Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flitsgebruik

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Flitsgebruik

Hoi ik heb een vraagtje:

Ik ben de fiere bezitter van een Nikon cp5700, met een sb80dx externe flits. Als brandweerman kocht ik het toestel vooral om actiefoto's te nemen tijdens interventies of oefeningen. Nu komt mijn probleem. Flitsgebruik gaat redelijk goed, behalve als er één brandweerman in beeld komt die ergens een reflecterende streep op zijn vest heeft. Dan mislukt de foto totaal. De foto is dan volledig onderbelicht, enkel de weerkaatsing van de flits op die reflecterende strip is helder
    Heeft iemand tips om dit te vermijden ? Ook andere tips i.v.m. gebruik van een externe flits op de CP5700 zijn welkom.

Greetz,
    Jan.
    Nikon D2X

Hallo Jan,

De automaat van je flitser en camera uitschakelen en volledig op handbediening over gaan. Stel dus te voren in op welke ISO gevoeligheid je wilt werken en wat het richtgetal is van je flitser bij die ISO waarde. Stel de camera snelheid in op ~ 1/100s of op de waarde die de fabrikant voor jouw model opgeeft. De nu te gebruiken formule is: Diafragma = Richtgetal : Afstand. Maar let op, je zult je brandweer mannen vaak buiten fotograferen waardoor je meer licht verliest dan je lief is en derhalve je lensopening een beetje verder moet open zetten. Experimenteer hier wat mee.

Bedenk dat die reflecterende strepen op de pakken van de mannen, zeker als de pakken ook nog wat donkerder worden of zijn dan het signaal-geel steeds een hoop roet in het eten zullen gooien. Sterkte in de strijd!

Goetjes,
    Willem
    Canon EOS 20D 2,5-50 1,8-50 17-40L 24-105L 70-200L ex1,4
    http://www.xs4all.nl/~wvdburgh Updated: 3 januari 2003. Onderwater dia’s gedigitaliseerd.

Comment

Thx Willem,

Goede tip om automaat uit te schakelen. Iso staat gelijk met camera en flits moet ik telkens zowat op sterkste zetten (is vaak allemaal zwart hé, brandweeruitrusting, zwartgeblakerde muren, ...), maar daarmee boek ik tenminste resultaat... En wat die reflecterende strepen betreft, die kunnen niet op tegen mijn flits op volle kracht
      Nikon D2X

Comment

Working...
      X