Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van D70 -> D90: mixed feelings

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• van D70 -> D90: mixed feelings

hallo allemaal,
    ik kan wat raad gebruiken...

Even voorstellen:
    Ik heb 4j een Nikon D70 gehad, en was eigenlijk tamelijk tevreden over de resultaten die ik kon halen met beperkte inspanning.. Ik bedoel daarmee, ik heb in het analoge tijdperk nog fotografie gevolgd, later enkele cursussen digitale fotografie & fotobewerking dus ik weet er wel wat van, maar ik kan er naar mijn zin (veel te) weinig tijd voor vrijmaken. De meeste foto's die ik maak zijn dan ook familiefoto's en foto's uit het dagelijks leven. Op reis probeer ik me wel uit te leven, maar met twee ongeduldige kleuters is dat ook niet altijd evident..

Nu heb ik me enkele maanden geleden de Nikon D90 aangeschaft; dit voornamelijk omdat de D70 het liet afweten (de CHA error begon serieus op de zenuwen te werken..)

Mààr, om eerlijk te zijn, ik ben teleurgesteld! Ik had verwacht op dezelfde manier verder te kunnen fotograferen als met de D70, met bétere resultaten tot gevolg.
    En daar gaat het dus mis. Ik heb de handleiding grotendeels gelezen en ben bezig in de pdf van Thom Hogan maar pff, hoe meer ik lees hoe minder ik het lijk te weten...

Wat ik tot hiertoe vaststel : Sommige foto's zijn stukken beter dan wat ik met de D70 deed (portretten en scenes in goede lichtomstandigheden), mààr heel veel foto's zijn gewoon veel en veel slechter, naar belichting dan.
    Wanneer ik vlug even de camera pak om een 'kiekje' te maken dan is het resultaat meestal ver beneden peil, en de laatste keer betrapte ik mezelf erop dat ik al naar ons Sony compactje greep terwijl de D90 binnen handbereik lag..Hoog tijd voor actie dus.

Binnenkort vertrek ik naar Griekenland en ik had toch graag wat mooie dingen kunnen maken daar..Maar ik verwacht veel zon (), lichte muren,..en ik als ik zie wat dat hier al geeft dan houd ik mijn hart vast.

Ik fotografeer meestal in de "A" stand, witbalans op automatisch, AF-A enkel punt, matrix meting.
    Een foto van deze namiddag (in de zon, ik weet het, maar toch...) van kinderen in zwemkleding op het gras (ca. 2/3 van de foto is gras, de bovenste 1/3de struiken op de achtergrond, behalve de kinderen was er ook nog in een hoekje van de foto een wit tuinstel te zien..) is gewoon wegwerp, daar valt niks meer van te maken. Zowel de kinderen als het tuinstel zijn compleet uitgebrand op ISO 200, f10 (-> 1/100s).
    Help ? Hoe los ik zoiets op ? Had de AUTO stand beter resultaat gegeven ? (het was een grappig moment, foto nemen moest snel gaan..)

Maar ook bij slecht weer heb ik nog geen goede foto's kunnen maken. Het lijkt er wel op dat de D90 alleen in optimale omstandigheden goed presteert... Het zal wel aan mij liggen veronderstel ik, dus : Als iemand direct bruikbare tips heeft, ik kan ze gebruiken

alvast bedankt
    Last edited by Adelheid; 5 juli 2009, 22:35.

Re: van D70 -> D90: mixed feelings

Ik zou hem van matrixmode af halen en op centered point (of wat het ook op D90 heet) gebruiken..
    Bij snapshots staat je onderwerp meestal centraal en dan is dat tenminste goed belicht.. als de lucht dan uitgebrand is, is op zo'n moment minder belangrijk.
    Leer over flipperkasten op www.flippers.be - Mijn Flickr fotos

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Adelheid Bekijk bericht
      hallo allemaal,
      ik kan wat raad gebruiken...
      Kan je mss eens zo een 'wegwerp' foto gebruiken. Ik heb ook een D90 en gebruik hem ook meestal in de settings die jij gebruikt (A, center AF, matrix, ...) en na een recente citytrip was ik eerder verbaasd in de omgekeerde richting: wat er ook voor de lens werd gegooid: de belichting was er in +90% van de gevallen 'boenk op'
      Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

Comment

Een D70 was een goede camera en de D90 is een betere maar verwacht er ook geen wonderen van. Ik werkte tot over een paar maand nog met een D100 en nu met een D700. De foto's zijn veel beter maar ik moet ook op mijn tellen letten hoor.
        Zoals Flipperkast zegt, afzetten van die matrixmeting en op centrumgericht. Zo werkte ik ook opmijn D100.
        En je zal je foto's toch altijd even door een beeldbewerkingsprogramma moeten halen hoor voor de laatste opfris. Photoshop, lightroom, picasa, of de megeleverde soft van Nikon: Picture project of Nikonview. Het heoft geen fortuin te kosten.
        En als je twijfelt, gebruik je bracketing functie eens of je belichtingscompensatie.

Veel geluk ermee

Comment

hoe complexer de camera hoe meer ook gevraagd wordt van de fotograaf dit zowel bij de instellingen als nabewerking.
          Zoals gezegd experimenteer met de verschillende belichtingen, werk met onder of extra belichten.
          een als het enigsinds kan werk in raw: éénmaal je overtuigd geraakt van de voordelen wil je niets anders.

D90 is een zeer goed toestel maar zoals met een nieuwe wagen moet je die ook leren kennen.
          mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
          D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

alvast bedankt voor de reacties.

Ik fotografeer altijd in RAW, en spendeer redelijk wat tijd aan het photoshoppen achteraf.
            Maar met de D90 zit ik meestal met overbelichting, uitgebrande delen, en daar valt niet veel meer aan te doen.

Ik ben inderdaad al met bracketing begonnen (vroeger nooit gebruikt) en ben al veel aan 't experimenteren geweest. (Ik zal maar wat extra geheugenkaartjes gaan halen voor de vakantie want met die 10mb files + bracketing gaat het vlotjes vooruit...)

Ik heb begrepen dat het verschil met de D70 vooral zit in het feit dat de D90 rekening houdt met wat er in de scherpstelpunt(en) zit voor de belichting. Ik stel vaak scherp en kadreer dan opnieuw -> daar zit waarschijnlijk het probleem. Spotmeting heb ik ook al uitgeprobeerd maar met wisselend resultaat. Volledig manueel werken geeft precies nog het beste resultaat, maar vind ik niet zo praktisch. Met de AE button ook al zitten spelen, maar ik schijn de truk nog niet gevonden te hebben. Ik had eigenlijk gehoopt op een 'supertip', een of andere setting of manier van werken waardoor die hoge lichten drastisch verminderen..

Ik zal nog heel wat uren meer moeten experimenteren denk ik voor ik terug 'mijn draai' gevonden heb met deze camera.

De foto in kwestie kan ik niet publiceren wegens elementen die liever niet online staan , ik zal straks eens kijken of ik nog een andere heb die het probleem illustreert - sommige foto's zijn echt zo slecht dat je niet gelooft dat ze met een SLR zijn gemaakt .
            Last edited by Adelheid; 6 juli 2009, 09:00.

Comment

Ik fotografeer altijd in RAW, en spendeer redelijk wat tijd aan het photoshoppen achteraf.
              Maar met de D90 zit ik meestal met overbelichting, uitgebrande delen, en daar valt niet veel meer aan te doen.

Ik ben inderdaad al met bracketing begonnen (vroeger nooit gebruikt) en ben al veel aan 't experimenteren geweest. (Ik zal maar wat extra geheugenkaartjes gaan halen voor de vakantie want met die 10mb files + bracketing gaat het vlotjes vooruit...)

Ik heb begrepen dat het verschil met de D70 vooral zit in het feit dat de D90 rekening houdt met wat er in de scherpstelpunt(en) zit voor de belichting. Ik stel vaak scherp en kadreer dan opnieuw -> daar zit misschien het probleem. Spotmeting heb ik ook al uitgeprobeerd maar met wisselend resultaat. Volledig manueel werken geeft precies nog het beste resultaat, maar vind ik niet zo praktisch.

Ik zal nog heel wat uren meer moeten experimenteren denk ik voor ik terug 'mijn draai' gevonden heb met deze camera.
              Ik fotografeer nu ook al een tijdje met mijn D90 en ik heb van wat jij allemaal opsomt nog niks last gehad...ook niet van overbelichting,staat u instelling goed?

het kan zijn dat ge na een foto wat te overbelichten omdat deze dat vraagt,achteraf je instelling terug vergeet goed te zetten? is maar een suggestie hé...

grtz Templar
              D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
              Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Ik heb begrepen dat het verschil met de D70 vooral zit in het feit dat de D90 rekening houdt met wat er in de scherpstelpunt(en) zit voor de belichting. Ik stel vaak scherp en kadreer dan opnieuw -> daar zit waarschijnlijk het probleem.
                Dat wordt idd ook vermeld in Thom Hogans boek, Je kan in de settings (niet standaard) ook ae locken samen met AF, ben je zeker dat die setting niet aanstaat. Dat zou alvast de blijkbaar grote link tussen belichting en af punt bij jou verklaren.
                Nikon D7100 + wat glas van 11 tot 300 mm ...

Comment

Mijn EOS 50D staat (zeker deze tijd van het jaar) bijna constant ingeschakeld op "highlight priority", precies om die "uitbranding" te voorkomen. Ik heb even de manual van de D90 gedownload en geconsulteerd. Bij Nikon heet die functie blijkbaar "Active D-lighting". Is er een Nikonian onder jullie die daarmee ervaring heeft? De manual zegt toch wel bij "Active D-Lighting" de lichtmeting op matrix te zetten. Zou ik trouwens sowieso doen.
                  BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    Mijn EOS 50D staat (zeker deze tijd van het jaar) bijna constant ingeschakeld op "highlight priority", precies om die "uitbranding" te voorkomen. Ik heb even de manual van de D90 gedownload en geconsulteerd. Bij Nikon heet die functie blijkbaar "Active D-lighting". Is er een Nikonian onder jullie die daarmee ervaring heeft? De manual zegt toch wel bij "Active D-Lighting" de lichtmeting op matrix te zetten. Zou ik trouwens sowieso doen.
                    Active D-Lighting betekent dat de camera bij het belichten inderdaad gaat rekening houden met hooglichten in het frame ,zoals die worden opgemerkt door de matrix meting.Vervolgens worden dan reeds IN camera de donkere delen van het beeld opgelicht.Dit laatste is gewoon een bewerking die je achteraf kan uitschakelen met Nikon capture.

Maar psssst....active d-lighting is zeker geen wondermiddel tegen uitgebrande lichten hoor.

Walter
                    D850

Comment

Je geeft aan met uitgebrande delen te zitten.. Ik ben van plan om een d90 te kopen. Ik heb gelezen dat je met een bepaalde instelling namelijk de STANDAARD EV kan aanpassen: dus standaard overbelichten of onderbelichten.
                      Wellicht dat je hier per ongeluk aan hebt gedraaid... (zit in het menu, dus niet de normale belichtingscompensatie)

Probeer ook even de resetknoppen te gebruiken(bovenop met die groene lampjes)
                      Wat je ook kunt proberen: Terugzetten naar fabrieksinstellingen
                      Camera: nikon D90, SB600, sb-24 , Sigma 17-70 F2.8/4.0 OS , Nikkor 70-300VR 4.5-5.6, 3 statieven, parapluutjes en een paar filtertjes en nog wat strobist materiaal
                      My flickr My site

Comment

Dank voor de uitleg, Walter. Tuurlijk dat het geen wondermiddel is, maar ik merk toch "beterschap" bij mijn foto's, en alle beetjes helpen misschien toch een beetje.
                        Maar de opmerking van tomklerks is misschien ook het bekijken waard. Eerst even de standaard (default) instellingen herstellen.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                          Maar de opmerking van tomklerks is misschien ook het bekijken waard. Eerst even de standaard (default) instellingen herstellen.

Gelijk heb je!Uitgebrande lichten hebben we allemaal wel eens,maar als 't zo manifest en vaak voorkomt,zit het meestal in een foute basisinstelling.

Walter
                          D850

Comment

De stand A lijkt me in het begin meer aangewezen.
                            En bij 1/100 is het normaal dat je uitgebrande delen hebt.

mvg

Comment

Maar sinds je in RAW fotografeert heeft Active D-Lighting volgens mij geen enkel effect op de RAW files, enkel de Jpegs.

Comment

Working...
                              X