            Veel succes met je keuze. Laat ons weten wat het uiteindelijk wordt!

Wim

Comment

Bedankt voor de reactie hoor.

Nu ben ik nog meer aan het twijfelen .( de eos 7D stond vooraan maar nu ....)
                              Zal straks nog maar eens beiden in mijn handen nemen ( dat vind ik het
                              leuke aan mediamarkt , maar dat is dan ook alles , de prijzen )
                              eind maart beslis ik . dus nog een klein maandje mijn hoofd erop breken .
                              Moest een mens geld genoeg hebben koop ze allebei

Moest ik opteren voor de K7 , dan nemen met de kitlenzen WR of direct
                              opteren voor F2.8 glas en dan de nieuwe sigma 70-200 f 2.8 erbij als die leverbaar wordt mits de reviews goede commentaar leveren natuurlijk.

de eos 7D had ik in gedachte ofwel met 15-85 IS USM en dan later de 70-200 F2.8
                              ofwel direct met de 17-50 f2.8 van canon en dan ook later de 70-200 f2.8 .

grts Alain.

Comment

Dag Alain,
                                Ik zat met hetzelfde probleem, nog iets erger eigenlijk.
                                Eos 7D, Nikon D300s, K-7, waren mijn boosdoeners.
                                De Limited Editon objectieven + nog wat Pentax exclusieve snufjes, dwongen mij tot K-7 aankoop, godzijdank!
                                Het zijn alle 3 super toestellen, dat wel.
                                Just buy what you need or feel.
                                SF
                                00.00 Gone

Comment

Working...
                                X