Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke bridge? Vooral voor optredens!

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke bridge? Vooral voor optredens!

    Hoi hoi!
    Lang geleden dat ik hier geweest ben (druk druk druk ). Maar ik heb jullie hulp nodig!
    Ik ben reeds in het bezit van een nikon D40 waar ik overigens toch nog tevreden over ben voor wat ik hem gebruik. Ook ben ik in het bezit van een compactje van canon maar nu denk ik er aan mij ook nog een bridge toestel aan te schaffen. Ik ga nogal veel naar concerten en laatst mochten diegene met een reflex geen foto's nemen Waarom konden ze niet echt zeggen maar ik vrees dat het was omdat de foto's makkelijk doorverkocht konden worden met zo'n toestel. Mijn compactje zijn zoom is maar 12x en dus te klein en ook de flits is niet sterk genoeg om leuke foto's te nemen. Daarom denk ik dus aan een bridge. Maar ik ben hier echter niet in thuis dus graag jullie hulp welk toestel geschikt is!
    Wat hij zeker moet hebben:
    sterke flits
    liefst grote zoom (ja ik ben nog altijd een zoom-er)

    Gaat dus gebruikt worden all round maar vooral voor optredens / concerten

    Pas op ik verwacht geen super foto's hoor! Gewoon leuke foto's die niet bewogen zijn zoals bij mijn compactje (daar moet ik er al 200 nemen om er 20 "goeie" uit te halen pff!)

  • #2
    Re: Welke bridge? Vooral voor optredens!

    De Panasonic FZ38 heft een 18x optische zoom.
    Fuji S100fs (of de nieuwe, maar duurdere S200exr) zal beter presteren in hogere ISO, maar heeft minder zoom. Al kan 14,3 ook wel tellen.

    De Fuji S100fs heeft een kantelbaar schermpje, wat bij opteredens wel makkelijk kan zijn zodat je de camera in de hoogte kan steken.

    Ik weet wel niet of je met zo 'n bridge binnen mag.
    Er zijn wellicht mensen van de security die het verschil niet zien tussen zulke bridge en een DSLR...
    Fuji FinePix S100fs

    Comment


    • #3
      Re: Welke bridge? Vooral voor optredens!

      Kijk, ik zou eens op de occassiemarkten gaan zoeken naar Fuji F10, F11, F20 of F30. Tot daar, vanaf de F31fd gaat het bergaf.

      Vergeet in dit geval wel de zoomfunctie, maar een lichtsterke compactcamera is dit zeker. Bekijk een de testen op Dprreview, ik denk dat ze zelfs de F10 (of F11) moesten naast een D40 zetten om dezelfde resultaten te bekomen. Voordeel is dat ze compact zijn en dat je dus makkelijker door de gates moet komen. Voordeel is uiteraard ook de prijs.
      There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
      | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

      Comment


      • #4
        Re: Welke bridge? Vooral voor optredens!

        Zou zo'n Olympus Pen geen beter idee zijn dan een bridge?
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: Welke bridge? Vooral voor optredens!

          Ik zou op de nieuwsites eens kijken want er komen heel wat APS bridge camera's uit zonder zoeker (dus enkel display). Mogelijks is dit een goede optie voor u voor het trekken bij weinig licht, echter heel compact zullen ze wel niet zijn. ±1/2 van een refex.
          Te veel lenzen en te weinig tijd.
          http://pentaxlenstest.blogspot.com/

          Comment


          • #6
            Re: Welke bridge? Vooral voor optredens!

            Proberen aan een perspas te geraken ?

            Alle toestellen met afneembare lenzen (dus spiegelreflex) worden als 'professioneel' beschouwd, en die mag je dus niet meenemen op de meeste optredens of festivals.

            In sommige zalen echter wel !

            Een goeie bridge vind ik de Canon Powershot S3IS, daar heb ik al goeie resultaten mee gehad (als t niet te donker was en de afstand was niet te groot).
            Canon-man. Concerten en natuur.
            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

            Comment


            • #7
              Re: Welke bridge? Vooral voor optredens!

              fujis100fs is nog steeds niet ten overtreffen zeker prijs/kwaliteit
              kantelscherm is top en zoom 14,4 is gelijk aan 400
              wat kan je meer wensen in een bridge?

              Comment


              • #8
                Re: Welke bridge? Vooral voor optredens!

                Oorspronkelijk geplaatst door een_zotteken Bekijk bericht
                ... Ik ga nogal veel naar concerten en laatst mochten diegene met een reflex geen foto's nemen ...
                Mijn compactje zijn zoom is maar 12x en dus te klein en ook de flits is niet sterk genoeg om leuke foto's te nemen. Wat hij zeker moet hebben: sterke flits
                liefst grote zoom (ja ik ben nog altijd een zoom-er)
                Dat van die profcamera's begrijp ik, maar dat je dan toch zou mogen flitsen vind ik ongeloofwaardig ofwel absurd. Toen ik de laatste keer in Vorst Nationaal was, regende het tijdens het concert ook flitsen vanuit het publiek (in de verduisterde zaal), maar dat waren allemaal mensen met een gsm of een compactje die niet weten hoe je de flitsfunctie kunt afzetten.
                Als een 12x zoom niet volstaat (als tele) sta of zit je wel erg ver van het podium. Vanop zo'n afstand is flitsen zinloos of je zou een separate krachtige zoomflash moeten meenemen (en met zo'n ding lig je wellicht rapper buiten dan met een reflex).
                Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke bridge? Vooral voor optredens!

                  Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                  Dat van die profcamera's begrijp ik, maar dat je dan toch zou mogen flitsen vind ik ongeloofwaardig ofwel absurd. Toen ik de laatste keer in Vorst Nationaal was, regende het tijdens het concert ook flitsen vanuit het publiek (in de verduisterde zaal), maar dat waren allemaal mensen met een gsm of een compactje die niet weten hoe je de flitsfunctie kunt afzetten.
                  Als een 12x zoom niet volstaat (als tele) sta of zit je wel erg ver van het podium. Vanop zo'n afstand is flitsen zinloos of je zou een separate krachtige zoomflash moeten meenemen (en met zo'n ding lig je wellicht rapper buiten dan met een reflex).
                  Inderdaad, de meeste interne flitsen werken tot zo'n 3 à 5 meter. Trouwens de "normale" externe ook al niet zoveel verder. Ik moet ook altijd lachen als men in een donkere zaal van op zo'n 50m afstand bezig is met flitsen.
                  BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                  Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke bridge? Vooral voor optredens!

                    Een perspas... Kon ik daar maar aangeraken hihi maar ik vrees dat ik iets tè veel fan ben daarvoor hahaha...
                    Nu hebben ze mij de panasonic lumix fz38 aangeraden en ik moet zeggen die staat me wel aan! Ik weet dat ik op mijn flits ga moeten toegeven want zoals jullie reeds zeggen gaan deze allemaal te weinig kracht hebben!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke bridge? Vooral voor optredens!

                      Hou er wel rekening mee dat de FZ 38 'niet' over een flitsschoen beschikt.
                      Overigen houd niemand je tegen om bij hogere ISO waarden te flitsen, hierdoor zal het bereik van de flits toenemen.
                      Het is namelijk niet zo dat het licht dat de flitsbuis produceert na vijf meter ophoud.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke bridge? Vooral voor optredens!

                        Als je op die manier foto's moet maken (bridge + flitser) dan zijn de resultaten toch te slecht om achteraf nog iets met de foto's te doen.
                        Misschien kan je dan beter de camera thuislaten, en genieten van het concert...

                        Ik heb nog geen enkele bridge en geen enkel compactje gezien dat echt mooie foto's kan maken van concerten.
                        In de tele-stand van elk compactje of bridge-toestel is de lens helemaal niet lichtsterk.
                        Als je op f5,6 moet werken, dan zal je de iso op 6400 of hoger moeten zetten om een voldoende korte sluitertijd te krijgen (dat zal dan nog op de limiet zijn), en ik heb nog geen compact toestel gezien dat op iso 6400 aanvaardbare beelden levert.
                        Soms moet ik zelfs op iso 6400 werken met een f1,8 (85mm) of een f2-lens (135mm) volledig open, en dan moet ik de foto's nog maken tijdens de "stille momenten" als er niet teveel beweging is.

                        Je mag het van mij gerust proberen, maar het zal altijd frustrerend zijn dat al je moeite voor niets geweest is.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke bridge? Vooral voor optredens!

                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                          In de tele-stand van elk compactje of bridge-toestel is de lens helemaal niet lichtsterk.
                          Als het waarheidsgehalte van deze opmerking even hoog is als je overige beweringen in die post, dan hecht ik daar weinig waarde aan!
                          Last edited by ViewFinder; 24 november 2009, 16:23. Reden: heroverweging

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke bridge? Vooral voor optredens!

                            Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
                            Als het waarheidsgehalte van deze opmerking even hoog is als je overige beweringen in die post, dan hecht ik daar weinig waarde aan!
                            Welk compactje heeft de mogelijkheid om te werken op f2,8 in de tele-stand??

                            Als je er zo eentje kan vinden, dat bijvoorbeeld tot (omgerekend naar een full-frame DSLR) 200mm gaat, en dan nog op f2,8 kan werken, laat het dan maar weten...


                            Kan je zeggen welke van mijn beweringen niet juist zijn, en kan je daar dan ook de juiste uitleg bijgeven??
                            Ik heb zelfs al op f1,4 (50mm) moeten werken voor sommige foto's, anders had ik alleen maar bewogen foto's. Je mag dit altijd proberen met eender welk compactje.

                            Mijn bewering is gewoon dat een compact ongeschikt is om er concertfotografie mee te doen. Als jij het tegendeel kan bewijzen, dan mag je dat altijd doen.

                            En als jij toch een goede tip wil geven over een compactje waarmee je perfecte concertfoto's kan maken, dan mag je dat natuurlijk ook doen.
                            Dan moet ik die zware fototas niet meer meesleuren.
                            Maar dan moet je van die foto wel een degelijke afdruk op minstens 20x30cm kunnen maken, anders hoeft het voor mij niet.
                            De meeste compactjes hebben het al moeilijk op iso 400 als je er een 20x30cm afdruk van wil maken, op iso 1600 blijft er helemaal niets meer over (heel veel ruis, maar geen detail meer).
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke bridge? Vooral voor optredens!

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Welk compactje heeft de mogelijkheid om te werken op f2,8 in de tele-stand??
                              Noem jij er eens een lensje met een diafragma van 4,4 bij 486 mm.

                              Comment

                              Working...
                              X