Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D60 D5000 of D90

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D60 D5000 of D90

Ik ben een beginneling en hoor veel lovende commentaren over de Nikons. Ik had me dan ook graag een Nikon aangeschaft maar welke das nen probleem. Ik wil +- 1000 euro spenderen maar hoe doe ik dat?

Een D60 met de meegeleverde 2 lenzen DX 18/55VR + DX 55/200 VR (heb dan nog wat over)
    Een D5000 met de 2 meegeleverde lenzen 18/55VR + 55/200 V
    of
    een D90 met 1 standaard lens 18-105mm VR

Ik weet het echt niet.

Ik begin ook met een avondschool digitale footografie en ben heel erge geïnteresseerd

Re: Nikon D60 D5000 of D90

Als je avondschool fotografie gaat doen, dan raad ik toch iets lichtsterker glas aan. Dat gaat snel goed van pas komen. De lenzen zijn belangrijker dan de body.

Dus de D60 omdat die vandaag het goedkoopste is. De extra mogelijkheden van de D5000 zijn niet echt belangrijk. De D90 is wel ineens een veel beter toestel maar die body alleen komt al bijna op 1000 Euro natuurlijk.

Vergeet niet dat je ook een geheugenkaart nodig hebt als je die nog niet hebt. En eventueel nog een tas om alles in te steken.

Het nadeel van de D60 en de D5000 is dat je daar alleen AF-S lenzen op kan aansluiten. En dat beperkt de keuze van de lenzen wel.

Ikzelf ben eiglijk een Canon gebruiker, maar bij Nikon zou ik toch snel deze 2 lenzen als must-have aanduiden. En die werken dus niet met de D60 en D5000.
    AF-D 50mm F:1.8 voor 139 Euro De lichtsterke prime voor portretten op een crop body.

AF-D 85mm F:1.8 voor 375 Euro De lichtsterke prime met iets meer tele. Ook nog voor portretten (closeup, of voor een verdere werkafstand.
    Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Veel voorstanders van canon ook blijkbaar. Welke raad je me dan aan indien ik voor een canon zou gaan???

Comment

Koop een D90!
        je gaat er geen spijt van hebben...
        De D60 en D5000 hebben wel wat nadelen als je oudere lenzen wilt gebruiken...
        kijk ook eens over de grens tot in Nederland. de prijzen liggen daar een pak lager. Ik heb geen 900€ betaald voor mijn D90 met 18-105. met geheugenkaart en tas kom je dan aan 1000€

maar bovenal: neem ze eens in de hand, probeer eens uit...
        Nikon D90 met wat recent glas, een pillampke en een bollekesstatiefke samen in een kabaske om half over de rug te smijten.

Comment

Misschien kan je ook eens kijken naar de Fuji S5 Pro.
          Die body is nu zeer goedkoop, en daar werken de lenzen die fotodirk voorstelde volgens mij wel op.
          Fuji FinePix S100fs

Comment

Heb de toesellen al eens in de hand gehad en ik moet zeggen dat mijn voorkeur naar die d90 ging daar hij wat gemakkeijker in de hand lag. De andere body's waren wat compacter.
            Nu nog wachten tot eind juni en dan zal ik overgaan tot de aankoop. Hopelijk dat ze een beetje in prijs dalen die d90

Dank voor de reacties

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kennethr Bekijk bericht
              Veel voorstanders van canon ook blijkbaar. Welke raad je me dan aan indien ik voor een canon zou gaan???
              Noem jij één reeds veel.

Gezien je interesse en het volgen van de cursus(opletten want dikwijls bedoeld men met "cursus digitale fotografie" een cursus photoshop ipv echte fotografie) zo ik toch ook opteren voor de D90
              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kennethr Bekijk bericht
                Euh ik heb alleen maar gezegd dat ik vandaag een Canon heb hé.
                Ik wil geen discussie starten over welke beter is. Dat moet iedereen voor zich uitmaken
                Tot sluitertijd, Dirk

Comment

en wat te denken van de canon 40D met 17-85 is
                  deze kost ongeveer even veel als de d90 18-105 vr

nog degelijker afgewerkt en sneller
                  een klasse hoger ?

Comment

of ook nog de canon d40 met sigma ois 18-125 mm

en vergeleken met een groter zoombereik ook weinig prijsverschil :
                    canon 40 D met nieuwe tamron 18/250
                    nikon d90 met nikon 18/200 vr

Comment

Er zijn al veel goede adviezen gepasseerd in deze thread -- en nog veel meer in andere threads als je hier even rondzoekt

Ikzelf zou je nog iets anders aanraden: spendeer zo weinig mogelijk geld aan je body. Koop zelfs liefst een tweedehands body (je vindt er hier op BD heel wat te koop aangeboden), en een kitlens zoals de 18-55VR.
                      Je zal tijdens je cursus merken wat je het leukst vindt om te fotograferen, en dan zal je weten welke lens (of body) je wil aankopen. Uiteindelijk zijn lenzen en bodies een kwestie van smaken, prioriteiten, en ... toepassingsgebied.

Als je bloemen mooi vindt, zal je wschl een macro lens willen. Als je graag sport fotografeert, past een snelle tele beter. Enzovoort.

Have fun!
                      Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens
                      Flickr album Homepage

Comment

Dank u zal nog eens goed rondkijken en doen. Merci voor alle tips.

Comment

Working...
                        X