Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnend fotgraferen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beginnend fotgraferen

Mijn twee dochters van 23 en 19 willen fotograferen , ik dacht er aan om voor elk een camera te kopen en zag de olympus 410 met objectief 14-42 staan voor 290 euro
    zou dat een verstandige keuze zijn
    twee toestellen met zo een groothoek voor 580 euro

Re: Beginnend fotgraferen

Olympus is een 4:3 camera dus moet je de brandpunten verdubbelen (14-42 wordt dus een beeldhoek die gelijk is aan 28-84 bij kleinbeeld). De 410 is een klein, licht toestel (waarschijnlijk ideaal voor je dochters) maar mist de ingebouwde beeldstabilisatie die z'n grotere broer (e510) wel heeft, als je met deze beperkingen kunt leven denk ik dat je je dochters een zeer mooi geschenk zou aanbieden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
      Olympus is een 4:3 camera dus moet je de brandpunten verdubbelen
      Die twee dingen hebben niets met elkaar te maken. De sensorgrootte is van belang en niet de verhouding tussen lengte en breedte.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
        Olympus is een 4:3 camera dus moet je de brandpunten verdubbelen
        Die twee dingen hebben niets met elkaar te maken. De sensorgrootte is van belang en niet de verhouding tussen lengte en breedte.
        4:3 of Four-Thirds of 4/3 is een benaming voor een sensor. Net zoals FF FullFrame (35mm, kleinbeeld,....) een benaming is die duid op een sensor die (ongeveer) de zelfde afmetingen heeft als het vroegere foto formaat (36*24mm), en APS-C of Crop camera een benaming is die gebruikt wordt om de kleinere sensors van bijvb. Nikon, Canon, Sony,.... aan te duiden die een verandering in de beeldhoek geven van 1,5 maal (Sony, Nikon, Pentax....) of 1,6 maal (Canon) of zelfs 1,7 maal (Sigma) is dus 4/3, 4:3 of FourThirds ook een benaming die duid op een sensor met afmetingen van 17,3 op 13mm. FourThirds wordt gebruikt door Olympus en Panasonic (en zelfs Leica heeft een 4:3 camera de Digilux 3).

Comment

4:3 of Four-Thirds of 4/3 is een benaming voor een sensor.
          Ik zal me niet meer bemoeien met merken waar ik niks van af weet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Ik zal me niet meer bemoeien met merken waar ik niks van af weet.
            En toch had je gelijk Leonidas.
            Het is inderdaad zo dat vandaag alle 4:3 sensoren een crop factor hebben van 2.
            Maar niets belet Olympus of iemand anders om een 4:3 sensor te produceren met een cropfactor van 2.5 of 1.5 of zelfs 1. Dat is gewoon een kwestie van de sensor een beetje kleiner of groter te maken dan hij vandaag is.

De kans dat ze dit gaan doen is uiteraard klein want Olympus en Panasonic verkopen te weinig. En een nieuwe cropfactor zou wel eens een grotere impact kunnen hebben op de bestaande lenzen voor het systeem. En die investering is vandaag voor hen veel te riskant.
            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Maar de vraagsteller is intussen niet veel wijzer.

290 Euro lijkt me een koopje. Ook voor een toestel van 2 jaar oud (is niet meer de nieuwste technologie, wat niet wil zeggen dat die foto's niet goed gaan zijn).
              Maar ik zou toch eens nagaan of het dat is waar je dochters tevreden mee gaan zijn. Heeft er één van de twee grote ambities, dan moet ze eerst misschien eerst eens verder kijken. De E410 is een klein instaptoestel met de beperkingen die ook instaptoestellen van andere merken hebben. Aan die prijs ken ik evenwel geen alternatieven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pichayandege Bekijk bericht
                Maar de vraagsteller is intussen niet veel wijzer.

290 Euro lijkt me een koopje. Ook voor een toestel van 2 jaar oud (is niet meer de nieuwste technologie, wat niet wil zeggen dat die foto's niet goed gaan zijn).
                Maar ik zou toch eens nagaan of het dat is waar je dochters tevreden mee gaan zijn. Heeft er één van de twee grote ambities, dan moet ze eerst misschien eerst eens verder kijken. De E410 is een klein instaptoestel met de beperkingen die ook instaptoestellen van andere merken hebben. Aan die prijs ken ik evenwel geen alternatieven.
                ambities om er direct mee op het forum te komen denk ik niet , ze moeten trouwens nog alles leren en met dit toestel kunnen ze ook manueel en automatisch werken , en je weet ook niet of ze na één of twee jaar nog een camera in hun handen nemen , maar ik heb hier ook wat bij geleerd, ik wist ook niet dat dit toestel zo een kleine sensor had , maar denk dat dat voor te beginnen wel voldoende is dan
                Heeft olympus ook toestellen met grotere sensoren ?
                ik heb ook nog de keuze van pentax K-M met objectief 18-55 voor 359 euro is 69euro meer, is dat een betere optie, en die heeft wel een Shake Reduction in de camera ingebouwd voor alle objectieven
                Last edited by koen1950; 3 juni 2009, 17:37.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
                  Mijn twee dochters van 23 en 19 willen fotograferen , ik dacht er aan om voor elk een camera te kopen en zag de olympus 410 met objectief 14-42 staan voor 290 euro
                  zou dat een verstandige keuze zijn
                  twee toestellen met zo een groothoek voor 580 euro
                  Mooie start, lijkt mij, lekker lichtgewicht, niet te groot, degelijk en goedkoop!
                  « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

Comment

ik heb ook nog de keuze van pentax K-M met objectief 18-55 voor 359 euro is 69euro meer, is dat een betere optie, en die heeft wel een Shake Reduction in de camera ingebouwd voor alle objectieven
                    Als je beeldstabilisatie in de body wilt kan je ook naar Sony kijken (A200 + 18-70mm voor €320). Bij de Pentax zit geen lithium batterij, deze gebruikt AA batterijen.
                    about.me/stijnv

Comment

Ik zou dan persoonlijk toch liever de Pentax hebben als de Olympus, o.a. in verband met de stabilisatie....
                      www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                        En toch had je gelijk Leonidas.
                        Het is inderdaad zo dat vandaag alle 4:3 sensoren een crop factor hebben van 2.
                        Maar niets belet Olympus of iemand anders om een 4:3 sensor te produceren met een cropfactor van 2.5 of 1.5 of zelfs 1. Dat is gewoon een kwestie van de sensor een beetje kleiner of groter te maken dan hij vandaag is.

De kans dat ze dit gaan doen is uiteraard klein want Olympus en Panasonic verkopen te weinig. En een nieuwe cropfactor zou wel eens een grotere impact kunnen hebben op de bestaande lenzen voor het systeem. En die investering is vandaag voor hen veel te riskant.
                        Misschien toch maar eens lezen over FourThirds voor je zegt dat iemand zomaar een nieuwe FourThirds kan uitbrengen. Het doel van FourThirds was juist om standardisatie te brengen in de verschillende sensors om het zo makkelijker te maken om lenzen en bodies uit te wisselen.
                        The purpose of the Four Thirds System Specification (Four Thirds Specification) is to standardize an interchangeable lens system for digital cameras. The Four Thirds Specification provides users reliable and extensive variations of products suitable for digital age.

The Four Thirds Specification defines the standard diagonal length of the 4/3-type image sensor, suitable image circle of lens and an interface between lens and body. This will make it possible to secure compatibility among camera bodies and lenses regardless of manufacturer or model.
                        .....
                        The Four Thirds Specification was developed with the following objectives.

(1) To propose an interface specification that will allow more camera bodies and lenses can be interchangeable, in order to improve convenience of users and contribute to the growth of industry.

(2) To propose an interface specification that will allow more camera bodies and lenses can be interchangeable and contribute to the growth of industry.

(3) To pursue higher image quality than 135 film cameras and mobility through the effect of size reduction.

(4) To consider free system expansion.
                        ......
                        1) Size of the 4/3-type Sensor
                        The standard diagonal length of the sensor is 21.63 mm. It is half that of 35-mm film format (36 mm x 24 mm) and suitable format for professional use in digital age. The image circle of the interchangeable lens is specified based on this diagonal length.
                        The focal length is about a half that of a 135 film camera lens assuming the same angle of view.

(2) Any Lens Any Body. (Guarantees the functionality of lens interface, focus, exposure control, etc.)
                        Secure compatibility of camera body and interchangeable lens among different manufacturers and models to meet the demands of various users.
                        .....
                        Dus als je spreekt over een 4/3 (FourThirds) sensor spreek je wel degelijk over een sensor met welbepaalde afmetingen (en niet over een verhouding lengte X breedte), met een welbepaalde cropfactor, en dat morgen iemand een andere standaard zou uitbrengen veranderd vandaag niets aan deze zaak.

Comment

Zelf ben je hier steeds je manuele nikon objectieven aan het promoten, als zijnde het beste om te leren fotograferen, en als zijnde de echte fotografie, je hebt zelf ook enkele manuele objectieven, waarom dan geen twee tweedehandse D70 of D70s cameras, soms voor een prik te koop, en gewoon goed, dan kunnen je dochters Pa zijn objectieven lenen, en echt leren fotograferen, alles manueel, pas dan zal je zien of ze het echt menen, en pas dan zullen ze ook leren begrijpen wat de verbanden tussen ISO, sluitertijd en diafragma inhouden, en hebben ze ook een grotere kans om door de fotografiemicrobe besmet te raken.
                          En hebben ze raad nodig, kunnen ze bij Pa terecht, zo ben je jaren terug toch zelf begonnen hé.

ambities om er direct mee op het forum te komen denk ik niet , ze moeten trouwens nog alles leren en met dit toestel kunnen ze ook manueel en automatisch werken , en je weet ook niet of ze na één of twee jaar nog een camera in hun handen nemen , maar ik heb hier ook wat bij geleerd, ik wist ook niet dat dit toestel zo een kleine sensor had , maar denk dat dat voor te beginnen wel voldoende is dan
                          Heeft olympus ook toestellen met grotere sensoren ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                            Zelf ben je hier steeds je manuele nikon objectieven aan het promoten, als zijnde het beste om te leren fotograferen, en als zijnde de echte fotografie, je hebt zelf ook enkele manuele objectieven, waarom dan geen twee tweedehandse D70 of D70s cameras, soms voor een prik te koop, en gewoon goed, dan kunnen je dochters Pa zijn objectieven lenen, en echt leren fotograferen, alles manueel, pas dan zal je zien of ze het echt menen, en pas dan zullen ze ook leren begrijpen wat de verbanden tussen ISO, sluitertijd en diafragma inhouden, en hebben ze ook een grotere kans om door de fotografiemicrobe besmet te raken.
                            En hebben ze raad nodig, kunnen ze bij Pa terecht, zo ben je jaren terug toch zelf begonnen hé.
                            ja dat is wel waar ; maar weet je wat ze nog vragen voor een D70 op ebay soms meer dan 300 e

Comment

Misschien toch maar eens lezen over FourThirds voor je zegt dat iemand zomaar een nieuwe FourThirds kan uitbrengen. Het doel van FourThirds was juist om standardisatie te brengen in de verschillende sensors om het zo makkelijker te maken om lenzen en bodies uit te wisselen.
                              Dus als je spreekt over een 4/3 (FourThirds) sensor spreek je wel degelijk over een sensor met welbepaalde afmetingen (en niet over een verhouding lengte X breedte), met een welbepaalde cropfactor, en dat morgen iemand een andere standaard zou uitbrengen veranderd vandaag niets aan deze zaak.
                              Ok. maar draai en keer het zoals je wil, de 2/3 verhouding is toch nog steeds de meest veelzijdige, ideaal in portretstand, en ook ideaal voor landschap en sportfotografie, het is ook het meest gebruikte formaat, zie maar de gewone 10x15 of 20x30 afdrukken, kan je wat met een fotoprogramma overweg, dan natuurlijk geen probleem, als je maar pixels genoeg hebt.

Natuurlijk zit dat er voor ons ex analoge fotografen die steeds met kleinbeeld hebben gewerkt er ook het meest ingebakken, maar ik kan mij voorstellen dat ik in de meeste gevallen bij een 4/3 formaat toch steeds wat zou moeten wegsnijden, mischien een misdachtheid van mij, maar dat gevoel heb ik toch.

Comment

Working...
                              X