Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het grote Pentax K-7 topic

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het grote Pentax K-7 topic

Komt overeen met mijn bevindingen deze lens, het trukje met de lensdop heb er ook intresse voor, live view knopje staat wat ongelukkig geplaatst met men dikke vingers...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
      Voor het lensdopje moet je wel Aziatische vingers hebben, maar ik heb er een trucje voor gevonden, dus dat is ook geen proleem meer.
      Ja, dat lensdopje hé... Het heeft geduurd tot en met de DA*-objectieven dat Pentax met een zgn "center pinch" ontwerp kwam dat ook mét zonnekap makkelijk handelbaar is. De limiteds hebben een geïntegreerde zonnekap en daar zijn de lensdopjes minder een probleem hoewel helemaal niet "standaard".

Een handiger ontwerp is overigens wel verkijgbaar (ev ook mee te brengen uit de States):
      http://www.bhphotovideo.com/c/produc..._Lens_Cap.html

Tenzij ik het allemaal verkeerd begreep, en Pentax nu weldegelijk bij de WR objectieven lensdopjes met center pinch levert (het model in de link dus) en jij die ook niet al te handig vindt?

Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fbr2808 Bekijk bericht
        Komt overeen met mijn bevindingen over deze lens, het trukje met de lensdop, daar heb ik ook wel intresse voor, live view knopje staat wat ongelukkig geplaatst met men dikke vingers...

In plaats van je duim en wijsvinger te gebruiken, die “ik althans” er amper tussen kan wringen, plus floept dat kapje dan uit mijn handen, wegens te weinig grip!!
        Dit simpel trucje gevonden, dat wonderen doet, voor mij.
        Zowel voor 'het losmaken' als voor 'het monteren' gebruik je maar een vinger (je wijsvinger) en dus ook maar één hendeltje, wekt perfect en veel betere controle!
        SF
        Last edited by StoneFree; 26 oktober 2009, 14:31.
        00.00 Gone

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
          ...... >> Tenzij ik het allemaal verkeerd begreep, en Pentax nu weldegelijk bij de WR objectieven lensdopjes met center pinch levert (het model in de link dus) en jij die ook niet al te handig vindt?

Wim
          Neen Wim, je zit er boenk op!
          Bij mijn aankomende 200mm, zal dat geen probleem zijn, omdat de diameter veel groter is en alles navenant zal zijn, hoop ik dan toch.
          Dat kitlensje is echter veel kleiner en de “pinch” is nogal smal en vooral te ondiep, om echt goede grip te krijgen.
          Als je nagels wat langer zijn wordt het helemaal een gamble.
          Misschien heb ik berenpootjes, dat kan dus ook, maar op de club hadden de meesten er toch ook last mee, hoor .
          Met één vinger is het probleem voor 100% opgelost.
          SF

P's: Nu nog een "hocus-pocus" vinden voor het SD-HC kaartje.
          Last edited by StoneFree; 26 oktober 2009, 15:05.
          00.00 Gone

Comment

De limiteds hebben een geïntegreerde zonnekap en daar zijn de lensdopjes minder een probleem hoewel helemaal niet "standaard".Wim
            Zeg da wel, de Limiteds dat is een ander paar mouwen!
            Volgens mijn vrouw is dat zwarte aluminium schroef-kapje maar zo groot en zo dik als een 2€ munt en de naam Pentax staat in het wit aan de binnenzijde gegraveerd/gedrukt!
            De zonnekap zou platgetrapt zijn qua uitzicht.
            Qua, tegendraads, cool en super exclusief, zijn het echte wel loopse forellen bij Pentax.
            SF
            00.00 Gone

Comment

Zeg da wel, de Limiteds dat is een ander paar mouwen!
              Volgens mijn vrouw is dat zwarte aluminium schroef-kapje maar zo groot en zo dik als een 2€ munt en de naam Pentax staat in het wit aan de binnenzijde gegraveerd/gedrukt!
              De zonnekap zou platgetrapt zijn qua uitzicht.
              Da's de DA40/2.8 limited die je daar beschrijft hé?

Wim
              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Neen Wim, je zit er boenk op!
                Bij mijn aankomende 200mm, zal dat geen probleem zijn, omdat de diameter veel groter is en alles navenant zal zijn, hoop ik dan toch.
                Dat kitlensje is echter veel kleiner en de “pinch” is nogal smal en vooral te ondiep, om echt goede grip te krijgen.
                Als je nagels wat langer zijn wordt het helemaal een gamble.
                Misschien heb ik berenpootjes, dat kan dus ook, maar op de club hadden de meesten er toch ook last mee, hoor .
                Met één vinger is het probleem voor 100% opgelost.
                SF

P's: Nu nog een "hocus-pocus" vinden voor het SD-HC kaartje.
                Ah, dus toch een nieuwe lensdop voor de WR. Da's in elk geval al beter dan de lensdop die op de eerste modellen van de DA18-55 zat. Die kon je enkel langs buiten indrukken, en dat gaat gewoon NIET als er een zonnekap op zit.

De truuk met de ene vinger is inderdaad handig, zo die ik het ook met de grotere versies op de DA*16-50 en DA*50-135 die ikzelf heb. Die zijn allicht een stuk handiger, maar toch niet ideaal met zonnekap (is er een ideaal met zonnekap?). Ik hoorde van enkele gebruikers dat ze "grip"-tape op de hendeltjes kleven. Da's een soort tape die normaal op de rand van trappen gebruikt wordt voor extra grip, weliswaar bijgesneden tot een heel klein stukje dat net op het hendeltje past...

De SD-kaart krijg ik er relatief makkelijk uit, maar ik heb allicht nogal fijne vingers. Mijn wijsvinger past tussen het kaartje en het deurtje als ik dat laatste zachtjes naar de voorkant van de camera druk. Dan is het geen probleem het kaartje eruit te nemen...

Wim

Comment

Da's de DA40/2.8 limited die je daar beschrijft hé?

Wim
                  Dat kan idd "enkel en alleen" de 40mm zijn, best Wim.
                  Ik begin me af te vragen of er wel genoeg ‘Europese’ grip zal zijn om deze lens te monteren?
                  Pancake is hier meer dan op zijn plaats, me dunkt.
                  10/10 voor onze Wim.
                  À propos, hoe verloopt de afwerkingfase van je luxe-kot, Wim?
                  SF
                  00.00 Gone

Comment

Ah, dus toch een nieuwe lensdop voor de WR. Da's in elk geval al beter dan de lensdop die op de eerste modellen van de DA18-55 zat. Die kon je enkel langs buiten indrukken, en dat gaat gewoon NIET als er een zonnekap op zit.

De truuk met de ene vinger is inderdaad handig, zo die ik het ook met de grotere versies op de DA*16-50 en DA*50-135 die ikzelf heb. Die zijn allicht een stuk handiger, maar toch niet ideaal met zonnekap (is er een ideaal met zonnekap?). Ik hoorde van enkele gebruikers dat ze "grip"-tape op de hendeltjes kleven. Da's een soort tape die normaal op de rand van trappen gebruikt wordt voor extra grip, weliswaar bijgesneden tot een heel klein stukje dat net op het hendeltje past...

De SD-kaart krijg ik er relatief makkelijk uit, maar ik heb allicht nogal fijne vingers. Mijn wijsvinger past tussen het kaartje en het deurtje als ik dat laatste zachtjes naar de voorkant van de camera druk. Dan is het geen probleem het kaartje eruit te nemen...

Wim
                    Ja, op mijn WR, zit zo een kapje, net zoals op je link!
                    Dus niet nodig om er een te laten meebrengen
                    Voor de rest heb ik enkel Limiteds en één DA*, dus geen kapzorgen, daar!
                    SF
                    00.00 Gone

Comment

Dat kan idd "enkel en alleen" de 40mm zijn, best Wim.
                      Ik begin me af te vragen of er wel genoeg ‘Europese’ grip zal zijn om deze lens te monteren?
                      Pancake is hier meer dan op zijn plaats, me dunkt.
                      10/10 voor onze Wim.
                      Als je zo'n klein objectief vastneemt om van je camera te halen draait er inderdaad nogal wat rond. Bij vroegere reeksen had Pentax een vast bolleke op z'n glas staan, waaraan je 't makkelijk vast kon grijpen. 'k Vind het nog steeds jammer dat ze dat lieten vallen... Maar OK, op de vorige echte pancake, de M40/2.8, hadden ze er ook de plaats niet voor. Op die laatste is 't overigens nog lastiger ('k heb die op m'n oude MX zitten), want daar draait zowel de scherpstelring als de diafragmaring (zonder vaste A-stand) vrij in 't rond.

À propos, hoe verloopt de afwerkingfase van je luxe-kot, Wim?
                      SF
                      Langzaam maar zeker. De korter wordende dagen helpen niet. Maar we zitten op schema en echt gehaast zijn we eigenlijk niet.

Wim

Comment

Ik heb mijn vrouw even de DA*200mm laten unboxen en inderdaad ook een knijpsysteem.
                        Alas toch wel hetzelfde probleem (volgens haar) weinig of geen grip!
                        Mijn vrouw direct > Veritas > zwarte sticky Velcro® en daarvan de ruwe zijde gebruiken!
                        Trekt wat op wat jij gehoord had, beste Wim.
                        Toch straf, zo’n grote lenskap en toch nog zo weinig grip!
                        Het zal weer met de ondiepte van die inhammen te maken hebben.
                        Het schijnt een serieuze joekel te zijn, vooral in de breedte
                        Kort en gestuikt, of hoe zeggen ze dat?
                        Wel géén (kunst)lederen poshe pouch, mar een vulgaire WR-Fibre zwarte zak.
                        Ik zal dit weekend verder relaas uit brengen.
                        Mijn vrouw brengt vrijdag al de DA*200 en de DA40mm limited mee!
                        Mijn “sister-in-law” die eerdaags voor 3 weken naar hier op bezoek komt, brengt dan de DA70 & DA15mm Limiteds mee!
                        Mooi verdeeld en nog wat spannender ( ik kan niet wachten) voor SF.
                        SF

.. en nu, op naar de mooie Ardennen "zonder K-7" wegens te veel werk en als ik die meeneem doe ik geen lap meer.
                        00.00 Gone

Comment

Ik heb mijn vrouw even de DA*200mm laten unboxen en inderdaad ook een knijpsysteem.
                          Alas toch wel hetzelfde probleem (volgens haar) weinig of geen grip!
                          Mijn vrouw direct > Veritas > zwarte sticky Velcro® en daarvan de ruwe zijde gebruiken!
                          Trekt wat op wat jij gehoord had, beste Wim.
                          Toch straf, zo’n grote lenskap en toch nog zo weinig grip!
                          Het zal weer met de ondiepte van die inhammen te maken hebben.
                          Inderdaad, maar toch een stuk beter dan de vorige generatie lensdoppen. Da's toch al iets. Indien Pentax op PMA geen uitbreiding aan z'n tele-aanbod breidt, dan ga ik allicht zo'n nieuwe Pentax dop voor m'n FA*300/4.5 aanschaffen. Dan kan ik op z'n minst een dop op m'n objectief zetten als de zonnekap er op zit. Momenteel is 't zonnekap of lensdop, maw als ik m'n objectief in aanslag wil hebben (dat wil je meestal als je op natuuruitstap bent) zit er geen lensdop op, in tegenstelling tot wat ik met al m'n andere glas gewoon ben te doen...

Het schijnt een serieuze joekel te zijn, vooral in de breedte
                          Kort en gestuikt, of hoe zeggen ze dat?
                          Wel géén (kunst)lederen poshe pouch, mar een vulgaire WR-Fibre zwarte zak.
                          Ik zal dit weekend verder relaas uit brengen.
                          De DA*200/2.8 is net als z'n voorganger (de FA*200/2.8) inderdaad een serieus stuk glas. Zeker naast de limiteds.
                          Een lederen tasje krijg je overigens enkel bij de limiteds. Al het andere glas zit in zo'n fibre zak. 't Enige nadeel van die zak is voor mij niet zo zeer het materiaal waaruit hij bestaat, maar eerder de vorm. Ze zijn immers nogal breed bovenaan, en dat maakt ze niet ideaal om in een grote draadtas te blijven gebruiken. M'n limiteds gaan bvb altijd in hun resp. zakjes mee in de grote tas. Die zitten er nooit los in.

Wim

Comment

Inderdaad, maar toch een stuk beter dan de vorige generatie lensdoppen. Da's toch al iets. Indien Pentax op PMA geen uitbreiding aan z'n tele-aanbod breidt, dan ga ik allicht zo'n nieuwe Pentax dop voor m'n FA*300/4.5 aanschaffen. Dan kan ik op z'n minst een dop op m'n objectief zetten als de zonnekap er op zit. Momenteel is 't zonnekap of lensdop, maw als ik m'n objectief in aanslag wil hebben (dat wil je meestal als je op natuuruitstap bent) zit er geen lensdop op, in tegenstelling tot wat ik met al m'n andere glas gewoon ben te doen...
                            Ja, op een 200mm is een zonnekap een 100% 'Must' en staat deze er sowieso bij mij ook op!
                            Daar ik nooit een protectiefilter wil of zal gebruiken, is die zonnekap ook mijn protectie.
                            De lensdop komt er echter enkel op als de zonnekap in reverse stand gaat, wat ook logisch is, vind ik!
                            Die lensdop willen plaatsen met de zonnekap in aanslag, lijkt mij nutteloos kunst en vliegwerk met kans op krassen of beschadiging!!
                            Ofwel staat hij in aanslag (met hood) maar ‘zonder’ lensdop, of te wel niet, maar dan gaat de zonnekap wel andersom en lensdop erop!

De DA*200/2.8 is net als z'n voorganger (de FA*200/2.8) inderdaad een serieus stuk glas. Zeker naast de limiteds.
                            Een lederen tasje krijg je overigens enkel bij de limiteds. Al het andere glas zit in zo'n fibre zak. 't Enige nadeel van die zak is voor mij niet zo zeer het materiaal waaruit hij bestaat, maar eerder de vorm. Ze zijn immers nogal breed bovenaan, en dat maakt ze niet ideaal om in een grote draadtas te blijven gebruiken. M'n limiteds gaan bvb altijd in hun resp. zakjes mee in de grote tas. Die zitten er nooit los in.

Wim
                            Vanavond weet ik er alles van, Wim
                            40mm Lim.
                            DA*200mm en LowePro Nova AW190 + een RocketAir.
                            Raphaël heeft 2 -accu's bij Battery King besteld en normaal gezien levert GLS vandaag ook de carbon tripod/head & bag.

Dat wordt genieten vandaag, Wim.
                            SF

:added:
                            De GLS bestelwagen heeft tot deze middag in panne gestaan, dus dat wordt voor maandag.
                            Gelukkig eigenlijk, dan komt alles niet zo tezamen en ik heb trouwens al zeer mooie benen + een prachtig mooi hoofd.
                            Last edited by StoneFree; 30 oktober 2009, 17:42. Reden: Panne Gls
                            00.00 Gone

Comment

Heb mij de Lowepro Nova 180 en 160 aangeschaft + 1 reserve batterij (2 geleverd)
                              Lowepro Nova 160 is beter geschikt om samen met rugzak te dragen beperkt gewicht, in de bergen bij trektocht telt iedere gram (eten, drinken, kledij,uitrusting, enz)
                              Moet nog veel ondervinden met de k7 maar ben nog steeds een tevreden ammateurken.

Comment

The goods uit de VS zijn er "WoW" en nu spelen maar!
                                SF
                                00.00 Gone

Comment

Working...
                                X