Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het verschil tussen een Nikon D90 en een Nikon D 5000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Het verschil tussen een Nikon D90 en een Nikon D 5000

    Ik wil me een Nikon aanschaffen, maar twijfel tussen een D90 en een D5000, maar ik vraag me af wat precies het verschil er tussen is? En welkeen julllie het best aanraden ?

    Mercie

  • #2
    Re: Het verschil tussen een Nikon D90 en een Nikon D 5000

    Klikkerdeklik.

    Comment


    • #3
      Re: Het verschil tussen een Nikon D90 en een Nikon D 5000

      De D90 is iets groter en heeft een Af motor in de body waarmee je gebruikt kan maken van meer objectieven (met AF functie)
      De D5000 is compacter en heeft geen motor in de body. Als je hier Af (autofocus) wil hebben in je objectieven, moet je kijken naar lenzen met af-s, hsm,...
      De laatste objectieven die door nikon worden gemaakt zijn allemaal van het type af-s

      Volgens mij zal er geen verschil zijn in beeldkwaliteit tussen de 2

      Voor het prijsverschil tussen de 2 zou ik voor de D90 gaan
      Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
      Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

      Comment


      • #4
        Re: Het verschil tussen een Nikon D90 en een Nikon D 5000

        vooral de af-motor in de body!!
        en groter en beter scherm! en de beschermkap voor 't scherm
        extra scherm met instellingen boven op de camera.
        commander mode voor 2 groepen

        zou die d5000 ook links laten liggen hoor, d90 is de meerprijs meer dan waard
        nikon stuff

        Comment


        • #5
          Re: Het verschil tussen een Nikon D90 en een Nikon D 5000

          onze beste vriend, ken rockwell, verkiest trouwens ook de d90

          Comment


          • #6
            Re: Het verschil tussen een Nikon D90 en een Nikon D 5000

            Beste,

            Wel ik zit eigenlijk met hetzelfde probleem eigenlijk.
            Ik was ook aan het twijfelen tussen de d5000 en de d90.
            Bij nader inzien zal ik ook kiezen voor de d90.
            De d5000 heeft idd een kantelbaar scherm, maar als je zelfportret zal doen zal je niet veel van jezelf zien, zowel op statief en natuurlijk op een muur zeker niet.
            Ook de af sprak mij meer aan van de d90.
            Dus ik raad je hetzelfde aan als de rest, ga voor de d90 zoals ik momenteel ook doe.
            Alleen nog veel werken.

            M.v.g.
            Lander

            Comment


            • #7
              Re: Het verschil tussen een Nikon D90 en een Nikon D 5000

              Heel handig is ook dat de D90 2 instelwielen heeft en veel knoppies op de camera, zodat je voor minder dingen het menu in moet. Een topdisplay, betere zoeker en waarschijnlijk nog veel meer handigheidjes, die je niet op een instapcamera vindt.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #8
                Re: Het verschil tussen een Nikon D90 en een Nikon D 5000

                Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Heel handig is ook dat de D90 2 instelwielen heeft en veel knoppies op de camera, zodat je voor minder dingen het menu in moet. Een topdisplay, betere zoeker en waarschijnlijk nog veel meer handigheidjes, die je niet op een instapcamera vindt.
                één dom vraagje mischien, maar als een camera meer knopjes heeft, maakt dit het soms dan niet moeilijker.
                Ik werk voor telenet en merk op dat vele knopjes voor nieuwe mensen een hels drama is als ik het zo mag zeggen.
                Nu ik heb ook reeds ondekt dat er prachtige boeken bestaan van nikon. Gelijk welk type camera. Maar moet je die dan weer kopen voor dat je je camera koopt?

                Comment


                • #9
                  Re: Het verschil tussen een Nikon D90 en een Nikon D 5000

                  Oorspronkelijk geplaatst door wasda Bekijk bericht
                  één dom vraagje mischien, maar als een camera meer knopjes heeft, maakt dit het soms dan niet moeilijker.
                  Ik werk voor telenet en merk op dat vele knopjes voor nieuwe mensen een hels drama is als ik het zo mag zeggen.
                  Nu ik heb ook reeds ondekt dat er prachtige boeken bestaan van nikon. Gelijk welk type camera. Maar moet je die dan weer kopen voor dat je je camera koopt?

                  Bedoeling van die knopjes is dat je inderdaad niet in het menu moet. Dat je snel aanpassingen kan maken.

                  Je moet een DSLR niet kopen voor de eenvoud he, een simpele P&S camera is het gemakkelijkste wat er bestaat. Als je een SLR koopt voor de simpelheid zou ik er toch nog een keer over denken :s


                  Ik ben dan ook van mening dan een SLR niet echt geschikt is voor alledaags - huis/keuken/tuin - gebruikt.. enkele lenzen een body en een flash wegen al snel een aantal kilo's. Er zijn leukere dingen om mee te sleuren

                  Echter er is 1 punt waarvoor je (momenteel) een SLR nodig hebt en dat is shallow depth of field. Dit effect kan je niet bereiken met de kleine sensors van P&S camera's, hoewel dit naar de toekomst toe mogelijks wel lijkt te gaan veranderen.
                  Last edited by Cartman; 10 juli 2009, 00:37.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Het verschil tussen een Nikon D90 en een Nikon D 5000

                    Hallo

                    Ik heb eens ergens gelezen dat je met de nikon d5000 (weet niet over de d90) maar 5 minutjes lang kan filmen? Ook al heb je een grotere sd kaart.

                    Klopt dit of niet?

                    Groeten Davy
                    nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                    Comment


                    • #11
                      Re: Het verschil tussen een Nikon D90 en een Nikon D 5000

                      Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
                      Hallo

                      Ik heb eens ergens gelezen dat je met de nikon d5000 (weet niet over de d90) maar 5 minutjes lang kan filmen? Ook al heb je een grotere sd kaart.

                      Klopt dit of niet?

                      Groeten Davy
                      Heeft waarschijnlijk te maken met de max. bestandsgrootte van 4GB op FAT-bestandssystemen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Het verschil tussen een Nikon D90 en een Nikon D 5000

                        Oorspronkelijk geplaatst door ducaudi Bekijk bericht
                        Hallo

                        Ik heb eens ergens gelezen dat je met de nikon d5000 (weet niet over de d90) maar 5 minutjes lang kan filmen? Ook al heb je een grotere sd kaart.

                        Klopt dit of niet?

                        Groeten Davy
                        heeft te maken had met de warmte ontwikkeling, er zit een sensor op en bij te heet is het gedaan met filmen!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Het verschil tussen een Nikon D90 en een Nikon D 5000

                          bedankt voor de uitleg

                          Maar dan is het filmen niet echt een meerwaarde voor mij.
                          nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                          Comment


                          • #14
                            Re: Het verschil tussen een Nikon D90 en een Nikon D 5000

                            Er is nogal wat discussie over op dpreview:



                            Mogelijke denkroutes

                            - overhitten van de sensor
                            - max bestandsgrootte op het fat/fat32 bestandssysteem
                            - verschillende belastingen op videocamera/fotocamera

                            Comment


                            • #15
                              Re: Het verschil tussen een Nikon D90 en een Nikon D 5000

                              Oorspronkelijk geplaatst door filipperke Bekijk bericht
                              heeft te maken had met de warmte ontwikkeling, er zit een sensor op en bij te heet is het gedaan met filmen!
                              De sensor wordt maar beperkt gebruikt, de opname kwaliteit is niet gelijk aan wat er in de fotografie gerealiseerd wordt. De sensor wordt dus nooit warm.
                              De beperkte tijd heeft met de bestandsgrootte te maken.

                              Meer over de 5000:

                              en de verschillen met de D60, D90 + D300
                              Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

                              Comment

                              Working...
                              X