Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

van D70 -> D90: mixed feelings

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: van D70 -> D90: mixed feelings

bedankt voor de suggesties, echter er zit niks bij waar ik niet ook al aan gedacht (en nagekeken) had.
    De settings heb ik al herhaaldelijk ge-reset (met de "groene puntjes knoppen" - een volledige factory reset is bij mijn weten niet mogelijk met de D90).

Maar voor ik helemaal aan mezelf begon te twijfelen, ik heb intussen al wel lotgenoten gevonden door wat in 't engels te googelen..
    Blijkbaar zijn er wel meer D70 gebruikers die problemen hebben met de omschakeling. Reden: verandering in de matrix metering. De D90 legt meer de focus op het juist belichten van de schaduwpartijen (met dus overbelichting tot gevolg), terwijl de D70 & D300 net het omgekeerde doen.

Dat gegeven
    +
    "the only weakness seemed to be that matrix metering on the D90 is tied too strongly to individual focus points, and therefore allows highlights to be clipped in other areas of an image".
    +
    manier van werken (single AF, herkadreren,..) is volgens mij de reden dat mijn foto's de mist in gaan (nu ja, de highlights in gaan )

Dus het is een kwestie van mijn eigen geheugen te formatteren denk ik, en proberen die routines van de afgelopen 4j te wissen en nieuwe gewoonten aanleren.
    Ik ben in elk geval al gerustgesteld dat ik niet de enige ben die er mee worstelt.
    Tot ik het onder de knie heb mis ik m'n D70

Comment

Ik kom van een D80 en daar was de belichting soms een probleem. Blij dat ik een D90 gekocht heb en nog geen moment spijt van gehad (zelfs niet tov een D300).

Misschien het volgende eens bekijken => D70 vs D90

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BoBo_Igor Bekijk bericht
        Maar sinds je in RAW fotografeert heeft Active D-Lighting volgens mij geen enkel effect op de RAW files, enkel de Jpegs.
        Hangt van de RAW-convertor af. Bij NX2 heeft het wel degelijk effect op je RAW files (niet destructief)
        BD0497BE : Nikon body + glas
        www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
          Bij NX2 heeft het wel degelijk effect op je RAW files (niet destructief)
          Is dat dan niet hetzelfde als je de D-lighting gewoon achteraf toepast?
          Is Active D-lighting of gewone D-lighting (advanced options) in NX dan verschillend?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BoBo_Igor Bekijk bericht
            Is dat dan niet hetzelfde als je de D-lighting gewoon achteraf toepast?
            Is Active D-lighting of gewone D-lighting (advanced options) in NX dan verschillend?

Het zijn twee verschillende opties, maar active d-lighting optie kan je enkel toepassen indien ze actief was in-camera.

De gewone is altijd mogelijk in post-process
            BD0497BE : Nikon body + glas
            www.RudyVerrijt.info

Comment

Zoals je in mijn vorige post kunt zien, kwam ik op het idee van "Active D-Lighting" via de optie die er bij Canon beschikbaar is, nl. "Highlights priority". Er zal waarschijnlijk vanalles gebeuren als je die instelling kiest, maar het meest opmerkelijke is dat de minimum ISO keuze van 100 niet meer beschikbaar is: ISO 200 is de ondergrens, en dat heeft een effect op de verwerking (in camera? softwarematig?) achteraf, zelfs op de RAW beelden. Ik weet natuurlijk niet in hoeverre Nikon's techniek (Active D-Lighting) verschilt van de procédé die Canon toepast.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.4.1) - iPhone XR (iOS 18.4.1) + M2 iPad Air WiFi (iPadOS 18.4.1)

Comment

Working...
              X