Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnend fotgraferen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Beginnend fotgraferen

Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
    ja dat is wel waar ; maar weet je wat ze nog vragen voor een D70 op ebay soms meer dan 300 e
    Hoeveel wil je er, KLIK tik gewoon in google eens in "Nikon D70 te koop", en je vind er hopen, en in alle prijzen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
      Hoeveel wil je er, KLIK tik gewoon in google eens in "Nikon D70 te koop", en je vind er hopen, en in alle prijzen.
      ik kijk net op ebay en de eerste twee die ik tegen kwam waren res. 350 was een bod he en de tweede 650 ook bod

Comment

ik kijk net op ebay en de eerste twee die ik tegen kwam waren res. 350 was een bod he en de tweede 650 ook bod
        Moet je op ebay niet kopen hé, hiersi zeggen ze in Roeselare http://www.koopjeszoeker.be/q.nikon-d70/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Ok. maar draai en keer het zoals je wil, de 2/3 verhouding is toch nog steeds de meest veelzijdige, ideaal in portretstand, en ook ideaal voor landschap en sportfotografie, het is ook het meest gebruikte formaat, zie maar de gewone 10x15 of 20x30 afdrukken, kan je wat met een fotoprogramma overweg, dan natuurlijk geen probleem, als je maar pixels genoeg hebt.

Natuurlijk zit dat er voor ons ex analoge fotografen die steeds met kleinbeeld hebben gewerkt er ook het meest ingebakken, maar ik kan mij voorstellen dat ik in de meeste gevallen bij een 4/3 formaat toch steeds wat zou moeten wegsnijden, mischien een misdachtheid van mij, maar dat gevoel heb ik toch.
          Ik spreek mij nergens uit voor of tegen een bepaalde beeldverhouding. Het ging er mij enkel om dat de cropverhouding 2X een vaststaand feit is bij FourThirds en dat de afmetingen van de sensor in de standaard ingeschreven zijn, wat voor sommigen niet zo duidelijk was blijkbaar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
            Voor je zegt dat iemand zomaar een nieuwe FourThirds kan uitbrengen. Het doel van FourThirds was juist om standardisatie te brengen in de verschillende sensors om het zo makkelijker te maken om lenzen en bodies uit te wisselen.
            Dus als je spreekt over een 4/3 (FourThirds) sensor spreek je wel degelijk over een sensor met welbepaalde afmetingen (en niet over een verhouding lengte X breedte), met een welbepaalde cropfactor, en dat morgen iemand een andere standaard zou uitbrengen veranderd vandaag niets aan deze zaak.
            Nu haal je het toch weer door elkaar.
            In je eerste post sprak je over 4:3 en dat is dus een verhouding. En als een andere fabrikant zo'n sensor wilt maken, dan zal Olympus dat niet kunnen tegenhouden. En de crop factor kan je dus dan ook zelf bepalen.

FourThirds is de gedeponeerde naam van Olympus van het systeem dat een 4:3 sensor gebruikt in een bepaald formaat. Dat mag je niet gebruiken tenzij je een overeenkomst maakt met die mannen en dan aan alle specificaties voldoet. Dus dan zouden jouw lenzen ook op zo'n Olympus passen en omgekeerd.

Nu terug voor de topic starter:
            Sommigen zullen 4:3 beter vinden en andere 2:3. Vandaag gebruiken alle compacte toestellen 4:3 en de meeste andere DSLR 2:3. Dus beide formaten hebben een grote afzetmarkt. Voor beiden zal je bij de meeste drukkers een geschikt papier formaat vinden om de foto's mooi af te printen. Ik denk niet dat het formaat een doorslaggevende argument kan geven om een bepaald merk te kiezen.

Nadeel van de Olympus range is dat ze de kleinste sensor in DSLR landschap hebben. En net door dat die groter is dan bij een compact toestel zorgt voor de veel betere beelden. Als de microbe echt pakt dan willen die dochters later waarschijnlijk naar een ander merk overstappen. Verder is de aanweizg set van lenzen en ... iets kleiner bij Olympus dan bij de grote rivalen.

Het voordeel is dan uiteraard de scherpe prijs waarmee Olympus vandaag klanten lokt. De lenzen van die mannen zijn ook van goede kwaliteit maar niet echt goedkoop.

Nu lees ik dat je zelf een Nikon hebt. Dan zou ik toch opteren om een instap Nikon met basis lens te voorzien. Zoals een D60 met kitlens. Misschien moet je niet 2 lenzen kopen omdat je zelf nog iets hebt dat je weinig gebruikt. Of anders eventueel zo"n lensje 2de hands kopen.
            Ik ben eigenlijk geen voorstander van de D60 omdat die alleen AF-S lenzen aankan. Maar de beperkingen zijn niet echt minder dan met die Oly systemen. Ze kunnen wel een andere van jouw lenzen gebruiken mits ze dan manueel scherpstellen. En als de microbe pakt, dan kunnen ze upgraden naar een D90...Of later naar een DX.
            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Mijn twee dochters van 23 en 19 willen fotograferen , ik dacht er aan om voor elk een camera te kopen en zag de olympus 410 met objectief 14-42 staan voor 290 euro
              zou dat een verstandige keuze zijn
              twee toestellen met zo een groothoek voor 580 euro
              Waarom niet, denk wel dat je geen al te grote breedhoek hebt omdat de crop van de camera al X2 is krijg je een 28-84mm lens
              En 3/4 wil zeggen dat de camera geen beelden weergeeft zoals een gewone foto 10-15 maar eerder 11-15 of zoals je een standaart 19 " scherm hebt beeldvullend weergeeft zonder balkskes.
              Ge weet wel zoals een oude film op een breedbeeld TV krijg je ook zwarte balkjes links en rechts van het beeld.
              Camera is wel al een verouderd model omdat de nieuwe nu de E-420 is en
              de opvolger zou de E-620 zijn is ook kleiner dan de E-5 **reeks.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johnny K Bekijk bericht
                Waarom niet, denk wel dat je geen al te grote breedhoek hebt omdat de crop van de camera al X2 is krijg je een 28-84mm lens
                En 3/4 wil zeggen dat de camera geen beelden weergeeft zoals een gewone foto 10-15 maar eerder 11-15 of zoals je een standaart 19 " scherm hebt beeldvullend weergeeft zonder balkskes.
                Ge weet wel zoals een oude film op een breedbeeld TV krijg je ook zwarte balkjes links en rechts van het beeld.
                Camera is wel al een verouderd model omdat de nieuwe nu de E-420 is en
                de opvolger zou de E-620 zijn is ook kleiner dan de E-5 **reeks.
                Het gaat hier inderdaad over de E420 en niet over de 420

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                  Nu haal je het toch weer door elkaar.
                  In je eerste post sprak je over 4:3 en dat is dus een verhouding. En als een andere fabrikant zo'n sensor wilt maken, dan zal Olympus dat niet kunnen tegenhouden. En de crop factor kan je dus dan ook zelf bepalen.

FourThirds is de gedeponeerde naam van Olympus van het systeem dat een 4:3 sensor gebruikt in een bepaald formaat. Dat mag je niet gebruiken tenzij je een overeenkomst maakt met die mannen en dan aan alle specificaties voldoet. Dus dan zouden jouw lenzen ook op zo'n Olympus passen en omgekeerd.

.....
                  Als je mijn tweede post (post nr 4 in deze thread) gelezen had zou je wel duidelijk zien dat ik FourThirds bedoelde en ja mijn schrijfwijze was er waarschijnlijk (of zeer zeker) één die verwarring kon (kan) zaaien, waarvoor mijn verontschuldigingen zowel aan TS als aan ieder die mijn post door mijn ongelukkige schrijfwijze verkeerd begrepen heeft.

PS stellen dat alle compacts 4:3 als beeldformaat gebruiken is ook niet juist zomaar 2 voorbeelden: Panasonic LX1 en LX2 16:9 beeldformaat, Sigma DP1 3:2 beeldformaat.

Comment

Een nikon D40 zou zeker ook een optie zijn bij kamera express staat die nu 299 met objectief 18-55 ,dat is maar 11 euro meer dan die olympus , dus daar heb ik al een afs objectief en ze kunnen inderdaad mijn oude nikkors gebruiken er naast dan he , zo leren ze helemaal manueel fotograferen denk dat dat de beste leerschool is

Comment

De vraag die je je moet stellen is volgens mij: "zijn mijn dochters geïnteresseerd in fotografie (willen ze dus leren manueel werken) of zijn ze eerder geïnteresseerd in het schieten van leuke plaatjes".
                      Als het antwoord eerder neigt naar het eerste deel van de vraag dan zul je ze zeker een groter plezier doen door ze te laten experimenteren/leren met jouw "oude" lenzen, willen ze eerder enkel die leuke plaatjes schieten zullen ze er geen plezier aan hebben om voor iedere foto manueel instellingen te maken (en zullen ze enkel gebruik maken van hun "automatische" lenzen). Dit is een vraag waar enkel jij en je dochters een antwoord kunnen op geven.

Comment

Een nikon D40 zou zeker ook een optie zijn bij kamera express staat die nu 299 met objectief 18-55 ,dat is maar 11 euro meer dan die olympus , dus daar heb ik al een afs objectief en ze kunnen inderdaad mijn oude nikkors gebruiken er naast dan he , zo leren ze helemaal manueel fotograferen denk dat dat de beste leerschool is
                        Ja, maar ben je zeker dat een D40 de oudere manuele objectieven zal ondersteunen, ik denk dat daar problemen zijn met de lichtmeting, of heb ik dat verkeerd.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ik.niet Bekijk bericht
                          De vraag die je je moet stellen is volgens mij: "zijn mijn dochters geïnteresseerd in fotografie (willen ze dus leren manueel werken) of zijn ze eerder geïnteresseerd in het schieten van leuke plaatjes".
                          Als het antwoord eerder neigt naar het eerste deel van de vraag dan zul je ze zeker een groter plezier doen door ze te laten experimenteren/leren met jouw "oude" lenzen, willen ze eerder enkel die leuke plaatjes schieten zullen ze er geen plezier aan hebben om voor iedere foto manueel instellingen te maken (en zullen ze enkel gebruik maken van hun "automatische" lenzen). Dit is een vraag waar enkel jij en je dochters een antwoord kunnen op geven.
                          ja maar ze hebben de keuze tussen de twee he want voor die 299 is er body en lens bijgeleverd he, die is wel AFS he, ze kunnen gewoon kiekjes nemen en als ze er zin in hebben kunnen ze verder alles manueel leren , maar dat moet nog blijken

Comment

ja maar ze hebben de keuze tussen de twee he want voor die 299 is er body en lens bijgeleverd he, die is wel AFS he, ze kunnen gewoon kiekjes nemen en als ze er zin in hebben kunnen ze verder alles manueel leren , maar dat moet nog blijken
                            Ja natuurlijk, maar de Olympus heeft dan weer een aantal dingen die je mist op de Nikon: Live View, stofverwijderingssysteem, iets lichter, 10MP..... maar dan heeft de Nikon weer het voordeel van jouw lenzen te kunnen gebruiken waarschijnlijk makkelijker voor jou om je weg te vinden in het menu, meer aanbod tweedehands.......

Problemen, problemen, problemen,....

Comment

Ik zou misschien toch die Olympus of een dslr alpha 200 geven van 313 euro.
                              Niet dat ik mijn dochters iets mis gun.

Maar als ik teveel lenzen zou hebben, dan wordt het een ander verhaal.
                              Dan had ik misschien ook nog wel een nikkon camera voor ze gehad.
                              Een behoorlijke lens kost meestal altijd duurder dan een goedkope body.

Comment

ik ga straks een pentax k-m kopen , overal zeer goede reviw resultaten !!

Allen weet ik niet echt waar me ze voor minder dan 400 euro verkoopt ( regio gent)

Comment

Working...
                                X