Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies bij aankoop: D300+lenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Advies bij aankoop: D300+lenzen

Ik ben al een tijdje aan het rondneuzen om mij een nieuwe DSLR aan te schaffen ter vervanging van mijn huidige cam (D60). Na veel lezen en rondvragen (zie onder ander mijn vorige post) kwam ik op de Nikon D300 uit.

Ik fotografeer vaak sportwedstrijden, feestjes en natuur (met statief).

Ik zou mij volgende zaken aanschaffen:
    * Nikon D300
    * Nikon 35mm f 1.8 G AF-S DX (voor situaties met minder licht)
    * Nikon 16-85mm f 3.5-5.6 VR ED DX (algemene walkaround lens)
    * Nikon 70-300mm VR f 4.5-5.6 IF ED (voor sport)

Zou dit een goeie combinatie zijn? Of zijn er andere lenzen die jullie zouden aanraden? Bv de Nikkor 18-200mm VR (al heb ik bepaalde twijfels over deze lens)?
    Last edited by RiptoR; 12 juni 2009, 20:57. Reden: macro vermelding verkeerd

Re: Advies bij aankoop: D300+lenzen

Ik persoonlijk zou starten met de :
    Nikon D300 Body + AF-S DX VR 16-85mm F:3.5-5.6 kit (-der dan: 1800€)

.. en na een paar weken gebruik, beslissen wat er bij moet/mag/kan komen!!
    « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

met de 35mm ga je voor macro veel mm's te kort komen denk ik

voor je sportlens is het ook intressant te weten welke sporten en vooral in welke belichting. indien binnen of 's avonds is een objectief met een groter diafragma aan te raden, voor buiten en overdag is de 70-300 vr zeker goed genoeg
      http://www.mimoza.be/

Comment

Inderdaad: 35mm is erg kort voor een macrolens. Tot 100mm (die mijn vrouw gebruikt op een EOS 350D) spreekt men van kort, meen ik te weten. Goed misschien voor bloemen en andere, vrij statische onderwerpen, minder voor schuwe beestjes, waarvoor een 150mm of zelfs een 180mm gewenst is.
        Ik verwijs altijd naar het artikel van Perrush getiteld Welke macrolens.... Die thread dateert van 2005, maar is nog altijd actueel.
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Lijkt me een prima setje ,misschien voor macro iets langers (tamron 90mm)
          Ik heb op mijn D300 eigenlijk vast een 18-200 VR zitten
          Heb wel een aantal andere lenzen gehad maar was gezeul beu

Comment

Ik denk dat u bij deze samenstelling al een goede keuze hebt gemaakt. De D300 is wel een semi-prof camera met en hier kies je voor "amateur" lenzen maar ik zet "amateur" tussen haakjes want met Nikon weet je dat je goed zit.
            Beter kan ook nog, maar dit kent zijn prijskaartje (en ook ... gewicht !). Kijken we maar eens naar de zoom 80-400 mm VR. Of de immens populaire en schitterende 70-200 mm VR met constante lichtsterkte f/2,8.
            De "walk-around" lens 18-200 mm kent ook door zijn zéér groot zoombereik zijn aanhangers (zoals mezelf) maar het is géén toplens. Maar nog altijd beter dan een niet-Nikon lens.
            Wil je macro gaan doen, dan raad ik je de 105 mm Macro VR aan.

Comment

35mm zou ik vooral gebruiken eigenlijk om ook 's avonds en binnenshuis te fotograferen (lichtsterkte spreekt mij aan). Familiekiekjes enzo.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dengregg Bekijk bericht
                met de 35mm ga je voor macro veel mm's te kort komen denk ik

voor je sportlens is het ook intressant te weten welke sporten en vooral in welke belichting. indien binnen of 's avonds is een objectief met een groter diafragma aan te raden, voor buiten en overdag is de 70-300 vr zeker goed genoeg
                Vooral voetbalwedstrijden overdag. Ben niet echt van plan indoors sport te gaan fotograferen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RiptoR Bekijk bericht
                  35mm zou ik vooral gebruiken eigenlijk om ook 's avonds en binnenshuis te fotograferen (lichtsterkte spreekt mij aan). Familiekiekjes enzo.
                  ... en dat benoemt U macro?
                  « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

Vooral voetbalwedstrijden overdag. Ben niet echt van plan indoors sport te gaan fotograferen.
                    bij slecht weer zal je misschien de iso wat moeten optrekken, maar voor de rest is de gekozen lens in mijn ogen de beste (betaalbare) aankoop
                    http://www.mimoza.be/

Comment

* Nikon 35mm f 1.8 G AF-S DX (voor macro)
                      dat is geen macrolens.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                        dat is geen macrolens.
                        soms ook groothoek genoemd
                        http://www.jvs-photography.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                          ... en dat benoemt U macro?
                          Nee

Was gewoon verkeerd geïnformeerd.

Hou me nog maar sinds kort bezig met macrofotografie, en ik dacht dat dit een goede lens kon zijn daarvoor. Maar ik was dus verkeerd (kan gebeuren é )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cigaloun Bekijk bericht
                            De "walk-around" lens 18-200 mm kent ook door zijn zéér groot zoombereik zijn aanhangers (zoals mezelf) maar het is géén toplens. Maar nog altijd beter dan een niet-Nikon lens.
                            Waarom komt dan de Sigma 18-200 OS vaak beter uit de testen als de Nikkor????

nog eens:
                            Oorspronkelijk geplaatst door Cigaloun Bekijk bericht
                            altijd beter dan een niet-Nikon lens.
                            Dit gaat je veel geld kosten er zijn zondermeer vaak andere alternatieven.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Waarom voldoet de D60 niet aan je wensen ?

Comment

Working...
                              X